2035 yılına kadar Türkiye’de 5 ila 11 milyon arasında

®
Çok Okunanlar

Alpine, A290 modeliyle hızlandırdı

Alpine markası, 2025'in ilk yarısında 5.015 adetlik tescil ile %85'lik büyüme kaydetti. Bu artışta en büyük katkıyı, 3.699 adetlik...

Hot Wheels™ Legends Turu İlk Kez Türkiye’de

Otomobil tutkunlarının kendi özel üretim araçlarını sergileyerek 1:64 değişiklikle bir Hot Wheels die-cast modeline dönüştürme imkanı yakalayacağı global etkinlik,...

Gen-3 en son ADAC testinde en yüksek dereceyi elde etti

Goodyear Vector 4seasons Gen-3, en son ADAC testinde en yüksek dereceyi elde etti Goodyear lastikleri olağanüstü kilometre performansı ve mükemmel...

Zorlu Enerji CEO’su Elif Yener

Zorlu Enerji, İsrail'deki enerji yatırımlarının satışını memnuniyetle karşıladı...  Zorlu Enerji, İsrail'de azınlık ortağı olduğu doğalgazlı santrallerinin satışını tamamlayarak; bölgesel elektrik...

Credin ve Koçaslanlar’dan otomotivde stratejik finansman hamlesi

Petrol Ofisi Grubu'nun yüzde 100 iştiraki olan finansman şirketi Credin ile Koçaslanlar Holding arasında imzalanan yeni anlaşma kapsamında sıfır...

Türkiye’deki İlk Kapsamlı Raporunu TOKKDER Yayımladı

Günlük Kiralama Sektörünün Türkiye’deki İlk Kapsamlı Raporunu TOKKDER Yayımladı! Tüm Oto Kiralama ve Mobilite Kuruluşları Derneği (TOKKDER), günlük araç kiralama...

Dacia, Avrupa perakende pazarındaki güçlü yapının korudu

Dacia markası, 2025 yılı ilk yarısında dünya çapında 356.084 adet satış gerçekleştirerek, geçen yılın aynı parlaklıklarına göre %0,7 oranında...
Ulaştırma sektörü, Türkiye’de sanayi ve binalardan sonra en fazla enerjiyi tüketen üçüncü sektör konumundadır. Fosil yakıtlara en bağımlı sektöre ulaştırılması, Türkiye’nin karbonhidrat (CO 2 ) emisyonlarının yaklaşık yüzde 22’sinden sorumludur. Bu emisyonların yüzde 90’ından fazlası karayolunda bulunmaktaydı. 2023 yılı sonunda, Türkiye dağıtım sektörünün toplam enerji tüketiminde elektriğin kullanım oranı sadece yüzde 0,4 oldu.
Net Sıfır 2053 hedefi göz önüne çıkıyor, sektörde elektriklenmenin artması, emisyonların azalması ve enerji miktarının artmasında en etkili strateji olarak ortaya çıkıyor. Küresel elektrikli araç (EA) satışları, teknolojik gelişmeler ve kullanımın genişletilmesinin desteklenmesi politikaların erimesi hızla artıyor. 2024’te dünyada 17,1 milyon adet EA satışı gerçekleşti; 2024 yılı sonunda küresel araç stoğundaki EA sayısı 60 milyonu aşarken, bu sayının 2030 yılına kadar 350 milyona çıkması öngörülüyor.
Türkiye’de ise 2024 yılı itibarıyla trafiğe kayıtlı 183.776 EA’nın bulunduğu açıklandı. Bu sayı, toplam araç filosunun küçük ama hızla büyüyen bir bölümünü temsil ediyor. 2023 yılı sonuç itibarıyla trafiğe kayıtlı toplam araç süreleri yüzde 0,5’ini EA’ların oranı, 2024 yılı sonu itibariyle yüzde 1,1’e yükseldi.
SHURA GÜNDEM’in beşinci pazarı, Türkiye’de EA’ların dağıtım sektörünün ürettiği emisyonları azaltmadaki potansiyeli, SHURA’nın sektöründeki analizleri ve bu yönde ihtiyaçlara yönelik yatırımlar ele alınıyor.
2035 yılına kadar Türkiye’de 5 ila 11 milyon arasında EA’nın yollarında olması bekleniyor
SHURA raporunda çalışma senaryosuna göre, Türkiye’nin 2053’te net sıfır emisyonlu bir ekonomiye gidiş ve ulaşım sektöründe gerekli elektrifikasyonun karşılanması için 2035 yılına kadar yaklaşık 11 milyon EA’nın yollarında bulunabilmesi analiz ediliyor. EA’lardaki bu büyümenin yıllık 37 teravat-saat (TWh) civarında elektrik ihtiyacını doğuracağı öngörülüyor. Böyle bir elektrik enerjisi akışının ana şebekelerine ilişkin özet ise hem şarjda hem de şebeke şebekesi yatırımlarını hem akıllı şarj gibi dağılımın kolaylaştırılmasıyla mümkün olabiliyor.

Akıllı şarj, bağlantının enerji sisteminin entegrasyonunu kolaylaştırıyor
Akıllı şarj yoluyla EA yüklerinin, fişi enerji üretiminin çok olduğu saatlere kaydırılması (örneğin güneş enerjisi için aydınlatma saatleri) ile sökülebilir enerji kesintileri (kısılma) önlenebilir ve daha fazla uzatmalı enerji sistemi entegre edilebilir. Aynı zamanda EA’ların daha uygun elektrik kullanmalarını sağlamaktadır.
SHURA analizine göre [ii] 11 milyon EA’nın Türkiye’nin lisansına entegre edilmesi, EA’lar hariç beklenen yük artışını karşılamak için yapılması gereken yatırımların ötesinde yüzde 12 oranında (5 milyon EA için yüzde 3,5 ek yatırım) ek bir yatırım yapılabilir. Bu senaryonun gerçekleşmesi durumunda, binek araçlardan kaynaklanan emisyonlarda yüzde 41’lik bir düşüş aralığı ve toplam CO2 emisyonlarının 20 milyon ton (Mt) olgunlaşması öngörülüyor.
SHURA’nın Türkiye’nin sunumları için geniş alanlar şöyle:
  • Elektrikli araç ve şarj piyasasının paralel olarak hızlandırılması:
  1. İçten yanmalı motorlu motorların işlemleri olarak aşağıya doğru hedeflenen fiyat ve vergi indirimi gibi satın alma teşvikleri ile dağıtılması,
  2. Kamunun EA pazarını teşvik etmede proaktif rol üstlenmesi,
  3. Kamu ve filo araçlarının elektrifikasyonu,
  4. Şarj seçenekleri: Kamu kurumlarında yaratılan şarj istasyonlarının konuşması, kamu-özel sektör ortaklıklarının da işletmelerinin kendi tesislerinde şarj edilmeye başlamasının teşvik edilmesi,
  5. Aşamalı yaklaşım: Pazar gelişiminin ilk aşamaları, kritik öneme sahip olsa da, sürdürülebilir ve standart bir pazar oluşturmak için EA teşviklerinin öğrencileri olarak eğitilir.
  • E-mobilite sağlayıcı şebekesi yatırım stratejisinin kullanımı: Ek yüzde 12’lik yatırım süreci, düşük gerilim (AG) şebekesindeki sınırlamalar öne çıktığında, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı (ETKB) ve Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) gibi mevcut şirketler (DSO’lar) için özel yatırım dağılımının sağlanması veya dağıtılmasının kritik önem taşıması. Paydaş iş birliğiyle düzenli bir planlama, şebeke gücünü korurken EA entegrasyonunu hızlandırabilir.
  • Zamana ve bölgesel spesifik şarjın eklenmesi: Gerçek elektrik üretim ve enerji maliyetleriyle uyumlu, sürekli program tarifeleri/bölümleri, yoğun olmayan kesinti faaliyetlerini teşvik ederek hem EA sahiplerine hem de genel şebeke istikrarına fayda sağlıyor. EA kullanıcılarına özel çok zamanlı (ToU) ve bölgesel tarifelerin/fiyatlandırmaların uygulamaya konulması, EA şarjının doğasında var olan esneklikten faydalanılmasını sağlayabilir.
  • Dağıtım ağları üzerindeki e-mobilite yükünü genişletmek için akıllı şarj biriminin planlanması, kullanılabilir ve kullanılabilir:
  1. EA şarjın şebekeye eklenmesinin planlanması,
  2. Şebeke dostu EA gelişimini desteklemek için akıllı teknolojilerin yaygınlaştırılması,
  3. EA şarjı ile bağlantı enerji kesintileri ve enerji depolama arasındaki sinerji,
  4. Yerel otomasyon planlarının eş zamanlı ve aşırı şarjda çalıştırılması eklendi.
  • EA şarjı için yeni iş modellerinin değerlendirilmesi, çalıştırılması ve çalıştırılması.

[i] Net Sıfır 2053: Türkiye Elektrik Sektörü için Yol Haritası

Diğer Haberler

PETRONAS Madeni Yağlar Geliştirilmiş PETRONAS Urania’yı Tanıttı

PETRONAS Madeni Yağlar, Karayolu Taşımacılığının Değişen İhtiyaçlarına Yanıt Veren Geliştirilmiş PETRONAS Urania’yı Tanıttı PETRONAS Madeni Yağlar (PLI), bugün ticari araçlara yönelik ana ürün serisi olan...

Yerli Üretim Fiat Scudo’ya Yeni Gövde Seçeneği

Yerli Üretim Fiat Scudo’ya Yeni Gövde Seçeneği! Yerli Scudo Ailesi Yeni Combi Versiyonuyla Genişledi! FIAT’ın geniş ürün gamındaki ticari araçları temsil eden FIAT Professional,yeni seçeneklerle...

Zorlu Enerji CEO’su Elif Yener

Zorlu Enerji, İsrail'deki enerji yatırımlarının satışını memnuniyetle karşıladı...  Zorlu Enerji, İsrail'de azınlık ortağı olduğu doğalgazlı santrallerinin satışını tamamlayarak; bölgesel elektrik üretim ve satışına ilişkin bütün...

Alpine, A290 modeliyle hızlandırdı

Alpine markası, 2025'in ilk yarısında 5.015 adetlik tescil ile %85'lik büyüme kaydetti. Bu artışta en büyük katkıyı, 3.699 adetlik satışa ulaşan A290 modeli sağladı....

Dacia, Avrupa perakende pazarındaki güçlü yapının korudu

Dacia markası, 2025 yılı ilk yarısında dünya çapında 356.084 adet satış gerçekleştirerek, geçen yılın aynı parlaklıklarına göre %0,7 oranında sınırlı bir düşüş yaşadı. Bu...

Renault markası globalde büyüdü, Avrupa’da ikinciliğe yükseldi

Renault Grubu, 2025'in ilk yarısında da ticari stratejisini hacimden çok değer yaratmaya odaklanarak sürdürdü. Grup, en kârlı kanal olan perakende satışlara parlaklık kazandırarak, bu...

BOM, Misano’daki Zorlu Mücadeleden İki Podyumla Döndü

Borusan Otomotiv Motorsport (BOM), GT4 Avrupa Serisi 2025 sezonunun dördüncü ayağını İtalya’nın Misano Pisti’nde başarıyla tamamladı. 19 – 20 Temmuz tarihlerinde gerçekleşen yarış hafta...