9. Yıl Özel Kasım Sayımız Editör Yazısı

®
Çok Okunanlar

Defender Dakar’a meydan okuyor…

Defender, motor sporunda yeni bir sayfa başlatıyor: Defender Rally bölümü, markanın Ocak 2026'da ilk kez Dakar'a başlayacağı Defender Dakar...

Mercedes-AMG, yeni CEO Stefan Weckbach ile stratejisini yeniliyor

Mercedes-AMG, yeni CEO Stefan Weckbach ile stratejisini yeniliyor: Euro 7 uyumlu yeni V8 ve elektrikli süper sedanla ürün gamı...

Perodua, Malezya’nın ilk yerel olarak geliştirilen elektrikli arabası

Malezyalı otomobil üreticisi Perodua, ülkenin ilk yerli elektrikli otomobili olan QV-E'yi piyasaya sürdü. Şirket, elektrikli araç aracını 800 milyon...

EN YAKIT bunlara TKPAY iş birliği ile yüzde 5 nakit iade

Elektrikli araç ekosistemini güçlendirmek ve iş birlikleriyle kullanıcılara fırsatlar sunmak için çalışmalar yapan EN YAKIT, bunlara TKPAY iş birliği...

Renault platformuna dayanan iki yeni Ford 2028 başında

Renault, Ford için elektrikli otomobiller üretecek... Renault Grubu ve Ford stratejik bir ortaklık kurdu. Ana odak noktalarından biri, Renault'nun elektrikli...

Brent petrolün varili, uluslararası piyasalarda 62,12 dolar

Brent petrolün varili, uluslararası piyasalarda 62,12 dolardan işlem görüyor. Dün 63,79 dolara kadar yükselen Brent petrolün varil fiyatı, günü 62,33...

JAECOO’nun Küresel Satışları Kasım Ayında 43 Bin Adedi Aştı

Yenilikçi tasarım diline sahip modelleri ile kısa sürede dikkatleri üzerine çeken OMODA & JAECOO markaları, kasım ayını rekor seviyede...

Yazar | Özgür Sunay

9. YIL “Türkiye Grand Prix 2020” özel sayımızdan Merhaba, 13-14-15 Kasım tarihlerinde 9 Yıl aradan sonra tekrardan Formula 1 yarışı son anda alınan karar ile seyircisiz olarak Türkiye’de. Umarım yarışı bir şekilde izleme fırsatını yakalayabilirsiniz. 9. yıl özel sayımızı çok daha fazla sayfa ile sizler için hazırladık. İlk defa “Automobile Magazine” dergimizi İngilizce-Türkçe içerikle sunuyoruz. Böyle bir yayını ekip olarak hazırlamak, ekip ruhumuzu ortaya koymanın yanı sıra öncelikle bizim için gurur kaynağı oldu. Az ya da çok katkılarından dolayı herkese teşekkür ederim. 9. yılımıza özel olarak hazırladığımız sayımızı eminim adına yakışır bir şekilde yayınlamışızdır. Özellikle buradan bizi yalnız bırakmayan, haberleri, reklamları ile destekleyen firmalara,markalara ve ajanslara da destekleri adına teşekkürü borç biliriz. Diğer bir konu “Automobile Magazine” in dünyada tek kalan basılı dergisi olmaktan da gurur duyuyoruz. Bu bizim için bir şeref ve onurdur. 9. Yıl Kasım sayımızı hazırlarken İngiliz otomotiv markalarının pr ajanslarının yakın samimiyeti ve paylaşımları için de ayrıca teşekkür ederiz. Ülkemizde gerçekleştirilecek olan Formula1 yarışına katılan tüm pilotlar için yarışın en iyi şekilde kazasız ve belasız geçmesini diler, Ülkemiz adına olumlu iş birlikteliklerinin olacağı ve neticelerin alınacağı bir yarış olmasını temenni ederim. Tüm misafir basının, sporcuların ülkemizden memnun bir şekilde ayrılmalarını isteriz. Formula1’in tekrardan 9 yıl aradan sonra ülkemizde olması heyecen verici bir olay. WRC ( Dünya Ralli Şampiyonası) ‘nın ise yine bu yıl ülkemizde Marmariste düzenlenmiş olması ülkemizin tanıtımı açısından bir diğer olumlu gelişmedir. Biz bu iki dev yarışın tam ortasında yayınımızı sizlere hazırlamak ile meşgul olduk. Bu zamana kadar pek çok dergi tasarlayan biri olarak, bu dergimizi de ayrıca beğenerek ve içime sindirerek hazırlamak istedim. Eminim ki bir gün istediğim o muhteşem sonucu elde edeceğim. Bu sonuç ancak iyi içerik ve tasarıma sahip olan çok daha fazla sayfayla olabilir… Ben orta halli sayılmayan fakir, emekçi, kendi işini yapan bir babanın ve ailenin oğluyum ve bunu söylemekten de çekinmiyorum. Orta sınıf olamadık çünkü orta sınıftan anladığım şey düzgün bir otomobile sahip olmak. Ailemizin asla ve sürekli düzgün bir otomobili olmadı. Hatırı sayılır şekilde yıllar önce sırası ile Tofaş Şahin, Serçe ve en son 48 ay vade ile alınan ödemekle bitmeyecek 2003-2004 model bir Dacia aracımız vardı. Daha sonra da satıldı. Babamın, ailemin bir daha otomobili olmadı. Şimdilerde etrafıma baktığımda, daire satın almak için bankadan kredi alanların da aralarında bulunduğu, halihazırda sahip oldukları bir veya iki adet ikinci el araçları satan insanlar var. Türkiye’de şu anda 0 km ve 2. el araçlar oldukça pahalı. Örneğin, hayatımda şahsıma ait sadece bir otomobilim oldu. 1990 Model BMW 3.16i güzel bir araçtı ama maalesef 2 yıl önce satmak zorunda kaldım. (Bankaya olan kredi borcunu karşılamak için) Sattığım araç şu anda 35.000 TL ile 40.000 TL arasında, iki katından fazla fiyatla satılıyor. Bazı şeyleri tahmin edebilirim. Fakir bir aileden gelmem bunu engellemez. Bu anlamda kendimi hayatta yeterince yetiştirmeye çalıştım. Bu konudaki tahminlerimden biri; Şimdi aracını satarak daire almaya çalışan insanlar çok yakın bir zamanda bir kaç ay içinde daire fiyatlarında da tuhaf bir artış sağlayacaklar.

Sonra da otomobillerini satıp o daireleri bankadan kredi ile satın alanlar olacak. Otomobilsiz daire satın alan insanlar, tekrar otomobil almak istediklerinde fahiş fiyatlarla karşılaşabilirler mi? Tekrardan bankadan kredi alarak araç almaya mı çalışacaklar? Bunu bilemeyiz… Ama farklı yönde bir tahminim de; 2. el araç fiyatları yakın bir zamanda belki 2021’de sanılanın aksine düşük olması yönünde. Yani 2. el otomobil fiyatlarının eskisinden çok daha fazla düşeceğine inanıyorum. (Bu sadece benim yorumum ve öngörüye dayalı bir his) Peki, o zaman böyle bir durumda şu anda yüksek fiyatlar ile 2. el bir otomobile sahip olan kişiler gelecekte pişmanlık duyacak, zarar mı edecekler? Bunu da yaşayarak görerek öğreneceğiz. Bana kalırsa artık şu yurt dışından araç getirme işine bir çözüm bulunmalı diye düşünüyorum. Daha düşük ve az vergiler ile belirli kısıtlamalara sahip çözümler üretilmelidir. Üretilmeli.. Çünkü biz bunu hak ediyoruz… Türkiye’de küçük sınıfta üretimi olan, 2020 model 0 km kampanyalı fiyatı 130.000 TL’den başlayan marka var. Türkiye’de üretimi yapılan küçük sınıf bu araca sahip olmak için maalesef bu fiyatı ödemek zorunda kalıyoruz. Bu üzücü… Türkiye kendi yerli otomobilini yapmış olsaydı fiyatı o zaman ne kadar olurdu? Yine aynı ücreti mi ödeyerek yerli ve milli aracımıza sahip olacaktık? Daha mı az? Daha mı çok? bunu merak ettim… Yerli aracımızı benzin motorlu aracımızı üretmeyi başardığımızda biz bunun için ne kadar öderiz? Soru bence bu olmalı. En kısa zamanda (benzin ve Lpg’li fabrika çıkışı) ortak kullanılan bir platform motora sahip yerli bir araç üretimi yapılabilmelidir. En azından “TOGG” marka elektirikli araç dışında bizde normal motoru olan bir halk otomobilimize sahip olacağız. (Rusya Lada, İspanya Seat, Çek Skoda gibi.) Düşüncem her zaman bu yönde olmuştur. Benzin ve Lpg ile çalışan daha az yakan yerli bir otomobile çok daha ihtiyaç duyduğumuz ortadadır. Örneğin 43 yaşındayım ve benim hala sahip olduğum bir otomobilim bile yok. Bu işi yapıyor olabilirim, bu benim çok para kazandığım ve otomobil alacak kadar çok zengin olduğum anlamına gelmez. İşini severek yapmaya çalışan temsil ettiğim markam ile de bu sebeple gurur duyan biriyim. İyi yaptığımızdan dolayı. Bir şeyin en iyisini yapmayı seviyorum. Ya da en iyi olabilmek için çaba sarf ederek elimden geldiğince çalışmayı ve işim için emek zaman harcamayı da seviyorum. Bu benim için her zaman böyle olmuştur.

Size günde kaç saat çalıştığımı burada anlatmayacağım tabiki. Bu çok can sıkıcı olabilirdi. Hatta bazen bir Lotus kullanmak kadar da can sıkıcı olabilir:) diye düşünüyorum… Lotus Exige mı? Evet şu arka fotoğrafta duran ta kendisi. Abi bu 150 km basar mı? (bazen ufak çocuklar görünce hemen bu şekilde sorarlar) Evet 150 km tabiki basıyor hatta 250 km ye kadar da rahat ulaşıyor. Lotus Exige 350 Sport bu tabi ki ne bekliyorsunuz, 0’dan 100km arasında hızlanma sadece 3.8 saniye…Bunu içeride ki test yazımda zaten okursunuz diye düşünüyorum. Kalın Sağlıcakla…

Sevgi ve Saygılarımla,

Diğer Haberler

Stellantis grubu, BMW ve Ford gibi üreticiler 2035 son tarihini gözden geçirmeye hazır

Brüksel, 2035'te İçten İçten Yanmalı Motorların Sona Ermesi Duyurusunu Erteledi... Avrupa Komisyonu, içten yanmalı motorlu araçların satışının son tarihiyle ilgili kritik kararını, güçlü siyasi ve...

Renault platformuna dayanan iki yeni Ford 2028 başında

Renault, Ford için elektrikli otomobiller üretecek... Renault Grubu ve Ford stratejik bir ortaklık kurdu. Ana odak noktalarından biri, Renault'nun elektrikli araç bölümü Ampere'nin platformuna dayanan...

Perodua, Malezya’nın ilk yerel olarak geliştirilen elektrikli arabası

Malezyalı otomobil üreticisi Perodua, ülkenin ilk yerli elektrikli otomobili olan QV-E'yi piyasaya sürdü. Şirket, elektrikli araç aracını 800 milyon ringgit (yaklaşık 167 milyon euro)...

Tesla, Hindistan’da ilk entegre tesisini açtı

Hindistan'daki ilk büyük genişlemesini simgeleyen Tesla, ülkedeki ilk entegre tesisini Gurugram'da (Haryana) açtı. Yeni alanda bir showroom, teslimat merkezi, servis merkezi ve şarj istasyonu...

Seat, Martorell’de batarya montaj fabrikasını açtı

Seat ve Cupra, Martorell'de batarya sistemi montaj tesislerini açtı. Burada, İspanya'da üretilen Volkswagen Grubu'nun elektrikli kompakt otomobilleri için yılda 300.000'e kadar batarya sistemi monte...

AB ve Çin, elektrikli araç tarife fiyatlar üzerine görüşmelere yeniden başladı

AB ve Çin, Çin'de üretilen elektrikli otomobiller için asgari fiyat planı üzerinde müzakereleri yeniden başlattı. En son olarak, AB Volkswagen'in elektrikli araç tarifelerinden muafiyet...

Test Sürüşü: Yeni Peugeot E-208GTI

Kırk yıl önce PEUGEOT, 205 GTI ile tarih yazdı. 1984'te 1.6 litrelik versiyonuyla ve iki yıl sonra 1.9 litrelik versiyonuyla tanıtılan 205 GTI, küçük,...

Stellantis grubu, BMW ve Ford gibi üreticiler 2035 son tarihini gözden geçirmeye hazır

Brüksel, 2035'te İçten İçten Yanmalı Motorların Sona Ermesi Duyurusunu Erteledi... Avrupa Komisyonu, içten yanmalı motorlu araçların...

Renault platformuna dayanan iki yeni Ford 2028 başında

Renault, Ford için elektrikli otomobiller üretecek... Renault Grubu ve Ford stratejik bir ortaklık kurdu. Ana odak...

Perodua, Malezya’nın ilk yerel olarak geliştirilen elektrikli arabası

Malezyalı otomobil üreticisi Perodua, ülkenin ilk yerli elektrikli otomobili olan QV-E'yi piyasaya sürdü. Şirket, elektrikli...

Tesla, Hindistan’da ilk entegre tesisini açtı

Hindistan'daki ilk büyük genişlemesini simgeleyen Tesla, ülkedeki ilk entegre tesisini Gurugram'da (Haryana) açtı. Yeni alanda...

Seat, Martorell’de batarya montaj fabrikasını açtı

Seat ve Cupra, Martorell'de batarya sistemi montaj tesislerini açtı. Burada, İspanya'da üretilen Volkswagen Grubu'nun elektrikli...

AB ve Çin, elektrikli araç tarife fiyatlar üzerine görüşmelere yeniden başladı

AB ve Çin, Çin'de üretilen elektrikli otomobiller için asgari fiyat planı üzerinde müzakereleri yeniden başlattı....

Test Sürüşü: Yeni Peugeot E-208GTI

Kırk yıl önce PEUGEOT, 205 GTI ile tarih yazdı. 1984'te 1.6 litrelik versiyonuyla ve iki...

Binek Araçları Aratmayan Donanımlarıyla Yerli Üretim Opel Zafira ve Vivaro

Alman otomobil üreticisi Opel, hafif ticari ürün gamını yerli üretime geçişle daha da güçlendirmeye devam...

Ferrari’nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica

Ferrari'nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica, markanın tarihinde önemli bir anı temsil ediyor. Maranello, içten...

VW ID.3, 160,000 km testinde pil kapasitesinin %91’ini korudu

Avrupa'nın en büyük otomotiv kulübünün dört yıllık dayanıklılık testi, Volkswagen ID.3'ün bataryasının dikkat çekici derecede...

Renault CEO’sundan Avrupa’da Çin’in elektrikli araç hakimiyetine karşı öneri

Renault CEO'su, Avrupa'da elektrikli araçların daha uygun fiyatlı olmasını sağlamak için yeni bir 'E-Araba' kategorisi...

İngiltere, elektrikli araçlar için mil başına ödeme geleceğini belirliyor

Birleşik Krallık, elektrikli ve hibrit  araçlar için mil başına vergilendirmeye geçişi onayladı. Maliye Bakanı Rachel Reeves, Sonbahar...

BAE’de kişiye özel ultra lüks otomobil patlaması

BAE'nin ultra lüks otomobil pazarı, zengin genç alıcılar ve profesyonel kadınlar giderek daha fazla kişiselleştirilmiş...

YEO Teknoloji Reap Battery fabrikası üretime başladı

Yıllık 5 GWh kapasiteye sahip enerji depolama sistemleri üretecek olan YEO Teknoloji, tüm dünyaya İstanbul’dan...

PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu aralık ayı kampanyası

Otomotivde yenilikçi teknolojileri, göz alıcı tasarım ve benzersiz sürüş keyfiyle birleştiren PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu...

EN YAKIT bunlara TKPAY iş birliği ile yüzde 5 nakit iade

Elektrikli araç ekosistemini güçlendirmek ve iş birlikleriyle kullanıcılara fırsatlar sunmak için çalışmalar yapan EN YAKIT,...

Karting Şampiyonlarını Körfez Belirleyecek

2025 Türkiye Karting Şampiyonası’nın son ayağı olan NİMOSK Karting Yarışı, 13-14 Aralık tarihlerinde TOSFED Körfez...

İzmir Aliağa’da yeni şarj istasyonu açıldı

Enerjisa Enerji’nin yüzde 100 iştiraki ve Türkiye’nin ilk elektrikli araç şarj ağı operatörü olan Eşarj,...

Zeminin ıslanmasıyla lastiklerinin yol ile teması kesilebiliyor

Trafikte yağışlardan kaynaklı pek çok tehlikeyle karşı karşıya kalınabildiğini dile getiren Yol ve Trafik Güvenliği...

Çin’de Kasım ayında otomobil satışları yıllık bazda %8,5 oranında azaldı

Kasım ayında Çin'de otomobil satışları yıllık bazda %8,5 azalarak 2,24 milyon araçta gerçekleşti. Bu, Ekim...