Bölüm-1: İçten Patlamalı Motor mu, Buhar mı, Elektrik mi?

®
Çok Okunanlar

Tırmanma Mücadelesi Bursa Şahintepe’ye Taşınıyor

AVIS 2025 Türkiye Tırmanma Şampiyonası 4. ayağı olan Şahintepe Tırmanma Yarışı, Bursa Otomobil Sporları Spor Kulübü (BOSSEK) tarafından 4...

Stellantis’in CEO’su Antonio Filosa

Stellantis’in CEO’su Antonio Filosa Uygulamak İstediği Kültürel Çerçeveyi Çalışanlarıyla Paylaştı!  Yetkin İnsanlar Net Hedefler ve Karşılıklı Güvene Dayalı Bir...

Mercedes-Benz Desteğiyle İstanbul Müzik Festivali

Müzik Festivali’nde Büyüleyici Bir Gece... İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın bu yıl 53’üncüsünü düzenlediği festivalde, Mercedes-Benz sponsorluğunda sahnede olan NDR Elbphilharmonie...

“F1: The Movie”, özel ön gösterim, Mercedes-Benz, IWC Schaffhausen

Mercedes-Benz, IWC Schaffhausen ve ELLE Türkiye iş birliği ile “F1: The Movie” filminin Türkiye'deki özel ön gösterimi İstanbul Soho...

Offroad Heyecanı Ankara’da Yaşanacak

2025 Petlas Türkiye Offroad Şampiyonası, ikinci ayağı 27-29 Haziran tarihleri arasında Ankara Mühye'de offroad tutkunlarını bir araya gelmeye hazırlanıyor. ANDOFF...

Araç Kiralamada Bayram Yoğunluğu: Erken Rezervasyonlar %46 Tasarruf Sağladı

Yolcu360, 2025 Kurban Bayramı dönemine ait araç kiralama istatistiklerini açıkladı. 2025 Kurban Bayramı boyunca bir araç kiralamanın günlük maliyeti ortalamada...

Daily Kamyonet ile 2025 Yılının En Büyük Teslimatı

Merkezi Ankara’da olan 1974 yılında kurulan Zirve Gıda, 50 yılı aşkın süredir Doğu Anadolu Bölgesi’ne gıda tedariği sağlamaktadır. Türkiye...

MIT yazarları otomobil sanayisi ile ilgili olarak, Uluslar arası Motorlu Taşıtlar Projesi (IMVP) olarak tanınan büyük çaplı bir araştırmayı gerçekleştirmişlerdir. “Kitle Üretiminin Yükselişi ve Düşüşü” başlığını taşıyan bölümde, zengin İngiliz parlamenter Ellis’in, 1894 yılında bir otomobil satın almak istediğinde, bir otomobil satıcısına gidemediğini zira etrafında hiçbir otomobil satıcısı olmadığı anlatılmaktadır. Ellis de Fransız takım tezgahı üreticisi Panhard et Levassor’a gitmiş ve kendisine bir otomobil ısmarlamıştır. Panhard et Levassor 1887’den beri, Daimler’in içten patlamalı motorunu üretmek için lisans sahibiydi; 1890’ların başında Paris bölgesindeki el yapımı imalat yapan çeşitli atölyelerde, her biri diğerinden farklı olmak üzere, yılda birkaç yüz adet ısmarlama otomobil yapılmaktaydı.

Ellis, bir at arabası yapımcısı tarafından inşa edilen özel bir gövdenin üstüne, şanzıman, frenler ve motor kontrol aletlerinin her zamankinden başka yerlere yerleştirilmesini istemiştir.IMVP yazarları “bugünün kitle üreticisi için böyle bir siparişin yerine getirilmesinin yıllar süreceğini ve milyonlarca dolara mal olacağını” belirtmektedirler; ancak, o dönemin ustaları için bu gayet normal bir taleptir.

Ellis yeni otomobilini Paris sokaklarında bir süre denedikten sonra, Temmuz 1895’de İngiltere’ye gelmiş ve kır evine kadar olan 56 mili, saatte 9.8 mil ortalama hız yaparak, 5 saat 32 dakikada kat etmiştir. O tarihte at tarafından çekilmeyen araçlar için hız sınırı saatte 4 mil olmakla birlikte, 1896 yılında Ellis’in gayretleriyle, Parlamentoda, bu sınırı 12 mile (20 km) çıkaran bir yasa kabul edilmiştir.

Otomobil sanayisinin bu ilk dönemlerinde ABD, Avrupa’ya öncülük etmemiş ve aslında ilk icat ve yeniliklerin hemen hepsi Almanya ve Fransa’da gerçekleşmişti. Bununla birlikte, 1905 yılına gelindiğinde, Avrupa ülkelerinde olduğu gibi Birleşik Devletlerde de yüzlerce küçük şirket otomobil üretmekteydi. Bütün bu şirketler, çeşitli bölgelere yayılmış küçük atölyelerde usta zanaatkarların el becerileri ve teknikleriyle genel amaçlı (universal) takım tezgahları kullanarak üretim yapıyorlardı. Zanaatkar işçiler üst düzeyde ustalaşmışlardı ve eşgüdüm bu parçaları birleştiren bir girişimci tarafından sağlanıyordu. Bugün hala birkaç firma manüfaktür teknikleri kullanarak çok az sayıda otomobil üretmektedir, ancak bunlar çok pahalıdır ve genel üretimin çok küçük bir parçasını oluşturmaktadır.

Küçük şirketlerin büyük çoğunluğu, çok önce ya iflas etmişlerdir ya da sanayinin kitle üretimine geçiş yaptığı dönemde, büyük şirketlerin bünyelerine katılmışlardır. Kitle üretimine geçiş süreci ise herkesten çok Henry Ford’un eseridir.

Diğer Haberler

Hyundai Modelleri Çarpışma Testlerinden Zafer

Hyundai Motor Grubu, 2025 Uluslararası Sigorta Kurumu Karayolu Güvenliği (IIHS) çarpışma testleri değerlendirmelerinde birden fazla modelle ödül kazanarak araç güvenliğindeki başarısını bir kez daha...

Drift Heyecanı Kocaeli Körfez’de

2025 Türkiye Drift Şampiyonası ikinci yarışı, Drift Otomobil Spor Kulübü tarafından ICRYPEX, Spor Toto ve HT Spor katkılarıyla 29 Haziran Pazar günü TOSFED Körfez...

MINI TürkiyeT200 Masters Tenis Turnuvası

Borusan Otomotiv’in Türkiye distribütörü olduğu MINI markasının desteğiyle düzenlenen MINI Türkiye T200 Masters Tenis Turnuvası, Kemer Country Club’da gerçekleşen ödül töreniyle sona erdi. Dokuz...

Opel Modelleri Panoramik Cam Tavan Özelliği

Yenilikçi teknolojileri Alman kalitesiyle buluşturan Opel, model ailesinde sunduğu panoramik cam tavan özelliği ile araçları adeta mobil seyir noktalarına dönüştürebiliyor.Özellikle üst sınıf SUV modeli...

Stellantis’in CEO’su Antonio Filosa

Stellantis’in CEO’su Antonio Filosa Uygulamak İstediği Kültürel Çerçeveyi Çalışanlarıyla Paylaştı!  Yetkin İnsanlar Net Hedefler ve Karşılıklı Güvene Dayalı Bir Ekip RuhuylaBizi Kimse Durduramaz!  Dünyanın...

Daily Kamyonet ile 2025 Yılının En Büyük Teslimatı

Merkezi Ankara’da olan 1974 yılında kurulan Zirve Gıda, 50 yılı aşkın süredir Doğu Anadolu Bölgesi’ne gıda tedariği sağlamaktadır. Türkiye genelinde 6 farklı lokasyondan faaliyetlerini...

OSS Yönetim Kurulu Başkanlığına Yeniden Ali Özçete Seçildi

OSS Derneği, gerçekleştirdiği 2025 yılı Olağan Seçimli İdari ve Mali Genel Kurul Toplantısı’nda yeni Yönetim ve Denetleme Kurulu Üyelerini seçti. Genel Kurulda oy birliğiyle...