Renault CEO’su, Avrupa’da elektrikli araçların daha uygun fiyatlı olmasını sağlamak için yeni bir ‘E-Araba’ kategorisi ve düzenleyici reformlar savunuyor. Bu sayede artan maliyetler ve Çin rekabeti ortamında sektörü canlandırmak amaçlanıyor.
Son yıllarda, Avrupa otomotiv endüstrisi, yeni otomobillerin maliyetinin keskin bir şekilde artması ve birçok tüketici için araç sahibi olmayı daha da zorlaştırması nedeniyle önemli zorluklarla karşı karşıya kaldı. Renault CEO’su François Provost, yayınımıza verdiği son röportajda bu konuya dikkat çekerek, sektörün uygun fiyatlılık engelleri nedeniyle “otomobil endüstrisini mahvettiğinden” yakındı. Avrupa düzenleyicilerini, özellikle Çinli elektrikli araç (EV) üreticilerinin artan hakimiyetine karşı, Avrupalı üreticilerin rekabet gücünü yeniden tesis etmek için “düzenlemelere ara verme” ve cesur önlemler almaya çağırdı.
Renault’un vizyonunun merkezinde, Japonya’nın kei otomobillerinden esinlenerek tasarlanan, öncelikle şehir içi kullanıma yönelik küçük, hafif ve uygun fiyatlı araçlar olan “E-Car” adı verilen yeni bir düzenleyici kategori önerisi yer alıyor.
Bu Avrupa elektrikli otomobilleri, 4.1 metreden kısa elektrikli olacak, yaşam döngüleri boyunca 15 tondan az CO₂ salacak ve piller de dahil olmak üzere ağırlıklı olarak yerel bileşenlerle üretilecek. Provost, böyle bir kategorinin Renault’nun gelecekteki Renault 5, Renault 4 ve Twingo elektrikli versiyonları gibi modellerin fiyatlarını yüzde 10 ila 15 oranında düşürmesine olanak sağlayabileceğini öne sürüyor. Bu yenilik, tamamen Avrupa’da üretilen ve fiyatı 20,000 €’nun altında olan elektrikli otomobilleri hedefleyerek erişilebilirliği genişletmeyi ve temiz mobilitenin benimsenmesini hızlandırmayı amaçlıyor.
Avrupa Komisyonu’nun benzer bir düzenleyici çerçeve oluşturmaya hazır görünmesiyle bu girişim daha da ivme kazanıyor. Bildirildiğine göre, Komisyon, Aralık 2025’te, çok hafif dört tekerlekli bisikletler ile normal binek otomobiller arasında konumlandırılacak uygun fiyatlı küçük elektrikli araçlar için bir kategori duyurmayı planlıyor. Bu hamle, küçük elektrikli araçların üretim maliyetlerini artıran bazı maliyetli güvenlik ve teknik düzenlemeleri aşmasını sağlamak için tasarlandı. Bu, potansiyel olarak bu araçların 15,000 ila 20,000 € aralığında pazarlanmasına olanak tanıyacak ve bu da Renault’nun Çin rekabetine karşı koymak için uyarlanmış bir pazar segmenti talebiyle yakından uyumlu olacak.
Bu tür önerilerin arkasındaki aciliyet, endişe verici sektör verileriyle vurgulanıyor. Pandemiden bu yana Avrupa, uygun fiyatlılık sorunları nedeniyle yılda yaklaşık üç milyon yeni otomobil satışını kaybetti. Avrupa yollarındaki araçların ortalama yaşı artık 12.5 yıla yaklaşıyor ve İspanya gibi ülkelerde bu ortalamalar daha da yükselerek filo yenileme, güvenlik iyileştirmeleri ve emisyon azaltımlarını sekteye uğratıyor. JATO Dynamics’e göre, uygun fiyatlı otomobil eksikliği, 2019 ile 2023 yılları arasında Avrupa’da 3.3 milyon yeni otomobil satışında düşüşe yol açtı. İspanya’da ise ortalama yeni otomobil fiyatları 2019’dan bu yana %38 artarak yaklaşık 40,500 avroya ulaştı.






















































































