Aralık-Ocak 2021 Sayımız Editör Yazısı

®
Çok Okunanlar

Ford, Avrupa için beklenmedik bir hamle yaptı….

Fiesta geri döndü...Ford, Avrupa'da uygun fiyatlı elektrikli araçlar için Renault AmpR platformunu kullanacak... Ford, Avrupa için beklenmedik bir hamle yaptı:...

Defender Dakar’a meydan okuyor…

Defender, motor sporunda yeni bir sayfa başlatıyor: Defender Rally bölümü, markanın Ocak 2026'da ilk kez Dakar'a başlayacağı Defender Dakar...

Zeminin ıslanmasıyla lastiklerinin yol ile teması kesilebiliyor

Trafikte yağışlardan kaynaklı pek çok tehlikeyle karşı karşıya kalınabildiğini dile getiren Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, “Aracın...

Karting Şampiyonlarını Körfez Belirleyecek

2025 Türkiye Karting Şampiyonası’nın son ayağı olan NİMOSK Karting Yarışı, 13-14 Aralık tarihlerinde TOSFED Körfez Yarış Pisti’nde düzenleniyor. Nimara...

VW ID.3, 160,000 km testinde pil kapasitesinin %91’ini korudu

Avrupa'nın en büyük otomotiv kulübünün dört yıllık dayanıklılık testi, Volkswagen ID.3'ün bataryasının dikkat çekici derecede dayanıklı olduğunu ortaya koydu....

Seat, Martorell’de batarya montaj fabrikasını açtı

Seat ve Cupra, Martorell'de batarya sistemi montaj tesislerini açtı. Burada, İspanya'da üretilen Volkswagen Grubu'nun elektrikli kompakt otomobilleri için yılda...

Renault platformuna dayanan iki yeni Ford 2028 başında

Renault, Ford için elektrikli otomobiller üretecek... Renault Grubu ve Ford stratejik bir ortaklık kurdu. Ana odak noktalarından biri, Renault'nun elektrikli...

Yazar | Özgür Sunay

Yeni sayımızdan Merhaba, evet yılı kapatıyoruz. Öncelikle herkese mutlu, sağlıklı, huzurlu bir yıl diliyorum. 2020 yılı içerisinde dergi olarak özellikle son 5 aydır Ağustos itibarı ile yoğun olan bir zaman geçirdik. Bu anlamda 2021 itibarı ile de yine yoğun olacağımız hazırlıklarımızı dergi olarak planladık ve yaptık. Alt yapı olarak ise yine 2021 yılında bir yatırımımız internet sitemize yapacağız. Yeni projelerimiz online dijital olarak ayrıca gündemimizde yer alıyor. Bu çalışmalar üzerine yoğunlaşacağımız bir yıl olacağını tahmin ediyorum. Otomobil pazarına bakacak olursak; 2020 yılı Ocak-Ekim döneminde toplam pazar geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 78 artarak 605 bin 390 adet düzeyinde gerçekleştiğini OSD (Otomotiv Sanayi Derneği) verilerinden öğreniyoruz. Bu dönemde otomobil pazarı ise yüzde 73 oranında arttı ve 465 bin 31adet olarak gerçekleşti. ODD (Otomotiv Distribütörleri Derneği) verilerine baktığımızda ise; Otomobil satışları, 2020 yılı on aylık dönemde geçen yıla göre %73,1 oranında artarak 465.031 adet olurken, hafif ticari araç pazarı da %99,7 artarak 123.323 adede ulaştı. 2020 yılı Ocak – Ekim ayları içerisinde ise Otomobil ve Hafif Ticari araç satışı olarak şu anda toplamda 104.526 adet ile Fiat markası yer almakta. Hemen ardından ise; 77.396 toplam satışı ile Renault markası geliyor. Böylelikle az-çok fikriniz olması açısından da Türkiye’de Otomobil pazarı hakkında geçtiğimiz 2020 yılı için size biraz bilgi vermek istedim. Pazar bu şekilde eğer 2021 yılında da artış göstererek gider ise eski yıllarda ki adetleri zamanla yakalayacaktır. Ama pandemi dolayısı ile yine 2020’de olduğu gibi otomotiv üreten fabrikalar Dünya’da kapanır ve bir tatile girer ise o zaman pazarın gidişatı ve seyredişi de 2020 yılı ile aynı olacaktır. Ama 2021 yılı için bu tarzda bir önlemi şu an için otomotiv pazarı için ben düşünmüyorum. 2021 yılında otomotiv pazarı biraz daha yeni modeller ile rahatlayacak gibi. Bu anlamda da 2. el otomobil satışları için dergimizin içerisinde de yer verdiğimiz konu ile ilgili kişilerin görüşlerinde de yer aldığı üzere 2021 itibarı ile fiyatlarda bir düşüş yaşanması muhtemel gözükmektedir. Zaten içinde bulunduğumuz Aralık ayı bunun sinyallerini 2. el pazarında da vermeye başlamıştır. 2. el araç pazarında fiyatların düşmesini beklemekteyiz. Şu anda 50-100 bin bandında tahmini olarak sınıfına oranla 5 yaş, 10 yaş, 15 yaş hatta 20 yaş ve üzeri araçlar yer almaktadır. Fakat bu araçlar aylarca tarafımızdan pazarda inceledikten sonra tüketicinin ve otomobil severlerin alıp binmek isteyeceği araç tarzında temiz bir araç skalası oluşturmamaktadır. 50-100 bin bandında bulunan çoğu araçların bir den fazla kazalı hatta ağır hasarlı pert oldukları ve bu şekilde vatandaşa satıldığı görülmektedir. Kaldı ki geçtiğimiz yıl Ekim ayında Renault Clio başlangıç sıfır fiyatı kampanya ile 77.000 TL ‘ye alınabiliyordu. Tüm bunları düşündüğümüzde 50-60-70 bin bandında 2.el’de yaşı küçük olan temiz kazasız ya da az kazalı ciddi bir kusuru olmayan, az boyalı veya boyasız araçta bulmak artık imkansız bir hal almıştır. 70-100 bin bandına 2.el’de baktığımızda ise halen daha 20-30 yaşında exper raporu bile olmayan araçların kusurlu bir şekilde satıldıkları görülmektedir. Bu durumda vatandaş ülkemizde bu araçları satın alarak maddi anlamda ki yatırımlarını bu tarz araçlara mı yapacaklardır? Peki bu tarz 5-6 parçası değişmiş, çoğunun ön kaput, sağ ve sol çamurluğu aynı zamanda da bagaj kapağı ağır hasar aldığından değişmiş ve boyatılmış olan bu araçların bu kadar fahiş fiyatlar ile vatandaşlarımız tarafından satın alınması doğru bir şey midir? Bu araçların servis ve sanayi bakımları tamirleri ekstra olarak ceplerinden çıkacak paralar bu araçların satın alınması konusunda bu kadar paralar ödenerek ne kadar gerçekçi bir davranıştır. Bunların hepsinin ülkemiz ekonomisi tarafından düşünülmesi ve ona göre hareket edilmesi gerektiği kanaatindeyim. Ülkemizde artık 2.el’de nasıl sıfır araç alınıp binilebiliyorsa aynı şekilde temiz ve daha uygun fiyatlar ile bu araçlara ulaşılması gerektiğini, daha iyi ve doğru düzgün araçlara binilmesi gerektiğini aynı zamanda satın alındıktan sonra herhangi bir şekilde sanayi tamir masrafının da daha az olmasını savunan biriyim. Bu sebeple’de insanları satın alacağı 2.el otomobillerin temiz araç olması gerekmektedir. Ben bütün ilan açıklamalarına baktığımda Ağır Hasar Kaydı ibaresini görmek zorunda değilim. Dünya’da olduğu gibi bizde 30-60 bin aralığında, 60-100 bin bandında doğru düzgün içimize sinen verdiğimiz parayı hak eden acımadığımız araçları satın alabilelim.

Türkiye’de tek dileğim 2. el araç pazarında da bu yöndedir. Sevgilerimle,

Herkese temiz yeni bir başlangıç yapacağı Yeni Yıllar Diliyorum…

Umut Özgür Sunay

Diğer Haberler

Stellantis grubu, BMW ve Ford gibi üreticiler 2035 son tarihini gözden geçirmeye hazır

Brüksel, 2035'te İçten İçten Yanmalı Motorların Sona Ermesi Duyurusunu Erteledi... Avrupa Komisyonu, içten yanmalı motorlu araçların satışının son tarihiyle ilgili kritik kararını, güçlü siyasi ve...

Renault platformuna dayanan iki yeni Ford 2028 başında

Renault, Ford için elektrikli otomobiller üretecek... Renault Grubu ve Ford stratejik bir ortaklık kurdu. Ana odak noktalarından biri, Renault'nun elektrikli araç bölümü Ampere'nin platformuna dayanan...

Perodua, Malezya’nın ilk yerel olarak geliştirilen elektrikli arabası

Malezyalı otomobil üreticisi Perodua, ülkenin ilk yerli elektrikli otomobili olan QV-E'yi piyasaya sürdü. Şirket, elektrikli araç aracını 800 milyon ringgit (yaklaşık 167 milyon euro)...

Tesla, Hindistan’da ilk entegre tesisini açtı

Hindistan'daki ilk büyük genişlemesini simgeleyen Tesla, ülkedeki ilk entegre tesisini Gurugram'da (Haryana) açtı. Yeni alanda bir showroom, teslimat merkezi, servis merkezi ve şarj istasyonu...

Seat, Martorell’de batarya montaj fabrikasını açtı

Seat ve Cupra, Martorell'de batarya sistemi montaj tesislerini açtı. Burada, İspanya'da üretilen Volkswagen Grubu'nun elektrikli kompakt otomobilleri için yılda 300.000'e kadar batarya sistemi monte...

AB ve Çin, elektrikli araç tarife fiyatlar üzerine görüşmelere yeniden başladı

AB ve Çin, Çin'de üretilen elektrikli otomobiller için asgari fiyat planı üzerinde müzakereleri yeniden başlattı. En son olarak, AB Volkswagen'in elektrikli araç tarifelerinden muafiyet...

Test Sürüşü: Yeni Peugeot E-208GTI

Kırk yıl önce PEUGEOT, 205 GTI ile tarih yazdı. 1984'te 1.6 litrelik versiyonuyla ve iki yıl sonra 1.9 litrelik versiyonuyla tanıtılan 205 GTI, küçük,...

Stellantis grubu, BMW ve Ford gibi üreticiler 2035 son tarihini gözden geçirmeye hazır

Brüksel, 2035'te İçten İçten Yanmalı Motorların Sona Ermesi Duyurusunu Erteledi... Avrupa Komisyonu, içten yanmalı motorlu araçların...

Renault platformuna dayanan iki yeni Ford 2028 başında

Renault, Ford için elektrikli otomobiller üretecek... Renault Grubu ve Ford stratejik bir ortaklık kurdu. Ana odak...

Perodua, Malezya’nın ilk yerel olarak geliştirilen elektrikli arabası

Malezyalı otomobil üreticisi Perodua, ülkenin ilk yerli elektrikli otomobili olan QV-E'yi piyasaya sürdü. Şirket, elektrikli...

Tesla, Hindistan’da ilk entegre tesisini açtı

Hindistan'daki ilk büyük genişlemesini simgeleyen Tesla, ülkedeki ilk entegre tesisini Gurugram'da (Haryana) açtı. Yeni alanda...

Seat, Martorell’de batarya montaj fabrikasını açtı

Seat ve Cupra, Martorell'de batarya sistemi montaj tesislerini açtı. Burada, İspanya'da üretilen Volkswagen Grubu'nun elektrikli...

AB ve Çin, elektrikli araç tarife fiyatlar üzerine görüşmelere yeniden başladı

AB ve Çin, Çin'de üretilen elektrikli otomobiller için asgari fiyat planı üzerinde müzakereleri yeniden başlattı....

Test Sürüşü: Yeni Peugeot E-208GTI

Kırk yıl önce PEUGEOT, 205 GTI ile tarih yazdı. 1984'te 1.6 litrelik versiyonuyla ve iki...

Binek Araçları Aratmayan Donanımlarıyla Yerli Üretim Opel Zafira ve Vivaro

Alman otomobil üreticisi Opel, hafif ticari ürün gamını yerli üretime geçişle daha da güçlendirmeye devam...

Ferrari’nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica

Ferrari'nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica, markanın tarihinde önemli bir anı temsil ediyor. Maranello, içten...

VW ID.3, 160,000 km testinde pil kapasitesinin %91’ini korudu

Avrupa'nın en büyük otomotiv kulübünün dört yıllık dayanıklılık testi, Volkswagen ID.3'ün bataryasının dikkat çekici derecede...

Renault CEO’sundan Avrupa’da Çin’in elektrikli araç hakimiyetine karşı öneri

Renault CEO'su, Avrupa'da elektrikli araçların daha uygun fiyatlı olmasını sağlamak için yeni bir 'E-Araba' kategorisi...

İngiltere, elektrikli araçlar için mil başına ödeme geleceğini belirliyor

Birleşik Krallık, elektrikli ve hibrit  araçlar için mil başına vergilendirmeye geçişi onayladı. Maliye Bakanı Rachel Reeves, Sonbahar...

BAE’de kişiye özel ultra lüks otomobil patlaması

BAE'nin ultra lüks otomobil pazarı, zengin genç alıcılar ve profesyonel kadınlar giderek daha fazla kişiselleştirilmiş...

YEO Teknoloji Reap Battery fabrikası üretime başladı

Yıllık 5 GWh kapasiteye sahip enerji depolama sistemleri üretecek olan YEO Teknoloji, tüm dünyaya İstanbul’dan...

PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu aralık ayı kampanyası

Otomotivde yenilikçi teknolojileri, göz alıcı tasarım ve benzersiz sürüş keyfiyle birleştiren PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu...

EN YAKIT bunlara TKPAY iş birliği ile yüzde 5 nakit iade

Elektrikli araç ekosistemini güçlendirmek ve iş birlikleriyle kullanıcılara fırsatlar sunmak için çalışmalar yapan EN YAKIT,...

Karting Şampiyonlarını Körfez Belirleyecek

2025 Türkiye Karting Şampiyonası’nın son ayağı olan NİMOSK Karting Yarışı, 13-14 Aralık tarihlerinde TOSFED Körfez...

İzmir Aliağa’da yeni şarj istasyonu açıldı

Enerjisa Enerji’nin yüzde 100 iştiraki ve Türkiye’nin ilk elektrikli araç şarj ağı operatörü olan Eşarj,...

Zeminin ıslanmasıyla lastiklerinin yol ile teması kesilebiliyor

Trafikte yağışlardan kaynaklı pek çok tehlikeyle karşı karşıya kalınabildiğini dile getiren Yol ve Trafik Güvenliği...

Çin’de Kasım ayında otomobil satışları yıllık bazda %8,5 oranında azaldı

Kasım ayında Çin'de otomobil satışları yıllık bazda %8,5 azalarak 2,24 milyon araçta gerçekleşti. Bu, Ekim...