Özel Röpörtaj: PETRONAS Türkiye ve Orta Doğu Genel Müdürü

®
Çok Okunanlar

TransAnatolia, 30 Ağustos – 6 Eylül tarihleri arasında

Uluslararası rally raid yarışı TransAnatolia, 30 Ağustos – 6 Eylül tarihleri arasında 15. kez düzenlenecek. 2.190 km’lik yarış Bursa’dan...

PETRONAS Syntium Serisi İle Motorunuz Yaz Sıcaklarında da Serin kalıyor

“Isıyı Kontrol Edin” sloganıyla öne çıkan PETRONAS Syntium motor yağları serisi, yaz aylarında artan sıcaklıkların olumsuz etkilerine karşı güçlü...

ATMO Group SWM Motors G01 Pro modeli Türk tüketicilerinin beğenisine sunulacak

SWM Motors ile Türkiye’nin en ulaşılabilir SUV modellerini pazara sunan ATMO Group, Urzema Holding ile kurduğu ortak girişimle yatırım...

MG “En İyi Üretici” ödülüne layık görüldü

MG, İngiltere’de 2025 Yılının En İyi Üretici Ödülünü Kazandı! Autocar Ödülleri 2025’te En İyi Üretici MG Seçildi!  Dünyanın en...

Almanya’ya ihracat yüzde 74 arttı

Haziranda, sektörün en büyük pazarı olan Almanya'ya ihracat, yüzde 74 artışla 556 milyon dolar oldu. Fransa 429 milyon dolar ihracat...

Yıllık 280 bin otomobil üretim kapasitesi

Türkiye'de 31 yıldır üretim yapan ve yıllık 280 bin üretim kayıtlarına sahip olan Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye (TMMT), Türkiye...

Benzin: 2.10TL Motorin: 1.97TL LPG: 1.61TL artış

3 Temmuz 2025'te açıklanacak enflasyon verileri ÖTV’ye bağlı olarak benzin, motorin, LPG akaryakıt ürünlerine otomatik zam bekleniyor.  ÖTV artışları, Ocak-Haziran dönemindeki Yurt...

Yanıtlayan: Burak Işıldak /  PETRONAS Türkiye ve Orta Doğu Genel Müdürü

Soru- Elektrikli araçların (EV-Electrical Vehicles)) gelişi Otomotiv Pazarlarını nasıl değiştiriyor? Elektrikli araçların (EV), Otomobil Dünyasına etkisi ne oldu?

Cevap- Elektrikli araç pazarı oldukça dinamik ve çok parçalı durumda. 2021’de satışlar 2020’ye göre ikiye katlandı. Küresel EV satışları neredeyse 6,5 milyon otomobile ulaştı. Bu satışların %50’si Çin’de gerçekleşti. 2021’de elektrikli otomobiller, toplam otomobil satışlarının %10’unu temsil ediyor. Elektrikli araç kullanan sürücü sayısı artıyor, ancak bu konuda yaygınlaşmanın devamlılığı için sübvansiyonlar ve devlet teşvikleri önem kazanıyor.

Otomobil üreticileri, önümüzdeki birkaç on yıl içinde sadece elektrikli araç üretme taahhüdünde bulunuyor. Müşterilere sunulan model sayısı geçmiş yıllara göre şimdiden çok çeşitlilik kazanmaya başladı ve yeni modellere olan ilgi de artmaya başladı.

Hala (ICE-internal combustion engine/ İçten yanmalı motor)’dan elektrikli araçlara güçlü bir şekilde geçişi engelleyen bazı faktörler bulunuyor: Biri düşük menzili endişesi, bir diğeri şarj istasyonlarının azlığı, ayrıca yarı iletkenlerin ve hammaddelerin bulunabilirliği ile ilgili endişeler var. Son olarak ortalama kullanıcılar için fiyatların hala çok yüksek olmasıdır.

%100 tam elektrikli araçlara geçmeden önce hibrit otomobillerin temsil ettiği bir ara aşamaya geçileceğini düşünüyoruz. OEM’ler (Araç Üreticileri) hibritlere farklı şekilde bakıyor. Bazıları, tamamen elektrikliye geçmeden önce hibritleri gerekli bir adım olarak görüyor, diğerleri ise hibrit sürecini atlamayı ve direkt elektrikliye geçmeyi planlıyor.

Pilli Elektrikli araçlara (ağırlıklı olarak hafif hizmet tipi) ek olarak, orta / ağır hizmet uygulamaları için hidrojen bazlı yakıt hücreleri, hidrojen bazlı ICE ve diğer alternatif enerji seçenekleri dahil olmak üzere birçok yeni enerji üretim ve kullanım yöntemi deneniyor.

Madeni Yağların üzerindeki teknik etkiler:

Her araç üreticisine özel olarak tasarlanmış ürün geliştirme hala ana stratejidir. Sektör standartları ve spesifikasyonları bulunmuyor. Donanım ve ihtiyaçlar açısından çok farklı yeni içerikler.

Araç başına daha düşük miktarda ürün

Aracın tüm ömrü boyunca kullanılan yüksek performanslı ve kaliteli sıvılar

Malzeme uyumluluğu

Termal yönetim

Oksidasyon istikrarı

Elektriksel özellikler

Soru- PETRONAS, Madeni Yağlar cephesindeki bu değişikliğin etkisini nasıl öngörüyor?
Cevap-
PETRONAS proaktif olarak yeni teknolojilerin geliştirilmesi üzerinde çalışmaktadır. Kendimizi EV araçları için gerekli sıvıların geliştirilmesinde sektör öncüsü olarak görüyoruz. PETRONAS, yeni ulaşım sürecinin sürekli evriminde ihtiyaçları karşılamak için motor sıvıları teknolojisi sayesinde iklim değişikliğiyle mücadele etmek ve CO2 emisyonlarını azaltmak için sürdürülebilirlik programını tanıtan PETRONAS Iona ürün gamını 2019 Cenevre Uluslararası Otomobil Fuarı’nda duyurdu. Hızlı donanım değişiklikleri ve giderek artan müşteri taleplerini karşılamak için PLI, halihazırda ikinci nesil sıvılar üzerinde çalışıyor. Bir süredir, IONA Yeni Nesil ürün gamını geliştiriyoruz. Belirli bir geçmişe ve becerilere sahip yeni kaynaklara ve yeni laboratuvar ekipmanlarına ve mekanik test yeteneklerine çok fazla yatırım yapıyoruz.

Soru- EV’ler en sonunda Madeni Yağ Endüstrisine son verecek mi?
Cevap-
Böyle olmayabilir. Madeni yağ türü ve uygulama tipleri değişse de madeni yağ sektörü daha yıllarca devam edecek. İçten yanmalı araçların satışları önümüzdeki birkaç yıl boyunca büyümeye devam edecek. Satış sonrası hizmetlere duyulan ihtiyaç, Ağır Hizmet Tipi , İş Makineleri ve Endüstriyel Makine yağları gelecekte de sektörümüzde büyük rol oynamaya devam edecek.

Soru- PETRONAS, elektrikli araçların sıvı ihtiyaçlarına nasıl yanıt veriyor? EV dönemi bağlamında PETRONAS’ın aldığı konum nedir?

Cevap- Son yıllarda PLI, araştırma ve geliştirmeye, yeni ekipmana, ancak hepsinden öte, insan kaynaklarının yeni zorluklarıyla yüzleşmek için bilgi ve becerileri artıracak yeni kaynaklara büyük yatırım yapıyor. PLI ekibi, birçok OEM’in yanı sıra 1. ve 2. derece tedarikçilerle yakın iş birliği yaparak yeni donanım tasarımları için özel EV çözümleri geliştirmeye odaklanıyor.

Soru- PETRONAS’ta EV’lerin sıvı ihtiyaçlarını karşılamak için ne tür Ar-Ge çalışmaları yapılıyor? PETRONAS bu alana yatırım yapıyor mu?

Cevap- PLI Araştırma ve Teknoloji ekibi, aşağıdakilere odaklanan EV sıvı geliştirmenin birçok alanına yatırım yapıyor:

  • Yeni ürün portföyü geliştirilmesi
  • Yeni teknolojilerin incelenmesi
  • Yeni ham maddelerin kullanımı
  • EV sıvıları için gereken yeni özelliklere yönelik ürünlerin performansını değerlendirebilen yeni test yöntemlerinin geliştirilmesi
  • Sürdürülebilir ürünler

CO2 ayak izini azaltmak için buna yol açan sebeplerin ve verimliliğin iyileştirilmesi

Soru- PETRONAS, EV Sıvıları geliştirmek için ne tür OEM iş birlikleri yapıyor?

Cevap- Otomobil Orijinal Parça Üreticileri ve artan oranda e-aktarım (EDU) sistemlerini ve pil paketlerini üreten tedarikçilerle doğrudan geliştirme iş birliği ve ortak geliştirme çalışmaları yapılıyor.

Soru- PETRONAS, EV Sıvıları geliştirmek için ne tür OEM iş birlikleri yapıyor?

Cevap- Otomobil Orijinal Parça Üreticileri ve artan oranda e-aktarım (EDU) sistemlerini ve pil paketlerini üreten tedarikçilerle doğrudan geliştirme iş birliği ve ortak geliştirme çalışmaları yapılıyor.

Soru- IONA Serisinde ne tür sıvılar mevcuttur ve bu ürünler ne için kullanılır?

Cevap- Birinci nesil EDU teknolojisi için formüle edilmiş düşük viskoziteli sıvılar tasarlamak; dayanıklılık için mükemmel aşınma kontrolü ve EDU enerji verimliliğini artırmak için düşük sürtünme, yani daha uzun sürüş aralığı, şarjlar arasında daha fazla kilometre imkânı sağlamak.

  • Sadece redüksiyon dişli yağlaması (E-motor soğutmasına gerek duymadan)
  • OEM’ler, BEV’lerin hızlıca pazara sunulması için EDU sıvılarına ihtiyaç duyuyor
  • OEM’lerden nispeten daha sınırlı, belirli performans gereksinimleri
    • Her ürün, belirli bir performans gereksinimine odaklanır, ancak mevcut katık paketleri ve kaliteli baz yağlar ile daha zengin çözümlere ulaşılabilir
    • Aracın tüm ömrü boyunca kullanım (OEM talebi)
    • Pil Isısını kontrol altında tutmaya dönük sıvılar / mükemmel termal özelliklere sahip geleneksel su glikol tipi sıvılar için soğutma çözümleri
    • E-sıvılar tarafından çok sayıda zorlu performans gereksinimleri karşılanmalıdır (elektriksel özellikler, termal yönetim, dayanıklılık, verimlilik, oksidasyon kararlılığı, düşük köpüklenme eğilimi, bakır uyumluluğu, yeni contalar ve plastik uyumluluğu vb.)
    • Doğrudan soğutmalı e-motorlar için elektriksel özelliklere (ve yalnızca bununla sınırlı kalmamak kaydıyla) özel olarak odaklanan her araç üreticisine ve markaya özel sıvılar
    • Yeni/özel sıvı teknolojisine ihtiyaç duyar – yeni performans katıkları ve baz yağlar aracılığıyla sağlanır
    • Daha zorlu/farklı OEM’ler – Karmaşık, yüksek hızlı şanzıman sistemlerinde (2 vites, tork vektörü vb.) mükemmel enerji verimliliği ve dayanıklılık
    • Pillerin doğrudan soğutulması için ikinci nesil pil termal yönetim sıvıları veya dielektrik daldırmalı soğutma sıvıları
    • Hızlı şarj cihazları ve veri merkezleri gibi niş uygulamaları hedefleyen özel soğutma sıvısı geliştirme Yeni nesil sıvılar, enerji verimliliğinin çok önemli olduğu ve EDU sıvısının sadece dişli yağlama için değil aynı zamanda e-motor soğutması için (bazı durumlarda inverter soğutması bile) kullanıldığı yüksek performanslı EDU teknolojisi sunuyor.

Soru- EV Sıvılarının geleceğini nasıl görüyorsunuz? IONA Serisi genişleyip büyüyecek mi?

Cevap- Binek araçlardaki uygulamalara yönelik EV sıvılarının yanı sıra, ticari araçlarda, özellikle hafif hizmet tipi dağıtım araçları ve otobüslerde EV sıvılarına yönelik talepte artış göreceğiz. Ayrıca, özellikle hava kalitesinin (düşük/sıfır egzoz emisyonu) çok önemli olduğu, örneğin şehir içi şantiyeler, yeraltı madenleri gibi ortamlarda kullanılan makinelerde, iş makinelerinde EV sıvılarına ihtiyaç olacaktır. Ayrıca IONA termal yönetim sıvılarını diğer uygulamalara genişletme fırsatlarını da araştırıyoruz. Örneğin. EV hızlı şarj noktaları ve veri yönetim merkezleri için soğutma sıvıları sunulması gibi…

Diğer Haberler

ATMO Group SWM Motors G01 Pro modeli Türk tüketicilerinin beğenisine sunulacak

SWM Motors ile Türkiye’nin en ulaşılabilir SUV modellerini pazara sunan ATMO Group, Urzema Holding ile kurduğu ortak girişimle yatırım çalışmalarına hız verdi. Türkiye’de üretime...

Peugeot Marka Direktörü Gupse Kaplan Yeni 3008 Plug-in Hybrid Açıklamaları ve Değerlendirmelerde bulundu

Peugeot Marka Direktörü Gupse Kaplan, yılın ilk yarısında 41 bin 640 satışla geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 29 büyüyerek, yüzde 6,8 pazar payı...

Almanya’ya ihracat yüzde 74 arttı

Haziranda, sektörün en büyük pazarı olan Almanya'ya ihracat, yüzde 74 artışla 556 milyon dolar oldu. Fransa 429 milyon dolar ihracat rakamıyla ikinci büyük pazar olurken,...

Otomotivde 3,4 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi

Otomotiv endüstrisinin ocak-haziran dönemi ihracatı ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 13 artarak 19 milyar 987 milyon dolar olarak kayıtlara geçti. Bu rakam otomotiv...

Öğretmen ve Sağlık Çalışanlarına Hyundai’den büyük kampanya

Hyundai'den Öğretmen ve Sağlık Çalışanlarına Temmuz Ayrıcalığı... Hyundai Motor Türkiye, öğretmen, öğretim görevlisi ve sağlık çalışanlarına yönelik özel satış destek kampanyası başlattı. Kampanya kapsamında BAYON 1.0T...

DS otomobiller 500 bin TL’ye varan 12 ay vadeli

DS AUTOMOBILES MODELLERİNDE TEMMUZ AYINA ÖZEL AVANTAJLI KREDİ VE TAKAS DESTEĞİ FIRSATLARI! Seyahat sanatının temsilcisi DS Automobiles, temmuz ayında Fransız lüksünü seyahat sanatıyla buluşturan DS...

MG “En İyi Üretici” ödülüne layık görüldü

MG, İngiltere’de 2025 Yılının En İyi Üretici Ödülünü Kazandı! Autocar Ödülleri 2025’te En İyi Üretici MG Seçildi!  Dünyanın en büyük otomotiv üreticilerinden SAIC Motor’un...