London Escorts sunderland escorts asyabahis.org dumanbet.live pinbahiscasino.com sekabet.net www.olabahisgir.com maltcasino.net faffbet-giris.com asyabahisgo1.com www.dumanbetyenigiris.com pinbahisgo1.com sekabet-giris2.com www.olabahisgo.com maltcasino-giris.com faffbet.net betforward1.org www.betforward.mobi 1xbet-adres.com 1xbet4iran.com romabet1.com www.yasbet2.net www.1xirani.com www.romabet.top www.3btforward1.com 1xbet https://1xbet-farsi4.com بهترین سایت شرط بندی betforward

Fordizmin Yayılması ve Değişimi-2…

®
Çok Okunanlar

7 derecenin altına düşen sıcaklıklar, kış lastiğine geçişi işaret ediyor

Kış aylarının yaklaşmasıyla birlikte hava sıcaklıkları 7 derecenin altına düşmeye başlıyor. Bu dönemde doğru lastik seçimi, hem yol tutuşu...

TEXACO Team AMS, 10 Kasım’da İtalya’da milli marşımızı dinletti

TCR European Endurance'ta ülkemizi temsil eden TEXACO Team AMS takımı, final yarışında 3 kez podyumun en üst basamağına çıktı. Yurt...

MOTUL Türkiye Karting Şampiyonası Uşak’ta

MOTUL 2024 Türkiye Karting Şampiyonası, 16-17 Kasım tarihlerinde Otomobil Sporlarında Kadın Spor Kulübü tarafından Uşak Karting Pisti’nde düzenlenecek 6....

Mercedes-AMG PETRONAS Formula 1 Takımı ve PETRONAS

Formula 1'in hızla değişen dünyasında, Mercedes-AMG PETRONAS Formula 1 Takımı’nın 2010 yılında geri dönüşünden bu yana PETRONAS, bu ailenin ayrılmaz bir...

Utterback (1993), ABD otomobil sanayisinin yirminci yüzyılın ilk yarısındaki evriminin kendisinden önceki ya da sonraki -daktilo makineleri, bisiklet, dikiş makineleri, televizyon ve yarı iletkenler gibi- başka sanayi dallarındaki gelişme çizgileri ile aynı özellikleri taşıdığını göstermiştir.

Ürün teknolojisinde erkenden ortaya çıkan köklü bir yenilik birçok yeni katılıma ve birçok rakip tasarımlara yol açmaktadır. Üretim teknolojisi ve üretim ölçeğinin büyümesi, sonunda sağlam bir ürün tasarımına yol açmakta, kar oranları düşmekte, şirketlerde birleşmeler ve iflaslar süreci yaşanarak, nihayet pe az sayıda şirketten oluşan oligopolcü bir yapıya varılmaktadır. İzleyen dönem ise hem ürün hem de üretim teknolojisi alanında küçük ilave yenilikler ortaya çıkmaya devam etmektedir.

Kitle üretimi konusunda bu anlattıklarımız söz konusu teknolojinin, 1920’lerde yazılmış saf ve muzip bir çocuk manzumesinden ne kadar uzaklaştığını ve farklı olduğunu açıkça ortaya koymaktadır:

Henry Ford denen adam vardı;
Bir parça teneke, bir parça tahta aldı.
Tahtayı çiviledi,
Tenekeyi eğdi,
Tekmeyi yiyince o acayip şey yürüdü gitti…

Bütün bunlara rağmen Avrupalı hem tüketiciler hem de yöneticiler ve mühendisler arasında kitle üretim teknolojisi ile üretilen mallara karşı, Amerikan kültürel gelenekleri ile çelişen ve teknolojinin yaygınlaşmasını yavaşlatan bir çeşit saldırgan küçük görme eğilimi vardı. Ancak savaş sonrası dünyada kişi başına gelirler yükselmeye ve kitleler gerçekten otomobil ve diğer dayanıklı tüketim mallarını satın alma fırsatını yakalamaya başladığı zaman bu direnişin oldukça hızlı bir biçimde kırıldığı gözlendi. Batı Avrupa’nın büyük bölümü 1950 ile 1975 arasındaki dönemde kişi başına gelirlerde Amarika’yı yakalamış, dayanıklı tüketim malları tüketim yapısı Amerika’dakine büyük ölçüde benzemiş; Batı Avrupa’da üretilen otomobil miktarı ise, 1960’larda ABD’yi geçmiştir.

Bu yakalama süreci esas olarak, Amerikan sanayisi teknolojisinin ve yönetim tekniklerinin söz konusu dönemde başarılı bir biçimde yaygınlaşmasının sonucudur. Marshall Planı, European Recovery Agency ve onun yerini alan OEEC hepsi bu transferlere büyük önem vermişler, savaşı izleyen ilk yıllarda birçok Avrupa heyeti, Amerikan firmalarında gerçekleştirilmiş olan verimliliği yerinde incelemişlerdir.

Başta Ford ve General Motors olmak üzere çeşitli Birleşik Devletler şirketlerinin bazı Avrupa ülkelerinde uzun süredir faaliyette bulunan fabrikaları da vardır ve bu durum, Amerikan teknolojilerinin benimsenmesini kolaylaştırmıştır. Bütün bu söylediklerimize rağmen Avrupalı üreticilerin Amerikan teknolojisini pasif bir biçimde benimseyen unsurlar ya da sadece taklitçiler olarak algılanması yanlıştır.

Bu üreticiler aktif yenilikçilerdir ve özellikle tasarımda önemli yenilikler gerçekleştirmişlerdir. Avrupalı üreticiler küçük otomobillerin, spor otomobilllerin, bası lüks otomobilllerin ihracatında çok büyük başarı sağlamışlardır.

Batı Avrupa’lı üreticilerin 1960’lı ve 1970’li yıllarda yaptıkları en önemli yenilikler arasında önden çekiş, disk frrenler, yakıt enjeksiyonu, tek parça gövde, beş vitesli şanzıman ve yüksek güç/ağırlık oranları sayılabilir. Amerikan şirketleri tarafından gerçekleştirilen yenilikler ise havalı direksiyon, klima, stereo müzik sistemleri ve otomatik şanzıman gibi daha çok “konfora” yöneliktir. 1970’li yıllarda petrol fiyatlarında gözlenen artışlar, Avrupalılar için özellikle küçük ve benzin tasarrufu yüksek otomobillerde bir avantaj sağlamış ve onlarda bu fırsatı iyi değerlendirerek ABD’ye ihracatı arttırmışlardır. Yarım yüzyıldır otomobil üretim ve ihracatında hakim unsur olan Birleşik Devletler net ithalatçı durumuna geçmiştir. Bu söylediklerimize rağmen dünya pazarında Amerikan hakimiyetinin sona ermesinde Avrupa rekabeti Japonya’nın çok hızlı yükselişi kadar etkili olmamıştır. Ford’un 1923 yılındaki hızlı yükselişi gibi, bütün üretim sisteminin köklü bir biçimde yeniden tasarlanmış olması işin temelidir.

Diğer Haberler

Stellantis ekim ayında elektrikli araç satışlarını hızlandırdı

Düşük emisyonlu araçlar (LEV) pazarında Stellantis, AB29 pazarındaki (binek araçlar + ticari araçlar) BEV satışlarında Ekim ayında %1,2'lik bir büyüme ile satışlarda sürekli bir...

Toyota Meksika’ya 1,45 milyar dolarlık yatırım yapacağını duyurdu

Toyota, Tecate (Baja California) ve Apaseo el Grande'deki (Guanajuato) Meksika fabrikalarını yenilemek için 1,45 milyar dolarlık büyük bir plan yaptığını duyurdu. Haber, Toyota México başkanı...

2025 Yılın Otomobili, işte yedi finalistin listesi

Bunlar arasında Alfa Junior, Citroen C3, Renault 5 ve Kia EV3 yer alıyor. Prestijli Yılın Otomobili ödülünün yedi finalist otomobili açıklandı. Avrupa pazarında mevcut 42 modelden...

Tesla Avrupalıları Mağazalarına Çağırıyor…

Tesla, 10 Ekim'de Los Angeles'taki We, Robot etkinliğinde otonom sürüşün geleceğini tanıtırken Cybercab, Robovan ve Optimus'u sergiledi. Tesla bugün bu gelecek vizyonunun Avrupa'ya geldiğini duyurdu:...

Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye “Deprem Destekleri” projesi

Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye, Otomotiv Sanayii Derneği’nin gelenekselleşen ‘Başarı Ödülleri’nin Kurumsal Sosyal Sorumluluk alanında ödül almaya hak kazandı. Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye, ‘Toyota Deprem...

Daimler Truck ve Volvo Group, Yazılım Ortak Girişim İçin

Geleceğin ulaşımını şekillendirecek projelere imza atan Mercedes-Benz Türk’ün çatı şirketi Daimler Truck, Volvo Group ile ağır ticari araç sektöründeki dönüşüme öncülük edecek yazılım tanımlı...

PEUGEOT, yeni 7 kişilik SUV modeli E-5008 ile “Altın Direksiyon”

YENİ PEUGEOT E-5008 2024 ALTIN DİREKSİYON ÖDÜLÜ’NE LAYIK GÖRÜLDÜ! Otomotivde yenilikçi teknolojileri, göz alıcı tasarım ve benzersiz sürüş keyfiyle birleştiren PEUGEOT, yeni 7 kişilik SUV modeli...