Test Sürüşü: Ambifik YETX N1200 4×4

®
Çok Okunanlar

PHINIA, Alpine Racing ile Stratejik Ortaklığını Güçlendirdi

PHINIA’nın Direkt Yakıt Enjektörleri Alpine Alpenglow Prototipine Güç Sağlayacak!  Yüz yılı aşkın üretim uzmanlığı ile dikkat çeken PHINIA’nın direkt...

Ayhancan Güven’den Daytona 24 Saat Yarışında

Motor sporları tarihinin efsanevi yarışı Daytona 24 Saat’e pole pozisyonundan başlayan Red Bull sporcusu Ayhancan Güven, son saatte yaptığı...

2. El’de Elektrikli Araçlara Talep Artıyor…

2024 yılı, ikinci el araç pazarında önemli değişimlerin yaşandığı bir yıl oldu. Elektrikli araçların online satışları önceki yıla göre...

Stellantis, Fransa ve İtalya’daki eDCT şanzıman üretim faaliyetlerinin tam kontrolünü ele geçirdi

Stellantis, otomotiv şanzıman üretiminde uzman olan Belçikalı Punch Powertrain şirketi ile 2018 yılında kurulan ortak girişimin hisselerinin tamamını satın...

Nissan, ABD’de yaklaşık 2.000 kişiyi işten çıkarma yolunda

Nissan, Japonya'nın en büyük otomobil üreticisi pazarı olan Amerika Birleşik Devletleri'nde bu yılın sonuna kadar yaklaşık 2.000 kişiyi işten...

Petrol fiyatları haftalık düşüşe hazırlanıyor…

ABD Başkanı Donald Trump'ın fosil yakıt üretimini artırma, açık deniz sondaj yasaklarını kaldırma ve İsrail ile Hamas arasında yakın...

2024 yılında AB’de yeni kamyonet satışları…

2024 yılında AB'de yeni kamyonet satışları, sektördeki olumlu sonuçların etkisiyle %8,3 artarak 1.586.688 adede ulaştı... İspanya %13,7'lik kayda değer bir...

Yazar ve Test : Özgür SUNAY

YETX çok amaçlı özel arazi aracın test sürüşünü Milli Savunma Bakanlığı, İç İşleri Bakanlığı ve Özel Kuvvetlerimizin de yer aldığı özel parkurunda Ankara, Gölbaşı – Mogan Gölü mevkinde özel davetle suda ve arazide Yetx N1200 4×4 aracı denedim ve kullanarak test ettim…

Öncelikle beni arayarak bu özel test sürüşü adına şahsımı seçerek davet eden isimlerini sayamayacağım özel kurum, kuruluş ve kişilerin her birine davetleri için teşekkürü bir borç bilirim.

Size, Yetx N1200 arama kurtarma çok maksatlı ambifik araç ile ilgili Türkiye sonuç bildirgesi test raporumu sunmadan hemen önce araç hakkında çeşitli detaylı bilgileri özeliklerini vermek istiyorum.

Yetx markası Orso Utv şirketi tarafından Bursa serbest liman sanayi bölgesinde Türkiye’de fabrikada montaj edilerek üretiliyor. Aracın lastiklerine varıncaya kadar aslında çoğu parçası yurt dışı menşeli. Bu araç yani Yetx arazi aracı aslında Rus ve daha sonra ise Ukrayna menşeli olup tüm dünya ülkelerine çok maksatlı kullanım olarak satışı olan modifikasyona açık bir araç olarak üretiliyor. Daha sonra Ukrayna’da olan savaş ve üretim maaliyetleri sebebi vs. üretimi Türkiye, Bursa serbest bölgeye kaydırıyorlar.

Aracın özelliklerine baktığımızda ise Alüminyum üst gövde, galvanizli çelik arazi aracının gövdesini korozyona karşı dayanıklı hale getirmesi için üretilmiş. Yetx sürüş pilotu dahil 9 kişiye kadar hem insan hem yük taşıyacak şekilde imal edilmiş. Yetx aracı tasarlayarak satışa sunan firma 1.200kg yükü arazide taşımanın maaliyeti, bir yük helikopterininkinden %75 daha az olduğunu söylüyor ve savunuyor. Aynı zamanda araç saatte fabrika verilerine göre sadece 5litre dizel yakıt tüketiyor. Toplam taşıma kapasitesi ise 1.200kg. yük römorku ile beraber taşıma kapasitesi 2.100kg çıkabiliyor. Çekme kapasitesi ise fabrika verilerine göre 2.400kg. Ayrıca, tekerlek jantların her birine yerleştirilen ek yakıt depoları sayesinde toplam yakıt kapasitesi 327 litreye kadar çıkarılmış. Bu şekilde 65 saat otonom çalışma ve 19 saat sürekli çalışma kapasitesi oluşturulmuş. Üretici firmanın resmi garanti süresi 12ay. Ya da 2000 motor saat. Üzerinde bulunan off-road lastikleri birbirine bağlı ve tek bir düğmeye basarak şişip-inmeleri sağlanabiliyor. YetX üzerinde Kore’nin Doosan marka dizel motoru yer alıyor. Bu motorun yakıt verimliliği ve yüksek bir tork sunduğu üretici firma tarafından iddia ediliyor. Yetx’teki bu motor sadece 55hp/41kw’lik bir güç üretiyor. Üretici firma araçta 3000nm tork gücü olduğunu söylüyor. Aynı zamanda Yetx araçta alt aksam bildiğimiz unimog 4×4 benzeri arazi araçları şeklinde değil. Aracın altı tamamı ile suda yüzer hareket etmesini sağlayacak olan yalnızca tekne mantığı kapasitesi ile tasarlanmak suretle üretilmiş. Yani, Yetx aracın alt aksamında motor haricinde herhangi bir yay aksamı, amortisörler, süspansiyon bileşenleri v.b. bulunmuyor. Aracın tüm yol sürüş iç konforu, su ve arazi performansı lastiklerinin hava basıncına bağlı. Sürekli olarak her yol şartına uygun lastik basınçlarını düzenlemeniz gerekebilir.

Şimdi gelelim YetX N1200 Türkiye Test Sonuç Bildirgesi ve Gerçek Test Sürüş Raporuma;

Yetx N1200 4×4 aracı öncelikle suda Mogan gölü üzerinde ve sonrasında off-road arazi performansını kullanarak ve sınırlarını bir nebze zorlayarak teste tabi tuttum. Öncelikle aracın girişi için ön taraftaki büyük cam kapı olarak kullanılıyor aynı zamanda araca arka taraftan ekip binebiliyor. Araçta direksiyon sistemi yer almıyor pilot bölümünde sol tarafta 2 adet çelik kol yardımı ve lastikleri sağ-sol kilitlemek sureti ile dönüşü arzu ederseniz 360 derece şeklinde performanslı sürüşlerde yapabiliyorsunuz. Araçta 6 manuel vites ve diğer gaz, debriyaj normal araç kullanım şekli ile araç içi gerekli pek çok elektrik fonksiyonel lazım şalter sistemleri düğmeler ve Led ekranda motor gücünü deviri RPM bakımından gösteren bir ufak ekran yer alıyor. Aracın ilk suya girişi ve mogan gölü üzerinde suda ki test performansından genel hatları ve ihtiyaca yönelik kullanım alanları için baktığımızda, değerlendirecek olursak; Önceden bahsetmiş olduğum üzere araç zaten tamamı ile suda bir tekne mantığı ile üretildiği için o şekilde hareket ediyor. Araç motor sesi bakımından suda aşırı yüksek bir ses çıkarıyor.

Suda sadece 3. Vites performansı ile yalnızda saatte 6km/hız ile yol almak test performansı esnasında yüksek teknolojilere sahip ürünleri araçları düşündüğümüzde oldukça düşük kalıyor. Ayrıca, mogan gölü üzerinde su da yapılan test sürüşümüzde aracın 4 lastiği içerisi yakıt olarak boş idi. Ayrıca, araçta sadece ön tarafta 2 kişi ve 1 kişi kameraman arkadaşımız yer alıyordu hepsi de çok iri yarı ağır olmayan insanlar. Aracı tam yüklü 1200kg eşliğinde arka tarafta 9 veya daha fazla (örneğin arama kurtarma ekibi ve kazazedeler) var iken düşündüğümüzde aynı zamanda göreve hazır ve operasyona çıkacak olan bir aracında aynı zamanda 4 lastiği içerisinde yer alan yedek yakıt depolarının full şekilde dolu olacağını göz önünde bulundurduğumuzda aracın su üzerinde ambifik bir araç olarak performansı ne şekilde olurdu? Ya da sudan çıkarken bu kadar full yakıt ve yük ayrıca insan dolu bir araç Testimiz esnasında sadece 2. Viteste basit bir yükseklik engelde dahi sudan çıkar pozisyonda gaza sonuna kadar basılı şekilde hız bakımından zorlanıyor ise araç operasyon anında full dolu iken bu şekilde nasıl bir performansı olabilir? Bunu bir handikaplı tarafı olarak görerek yayınımızdan, dergimizden bağımsız şekilde yazar görüşü, test editörü profesyonel şahsi güvenlik test fikrim, görüşümdür. Bu şekilde de aracın kullanımına yönelik ayrıca teste tabi tutulmasını öneririm.

Su da ki performansımıza döndüğümüzde aracın sağa-sola ve geriye dönüşleri çok sınırlı şekilde düşük hızda ve yavaş tatbik olduğu izlendi. Aracın ani geri manevrası ve dönüşleri için farklı ek fonksiyonel donanımlar eklenebilir. Dönüş hızı çok yavaş. Su da gidiş hareket hızını operasyonel açıdan yavaş buluyorum. Ayrıca, aracın ön camı gerek su kullanımı gerek arazi kullanımı esnasında görüş açısı bakımından mükemmel derecede olsa dahi aracın ön camını pilotların açısından dışarından oluşabilecek herhangi olumsuz koşullara istinaden güvenli bulmadım. Aracın arazi off-road performansına baktığımızda lastiklerin dev şekilde büyük oluşundan ve birbirine çok yakın konuşlandırılmak sureti ile tasarlandığından derin yarıklarda düz yolda başarılı şekilde geçişi sağlayabiliyor. Fakat, eğim aşağı engebeli bozuk arazi şartlarında aracı motor kompresörü ile yavaşça indirme sağlamaz iseniz yani ani frene basma durumları söz konusu olacak doğa şartı ortamlarında arka iki tekerlek havaya kalkmak sureti ile aracın stabilitesinin de bozulması söz konusu.

Aynı zamanda bahsedilen yüksek torka sahip bu araç test sürüşüm esnasında 2. Viteste, 3. Viteste arazide azami 40-45km/hız kadar yol alabilirken 3. Viteste hafif eğimli arazi yapısında tam gaz esnasında aracın gücünün kaldırmadığına şahit oldum. Yani 4.viteste bu kadar torka sahip bir aracın hafif eğime sahip arazide zaten başarılı bir şekilde yol alabilmesi gerekli idi. Aracın motorunu ve gücünü bu kasaya göre oldukça zayıf buldum. Aracın arazi de çok daha rahat çok daha stabil çok daha dengeli ve güçlü bir şekilde yol alabilmesini beklerdim. Bu araç özelinde Yetx N1200 4×4 fiyat ve performans bakımında baz modifikasyon yapılmamış olan test aracını ayrıca değerlendirecek olursak teknoloji bakımından devletimizin temel ihtiyacı olan bu tarz araçlarda konuşlandırılması ve bulunması gereken son teknolojik, radar sistemi cihazlar, uydu iletişim cihazları, elektronik cihazlar bakımından da benzer donanımlara baz modelde sahip olmayışı, devletimiz tarafından bu sistemlerin sonradan eklenmek sureti ile aracın kullanım amacına göre farklı donanımların eklenmesinin de aracın fiyatını zaten oldukça arttıracağı kanısındayım.

Benim beklentim son teknolojik ve aracın içerisinin daha fazla teknolojik son sistemlere uygun olması yönünde idi. Fakat bu araca baktığımızda gerek içeride yer alan malzemeler ve kullanım sertliği, kolaylığının da son derece eski tarz sistem kaldığı, sert kullanımlar da dayanıklılığın ne derecede belli olmadığı yönünde bir izlenimdir. Kendimi bu bakımdan devletime, milletime özellikle bu araç özelinde sorumlu hissederek ve bir görev bilerek test yazımı her zaman olduğu gibi tarafsız ve her şekli ile değerlendirmek sureti ile yazmayı bir borç ve görev edinmiş vaziyette gerekli bilgi ve açıklamalarımı özellikle sizlerle paylaşmış bulunmaktayım.

Ayrıca Aracı Türkiye şartlarında Kış-Buz-Karda zorlu doğa koşullarında değerlendirecek olursak;

Öncelikle Rus menşeli üretimi olan araçların ve rus, ukrayna menşeli üretilen lastiklerin doğaları ve yapıları gereğince aslında buz, kar, kış ortamlarına dayanaklıklarını, sağlam oluşlarını göz önünde bulundurmak sureti ile;

YETX N1200 4×4 aracı yapısı gereğince yoğun kış ortamlarında (operasyonel faaliyetler ve arama-kurtarma, Jandarma v.b.) görevlerinde aracı değerlendirmeye aldığımda, Türkiye ve özellikle İç Anadolu, Doğu Anadolu ‘da tüm hava şartları ve oldukça yoğun ağır kış koşullarında o bölgelerde tamamı ile her şehrinde bulunmuş deneyim sahibi biri olarak ayrıca paylaşıyorum;

Yetx N1200 aracı her ne kadar yoğun kış şartları ve karda, buzda ağır doğa şartları ve arazi yapısında Türkiye’de kullanmamış olsam da, şunu video testlerinden izlediğim kadarı ile biliyorum ki, evet bu araç rusya, ukrayna, abd gibi ülkelerde hobi amaçlı alınmak sureti ile yoğun kar ortamında kullanılarak bununla ilgili de çeşitli videolar paylaşıldığını kullanıcılar tarafından tatbik edildiğini, gördüm. Ben şimdilik kullanıcıların bu araç özelinde paylaştıkları bu dayanıklılık videolarını bir kenara bırakarak kendi profesyonel fikrimi paylaşıyorum;

Yetx N1200 4×4 araç bence yoğun kış şartları ve buzlanma gibi ortamlarda evet düz yolda şartları ve yapısı gereğince çok fazla eğimli olmayan düz yollarda kar üzerinde hareket edebilir. Evet, belirli bir açıda eğim yukarı lastikleri yardımı ve 4×4 oluşu ile de çok eğimi açısı yüksek olmayan zorlu olmayan bazı arazi yapılarında da başarı göstermesi mümkün olabilir. Şimdi gelelim beni düşündüren operasyonla ilgili hobi olmayan gerçek senaryoda ki asıl meselemize; Türkiye’de (acil bir durum, yardım ve felaket eşliğinde) ya da bir zorlu doğa kış şartlarında kar ve buz ile kaplı dağ yollarından bir köye, yardıma muhtaç acil ulaşılması gereken durumlarda v.b. senaryolar ürettiğinizde;  engebeli bir arazi de “EĞİM AŞAĞI” dar, virajlı sadece tek bir aracın zor döndüğü geçtiği yerlerin yoğun kar ve BUZ olduğu gecenin karanlığında sis olduğu uçsuz bucaksız Dağ’ın tepesinde bir yolda yardım götürmeye çalıştığınızı veya yardıma yetişmeniz gerektiğini hayal edin. Muş’ta, Tunceli’de v.b. ağır kış şartları zorlu doğa ortamı ve Türkiye’nin coğrafi yapısı ulaşılması mümkün olmayan kapalı tali dağ yollarında; Özellikle dik, dar, karlı-buzlu, eğim aşağı, gece karanlığı, etrafınız uçurum sadece 1 araç geçebilecek kadar virajlı bir yolda örneğin dik konumda aşağı inerken bu araç ile zaten kompresör ile inmeniz gerekiyor frene de fazla basamıyorsunuz aracın yapısı gereğince aracın içinin full dolu yardım malzemeleri ve insan ekip ile de dolu olduğunu düşündüğünüzde en başta da bahsetmiş olduğum üzere aracın altı tamamı ile tekne mantığı ile üretildiğinden tamamı ile düz bir saç yapısına kızak gibi buz ve kar üzerinde sahip olduğundan tek fren ve durma şansınızın da frenler olduğunu düşünerek olaya bu şartlar içerisinde baktığınızda, fakat direksiyon olmayan yani ön ve arka lastiklere direksiyon yardımı çevirmek sureti ile müdahalede bulunması mümkün olmayan, sadece sağ-sol kollar yardımı ile de sağ-sol 2 tekerlekleri kilitlemek yani fren yaptırmak yardımı ile dik eğim aşağı inerken sola doğru aniden dönmeniz gerektiğinde lastikleri kilitleyip, frene basıp, aracın altı kızak gibi tamamı ile özellikle de yük ve ağırlıktan kar-buz ortamında oturmuş durumda, bu hareketi aniden dönmek için yaptığınız ne olur biliyor musunuz?
Ben sonucu ve neticeyi neler olabileceğini söylemek dahi istemiyorum… ama Araç yapısı gereği, ağırlığı, eğim aşağı kar buz ortamında lastiklerinin fren ile aracı ağırlığı ile de kayar oluşu v.s. tatbik koşullar gereği ve pilotaj hataları da dahil olmak üzere, maalesef dönüşünü yapamaz ve uçurumdan aşağı kayarak ya da takla atması muhtemel sonuçlara, senaryolara sebep olabileceği fikir ve görüşündeyim.

 

Diğer Haberler

Audi, Q6 e-tron Offroad Konseptini Tanıttı

Audi, bu yıl Avusturya Kitzbühel'de düzenlenen Dünya Alp Disiplini Kayak Kupası’nda son derece dikkat çekici bir Q6 tanıttı. Yeni geliştirilen bir prototip olan Audi...

PHINIA, Alpine Racing ile Stratejik Ortaklığını Güçlendirdi

PHINIA’nın Direkt Yakıt Enjektörleri Alpine Alpenglow Prototipine Güç Sağlayacak!  Yüz yılı aşkın üretim uzmanlığı ile dikkat çeken PHINIA’nın direkt yakıt enjektörleri, hidrojen enerjisi dahil...

Škoda 2024’te 925.000’den fazla araç üretti

Yeni modeller ve yurt dışı üretim sayesinde yüzde 4,2 büyüme.... Škoda Auto, 575.000'i Mladá Boleslav'daki ana araç dahil olmak üzere fabrikalarında 925.000'den fazla araç üreterek...

‘Mobil Hızlı Şarj İstasyonu’ İstanbul’da….

Eksim Holding bünyesinde yer alan ve yüksek hızlı şarj istasyonlarıyla Türkiye’nin her bölgesinde büyümesini sürdüren OtoPriz’in elektrikli araç kullanıcılarına kesintisiz yolculuk deneyimi sunan ‘Mobil...

AEM Teknolojisi ile Elektrik Motorlarında Yeni Bir Dönem

Advanced Electric Machines Ltd. (AEM), küresel otomotiv ve ulaşım sektörleri için dünyanın en sürdürülebilir elektrikli araç motorlarını tasarlamak ve üretmek vizyonuyla İngiltere'de kurulmuş olup,...

Nissan, ABD’de yaklaşık 2.000 kişiyi işten çıkarma yolunda

Nissan, Japonya'nın en büyük otomobil üreticisi pazarı olan Amerika Birleşik Devletleri'nde bu yılın sonuna kadar yaklaşık 2.000 kişiyi işten çıkarmaya hazırlanıyor... ABD'deki iki fabrikada üretimin...

2024 yılında AB’de yeni kamyonet satışları…

2024 yılında AB'de yeni kamyonet satışları, sektördeki olumlu sonuçların etkisiyle %8,3 artarak 1.586.688 adede ulaştı... İspanya %13,7'lik kayda değer bir artışla başı çekerken, onu %8,4...

Country News Categories - UK

Honda Motor Europe (UK) receives Feefo Platinum Trusted Service Award 2025

Honda Motor Europe (UK) has won the Feefo Platinum Trusted Service Award, an independent seal of excellence, which recognises businesses that consistently deliver a...

Rolls-Royce staff select Dementia Support at Sage House as their 2025 House Charity

Dementia Support at Sage House is named as the Rolls-Royce Motor Cars House Charity for 2025 Nominated and voted for by staff across the business Fundraising...

USA

BYD’s Stella Li voted World Car Person of the Year

BYD Executive Vice-President Stella Li has been voted 2025 World Car Person of the Year by a group of the world’s leading automotive journalists,...

Stellantis takes full control of eDCT transmission production activities in France and Italy

Stellantis has announced that it has acquired all the shares in the joint venture created in 2018 with the Belgian multinational Punch Powertrain, an...

DE

Stellantis übernimmt vollständige Kontrolle über Produktionsaktivitäten für eDCT-Getriebe in Frankreich und Italien

Stellantis hat Anteile des 2018 mit dem belgischen Unternehmen Punch Powertrain – einem Spezialisten für die Herstellung von Automobilgetrieben – gegründeten Joint Ventures vollständig...

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 ist ab sofort bestellbar

Der neue Alfa Romeo Ibrida Q4 mit elektrifiziertem Allradantrieb ist ab sofort bestellbar. Die vierte Modellvariante des italienischen „Sport Urban Vehicle“ kombiniert einen Turbobenziner...

IT

Škoda ha costruito oltre 925.000 veicoli nel 2024

Škoda Auto nel 2024 ha incrementato la produzione del 4,2% rispetto al 2023, costruendo oltre 925.000 veicoli nei suoi stabilimenti, di cui 575.000 in...

Stellantis assume il pieno controllo delle attività produttive dei cambi eDCT in Francia e Italia

Stellantis ha rilevato la totale proprietà delle quote della joint venture creata nel 2018 con la belga Punch Powertrain, specializzata nella produzione di trasmissioni...

FR

Performant et électrifié : le nouveau trio de SUV Opel Grandland, Frontera et Mokka

Avec les tout nouveaux Grandland et Frontera ainsi que le nouveau Mokka, Opel propose le trio de SUV le plus récent du marché, avec un modèle adapté à tous...

Stellantis prend le contrôle total des activités de production des transmissions eDCT en France et en Italie

Stellantis a acquis l’intégralité des parts de la coentreprise créée en 2018 avec l’entreprise belge Punch Powertrain, spécialisée dans la production de transmissions automobiles Cette collaboration...

Audi, Q6 e-tron Offroad Konseptini Tanıttı

Audi, bu yıl Avusturya Kitzbühel'de düzenlenen Dünya Alp Disiplini Kayak Kupası’nda son derece dikkat çekici bir Q6 tanıttı. Yeni geliştirilen bir prototip olan Audi...

PHINIA, Alpine Racing ile Stratejik Ortaklığını Güçlendirdi

PHINIA’nın Direkt Yakıt Enjektörleri Alpine Alpenglow Prototipine Güç Sağlayacak!  Yüz yılı aşkın üretim uzmanlığı ile dikkat çeken PHINIA’nın direkt yakıt enjektörleri, hidrojen enerjisi dahil...

Škoda 2024’te 925.000’den fazla araç üretti

Yeni modeller ve yurt dışı üretim sayesinde yüzde 4,2 büyüme.... Škoda Auto, 575.000'i Mladá Boleslav'daki ana araç dahil olmak üzere fabrikalarında 925.000'den fazla araç üreterek...

‘Mobil Hızlı Şarj İstasyonu’ İstanbul’da….

Eksim Holding bünyesinde yer alan ve yüksek hızlı şarj istasyonlarıyla Türkiye’nin her bölgesinde büyümesini sürdüren OtoPriz’in elektrikli araç kullanıcılarına kesintisiz yolculuk deneyimi sunan ‘Mobil...

AEM Teknolojisi ile Elektrik Motorlarında Yeni Bir Dönem

Advanced Electric Machines Ltd. (AEM), küresel otomotiv ve ulaşım sektörleri için dünyanın en sürdürülebilir elektrikli araç motorlarını tasarlamak ve üretmek vizyonuyla İngiltere'de kurulmuş olup,...

Nissan, ABD’de yaklaşık 2.000 kişiyi işten çıkarma yolunda

Nissan, Japonya'nın en büyük otomobil üreticisi pazarı olan Amerika Birleşik Devletleri'nde bu yılın sonuna kadar yaklaşık 2.000 kişiyi işten çıkarmaya hazırlanıyor... ABD'deki iki fabrikada üretimin...