MAİS Genel Müdürü Berk Çağdaş

®
Çok Okunanlar

Dacia Sandero, toplamda 309.392 adetlik satış rakamına ulaştı

Renault Grubu 2024 finansal sonuçlarını açıkladı. Bu sonuçlarla birlikte Dacia markasının başarıları tescillendi. Dacia Sandero, toplamda 309.392 adetlik satış...

Trump, Alaska’da petrol arama kararnameleri imzaladı

ABD Başkanı Donald Trump, görevinin ilk gününde Alaska'daki yaban hayatı koruma sahası da dahil olmak üzere birçok alanda petrol...

Mercedes-Benz Türk, PEP Uzun Dönem Staj Programı Başvuruları

Mercedes-Benz Türk, PEP Uzun Dönem Staj Programı Başvuruları Başladı! Mercedes-Benz Türk, ülkemizin sürdürülebilir kalkınmasının gençlerin yaratıcı enerjisine bağlı olduğundan yola...

Kerem Kazaz 2025 yılında Dünya Ralli Şampiyonasında

Türkiye’nin genç milli sporcularından Kerem Kazaz, 2025 sezonunda dünyanın en prestijli şampiyonası olan Dünya Ralli Şampiyonası’nda Junior WRC (JWRC)...

ID. Buzz’ın 4MOTION Sportif Versiyonu GTX Satışa Sunuldu

Volkswagen Ticari Araç’ın tamamen elektrikli ID. Buzz ailesinin yüksek performanslı üyesi ID. Buzz GTX satışa sunuldu. Şimdiye kadarki en...

Özgür Süslü, 2024 yılına ilişkin değerlendirmelerini ve 2025 öngörüleri

Alfa Romeo Türkiye Marka Direktörü Özgür Süslü, hedeflerinin karlı bir şekilde, kaliteden ödün vermeden yüksek müşteri deneyimiyle ürünlerini tüketiciyle...

sahibinden.com “Sanal Tur” özelliği geldi…

sahibinden.com “Sanal Tur” özelliğini vasıta kategorisinde kullanıma sundu! Türkiye’nin sahibinden.com’u, hızlı ve gerçekçi bir inceleme deneyimi sunan “Sanal Tur” özelliğini...

MAİS Genel Müdürü Berk Çağdaş, otomotiv sektörüne dair 2024 yılı değerlendirmelerini ve 2025 beklentilerini anlattı.

Çağdaş, yılın ilk çeyreğinde öne çekilmiş bir taleple karşılaştıklarını, yerel seçimlerin ardından sıkı para politikası ve döviz kurlarındaki belirsizliğin potansiyel alıcılarda ve distribütörlerde endişe oluşturduğunu belirterek, yüksek bir satış adedine şahit olduklarını söyledi.

Çağdaş, seçim sonrası dönemde kredi maliyetlerindeki artış, krediye ulaşmada kısıtlar ve zorlukların etkisiyle nisandan itibaren sektörde bir daralma beklentisi oluştuğunu dile getirerek, satış adetlerinin düşmeye başladığını anlattı.

Bu durum devam ederken, araçların standart donanımlarına çeşitli güvenlik paketlerini dahil ederek üretim yapılmasını zorunlu kılan ve araçların daha güvenli hale gelmesini amaçlayan “GSR 2” düzenlenmelerinde bu pakete sahip olmayan araçların artık tescil edilemeyeceği şeklindeki bilgilerin, markaları stok eritmeye yönlendirdiğini ifade eden Çağdaş, halihazırda kredi uygulamalarının da azalmasından dolayı, otomotiv fiyatlarında ciddi şekilde indirimlerin yaşandığını dile getirdi.

Araçların fiyatlarının olması gerekenin çok altında gerçekleştiğine vurgu yapan Çağdaş, şöyle devam etti:

“Dolayısıyla bugüne geldiğimizde kasım sonu itibarıyla toplam sektör satışları yaklaşık 1 milyon 68 bin adet olarak gerçekleşti. Bu geçen senenin sadece yüzde 0,5 altında. Geçen sene araç bulunamayan bir ortam vardı. Her türlü stokun anında satıldığı bir ortam vardı. Bu sene ürün bolluğu olan fakat GSR 1 sebebiyle fiyatları indirilmiş adeta elden çıkarılmaya çalışılan stok pozisyonu olduğundan yüksek adetli satışlar geçen seneye paralel gerçekleşti.”

“Otomotiv sektörü yıl sonunda 1 milyon 200 bin adede ulaşabilir”

MAİS Genel Müdürü Çağdaş, bu yıl otomotiv sektörünün yaklaşık 1 milyon 200 bin adette bir seviyeye ulaşabileceğini, bunu da geçebileceğini belirterek, “Çünkü aralık ayında şu an itibarıyla yapılan satışlara ve sektörün araç çekiş stok eritme hızına bakıldığında, yaklaşık 150 bin adetlik bir satış öngörülebilir. Bu da geçmiş yıllara bakıldığında önemli bir adet anlamına geliyor.” dedi.

Özellikle otomotiv sektörü için Türkiye’nin çok potansiyelli bir ülke olduğuna işaret eden Çağdaş, “Bunun çeşitli sebepleri var, bir kere şehirleşme hızı ülkemizde diğer OECD ülkelerine göre katbekat fazla. Dolayısıyla yeni yerleşim alanlarının kurulması otomotiv ihtiyacını tetikliyor. Türkiye’de hala her 1000 kişiye 177 araç düşüyor ama AB ülkelerinde bu rakam 570 civarında.” değerlendirmesini yaptı.

Türkiye’deki enflasyonun azalması, faizlerin daha düşük seviyelere gelmesi, ekonomik istikrar, kurdaki stabilite gibi etmenlerin ekonomide daha fazla gündem teşkil etmeye başlayınca, tüketicilerin harcanabilir gelirlerindeki artışı otomobil almakta kullandığını ifade eden Çağdaş, bu anlamda yeni yılda Türkiye’de 1 milyonun altında araç satış adedini beklemenin çok doğru olmayacağını söyledi.

“2025 yılında 1 milyonun üzerinde bir pazar bekliyorum”

Çağdaş, Türkiye’nin artık milyonlu adetlere alışması gerektiğini söyleyerek, “Para politikası uygulamalarında, enflasyondaki olumlu iyileşmelere paralel olarak bir gevşeme yaşıyoruz. Bunun faizler üzerinde düşüş yönünde etkisi olacağını da düşünerek, 2025 yılında 1 milyonun üzerinde bir pazar bekliyorum. Bankalardaki kredi musluklarının bu anlamda tüketime yönelik olarak artacağa beklentisiyle bunun olabileceğini söylemek çok da kahinlik olmayacaktır.” diye konuştu.

Türkiye’nin otomotiv üretimi açısında son derece deneyimli bir pazar olduğunun da altını çizen Çağdaş, üretim faktörleri kıyaslaması yapıldığında avantajlı bir pazar olarak çıktığını aktardı.

Sıfır hatayla üretim yapılabilen fabrikaların Türkiye’de faaliyet gösterdiğini bildiren Çağdaş, şöyle devam etti:

“Çok rahatlıkla bunu gururla söyleyebiliriz. Baktığınızda yıllık 32-33 milyar dolar ihracat yapan, dolayısıyla otomotiv, net ihracat fazlası ve net dış ticaret fazlası veren bir sektör. Ülkemiz çok önemli bir ağır ticari ve ticari araç üretim merkezi. Yine bizim de dahil olduğumuz bir çok otomotiv üretimi yapan üreticiler mevcut. Türkiye’nin bu anlamda yadsınamaz bir kalitesi ve tecrübesi var.”

Otomotiv sektörünün Türkiye’de çok yüksek bir bağlılık oranına sahip olduğunu kaydeden Çağdaş, “Bir adet otomotiv üretilmesi için 12-13 sektörden girdi almanız gerekiyor. Bu, bir birim için 12 sektörü çalıştırıyorsunuz demek. Bir birim otomotiv ürünü 7-8 farklı sektöre girdi olabiliyor. Kilit ve potansiyel bir sektör.” dedi.

“Türkiye küresel pazarda üretimde lider olabilir”

Türkiye’nin üretim yoluyla küresel pazarda liderlik vasfını üslenebilmesinin önünde engel bulunmadığının altını çizen Çağdaş, özellikle Çin rekabetinin önemli unsurlardan biri olduğuna işaret etti.

Çağdaş, “(Çin) Birim ürünün maliyeti anlamında dünyada boy ölçüşemeyecek bir avantaja sahip. Bu avantajı eğer kabul eder ve bakarsak, bu kadar yüksek bir üretim potansiyelinin sadece Çin’deki ve yakın coğrafyasındaki taleple sınırlı kalamayacağını anlamak zor olmaz. Bunu ihraç edecekler, ihraç ederlerken de her türlü desteği kullanacaklar. Girdikleri pazarlardaki tüketicileri cezbetmek için kullanacaklar. Dünyada şu anda ülkeler birtakım tarifeler koyarak, kısıtlamalar getirerek, bu üretim akımının yavaşlatılması yönünde tedbirler alıyorlar ancak bu çok uzun vadeli olabilecek bir şey değil.” ifadelerini kullandı.

“Türkiye’nin ihracat kapasitesi markalarımız bazında önemli oranda artacaktır”

Çağdaş, Türkiye’de çok kaliteli ürünler üretildiğini, söz konusu ürünlerin 40’a yakın ülkeye ihraç edildiğini anlattı.

Berk Çağdaş, Duster’ın, Dacia markası altında 1,7 milyon adede ulaşarak çok büyük bir başarı gerçekleştirdiğini belirterek, markanın 2027’ye kadar olan planından bahsetti.

Renault’un 2027’ye kadar açıkladığı oyun planının çok önemli bir parçasını Duster’ın teşkil ettiğini ifade den Çağdaş, markanın 2027’ye kadar hibrit ağırlıklı olmak üzere 8 yeni araç çıkaracağını ve aralarında Duster’ın da bulunduğu bu modellerden 4’ünün Türkiye’de üretileceğini kaydetti.

Çağdaş, bu üretimlerin 400 milyon avroyu aşan bir yatırımla Türkiye’ye getirileceğini belirterek, şöyle konuştu:

“OYAK’ın girişimi ve destekleriyle Türkiye’de hayata geçirdiğimiz ‘Renault Uluslararası Oyun Planı’ kapsamında, Duster’ın üretimi Renault markası altında Bursa’da bulunan Oyak Renault Otomobil Fabrikaları’nda gerçekleşiyor. Bu başarıda, OYAK Genel Müdürü Süleyman Savaş Erdem’in vizyonu çok önemli. Bu yalnızca ekonomik ve ticari bakımdan bir başarı değil, aynı zamanda başta Türkiye otomotiv endüstrisi olmak üzere OYAK şirketleri olarak bizim için büyük bir gurur kaynağı. Burada üretilen ürünlerle beraber sadece Duster değil, 2027 yılına kadar göreceğimiz diğer ürünlerle beraber Türkiye’nin bu anlamdaki ihracat kapasitesi markalarımız bazında önemli oranda artacaktır. Bu ekonomiye çok büyük bir fayda sağlayacaktır.”

Diğer Haberler

Petrol fiyatları düşüşe geçti…

ABD'nin 47. Cumhurbaşkanı Donald Trump'ın pazartesi günü göreve başlaması ve İsrail ile Hamas arasında 15 Ocak'ta varılan ateşkes ve esir takası anlaşmasının ardından petrol...

Trump, Alaska’da petrol arama kararnameleri imzaladı

ABD Başkanı Donald Trump, görevinin ilk gününde Alaska'daki yaban hayatı koruma sahası da dahil olmak üzere birçok alanda petrol ve doğal gaz sondaj çalışmalarını...

AB’de yeni otomobil satışları geçen yıl 10,6 milyonu aştı

Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA), AB ülkelerinin 2024 yılına ilişkin yeni otomobil tescil verilerini açıkladı. Buna göre, AB ülkelerinde yeni otomobil satışları aralık ayında...

TIGGO 7 Pro Max, Ailelerin İlk Tercihi…

Chery’nin C-SUV modeli TIGGO 7 Pro Max, etkisi artan kış aylarında, üstün konfor, teknoloji ve güvenlik sistemleri ile her koşuldaki yolculuğu keyifli hale getiriyor....

Castrol Ford Team Türkiye, Ödül Töreninde

Castrol Ford Team Türkiye, 2024 yılında elde ettikleri başarıları kutlamak, ayrıca yeni sezona motive girmek için bir ödül gecesi düzenledi.   Gecede takımın genç...

BMW X1 xDrive25e Plug-in Hybrid Satışa Sunuldu

Borusan Otomotiv’in Türkiye distribütörü olduğu BMW’nin dinamik dış tasarım detaylarını üstün yol tutuşu sağlayan xDrive 4 çeker sistemi ve son nesil teknolojilerle buluşturan BMW...

TOSFED Gala Gecesi Zorlu PSM’de Yapıldı

Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED) 2024 Gala Gecesi, 18 Ocak 2025 akşamı TOSFED Başkanı Eren Üçlertoprağı ve Yönetim Kurulu üyelerinin ev sahipliğinde Zorlu PSM’de...

Country News Categories - UK

Kirsty Andrew, as Vice President – UK

Millbrook, UK - 2025: UTAC, a global leader in automotive testing and proving grounds, has appointed Kirsty Andrew as Vice President of its operations in...

Charge Cars under new ownership

Silverstone,  – Charge Cars (Charge), creator of the ’67 – the all-new luxury, bespoke, electric muscle car – has been acquired by a consortium of...

USA

Stars of the WRC herald in 2025 among the glitz of Monaco

The stars of the FIA World Rally Championship shone bright on Sunday night as the 2025 season was officially launched in front of the...

Oil prices fall as Trump takes office and Gaza ceasefire eases tensions

Oil prices fall driven by recession concerns, Trump's tariff policies, and reduced Middle East risk following Gaza ceasefire. Oil prices decreased ahead of the inauguration...

DE

Mehr als 1,2 Millionen verkaufte Fahrzeuge weltweit machten FIAT

Mehr als 1,2 Millionen verkaufte Fahrzeuge weltweit machten FIAT im Jahr 2024 zur größten Marke innerhalb von Stellantis... Rüsselsheim, im Januar 2025 – FIAT schließt...

Stellantis erreicht 2024 erneut Platz zwei auf dem Pkw- und Nutzfahrzeugmarkt der Region EU29

Amsterdam, 21. Januar 2025 – Das Jahr 2024 hat für Stellantis einen weiteren Meilenstein beim Übergang zur Elektromobilität markiert, der einer der Eckpfeiler des...

IT

Nel 2024 FIAT si conferma leader nei suoi 4 mercati domestici in 3 continenti e primo marchio Stellantis

Nel 2024 FIAT si conferma leader nei suoi 4 mercati domestici in 3 continenti e primo marchio Stellantis con oltre 1,2 milioni di unità...

Efficiente ed elettrificato: il nuovo trio di SUV Opel Grandland, Frontera e Mokka

Con i nuovi Opel Grandland, Frontera e Mokka, Opel offre il tris di SUV più giovane sul mercato e il modello giusto per tutti i gusti. Dal compatto...

FR

LES PEUGEOT E-208 ET E-308 CLASSÉES

PEUGEOT est fier d’annoncer que ses PEUGEOT E-208 et PEUGEOT E-308 100% électriques sont classées respectivement première et deuxième sur 84 modèles dans l’Ecotest...

Grâce à sa performance en 2024, Stellantis se positionne à la 2ème place dumarché EU29 VP+VU

AMSTERDAM, le 21 janvier 2025 – L’année 2024 a marqué une nouvelle étape pour Stellantis dans sa transition électrique, l’un des piliers du plan stratégique Dare...