Ocak ayında yeni bir şirket yazılımının kullanıma sokulması, LIQUI MOLY için uzun süren bir sorun haline geldi. Alman motor yağı ve katkısı uzmanı şirket için süreçleri basitleştirmesi ve maliyetleri düşürmesi gereken yazılım tam tersine yol açarak yarıyıllık bilançoyu berbat etti. Genel Müdür Ernst Prost, “Borsada kote olsaydık kâr düşüşü uyarısı çıkartmam gerekecekti,” diyor.
Şirket yazılımıyla, başka bazı işlerin yanı sıra satın alma işlemleri yönetiliyor, üretim ve sevkiyatlar idare ediliyor ve muhasebe tutuluyor. Dolayısıyla bu yazılım, LIQUI MOLY’nin tüm süreçleri için kritik bir önem taşıyor. Daha önceki yazılım artık çok eskimişti ve gitgide kapasitesinin sınırlarına dayanmaktaydı. O yüzden, uzun süre ön hazırlıktan sonra yılbaşında işletimden kaldırıldı.
Ancak, yeni yazılımın kullanıma sokulması sırasında beklenebilecek ufak tefek sorunların yerine, bugüne kadar süren ciddi güçlükler ortaya çıktı. Bu güçlükler, doğrudan doğruya şirket operasyonlarını da etkiledi. Ernst Prost, “Ünlü yazılım şirketlerinin verdiği desteğe rağmen hâlâ beklentilerimize ve müşterilerimizin bizden beklentilerine uygun düzeyde üretim ve sevkiyat yapmayı başaramadık,” diyor.
Bu durum, müşterilerde haklı olarak hayal kırıklığına ve kaygıya yol açıyor. Ernst Prost, “Meslek hayatımda müşterilerimden hiç bu son altı ayda olduğu kadar sık özür dilemek zorunda kalmamıştım. Şu anki performansımız cidden gücüme gidiyor,” diyor. Üstelik bu durum ek maliyetlere yol açıyor; örneğin, ancak yarısına kadar mal doldurulabilen konteynerler yüzünden, planlanandan daha uzun süre yükleme beklemek zorunda kalan nakliye şirketleri yüzünden veya acilen ihtiyaç duyulan malların gemiyle vaktinde gelmemesinden dolayı hava taşımacılığında uğranan zararlar yüzünden. “Bizim sorunlarımızı çözmek için müşterilerin elinden hiçbir şey gelmez. O yüzden, onların bu sorunlardan olabildiğince az etkilenmesi için elimizden gelen her şeyi yapıyor ve ek maliyetleri kendimiz üstleniyoruz.” İş, bu ek giderlerle de bitmiyor. “Örneğin, yazılımın yeniden düzenlenmesi için yapılan ciddi masrafların yanı sıra her gün hata ayıklama ve sorun gidermeye yapılan masraflar ekleniyor.”
Bütün bunlar, şirketin mali verileri üzerinde ciddi şekilde iz bırakıyor. Gerçi 2018’in ilk yarıyılına kıyasla ciro yüzde 0,8’lik hafif bir düşüşle 259,6 milyon Euro’ya geriledi ama bu da eldeki yüksek miktardaki siparişlerin, bilgisayar sorunlarından dolayı tamamen işleme konamamasından kaynaklandı. Yine de yarıyılın 11 milyon Euro’luk kazancında yaklaşık yüzde 30 düşüş görüldü. “Bir yazılım değişiminin 2019 yılında bütün bir şirkette bu derece sarsıntı yaratabileceği hiç aklıma gelmezdi.”
LIQUI MOLY uzun süredir başarıya doymuyordu: Yıllarca üst üste daha fazla ciro, daha fazla kazanç. Şu anki durum, şirketi hazırlıksız yakaladı. Ancak, yüksek performans düzeyi sayesinde bu, elde edilen kazançta sadece küçük bir kayıp anlamına geliyor ve şirketin varlığını tehdit eden bir durum olmaktan çok uzak. Ernst Prost, “Bizde, çalışma saatlerinin azaltılması veya işten çıkarmalar gibi basiretsiz hareketler olmaz,” diyor. “Yolumuzdan şaşmayacağız, büyüme rotasını kararlılıkla izleyeceğiz, yeni insanlar istihdam etmeyi sürdüreceğiz, yeni ürünlere ve yeni pazarlara yatırım yapmaya devam edeceğiz.”
Yani strateji değişikliği yapmayacak ve kemer sıkma politikası uygulamayacağız. Aksine: Ernst Prost, “Yaşadığımız sorunlar bize, daha iyi hale gelmek için şimdi yatırım yapmamız gereken alanları gösterdi,” açıklamasını yapıyor. Örneğin, yeni bir ana depo yapılarak lojistik basitleştirilecek. “Şu anda yaşadığımız fırtına, önceden tahmin edilenden çok daha güçlü oldu. Gemimizin gövdesine yüksek dalgalar çarpıyor, tayfalardan bazıları ıslanacak, bazı yolcuların midesi bulanacak. Ama gemimiz açık denizlere dayanıklı ve tehlikede değil. Bu fırtına yakında dinecek. Çalıştığımız yazılım şirketleriyle birlikte bu bilgisayar sorunlarını en geç yıl sonuna kadar çözeceğimizi umuyorum.”