2035 yılına kadar Türkiye’de 5 ila 11 milyon arasında

®
Çok Okunanlar

Europcar Türkiye’de Esra Mine Tanrısevdi Ülke Direktörü Atandı

Araç kiralama sektörünün global markalarından Europcar, Türkiye operasyonunu deneyimli bir isme emanet etti. Sektördeki 15 yıla yakın bilgi birikimi ve...

PETRONAS Sprinta’nın Marka Kimliği Yenilendi

PETRONAS SPRINTA, Her Sürücünün ‘’Kendi Yolun‘’ söylemiyle Yolculuğunu Kutlayan Cesur Yeni Kimliğini Tanıtıyor... PETRONAS Madeni Yağlar, amiral gemisi motosiklet yağı...

Aston Martin, Pirelli tarafından özel olarak geliştirilen ve Bosch Engineering

Pirelli ve Aston Martin, global İtalyan lastik devinin özel Cyber™ Tyre teknolojisini İngiliz ultra lüks performans markasının gelecekteki araçlarına...

Otokar’dan Premium Pick-up: Tunland V9

Türkiye'nin öncü otomotiv üreticisi Otokar, hızlı bir başlangıç yaptığı pick-up pazarındaki başarısını, ailenin yeni üyesi Foton Tunland V9 ile...

Yeni Renault Clio, 6. Nesliyle Yeniden Sahneye Çıkıyor

Satışa sunulduğu 1990 yılından bugüne, Clio dünya çapında 17 milyon, Türkiye’de ise 600 binden fazla kullanıcıya ulaştı ve hatchback...

Katrin Adt, Dacia’nın CEO’su olarak atandı

Dacia markasının CEO'su olarak atandığını duyurdu. Şirketten ayrılan Denis Le Vot'un yerini alan Katrin Adt, grubun Yönetim Komitesine katılıyor ve...

Audi Formula 1 Takımı’nın resmi giyim ortağı adidas

Audi Formula 1 Takımı'nın resmi giyim ortağı adidas oluyor. Her iki marka arasında gerçekleştirilen uzun vadeli iş birliği doğrultusunda, takım...
Ulaştırma sektörü, Türkiye’de sanayi ve binalardan sonra en fazla enerjiyi tüketen üçüncü sektör konumundadır. Fosil yakıtlara en bağımlı sektöre ulaştırılması, Türkiye’nin karbonhidrat (CO 2 ) emisyonlarının yaklaşık yüzde 22’sinden sorumludur. Bu emisyonların yüzde 90’ından fazlası karayolunda bulunmaktaydı. 2023 yılı sonunda, Türkiye dağıtım sektörünün toplam enerji tüketiminde elektriğin kullanım oranı sadece yüzde 0,4 oldu.
Net Sıfır 2053 hedefi göz önüne çıkıyor, sektörde elektriklenmenin artması, emisyonların azalması ve enerji miktarının artmasında en etkili strateji olarak ortaya çıkıyor. Küresel elektrikli araç (EA) satışları, teknolojik gelişmeler ve kullanımın genişletilmesinin desteklenmesi politikaların erimesi hızla artıyor. 2024’te dünyada 17,1 milyon adet EA satışı gerçekleşti; 2024 yılı sonunda küresel araç stoğundaki EA sayısı 60 milyonu aşarken, bu sayının 2030 yılına kadar 350 milyona çıkması öngörülüyor.
Türkiye’de ise 2024 yılı itibarıyla trafiğe kayıtlı 183.776 EA’nın bulunduğu açıklandı. Bu sayı, toplam araç filosunun küçük ama hızla büyüyen bir bölümünü temsil ediyor. 2023 yılı sonuç itibarıyla trafiğe kayıtlı toplam araç süreleri yüzde 0,5’ini EA’ların oranı, 2024 yılı sonu itibariyle yüzde 1,1’e yükseldi.
SHURA GÜNDEM’in beşinci pazarı, Türkiye’de EA’ların dağıtım sektörünün ürettiği emisyonları azaltmadaki potansiyeli, SHURA’nın sektöründeki analizleri ve bu yönde ihtiyaçlara yönelik yatırımlar ele alınıyor.
2035 yılına kadar Türkiye’de 5 ila 11 milyon arasında EA’nın yollarında olması bekleniyor
SHURA raporunda çalışma senaryosuna göre, Türkiye’nin 2053’te net sıfır emisyonlu bir ekonomiye gidiş ve ulaşım sektöründe gerekli elektrifikasyonun karşılanması için 2035 yılına kadar yaklaşık 11 milyon EA’nın yollarında bulunabilmesi analiz ediliyor. EA’lardaki bu büyümenin yıllık 37 teravat-saat (TWh) civarında elektrik ihtiyacını doğuracağı öngörülüyor. Böyle bir elektrik enerjisi akışının ana şebekelerine ilişkin özet ise hem şarjda hem de şebeke şebekesi yatırımlarını hem akıllı şarj gibi dağılımın kolaylaştırılmasıyla mümkün olabiliyor.

Akıllı şarj, bağlantının enerji sisteminin entegrasyonunu kolaylaştırıyor
Akıllı şarj yoluyla EA yüklerinin, fişi enerji üretiminin çok olduğu saatlere kaydırılması (örneğin güneş enerjisi için aydınlatma saatleri) ile sökülebilir enerji kesintileri (kısılma) önlenebilir ve daha fazla uzatmalı enerji sistemi entegre edilebilir. Aynı zamanda EA’ların daha uygun elektrik kullanmalarını sağlamaktadır.
SHURA analizine göre [ii] 11 milyon EA’nın Türkiye’nin lisansına entegre edilmesi, EA’lar hariç beklenen yük artışını karşılamak için yapılması gereken yatırımların ötesinde yüzde 12 oranında (5 milyon EA için yüzde 3,5 ek yatırım) ek bir yatırım yapılabilir. Bu senaryonun gerçekleşmesi durumunda, binek araçlardan kaynaklanan emisyonlarda yüzde 41’lik bir düşüş aralığı ve toplam CO2 emisyonlarının 20 milyon ton (Mt) olgunlaşması öngörülüyor.
SHURA’nın Türkiye’nin sunumları için geniş alanlar şöyle:
  • Elektrikli araç ve şarj piyasasının paralel olarak hızlandırılması:
  1. İçten yanmalı motorlu motorların işlemleri olarak aşağıya doğru hedeflenen fiyat ve vergi indirimi gibi satın alma teşvikleri ile dağıtılması,
  2. Kamunun EA pazarını teşvik etmede proaktif rol üstlenmesi,
  3. Kamu ve filo araçlarının elektrifikasyonu,
  4. Şarj seçenekleri: Kamu kurumlarında yaratılan şarj istasyonlarının konuşması, kamu-özel sektör ortaklıklarının da işletmelerinin kendi tesislerinde şarj edilmeye başlamasının teşvik edilmesi,
  5. Aşamalı yaklaşım: Pazar gelişiminin ilk aşamaları, kritik öneme sahip olsa da, sürdürülebilir ve standart bir pazar oluşturmak için EA teşviklerinin öğrencileri olarak eğitilir.
  • E-mobilite sağlayıcı şebekesi yatırım stratejisinin kullanımı: Ek yüzde 12’lik yatırım süreci, düşük gerilim (AG) şebekesindeki sınırlamalar öne çıktığında, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı (ETKB) ve Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) gibi mevcut şirketler (DSO’lar) için özel yatırım dağılımının sağlanması veya dağıtılmasının kritik önem taşıması. Paydaş iş birliğiyle düzenli bir planlama, şebeke gücünü korurken EA entegrasyonunu hızlandırabilir.
  • Zamana ve bölgesel spesifik şarjın eklenmesi: Gerçek elektrik üretim ve enerji maliyetleriyle uyumlu, sürekli program tarifeleri/bölümleri, yoğun olmayan kesinti faaliyetlerini teşvik ederek hem EA sahiplerine hem de genel şebeke istikrarına fayda sağlıyor. EA kullanıcılarına özel çok zamanlı (ToU) ve bölgesel tarifelerin/fiyatlandırmaların uygulamaya konulması, EA şarjının doğasında var olan esneklikten faydalanılmasını sağlayabilir.
  • Dağıtım ağları üzerindeki e-mobilite yükünü genişletmek için akıllı şarj biriminin planlanması, kullanılabilir ve kullanılabilir:
  1. EA şarjın şebekeye eklenmesinin planlanması,
  2. Şebeke dostu EA gelişimini desteklemek için akıllı teknolojilerin yaygınlaştırılması,
  3. EA şarjı ile bağlantı enerji kesintileri ve enerji depolama arasındaki sinerji,
  4. Yerel otomasyon planlarının eş zamanlı ve aşırı şarjda çalıştırılması eklendi.
  • EA şarjı için yeni iş modellerinin değerlendirilmesi, çalıştırılması ve çalıştırılması.

[i] Net Sıfır 2053: Türkiye Elektrik Sektörü için Yol Haritası

Diğer Haberler

Suzuki Swift 10 Milyon Satış Adedini Geride Bıraktı…

Japon otomotiv devi Suzuki, Kasım 2004’te tanıttığı ve bugün 4. nesliyle yollarda olan Swift modelinde 10 milyonluk küresel satış barajını aştı. Temmuz 2025 itibarıyla...

Alfa Romeo’nun Yeniden Doğan Efsane Modeli 33 Stradale Kuzey Amerika’da

Tarzın ve tutkunun markası Alfa Romeo, efsanevi modeli 33 Stradale’yi, üretiminin 58’inci yılında yeniden yollara çıkardı. Bir efsanenin yeniden doğuşunu simgeleyen Alfa Romeo 33...

Katrin Adt, Dacia’nın CEO’su olarak atandı

Dacia markasının CEO'su olarak atandığını duyurdu. Şirketten ayrılan Denis Le Vot'un yerini alan Katrin Adt, grubun Yönetim Komitesine katılıyor ve yeni görevinde Renault Grubu Büyümeden...

Çin ve Meksika arabalara uygulanan gümrük vergileri konusunda iki kez düşünüyor

Çin, otomobillerinin ithalatına %50 gümrük vergisi getirilmesi olasılığını değerlendiren Meksika'ya sert bir uyarıda bulunuyor. Ticaret Bakanlığı, Orta Amerika ülkesini devam etmeden önce "iki kez düşünmeye"...

Otomotiv Sanayii Derneği, 2025’in 8 aylık verilerini açıkladı

OSD, bu yılın ocak-ağustos dönemine ait üretim ve ihracat adetleri ile pazar verilerini açıkladı. Buna göre, yılın ilk 8 ayında toplam otomotiv üretimi geçen yılın...

Otokar’dan Premium Pick-up: Tunland V9

Türkiye'nin öncü otomotiv üreticisi Otokar, hızlı bir başlangıç yaptığı pick-up pazarındaki başarısını, ailenin yeni üyesi Foton Tunland V9 ile daha da ileri taşımayı planlıyor....

Gerçek Bir Uzun Yol Testi: 1.000 Kilometrelik Elektrikli Yolculuk

Audi A6 e-tron’un uzun yol performansı, Sportback versiyonunun kullanıldığı ve Danimarka'nın Kopenhag kentinden başlayarak Norveç'in Bergen şehrine uzanan 1.000 kilometrelik rotada, farklı zemin ve...