2035 yılına kadar Türkiye’de 5 ila 11 milyon arasında

®
Çok Okunanlar

Tesla, Çin’deki Model 3 Serisini Uzun Menzilli Arkadan Çekişli Versiyonla Genişletiyor

Tesla, Çin'de Model 3 sedanının uzun menzilli arkadan çekişli (RWD) versiyonunu tanıttı ve piyasada bulunan toplam Model 3 varyantı...

Hyundai, IONIQ Ormanı Projesi ile 1 Milyon Ağaç Dikti

Hyundai Motor Grubu, IONIQ Ormanı girişiminin 10. yıl dönümünü ve dünya genelinde dikilen 1 milyon ağaç kilometre taşını kutluyor....

Japonya, ABD’yi Ticaret Anlaşması Kapsamında Otomatik Tarife İndirimlerini Hızlandırmaya Çağırdı

Japon hükümeti yaptığı açıklamada, Japonya'nın baş ticaret müzakerecisi Ryosei Akazawa'nın ABD'yi, otomobiller ve otomobil parçaları üzerindeki daha düşük vergiler...

Renault Trucks Türkiye’den Global Arenaya: Özgür Fırat’a Uluslararası Görev

Renault Trucks Türkiye Satış Direktörü Özgür Fırat, Renault Trucks International bünyesinde Satış Sonrası Hizmetler ve Bayi Ağı Geliştirme Direktörü olarak atandı....

Petlas Genel Müdürü Hakan Yalnız

Türkiye lastik sektörünün lider markası Petlas, sürdürülebilirlik alanında yeni bir adımı daha hayata geçiriyor. Bu kapsamda atık su arıtım...

OSD açıkladı İlk 7 ayda ihracat 23,5milyar dolara ulaştı

Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2025 yılının ilk 7 aylık dönemine ilişkin verileri açıkladı. Temmuz ayında geçen yılın aynı ayına...

Almanya, Aralık 2025’ten İtibaren Halka Açık Yollarda Uzaktan Kumandalı Araç Denemelerine İzin Verecek

Almanya, 1 Aralık 2025'te yeni bir düzenleme olan Karayolu Trafiği Uzaktan Kumanda Yönetmeliği'ni (StVFernLV) yürürlüğe koyacak ve uzaktan kumandalı motorlu taşıtların...
Ulaştırma sektörü, Türkiye’de sanayi ve binalardan sonra en fazla enerjiyi tüketen üçüncü sektör konumundadır. Fosil yakıtlara en bağımlı sektöre ulaştırılması, Türkiye’nin karbonhidrat (CO 2 ) emisyonlarının yaklaşık yüzde 22’sinden sorumludur. Bu emisyonların yüzde 90’ından fazlası karayolunda bulunmaktaydı. 2023 yılı sonunda, Türkiye dağıtım sektörünün toplam enerji tüketiminde elektriğin kullanım oranı sadece yüzde 0,4 oldu.
Net Sıfır 2053 hedefi göz önüne çıkıyor, sektörde elektriklenmenin artması, emisyonların azalması ve enerji miktarının artmasında en etkili strateji olarak ortaya çıkıyor. Küresel elektrikli araç (EA) satışları, teknolojik gelişmeler ve kullanımın genişletilmesinin desteklenmesi politikaların erimesi hızla artıyor. 2024’te dünyada 17,1 milyon adet EA satışı gerçekleşti; 2024 yılı sonunda küresel araç stoğundaki EA sayısı 60 milyonu aşarken, bu sayının 2030 yılına kadar 350 milyona çıkması öngörülüyor.
Türkiye’de ise 2024 yılı itibarıyla trafiğe kayıtlı 183.776 EA’nın bulunduğu açıklandı. Bu sayı, toplam araç filosunun küçük ama hızla büyüyen bir bölümünü temsil ediyor. 2023 yılı sonuç itibarıyla trafiğe kayıtlı toplam araç süreleri yüzde 0,5’ini EA’ların oranı, 2024 yılı sonu itibariyle yüzde 1,1’e yükseldi.
SHURA GÜNDEM’in beşinci pazarı, Türkiye’de EA’ların dağıtım sektörünün ürettiği emisyonları azaltmadaki potansiyeli, SHURA’nın sektöründeki analizleri ve bu yönde ihtiyaçlara yönelik yatırımlar ele alınıyor.
2035 yılına kadar Türkiye’de 5 ila 11 milyon arasında EA’nın yollarında olması bekleniyor
SHURA raporunda çalışma senaryosuna göre, Türkiye’nin 2053’te net sıfır emisyonlu bir ekonomiye gidiş ve ulaşım sektöründe gerekli elektrifikasyonun karşılanması için 2035 yılına kadar yaklaşık 11 milyon EA’nın yollarında bulunabilmesi analiz ediliyor. EA’lardaki bu büyümenin yıllık 37 teravat-saat (TWh) civarında elektrik ihtiyacını doğuracağı öngörülüyor. Böyle bir elektrik enerjisi akışının ana şebekelerine ilişkin özet ise hem şarjda hem de şebeke şebekesi yatırımlarını hem akıllı şarj gibi dağılımın kolaylaştırılmasıyla mümkün olabiliyor.

Akıllı şarj, bağlantının enerji sisteminin entegrasyonunu kolaylaştırıyor
Akıllı şarj yoluyla EA yüklerinin, fişi enerji üretiminin çok olduğu saatlere kaydırılması (örneğin güneş enerjisi için aydınlatma saatleri) ile sökülebilir enerji kesintileri (kısılma) önlenebilir ve daha fazla uzatmalı enerji sistemi entegre edilebilir. Aynı zamanda EA’ların daha uygun elektrik kullanmalarını sağlamaktadır.
SHURA analizine göre [ii] 11 milyon EA’nın Türkiye’nin lisansına entegre edilmesi, EA’lar hariç beklenen yük artışını karşılamak için yapılması gereken yatırımların ötesinde yüzde 12 oranında (5 milyon EA için yüzde 3,5 ek yatırım) ek bir yatırım yapılabilir. Bu senaryonun gerçekleşmesi durumunda, binek araçlardan kaynaklanan emisyonlarda yüzde 41’lik bir düşüş aralığı ve toplam CO2 emisyonlarının 20 milyon ton (Mt) olgunlaşması öngörülüyor.
SHURA’nın Türkiye’nin sunumları için geniş alanlar şöyle:
  • Elektrikli araç ve şarj piyasasının paralel olarak hızlandırılması:
  1. İçten yanmalı motorlu motorların işlemleri olarak aşağıya doğru hedeflenen fiyat ve vergi indirimi gibi satın alma teşvikleri ile dağıtılması,
  2. Kamunun EA pazarını teşvik etmede proaktif rol üstlenmesi,
  3. Kamu ve filo araçlarının elektrifikasyonu,
  4. Şarj seçenekleri: Kamu kurumlarında yaratılan şarj istasyonlarının konuşması, kamu-özel sektör ortaklıklarının da işletmelerinin kendi tesislerinde şarj edilmeye başlamasının teşvik edilmesi,
  5. Aşamalı yaklaşım: Pazar gelişiminin ilk aşamaları, kritik öneme sahip olsa da, sürdürülebilir ve standart bir pazar oluşturmak için EA teşviklerinin öğrencileri olarak eğitilir.
  • E-mobilite sağlayıcı şebekesi yatırım stratejisinin kullanımı: Ek yüzde 12’lik yatırım süreci, düşük gerilim (AG) şebekesindeki sınırlamalar öne çıktığında, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı (ETKB) ve Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) gibi mevcut şirketler (DSO’lar) için özel yatırım dağılımının sağlanması veya dağıtılmasının kritik önem taşıması. Paydaş iş birliğiyle düzenli bir planlama, şebeke gücünü korurken EA entegrasyonunu hızlandırabilir.
  • Zamana ve bölgesel spesifik şarjın eklenmesi: Gerçek elektrik üretim ve enerji maliyetleriyle uyumlu, sürekli program tarifeleri/bölümleri, yoğun olmayan kesinti faaliyetlerini teşvik ederek hem EA sahiplerine hem de genel şebeke istikrarına fayda sağlıyor. EA kullanıcılarına özel çok zamanlı (ToU) ve bölgesel tarifelerin/fiyatlandırmaların uygulamaya konulması, EA şarjının doğasında var olan esneklikten faydalanılmasını sağlayabilir.
  • Dağıtım ağları üzerindeki e-mobilite yükünü genişletmek için akıllı şarj biriminin planlanması, kullanılabilir ve kullanılabilir:
  1. EA şarjın şebekeye eklenmesinin planlanması,
  2. Şebeke dostu EA gelişimini desteklemek için akıllı teknolojilerin yaygınlaştırılması,
  3. EA şarjı ile bağlantı enerji kesintileri ve enerji depolama arasındaki sinerji,
  4. Yerel otomasyon planlarının eş zamanlı ve aşırı şarjda çalıştırılması eklendi.
  • EA şarjı için yeni iş modellerinin değerlendirilmesi, çalıştırılması ve çalıştırılması.

[i] Net Sıfır 2053: Türkiye Elektrik Sektörü için Yol Haritası

Diğer Haberler

Test Sürüşü: 2025 Opel GrandLand 1.2 Hybrid 136 Beygir e-DCT6

Yeni 2025 Opel GrandLand 1.2 Hybrid 136 Beygir e-DCT6 Otomatik modelin performans test sürüşünü İstanbul, Şile Ralli etaplarında tüm koşullarda gerçekleştirdik.  https://www.youtube.com/watch?v=hGxy4847Ny0 ...

Avustralya, Yakıt Tüketim Geliri Düştükçe Elektrikli Araçlar İçin Yol Vergisini Düşünüyor

Üst düzey bakanlar, federal ve eyalet hükümetlerinin azalan yakıt tüketim gelirini dengelemenin yollarını düşünmesi nedeniyle Avustralya'nın elektrikli araçlar (EV'ler) için bir yol vergisi getirebileceğini...

Trump yönetim 5 milyar dolarlık federal fon dağıtmaları için yeni yönergeler yayınladı

Trump yönetimi, eyaletlerin elektrikli araç şarj altyapısı için 5 milyar dolarlık federal fon dağıtmaları için yeni yönergeler yayınladı ve yasal zorluklara yol açan aylarca süren bir...

Baidu Robotaxi Chongqing’de İnşaat Çukuruna Düştü

Baidu'nun Apollo Go robot taksi hizmeti tarafından işletilen otonom bir araç, bir yolcu taşırken güneybatı Çin'de derin bir inşaat çukuruna düştü ve sürücüsüz otomobillerin...

Elon Musk tarafından kısa bir sosyal medya gönderisinde doğrulandı

Tesla, Austin Robotaxi Hizmetini Eylül ayında halka açacak Tesla, robot taksi hizmetini önümüzdeki ay Austin, Teksas'ta halka açık hale getirmeyi planlıyor ve Haziran ayından bu...

Tesla’nın Avustralya ve Yeni Zelanda ülke direktörü Thom Drew

Tesla, Yeni Zelanda'da Tam Kendi Kendine Sürüş Sisteminin Lansmanına Yaklaşıyor Tesla, düzenleyici engelleri aştığını ve doğrulama testinin son aşamalarına girdiğini doğruladıktan sonra Yeni Zelanda'da Tam...

KIA Ceed ve Ceed SW’nin üretimini sonlandırıyor

Şirket, Kia'nın EV4 ve daha küçük bir giriş seviyesi EV2 de dahil olmak üzere yeni elektrikli araçlara yer açmak için İngiltere'de birkaç benzinli modeli...