Çin sübvansiyonlarıyla DTÖ kurallarını ihlal mi ediyor?

®
Çok Okunanlar

Karsan, ILO ve Borçelik’ten Meslek Liselerindeki Kız Öğrencileri İş Hayatı….

Karsan, ILO ve Borçelik’ten Meslek Liselerindeki Kız Öğrencileri İş Hayatına Hazırlayacak Dev Hamle... “Mobilitenin Geleceğinde Bir Adım Önde” olma vizyonuyla...

Motor Sürücülerine Dost Bariyer Sistemi

Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Çevre Otoyolu’ndan Motor Sürücülerine Dost Bariyer Sistemi  IC Altyapı Grubu bünyesinde faaliyetlerini sürdüren Yavuz Sultan...

Citroën’in hafif ticari araç modellerinde ayrıcalıklı fırsatlar

Citroën’in tasarım, pratiklik ve modülerliğin yanı sıra 1.5 BlueHDI 130HP yeni nesil motoru sayesinde performans ve verimliliğiyle deöne çıkan...

MAN, sabit kalan pazarda satışlarını %10 artırdı

MAN Kamyon ve Otobüs Ticaret A.Ş., 2025 yılında siyasi ve ekonomik gelişmelere bağlı olarak dalgalanmaların yaşandığı kamyon pazarında, satışlarını...

Renault platformuna dayanan iki yeni Ford 2028 başında

Renault, Ford için elektrikli otomobiller üretecek... Renault Grubu ve Ford stratejik bir ortaklık kurdu. Ana odak noktalarından biri, Renault'nun elektrikli...

Tesla, Hindistan’da ilk entegre tesisini açtı

Hindistan'daki ilk büyük genişlemesini simgeleyen Tesla, ülkedeki ilk entegre tesisini Gurugram'da (Haryana) açtı. Yeni alanda bir showroom, teslimat merkezi,...

Petlas, global zirai lastik pazarında yüzde 3’lük paya sahip…

PETLAS YENİLİKÇİ ZİRAİ LASTİKLERİ İLE 100’DEN FAZLA ÜLKEDE SÜRDÜRÜLEBİLİR TARIMA DESTEK OLUYOR! Türkiye’nin lider lastik üreticisi Petlas, tarım sektörünün ihtiyaçlarını...

Çin, 2000’den beri stratejik sanayi politikasıyla daha rekabetçi hale gelirken, son yıllarda elektrikli araçlarını ABD pazarı ve büyük ölçüde gümrük vergileriyle kapatılmış durumda olduğu için diğer pazarlara, özellikle de Avrupa pazarına sürüyor.

2020’den bu yana Çin’den AB’ye elektrikli otomobil ithalatı keskin bir artış gösterirken, blokta Çin’den yapılan ithalatın önemli ölçüde artmasının Avrupa’daki elektrikli otomobil üretimini rekabetçi bir dezavantaja sokacağından endişe ediliyor

Çin’in kıtada “adil rekabeti” ihlal ettiğine dair iddialar ortaya atılırken, rekabet ihlali de Çinli araçların piyasa değerinin altında satılması, ihracatın sübvanse edilmesi şeklinde gerçekleşiyor. Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) kuralları ise her ikisine de izin vermiyor.

Çin sübvansiyon sisteminin karmaşıklığı nedeniyle, ekonomik olarak gelişmiş rekabet gücü ile devlet sübvansiyonları yoluyla yapay rekabet gücü arasındaki ayrımı yapmak kolay değil.

AB Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen, 13 Eylül’de Çin’den AB ülkelerine ithal edilen elektrikli otomobillere yönelik sübvansiyon soruşturması başlatıldığını açıkladı.

Alman otomobil endüstrisi endişeli

Çin, son yıllarda ABD ile ticaret savaşında gerilimi tırmandırmaktan çekinmediğini gösterirken, Çin’in olası karşılıkları içinde Avrupa ürünlerine yönelik ek gümrük vergileri veya otomobil üretimi için önemli elektronik bileşenlere dair ihracat kısıtlamaları yer alıyor.

Alman basınında yer alan haberlerde, bunun da muhtemelen Çin pazarının beşte birini kontrol eden Alman otomobil üreticilerini sert bir şekilde vuracağı tahmin edildi.

Almanya, Çin’in ihracat için pazar ve kilit emtia kaynağı olarak önemi dolayısıyla geleneksel olarak Pekin’i kızdırmaktan çekinirken, Çin pazarı, Alman otomobil üreticileri için hem satış hem de büyüme açısından önem taşıyor.

Alman şirketleri, küresel pazar için Çin’deki en son teknolojileri geliştiriyor ve test ediyor.

2021 verilerine göre Alman otomotiv üreticileri Volkswagen, Daimler ve BMW, gelirlerinin sırasıyla yüzde 37,2, yüzde 32,2 ve yüzde 31,7’sini Çin’de elde ederken spor ürünleri firması Adidas’ın gelirlerinin yüzde 13’ü, Siemens’in gelirlerinin yüzde 13,2’si ve kimya şirketi BASF’nin gelirlerinin yüzde 15,3’ü Çin’den geliyor.

Kısacası Alman sanayisinde kullanılan ara ürünlerin çoğunluğunun Çin’den geldiği belirtiliyor.

Alman Otomobilciler Birliği (VDA), AB’nin Çin’den AB ülkelerine ithal edilen elektrikli otomobillere yönelik sübvansiyon soruşturmasının tek başına “rekabet edebilirlik sorunlarının” çözümüne katkıda bulunmadığını belirtti. VDA, bunun yerine, politikacıları Almanya ve Avrupa’nın geri kalanında daha iyi rekabet ve iş ortamı koşulları oluşturma çağrısı yaptı.

Alman basınında Alman otomobil sektörünün AB Komisyonu’nun Fransa’nın baskısı altında hareket etmesinden ve bunun Alman ekonomisi için olumsuz sonuçlar doğurmasından şikayetçi olduğu belirtildi.

Çin, AB’nin planını “bariz korumacılık” olarak nitelendirdi

Çin hükümeti, AB’nin Çin’in elektrikli otomobillerine yönelik sübvansiyon karşıtı soruşturmasını eleştirirken bunun ilişkiler üzerinde olumsuz etkisi olacağı konusunda uyardı. Çin Dışişleri Bakanlığı, 14 Eylül’de AB’nin planını “bariz korumacılık” olarak nitelendirdi. Bakanlık, bunun “Çin ile AB arasındaki ekonomik ve ticari ilişkileri bozacağı” uyarısında bulundu.

Çin Ticaret Bakanlığı ise Çin’in elektrikli araç endüstrisinin rekabet gücünü çok çalışarak elde ettiğini, AB dahil tüketiciler tarafından tercih edildiğini ve iklim değişikliğiyle mücadeleye ve Avrupa Birliği de dahil yeşil dönüşüme önemli katkılarda bulunduğunu belirtti.

“Çin’in nasıl tepki vereceğini görmemiz gerekecek”

Alman Ekonomi Enstitüsü (IW) Küresel ve Bölgesel Pazarlar Kümesi Başkanı ve ticaret politikası uzmanı Jürgen Matthes, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Çin’in sübvansiyonlarla DTÖ kurallarını ihlal etse de bunun kanıtlanmasının zor olacağını söyledi.

AB’nin Çin’e karşı sübvansiyon soruşturmasının sübvansiyonların ayrıntıları hakkında daha fazla bilgi edinme amacı taşıdığını belirten Matthes, “Her durumda, sanayi sübvansiyonlarına ilişkin DTÖ kurallarında önemli boşluklar bulunmakta. Bu kuralların reformu Çin tarafından devamlı engellendi.” ifadesini kullandı.

AB ile Çin arasında ciddi bir ticari çatışmanın olup olmadığı konusunda ise Matthes, “Çin’in nasıl tepki vereceğini görmemiz gerekecek. AB’nin sübvansiyon karşıtı aracı, eşit şartlar oluşturmayı amaçlayan bir araç. Çin’in geniş tabanlı sanayi politikasıyla desteklenen Çinli firmaların dünya pazarına girmesi küresel rekabeti bozuyor. Çin karşı önlemlerle tepki verebilir, ancak uzun vadede bunun Çin’in şu anda sıkıntılı olan ekonomisine yardımcı olması pek olası değildir.” değerlendirmesinde bulundu.

Ticaret hacmi 856 milyar avro

Avrupa İstatistik Ofisi (Eurostat) verilerine göre, AB-Çin arasındaki ticaret Kovid-19 pandemisi döneminde hızla büyüyerek 2020’deki yıllık yüzde 4,6’lık büyümeden 2021 ve 2022’de yıllık yüzde 20’nin üzerinde bir büyümeye ulaştı.

AB’nin Çin’le toplam ticaret hacmi 2021’de 695,5 milyar avro olurken, 2022’de 856,3 milyar avroya ulaştı. Bu da AB’nin toplam ticaretinin yaklaşık yüzde 15,3’üne denk geldi.

Çin’den 2022’de toplam ithalat 626 milyar avroya ulaşarak AB’nin tüm ithalatının yüzde 20,8’ini oluştururken, Çin, 230 milyar avro ile ABD ve İngiltere’den sonra AB ihracatı için üçüncü sırada. Çin’e ihracat 2022’de AB’nin toplam ihracatının yüzde 9’unu oluşturdu.

Diğer Haberler

Batı Afrika Lojistik Ekosistemine Ford Trucks’tan Güçlü Yatırım

Ford Trucks’ın büyüyen Batı Afrika lojistik ve taşımacılık sektöründeki varlığı... Ford Trucks, Salvador Caetano Grubu’nu ithalatçı olarak atayarak Senegal pazarına resmi olarak giriş yaptı. Bu...

Borusan Otomotiv Ev Sahipliği Yaptı

9. İstanbul Ekonomi Zirvesi’nin ‘Sürdürülebilir Geleceğe Ortak Yolculuk’ panelinde konuşan Borusan Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Hakan Tiftik, otomotiv endüstrisinin tarihinin en büyük dönüşümünü yaşadığını...

MAN, sabit kalan pazarda satışlarını %10 artırdı

MAN Kamyon ve Otobüs Ticaret A.Ş., 2025 yılında siyasi ve ekonomik gelişmelere bağlı olarak dalgalanmaların yaşandığı kamyon pazarında, satışlarını artırmayı başardı. Filo satışlarında hem...

Yeni Nesil Nissan LEAF EV36Zero Sunderland Fabrikası

Üçüncü nesil Nissan LEAF, dönüştürülen Sunderland Fabrikası’nın üretim hattından sessizce çıkarken, şirket dünyada bir ilk olan EV36Zero planını hayata geçiriyor.  Yeni LEAF’in Birleşik Krallık’ta...

MYZ Co Charge 1 yılda 5 ton karbon salımını önledi

Zeren Group’un elektrikli araç sarj operatörü MYZ Co Charge, Türkiye genelinde 12 lokasyonda kurduğu 54 ünitelik şarj altyapısıyla son 1 yılda 5 tonun üzerinde...

Motor Sürücülerine Dost Bariyer Sistemi

Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Çevre Otoyolu’ndan Motor Sürücülerine Dost Bariyer Sistemi  IC Altyapı Grubu bünyesinde faaliyetlerini sürdüren Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Çevre...

BMW, Aralık ayına özel cazip fırsatlar sunuyor

Borusan Otomotiv’den BMW Modellerinde Aralık Ayı Fırsatları  Borusan Otomotiv’in Türkiye distribütörlüğünü üstlendiği BMW, Aralık ayına özel cazip fırsatlar sunuyor. Takas desteği, özel finansman koşulları ve...

Batı Afrika Lojistik Ekosistemine Ford Trucks’tan Güçlü Yatırım

Ford Trucks’ın büyüyen Batı Afrika lojistik ve taşımacılık sektöründeki varlığı... Ford Trucks, Salvador Caetano Grubu’nu ithalatçı...

Borusan Otomotiv Ev Sahipliği Yaptı

9. İstanbul Ekonomi Zirvesi’nin ‘Sürdürülebilir Geleceğe Ortak Yolculuk’ panelinde konuşan Borusan Otomotiv İcra Kurulu Başkanı...

MAN, sabit kalan pazarda satışlarını %10 artırdı

MAN Kamyon ve Otobüs Ticaret A.Ş., 2025 yılında siyasi ve ekonomik gelişmelere bağlı olarak dalgalanmaların...

Yeni Nesil Nissan LEAF EV36Zero Sunderland Fabrikası

Üçüncü nesil Nissan LEAF, dönüştürülen Sunderland Fabrikası’nın üretim hattından sessizce çıkarken, şirket dünyada bir ilk...

MYZ Co Charge 1 yılda 5 ton karbon salımını önledi

Zeren Group’un elektrikli araç sarj operatörü MYZ Co Charge, Türkiye genelinde 12 lokasyonda kurduğu 54...

Motor Sürücülerine Dost Bariyer Sistemi

Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Çevre Otoyolu’ndan Motor Sürücülerine Dost Bariyer Sistemi  IC Altyapı Grubu bünyesinde...

BMW, Aralık ayına özel cazip fırsatlar sunuyor

Borusan Otomotiv’den BMW Modellerinde Aralık Ayı Fırsatları  Borusan Otomotiv’in Türkiye distribütörlüğünü üstlendiği BMW, Aralık ayına özel...

Karsan, ILO ve Borçelik’ten Meslek Liselerindeki Kız Öğrencileri İş Hayatı….

Karsan, ILO ve Borçelik’ten Meslek Liselerindeki Kız Öğrencileri İş Hayatına Hazırlayacak Dev Hamle... “Mobilitenin Geleceğinde Bir...

BYD, 5 dakikada 400 km elektrikli araç şarjı vaat ediyor

Çinli otomobil üreticisi BYD, Dubai Festival City'de çığır açan bir megavat şarj sistemini tanıttı. Bu...

Stellantis ve Bolt’tan Avrupa’da Sürücüsüz Mobilite

Dünyanın en büyük mobilite şirketlerinden Stellantis, sürücüsüz mobilitenin yaygınlaşması için Bolt ile iş birliğine imza...

Petlas, global zirai lastik pazarında yüzde 3’lük paya sahip…

PETLAS YENİLİKÇİ ZİRAİ LASTİKLERİ İLE 100’DEN FAZLA ÜLKEDE SÜRDÜRÜLEBİLİR TARIMA DESTEK OLUYOR! Türkiye’nin lider lastik üreticisi...

Citroën’in hafif ticari araç modellerinde ayrıcalıklı fırsatlar

Citroën’in tasarım, pratiklik ve modülerliğin yanı sıra 1.5 BlueHDI 130HP yeni nesil motoru sayesinde performans...

FIAT Professional Büyük Aralık Kampanyası…

FIAT Professional’dan 1 Milyon TL’ye 0 Faizli Kredi FIAT Professional, aralık ayına özel, cazip finansman teklifleri...

Yeni Ope lMokka GSE 2025 Altın Direksiyon Ödülü

Opel MokkaGSE'ye Altın Direksiyon Ödülü...  Alman otomobil üreticisi Opel, kısa bir süre önce tanıttığı yüksek performanslı...

Otomotiv Sanayii Derneği 2025 İlk 11 Aylık Verileri…

Yılın İlk 11 Aylık Döneminde Üretim Yüzde 4, İhracat Yüzde 5 Büyüdü! Otomotiv Sanayii Derneği...

Stellantis grubu, BMW ve Ford gibi üreticiler 2035 son tarihini gözden geçirmeye hazır

Brüksel, 2035'te İçten İçten Yanmalı Motorların Sona Ermesi Duyurusunu Erteledi... Avrupa Komisyonu, içten yanmalı motorlu araçların...

Renault platformuna dayanan iki yeni Ford 2028 başında

Renault, Ford için elektrikli otomobiller üretecek... Renault Grubu ve Ford stratejik bir ortaklık kurdu. Ana odak...

Perodua, Malezya’nın ilk yerel olarak geliştirilen elektrikli arabası

Malezyalı otomobil üreticisi Perodua, ülkenin ilk yerli elektrikli otomobili olan QV-E'yi piyasaya sürdü. Şirket, elektrikli...

Tesla, Hindistan’da ilk entegre tesisini açtı

Hindistan'daki ilk büyük genişlemesini simgeleyen Tesla, ülkedeki ilk entegre tesisini Gurugram'da (Haryana) açtı. Yeni alanda...

Seat, Martorell’de batarya montaj fabrikasını açtı

Seat ve Cupra, Martorell'de batarya sistemi montaj tesislerini açtı. Burada, İspanya'da üretilen Volkswagen Grubu'nun elektrikli...