4X4’LÜK KEYİF!
4X4 MACERA!
Yazı ve Fotoğraf: Özgür SUNAY
YOLLARDA TAM BİR SİBİRYA KURDU, ŞEHİRDE İSE EFENDİ !
Volvo XC90’ı en son pandemiden hemen önce B5 AWD Dizel motor versiyonu ile uzun yolda test etmiştim. Tadı damağımda kalmıştı her zamanki klasik XC90 sendromu.
Aradan uzun bir zaman geçti. Şimdi ise yine XC90’nın T8 benzinli versiyonu olan ve şarj edilebilir, Hybrid pil enerjisine sahip, aynı zamanda benzinli ve elektrikli versiyonu 7 koltuk otomatik ve AWD (4 çeker) modelini test etmek için XC90 ile buluştum. Bu sefer ise Çanakkale Köprüsü, Ayvalık ve Cunda adasında gezimi sürüşlerimi yaparak XC90’ın ara sıra performansını da zorlayarak güzel mekanlarda çekimlerimizi yaptık.
2022 model Volvo XC90 T8 Hybrid AWD 7 Koltuk 390 beygire sahip gücündeki bu aracımızın dış tasarımına bir göz atalım;
Öncelikle Volvo XC90 serisi İsveç’te Volvo fabrikasında üretilen bir model. Volvo XC90’nın tasarımında belki de en çok hoşuma giden kendine has benzersiz alıntısız çizgilere ve tasarıma sahip oluşudur. Aracımıza önden baktığımızda ise Volvo logosunun da yer aldığı ön ızgara hava girişinin siyah ve oldukça iyi bir görünüme sahip olması aracın ön tarafında ki tasarım çizgileri ve aşağıda bulunan yine büyük ve geniş hava girişleri bence tasarım anlamında aracı en güçlü kılan sebeplerden. Öndeki Volvo imzalı farların üzerinde yer alan gündüz yanan led geçişleri ayrıntı olarak hoş ve işlevsel.
Volvo XC90 4953mm yani 5 metre rahat diyebileceğimiz bir araç uzunluğuna sahip. Aracın dış tasarımında önden arkaya doğru başlayan geniş tasarımı yukarı doğru çıkıldıkça daha dar bir kupa görünümüne sahip olmuş olsa da bu aracın aerodinamik yapısına tasarımda ki çizgileri sebebi ile büyük bir değer ve ivme katmış.
Araca yandan baktığımızda ise XC90’ın eşsiz tasarımının altında yatan benzersiz özellikleri ile ön planda olduğunu görüyoruz. Test aracı üzerinde donanımsal kaynaklı olarak bazı farklılıklar da göze çarpıyor. 22inç büyüklüğe sahip 5 koldan oluşan elektrikli araçlara has alaşımlı jant tasarımına ise bu sefer Pirelli marka 275/35 R22 lastikleri eşlik ediyor.
Aracın bagajının ise anahtar üzerinden basılı tutularak açılıyor olması kullanımda büyük bir kolaylık sağlıyor. Aracımızın diğer Volvo XC90’larda olduğu gibi aynalar dahil 2140mm geniş bir yapısı bulunuyor. Dingil mesafesi ise 2984mm. Volvo XC90’nın Yerden yükseklik (havalı süspansiyonla) ise 252mm’yi bulabiliyor.
Aracımızın ön tarafında Çift salıncaklı süspansiyon, helezon yaylar, hidrolik amortisörler, denge çubuğu ve havalı süspansiyon yer alırken, Arka tarafında ise Enine Kompozit Yaprak Yaylı İntegral Aks, Hidrolik Amortisör, Sabitleyici Bar ve yine Hava Süspansiyonu yer alıyor.
Aracımızın şimdide iç tasarımı nasıl? bir bakalım isterseniz; Aracımızda ilk suni deri olan açık renkli koltukları bizi karşılıyor. Bu koltuklar sürücü ve yolcu yükseklik ayarlanabilir, çok fonksiyonlu yönlü ve aynı zamanda baldır diz desteği de bulunan özel koltuklar.
Aynı zamanda bu koltukların ayarlanabilir 3 farklı mod için özel hafızası da bulunmakta. Aracımızın iç tasarımındaki ayrıntılarından biri de diğer Volvo modellerinde olduğu gibi vites topuzunun yapısı. B5 dizel modellerinde kristal şeklinde olan bu yapı, T8 benzinli aracımızda ise deri ve alüminyum geçişe sahip. Vites konsolunda yer alan “Drive Mode” tuşu ise aracı farklı modlarda yollarda kullanım şeklini seçme özelliğine sahip.
Aracımızın ön gösterge paneli ise ayarlardan bir kaç farklı tasarıma renge sahip olurken, Ana konsolda (büyük ekranda) yer alan Navigasyonu isterseniz ön gösterge panelinde de sabit şekilde konuşlandırabiliyorsunuz.
Aracın içinde ki konfor, sportiflik ve sadelik ile güçlü tasarım kaliteyi ve lüksü de yine kullanan ve yolcular için eşsiz bir deneyimi ferahlıkta sunuyor.
Arkada oturan yolcular için ise oldukça cömert ve geniş bir diz mesafesi bulunurken 3. sıradaki koltuklar kapalı ise arka koltukların sırt bölümleri belirli bir oranda yatay duruma ayarlanarak geçebiliyor. Arka tarafta 2. sırada bulunan klima kontrolünü yolcular ve şöför otomatik olarak kendileri ayarlayabilirken. 3. sıraya özel yer alan ayrı klima fonksiyonunu sadece sürücü ayarlayabilir.
Volvo’nun direksiyonu ve yapısı kullanım şekli ile araca çok yakışıyor. Direksiyon üzerinde bulunan menü tuşları ve adaptive hız kontrol tuşları yardımı ile aracı otomatik pilot’ta kullanmak bir o kadar güven verici. Otomatik pilotta ve hız sabitleme ile araç öndeki araç ile takip mesafesini koruyarak fren yapabilir ve tekrardan hızlanabiliyor. Araç ön de ve arka da yan taraflarda kör noktalarda olabilecek tehlikelere karşı sizi her daim uyarmak için radarlarını ve elde ettiği dataları sürekli gözden geçiriyor. Yorgunluğunuzu algıladığı zamanda sizi uyarıyor. Yüksek güvenlik önlemlerini aracın multimedya ekranında tüm özelliklerine ulaşarak istemediklerinizi ayrıca kapatabiliyorsunuz.
Volvo’nun tüm XC90’na ait modelleri arasında tam Hybrid ve elektrikli modelini ise ilk defa kullanıyorum. Aracın arka tarafında bagajda 2 adet şarj kablosu yer alıyor. Bunlarda biri evde normal fişe takılan kablo. Diğer kablo ise yolda aracı hızlı olarak şarj etmek için. Ama merak etmeyin aracın elektrik şarjı tam olarak sıfıra inerek bittiğinde dahi Volvo ile yine tam güç ve performansı ile aracınızda benzin olduktan sonra yola devam edebiliyor, kısacası elektrik olmasa bile yolda kalmıyorsunuz. Ayrıca, aracın sürüş özellikleri ekranında ise Volvo XC90’nın pili kendi şarj etme özelliği de bulunuyor. Bu tuşu aktif yaparsanız, aracın motoru yolda siz sürerken aynı zamanda aracın boş olan pilini bir yandan şarj yapabilir.
Volvo XC90 Hybrid elektrikli modeli tam tamına 390 beygir güç üretiyor. Üzerinde AW TG-81SD model bir şanzıman yer almakta. Aracın üzerinde yer alan Elektrik motoru maks. güçte ise 65kw ekstra bir güç daha oluşturuyor. Akü lityum iyon bir batarya yapısına sahip. B4204T34 motor Sıralı, 4 silindirli, supercharged ve turboşarjlı. Elektrikli motorun ürettiği güç ile beraber Volvo XC90 T8 tam tamına 400 kusurluk bir beygir gücüne dönüşerek 0-100km arasını tam olarak 5.8 saniyede ulaşarak tamamlıyor.
Yapmış olduğumuz XC90’na özel bu testimiz de ise aracı sürüş modlarında Eco modu, Günlük kullanım Hybrid modunda, Power güç modunda çeşitli yollarda kullanarak testini yaptım. Eco modunda Pure sürüş modunda, enerji tüketimini azaltmak için yolcu bölmesinde Eco klima kontrolü otomatik olarak etkinleştiriliyor enerji tüketimi düşük seviyede daha stabil bir sürüş sağlanıyor. Araç ilk çalıştığı zaman ise otomatik olarak her zaman Hybrid sürüş modundadır. Kontrol sistemi hem elektrikli motoru hem de içten yanmalı motoru tek veya paralel olarak kullanmaktadır.
Bu mod performans, yakıt tüketimi ve konfor açısından en iyi kullanımı hesaplıyor…Daha yüksek hızlarda, rüzgar direncini azaltmak için yerden yükseklik otomatik olarak daha düşük bir seviyeye ayarlanıyor. Yüksek güç çıkışı mevcutsa sadece elektrik gücüyle sürüş yapmak mümkündür. Gaz pedalına basıldığında, belirli bir noktaya ulaşılana kadar yalnızca elektrik motoru etkinleştirilir. Bu konum aşıldığında ve aküdeki enerji seviyesi sürücünün gaz pedalıyla talep ettiği motor gücü için yeterli olmadığında içten yanmalı motor çalışmaya başlıyor. Daha yüksek hızlanma gerektiğinde, elektrik tahrik hattından maksimum ek güç elde ediliyor. Araç, sürüş koşullarının tüm tekerleklerden çekiş gerektirip gerektirmediğini de algılar ve gerekirse otomatik olarak devreye girer.
Tüm tekerleklerden çekiş ve elektrikli ek güç, akünün şarj durumuna bakılmaksızın daima çalışıyor. Hibrid modda sürüş esnasında, sürücü ekranında bir hibrid gösterge görüntülenir. Hibrid göstergedeki işaretçi, sürücünün gaz pedalıyla ne kadar enerji talep ettiğini görüntülemektedir. Bu sayede sürücü an ve an ne kadar enerji tükettiğini de görebiliyor. Off-Road modu ise VolvoXC 90 aracımızın özellikle zor yol arazi koşullarında veya su geçişlerinde tercih edilen bir sürüş modudur. Off-Road sürüş modunu seçtiğimizde havalı ön ve arka süspansiyonlar aracı yerden daha fazla yukarıya kaldırır.
Off-Road modunda direksiyon daha hafiftir, dört tekerlekten çekiş ve yokuş iniş kontrolü (Hill Descent Control) özelliği ile düşük hız kontrolü işlevi etkinleşmiştir. Off-Road sürüş modunda aracı 40km den daha fazla hız ile sürdüğünüzde ise araç otomatik olarak önceki haline aşağı doğru yakınlaşarak iner ve Off-Road modundan çıkar. Sadece 40km hızlara kadar Off-Road modunda kullanabilirsiniz.
Bir diğer sürüş modu ise AWD (4 Tekerden çekiş) modunda ise; Sürüş modu aracı tüm tekerlekten çekişe kilitler. Ön ve arka aks torku arasındaki optimum dağılım, örneğin kaygan yollarda, ağır bir römorkla sürüş yaparken veya çekme sırasında en iyi çekiş, kararlılık ve yol tutuşunu sağlar. AWD sürüş modu akünün şarj durumundan bağımsız olarak her zaman kullanılabilir. AWD sürüş modunda Dört tekerleği tahrik etmek için hem içten yanmalı motor hem de elektrikli motor çalışmaktadır, bu da daha yüksek yakıt tüketimine neden olabiliyor.
POWER modu ise aracın daha spor karakteristikleri ve gaz vermeye daha hızlı yanıtı olması anlamına geliyor. Araç kısa zamanda performansından ödün vermeden elektrikli ve içten yanmalı motorun tüm enerjisini kullanarak ivmelenir. Vites değişiklikleri daha hızlı ve net olur ve vites kutusu daha yüksek çekişli vitese öncelik verir. Şasi ayarları, direksiyon ve fren yanıtı da Power modunda optimize edilerek daha sert bir amortisör yapısı sağlanır.
Son olarak ise aracımızın üzerinde Bowers & Wilkins marka ses sistemi bulunmaktadır. Bu ses sistemi ile Volvo XC 90’da yüksek düzeyde kaliteli müzikler dinleyebilmektesiniz.
Volvo XC 90 her zaman için diğer Suv’lardan farklı bir araç oldu. Bu güvenlik anlamında gelinebilecek en son noktalardan biri. Ayrıca, yüksek fiyatlı rakiplerine baktığımızda ise vergileri ile beraber çok daha aşağı bir fiyatta ulaşılabilir olduğunu da görmekteyiz. Volvo XC90 B5 Dizel 3.5 milyon TL, Volvo XC90 T8 Benzin Elektrikli modeli ise şu anda Türkiye’de tüm vergiler dahil 3.8 milyon TL eşiğinde satılıyor. Fakat her gelen partide ise fiyatların değişiklik gösterdiğini de söylemek gerekiyor. Bu fiyata alabileceğiniz en iyi araç olma özelliğini de her zaman koruyor.