Yazı: Özgür Sunay | Fotoğraf: Can Aydeniz
HARLEY – DAVIDSON SOFTAİL AİLESİNDEN “BREAKOUT”
Harley – Davidson’da aile, aile ayırmışlar motosikletlerin karakter ve yapılış özelliklerine göre. Bizim testini gerçekleştirdiğimiz 1700 cc’lik ben buradayım diyen kocaman arka tekerlekli modeli Softail aile mensubudur. Nedir? Softail aile mensubu olmak hemen ona gelelim izninizle; Bir kere arka tekerlek ile sele arasında kalan kısımda göz ile görebileceğiniz hiç bir süspansiyon kısmı motorun üzerinde bulunmamaktadır. Bu sebeple’de göze daha hoş kendisine has bir arka duruş sergiler. O zaman aklınıza ilk şu gelebilir nerede bu motorun arka rahatlığını veren süspansiyon, amortisör sistemi. Hemen arka teker şase arasında kalan alt kısımda göz ile ancak eğilip bakmak sureti ile görebileceğiniz yerde yatay şekilde konuşlandırılmış olan bir süspansiyon-yay sistemi bulunmakta. İşte motorun rahatlamasını ve yolda konforlu şekilde hareket etmemizi bu süspansiyon sistemi sağlıyor. Aynı zamanda Softail ailesine mensup tüm modellerde Arkadan yatay (V) şeklinde konumlandırılmış arka lastik şase yapısı bu aileye has olarak dizayn edilmiştir. Yine Softail ailesine mensup olan Breakout modelimizi çalıştırmak istediğimizde aynı arabada olduğu gibi anahtarın üzerinizde bulunması gayet yeterli bir davranış olacaktır. Sol kısımda eskiden benzin yedek deposunu ayarladığınızla benzer bir kol var. O manyetik kolu çevirdiğinizde start-stop olarak motorun çalışmasına imkan vermektedir. Bu şekilde marş düğmesine basarak motoru çalıştırabilirsiniz. Ayrıca, tamamı ile düz şekilde konuşlandırılmış alçak gidon yapısı kullanımımı başlangıçta motora yabancılık çekmeden oldukça kolaylaştırıyor. Zorluk demek istemiyorum ama bu motora has Softail ailesini ayıran bir diğer önemli özellik ise ayaklarınızı hafiften öne doğru uzatarak kullanmak durumundasınız. Burada uzun ve kısa bacaklı kişilerin kullanım farklılıkları ortaya çıkıyor aslında. 1.73 boyum ile orta kısalıkta bacaklarım ile ilk başta çok rahat olmasa da bu şekilde kullanmaya 2-3 dk. sonra alışıyorum. Sonrasında yalnızca arka freni kullanacağım zaman kendimi biraz motosiklet kullanmaktan çıkmış biri olarak otomobil ile motosiklet arasında kalan büyük ve fazla gürültü çığırtan bir nesne kullanır gibi hissediyorum. Fakat 1.700 cc’lik kalın tekerlekli kalın sesli bu motor ile özellikle virajlarda yatmaya başladığımda çok fazla yatma açısının olmaması sebebi ile ayaklıklarının altındaki koruma çıkıntı demirlerinin her defasında yere sürterek değişik bir tonlama çıkarttırdığımız farkındayım. Artık sırf onları yere sürtmemek adına virajlarda oldukça yavaşlayıp tam sınırda motoru yatırıp dönmeye çalışmak ders çalışmak gibi bir şey geliyor bana. 🙂 Sanırım tekrardan motordan sınav olacağım. Bir Harley- Davidson kullanma sınavı olmalıydı bence..
Hatta şu anda bu yazıyı yazarken bile o kadar eğleniyorum ki; sanki tekrardan yaşıyor gibiyim. Gel gelelim üzümün hakkını vermek gerekir ise, altımızda bulunan makine tam anlamı ile geçmişten günümüze gelişerek gelmiş olan Harley-Davidson ailesine ait bir motor. Bu sebeple de eleştiri yapar iken dikkatli olmakta da fayda var. İkiz V motor siz gaza yüklendikçe sanki o da yere yüklenerek yeri sarsan bir gürültü çıkartıyor. Ön ve Arka frenler tam anlamı ile harika çalışıyor. Hız göstergem 2. viteste sonuna kadar gasladığımda bakıyorum; Tanrım o kadar da hızlı değilmişim vitesi yükseltmem lazım. Ama bu motorun özelliği elbetteki çok hızlı olmak değil. Bu bir zevk ve uzun yol gezi motoru. Sizin eşsiz hobi oyuncağınız olmaya aday. Onu bu şekilde değerlendirmekte fayda var. Aklıma Japon yada uzakdoğu benzerlerini getirdiğimde bu motoru tanımadan önce evet benziyor gerçekten benziyor diyor idim. Şimdi mi? hadi oradan yanında bile geçemezsiniz ucuz motorlarınız-la diyorum…
Motor, Grenaj, Egzoz ve görüntü bu zenginliği hiç bir şey veremez Harley – Davidson haricinde. Sonra biraz oynamak istiyorum artık bu canavar ile. Tam anlamı ile tüm viteslerde sonuna kadar gazlıyorum. Ama yetmiyor. 6. viteste daha fazla vites gerek..
olsa da önümü görmekte hızdan ve titreşimden zorluk çekiyorum. Bulanıyor etraf net olmaktan çıkıyor. Demek ki, Tem yolu haricinde şehir içinde bu motorla çok fazla hızlı gitmekte iyi bir şey değilmiş. Çünkü bir Harley – Davidson kullanıyor iseniz özellikle Softail ailesine mensup bu 1.700 cc’lik Breakout ise bu Tork ile ister düşük viteste ister yüksek viteste sadece gaza basmanız yeterli..
Sürüş pozisyonu olarak yuları kısımda bir sorun bulunmuyor. Sağ ve Sol tarafta iki farklı sinyal kollarına zaman içinde alışıyorum. Ayak boyumun kısa olması sebebi ile tam geriye doğru u dönüşü yapmak istediğin dar yollarda biraz zorluk çekiyorum. Kuru ağırlı 309 kg. olan Breakout’u daha hafif motorlar kadar rahatça çeviremediğiniz kesin. Harley ailesinin gayet büyük ve kaslı bir motosikleti. Arka’da 240 genişliğinde Harley’e özel üretilmiş 18inç Dunlop lastikler bulunmakta. Ön tarafta ise 130 genişliğinde 21 inç Dunlop lastikler bulunuyor.
50’li ve 60’lı yılların Gasser drag motosikletlerinden esinlenen bu modelin arkası oldukça geniş bir yapıya sahip. Alçak amortisörleri ve kısa çamurluğu sayesinde 240 mm genişliğindeki arka tekerleğin-ize herkes hayranlıkla bakabilir. Bu motosiklet için özel olarak tasarlanan kalın ve geniş gidonla, sürücü öne eğimli agresif bir pozisyonda oturur. Her açıdan maskülen dokunuşlara sahip olan bu modelde, yüksek performanslı debriyaja sahip hidrolik aktüatörün yanı sıra, yolu net bir şekilde gösteren Quartz Halojen LED farlar bulunur. Özgürlüğe yol alın, daha iyisi var mı?