En uzun ömürlü lastik için öneriler

®
Çok Okunanlar

Stellantis ve Koç Holding Üst Yönetimi Tofaş Fabrikası’nı Ziyaret Etti

Stellantis Başkanı John Elkann: “Tofaş ile Birlikte Önümüzde Büyük Fırsatlar Var” Tofaş, hafif ticari araç üretim anlaşmasının imzalanmasının ardından Stellantis’in...

Otokar’dan Premium Pick-up: Tunland V9

Türkiye'nin öncü otomotiv üreticisi Otokar, hızlı bir başlangıç yaptığı pick-up pazarındaki başarısını, ailenin yeni üyesi Foton Tunland V9 ile...

Europcar Türkiye’de Esra Mine Tanrısevdi Ülke Direktörü Atandı

Araç kiralama sektörünün global markalarından Europcar, Türkiye operasyonunu deneyimli bir isme emanet etti. Sektördeki 15 yıla yakın bilgi birikimi ve...

Koray Kamiloğlu’ndan İtalya’da nefes kesen performans

Koray Kamiloğlu'ndan İtalya'da nefes kesen performans: Zirveyi kaptırmadı! Yurt içinde ve yurt dışında elde ettiği başarılarla dikkat çeken yarış pilotu...

Katrin Adt, Dacia’nın CEO’su olarak atandı

Dacia markasının CEO'su olarak atandığını duyurdu. Şirketten ayrılan Denis Le Vot'un yerini alan Katrin Adt, grubun Yönetim Komitesine katılıyor ve...

8. Dünya Motokros Şampiyonası ve NG Afyon Motofest Rekor Katılımla Tamamlandı

Afyonkarahisar, bu yıl 8’incisi düzenlenen Dünya Motokros Şampiyonası ve NG Afyon Motofest ile bir kez daha dünya gündemine oturdu....

Yeni Renault Clio, 6. Nesliyle Yeniden Sahneye Çıkıyor

Satışa sunulduğu 1990 yılından bugüne, Clio dünya çapında 17 milyon, Türkiye’de ise 600 binden fazla kullanıcıya ulaştı ve hatchback...

Lastiğin ömrünü belirleyen faktörlerin başında sürüş tarzı, yük, hız, yol şartları ve iklim geliyor. Lastiklerinizin ömrünü uzatmanın yolu, rot balans ayarını, basıncını, aşınma seviyesini düzenli olarak kontrol etmekten ve bakım yapmaktan geçiyor. Teknoloji şirketi ve premium lastik üreticisi Continental, en uzun günde en uzun ömürlü lastik için önemli bilgiler paylaşıyor.

Aracın tüm yükünü çeken lastiklerin hizmet süresi araca, kullanım alanına ve mevcut yol koşullarına göre değişse de düzenli olarak kontrolleri ve bakımı yapıldığında ömrü uzuyor. Binlerce kilometre yol boyunca en iyi şekilde hizmet edecek lastikler tasarlayıp üreten Continental; lastiğin ömrünü etkileyen faktörler konusunda sürücüleri bilgilendiriyor. Bir lastiğin ömrünü; şişirme basıncı, rot balans ayarı, taşınan yük, sürüş hızı, girilen virajların ve yapılan frenlerin sertliği, bölgesel iklim, ortam sıcaklıkları ve yolda alınan hasarlar gibi pek çok kritik faktör etkileyebiliyor.

Yanlış lastik basıncı yakıt tüketimini artırıyor!

Sırt aşınmaları lastik ile yol yüzeyi arasındaki temastan kaynaklanıyor. Yanlış rot balans ayarı ise lastiğin iç veya dış omuz bölgesinde aşırı aşınmaya neden oluyor. Bozuk yollarda, engebeli ve kayalık arazide araba kullanmak lastik aşınmasını hızlandırırken, yanlış lastik basıncı kilometre performansını olumsuz etkiliyor ve yakıt tüketimini artırıyor. Hava basıncı yüksek olan lastiklerde sırt kuşağının ortası, düşük olan lastiklerde ise dış olukları daha fazla aşınıyor. Rot ve balans ayarı bozuk lastikler de, düz ve doğru bir hizada olmadıklarından düzensiz aşınmaya yol açıyor.

Lastik patlamalarının en yaygın nedenleri ve tehlikeleri arasında yanlış lastik basıncı, darbe sonucunda lastik karkasında hasar oluşması ve lastik aşınması yer alıyor. Düzenli olarak lastik basınçlarını kontrol etmek, 10.000 km’de bir, ön ve arka lastiklerin yerlerini değiştirerek rot balans ayarı yapmak, gözle görülür aşınma ve hasar tespiti için düzenli olarak lastikleri kontrol etmek gibi gerekli bakımlar yapıldığında lastiklerin de ömrü uzuyor.

Continental’in Görsel Hizalama Göstergesi (VAI), elektronik ölçüme gerek kalmadan hatalı ayarların tespit edilmesini sağlıyor. Görsel Hizalama Göstergesi VAI, birkaç bin kilometreden sonra lastiğin iç ve dış omuzlarındaki aşınmanın eşit olup olmadığını gösteriyor. Düzensiz aşınma durumunda aracın rot balans ayarının kontrol ettirilmesi öneriliyor.

Serin ve kuru yerde saklanmalı

Lastikler, zamanla geri dönüşü olmayan değişikliklere neden olan kimyasal ve fiziksel etkenler nedeniyle eskiyor. Bu etkenler ultraviyole ışık, nem veya aşırı yüksek veya düşük sıcaklıklar gibi iklim ve hava olaylarını da kapsıyor. Bu faktörler yeni veya az kullanılmış lastiklerde bile lastiğin esnekliğini ve kavrama gücünü etkiliyor. Bu nedenle, kimyasal yaşlanma sürecini engellemek için lastik hamurlarına özel antioksidanlar ilave ediliyor. Ayrıca lastiklerin üretimden çıktıktan sonra doğal yaşlanma sürecini sınırlamak için serin ve kuru koşullarda saklanması gerekiyor.

10 yıldan daha eski lastiklerinizi değiştirin

Lastik yanağında “DOT” kodundan sonra gelen işaretleri inceleyerek bir lastiğin yaşı kolayca hesaplanabiliyor. Bunlar, DOT harflerinden ve eğik çizgiyle ayrılmış iki rakam çiftinden oluşuyor.  İlk iki sayı lastiğin üretim haftasını, son ikisi ise yılını gösteriyor. Örneğin,”36/16″, rakamları, lastiğin 2016 yılının 36. haftasında (5-11 Eylül arasında) üretildiği anlamına geliyor. Sürüş güvenliği için 10 yıldan daha eski lastiklerin değiştirilmesi tavsiye ediliyor.

Bununla birlikte, doğru bakım yapıldığında sorunlar ortaya çıkmadan önlenerek lastiğin ömrü uzatılabiliyor. Zamanından önce yedek lastik satın almak zorunda kalmamak için:

  • Lastik basıncının düzenli kontrolü,
  • Sırt desenine bağlı olarak arka-ön ve sol ve sağ lastikler arasında düzenli rotasyon,
  • Lastik dişindeki aşınmanın kontrolü (yasal sınır 1.6 mm’dir)
  • Lastiklerde görünür aşınma veya hasarların kontrolü ve
  • Sürüş sırasında sürüş kalitesine dikkat edilmesi gerekiyor.

Diğer Haberler

Suzuki Swift 10 Milyon Satış Adedini Geride Bıraktı…

Japon otomotiv devi Suzuki, Kasım 2004’te tanıttığı ve bugün 4. nesliyle yollarda olan Swift modelinde 10 milyonluk küresel satış barajını aştı. Temmuz 2025 itibarıyla...

Alfa Romeo’nun Yeniden Doğan Efsane Modeli 33 Stradale Kuzey Amerika’da

Tarzın ve tutkunun markası Alfa Romeo, efsanevi modeli 33 Stradale’yi, üretiminin 58’inci yılında yeniden yollara çıkardı. Bir efsanenin yeniden doğuşunu simgeleyen Alfa Romeo 33...

Katrin Adt, Dacia’nın CEO’su olarak atandı

Dacia markasının CEO'su olarak atandığını duyurdu. Şirketten ayrılan Denis Le Vot'un yerini alan Katrin Adt, grubun Yönetim Komitesine katılıyor ve yeni görevinde Renault Grubu Büyümeden...

Çin ve Meksika arabalara uygulanan gümrük vergileri konusunda iki kez düşünüyor

Çin, otomobillerinin ithalatına %50 gümrük vergisi getirilmesi olasılığını değerlendiren Meksika'ya sert bir uyarıda bulunuyor. Ticaret Bakanlığı, Orta Amerika ülkesini devam etmeden önce "iki kez düşünmeye"...

Otomotiv Sanayii Derneği, 2025’in 8 aylık verilerini açıkladı

OSD, bu yılın ocak-ağustos dönemine ait üretim ve ihracat adetleri ile pazar verilerini açıkladı. Buna göre, yılın ilk 8 ayında toplam otomotiv üretimi geçen yılın...

Otokar’dan Premium Pick-up: Tunland V9

Türkiye'nin öncü otomotiv üreticisi Otokar, hızlı bir başlangıç yaptığı pick-up pazarındaki başarısını, ailenin yeni üyesi Foton Tunland V9 ile daha da ileri taşımayı planlıyor....

Gerçek Bir Uzun Yol Testi: 1.000 Kilometrelik Elektrikli Yolculuk

Audi A6 e-tron’un uzun yol performansı, Sportback versiyonunun kullanıldığı ve Danimarka'nın Kopenhag kentinden başlayarak Norveç'in Bergen şehrine uzanan 1.000 kilometrelik rotada, farklı zemin ve...