Madrid Şehir Meclisi, başkentin merkezindeki trafiği azaltmak için yenilikçi bir pilot program başlatıyor: İki veya daha fazla yolcu taşıyan araçlar, yapay zeka tarafından kontrol edilen halka açık otoparklarda %15 indirim elde edecek. Tedbir 1 Aralık 2025’te yürürlüğe girecek ve Madrid’in merkezindeki çok yoğun üç otoparkta uygulanacak.
Birisiyle park edin ve tasarruf edin: indirim nasıl işleyecek?
Pilot proje üç merkezi otoparkta uygulanacaktır:
Avenida de Portekiz (La Latina) – EMT tarafından yönetilmektedir.
Plaza de Pedro Zerolo (Gran Vía’nın yanında) – EMT tarafından yönetilmektedir.
Plaza del Carmen (Telepark, Gran Vía ve Puerta del Sol arasında) – Empark tarafından yönetilmektedir.
Bu otoparkların girişinde yapay zeka ile donatılmış kameralar, her araçta bulunan kişi sayısını otomatik olarak doğrulayacak. Birden fazla yolcuyla seyahat eden araçlar ödeme yaparken %15 indirim alırken, tek başına seyahat eden araçlarda normal oran korunacak.
Şu anda EMT otoparklarında saat başına fiyat 2,83 € ve Telepark’ta 2,50 € olup, arabayı paylaşmayı seçenler için tasarruf anında gerçekleşecektir.
Yapay zeka kentsel mobilitenin hizmetinde
Program, Madrid Şehir Meclisi’nin özel araçla yapılan yolculukları azaltmak ve yüksek araç doluluğunu teşvik etmek amacıyla yürüttüğü daha büyük bir çabanın bir parçası. Şehir Planlama, Çevre ve Hareketlilik delegesi Borja Carabante, Telemadrid’e Madrid’deki seyahatlerin çoğunun tek kişiyle yapıldığını açıkladı.
Carabante, “Madrid’deki hareketlilik, özellikle Noel ışıkları veya Kara Cuma gibi trafiğin yoğun olduğu dönemlerde verimliliğe ve toplu taşıma kullanımına dayalı olmalıdır” dedi.
Bu otoparklarda kullanılan yapay zeka sistemi, yayaların, bisikletlilerin ve araçların trafiğini gerçek zamanlı olarak düzenleyen uyarlanabilir trafik ışıkları ve trafiğin yoğun olduğu saatlerde arabaların tek başına dolaşmasını sağlayan yeni Bus-HOV şeridinin kameraları gibi diğer akıllı şehir teknolojileriyle entegre ediliyor.
Sürücüler ve şehir için avantajlar
Paylaşımlı ulaşımı teşvik etmenin yanı sıra, seçilen otoparklar Merkez Bölgenin Düşük Emisyon Bölgesi (ZBE) içerisinde yer alıyor ve bu da B ve C etiketli araçların para cezası riski olmadan erişim sağlamasına olanak tanıyor.
Belediye Meclisi, tedbirin Madrid’in merkezindeki tıkanıklığı gidermeyi, hava kalitesini iyileştirmeyi ve hala özel araçla seyahat edenlere cazip bir alternatif sunmayı amaçladığının altını çiziyor.
Madrid ve akıllı mobilite
Bu girişimle Madrid, trafik ve park etmeyi yönetmek için ileri teknolojiyi uygulayan, ulaşım alışkanlıklarında değişiklikleri teşvik etmek için cezaları ve faydaları birleştiren diğer Avrupa şehirlerine katılıyor. Yapay zekanın otoparklarda ve trafik ışıklarında kullanılması, sermayenin hem vatandaşlara hem de çevreye fayda sağlayan akıllı çözümlere kararlı olduğunu gösteriyor.
Automobile Magazine-İspanya
Automobile Magazine-Spain




































































































