Cuma, Mayıs 16, 2025

2035 yılına kadar Türkiye’de 5 ila 11 milyon arasında

®
Çok Okunanlar

BYD Türkiye Genel Müdürü İsmail Ergün açıkladı

BYD, Türkiye pazarı için özel olarak geliştirdiği SEAL modelinin 'Design' versiyonunu mayıs ortasından itibaren satışa sunacak. D segmentindeki yüzde 100...

200 Bin Adedin Üzerinde Satışa İmza Attı

Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery, nisan ayında da dünya genelinde büyümesine devam etti. Chery Global’in satışları nisan ayında...

Anadolu Isuzu’dan yük hafifleten kampanya

Anadolu Isuzu, müşterilerinin işine güç katacak, güvenilir ve ekonomik çözümler sunmaya devam ediyor. 31 Mayıs’a kadar devam edecek “Yükünüzü...

Škoda’nın Sevilen Modeli Fabia 5 Milyon Üretim

Škoda’nın B segmentindeki efsanevi modeli Fabia, otomotiv tarihinde önemli bir dönüm noktasını daha geride bıraktı. 1999 yılından bu yana...

Kapı Kapıya Mücadele Körfez’de Başlıyor

2025 Türkiye Drift Şampiyonası, Drift Otomobil Spor Kulübü tarafından ICRYPEX, Spor Toto ve HT Spor katkılarıyla 18 Mayıs Pazar...

Esra Ertuğrul Boran: “Yazın kış lastiği kullanmak güvenli değil”

Türkiye'nin lider lastik üreticisi Petlas'ın Pazarlama ve Kurumsal İletişim Müdürü Esra Ertuğrul Boran, bazı araçlarda halihazırda kış lastiklerinin dağıtıldığını,...

Toyota, Türkiye otomobil pazarında yüzde 51 büyüme

Japon otomobil üreticisi Toyota, 2025'in ilk dört ayında Türkiye otomotiv pazarında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 51 büyüyerek...
Ulaştırma sektörü, Türkiye’de sanayi ve binalardan sonra en fazla enerjiyi tüketen üçüncü sektör konumundadır. Fosil yakıtlara en bağımlı sektöre ulaştırılması, Türkiye’nin karbonhidrat (CO 2 ) emisyonlarının yaklaşık yüzde 22’sinden sorumludur. Bu emisyonların yüzde 90’ından fazlası karayolunda bulunmaktaydı. 2023 yılı sonunda, Türkiye dağıtım sektörünün toplam enerji tüketiminde elektriğin kullanım oranı sadece yüzde 0,4 oldu.
Net Sıfır 2053 hedefi göz önüne çıkıyor, sektörde elektriklenmenin artması, emisyonların azalması ve enerji miktarının artmasında en etkili strateji olarak ortaya çıkıyor. Küresel elektrikli araç (EA) satışları, teknolojik gelişmeler ve kullanımın genişletilmesinin desteklenmesi politikaların erimesi hızla artıyor. 2024’te dünyada 17,1 milyon adet EA satışı gerçekleşti; 2024 yılı sonunda küresel araç stoğundaki EA sayısı 60 milyonu aşarken, bu sayının 2030 yılına kadar 350 milyona çıkması öngörülüyor.
Türkiye’de ise 2024 yılı itibarıyla trafiğe kayıtlı 183.776 EA’nın bulunduğu açıklandı. Bu sayı, toplam araç filosunun küçük ama hızla büyüyen bir bölümünü temsil ediyor. 2023 yılı sonuç itibarıyla trafiğe kayıtlı toplam araç süreleri yüzde 0,5’ini EA’ların oranı, 2024 yılı sonu itibariyle yüzde 1,1’e yükseldi.
SHURA GÜNDEM’in beşinci pazarı, Türkiye’de EA’ların dağıtım sektörünün ürettiği emisyonları azaltmadaki potansiyeli, SHURA’nın sektöründeki analizleri ve bu yönde ihtiyaçlara yönelik yatırımlar ele alınıyor.
2035 yılına kadar Türkiye’de 5 ila 11 milyon arasında EA’nın yollarında olması bekleniyor
SHURA raporunda çalışma senaryosuna göre, Türkiye’nin 2053’te net sıfır emisyonlu bir ekonomiye gidiş ve ulaşım sektöründe gerekli elektrifikasyonun karşılanması için 2035 yılına kadar yaklaşık 11 milyon EA’nın yollarında bulunabilmesi analiz ediliyor. EA’lardaki bu büyümenin yıllık 37 teravat-saat (TWh) civarında elektrik ihtiyacını doğuracağı öngörülüyor. Böyle bir elektrik enerjisi akışının ana şebekelerine ilişkin özet ise hem şarjda hem de şebeke şebekesi yatırımlarını hem akıllı şarj gibi dağılımın kolaylaştırılmasıyla mümkün olabiliyor.

Akıllı şarj, bağlantının enerji sisteminin entegrasyonunu kolaylaştırıyor
Akıllı şarj yoluyla EA yüklerinin, fişi enerji üretiminin çok olduğu saatlere kaydırılması (örneğin güneş enerjisi için aydınlatma saatleri) ile sökülebilir enerji kesintileri (kısılma) önlenebilir ve daha fazla uzatmalı enerji sistemi entegre edilebilir. Aynı zamanda EA’ların daha uygun elektrik kullanmalarını sağlamaktadır.
SHURA analizine göre [ii] 11 milyon EA’nın Türkiye’nin lisansına entegre edilmesi, EA’lar hariç beklenen yük artışını karşılamak için yapılması gereken yatırımların ötesinde yüzde 12 oranında (5 milyon EA için yüzde 3,5 ek yatırım) ek bir yatırım yapılabilir. Bu senaryonun gerçekleşmesi durumunda, binek araçlardan kaynaklanan emisyonlarda yüzde 41’lik bir düşüş aralığı ve toplam CO2 emisyonlarının 20 milyon ton (Mt) olgunlaşması öngörülüyor.
SHURA’nın Türkiye’nin sunumları için geniş alanlar şöyle:
  • Elektrikli araç ve şarj piyasasının paralel olarak hızlandırılması:
  1. İçten yanmalı motorlu motorların işlemleri olarak aşağıya doğru hedeflenen fiyat ve vergi indirimi gibi satın alma teşvikleri ile dağıtılması,
  2. Kamunun EA pazarını teşvik etmede proaktif rol üstlenmesi,
  3. Kamu ve filo araçlarının elektrifikasyonu,
  4. Şarj seçenekleri: Kamu kurumlarında yaratılan şarj istasyonlarının konuşması, kamu-özel sektör ortaklıklarının da işletmelerinin kendi tesislerinde şarj edilmeye başlamasının teşvik edilmesi,
  5. Aşamalı yaklaşım: Pazar gelişiminin ilk aşamaları, kritik öneme sahip olsa da, sürdürülebilir ve standart bir pazar oluşturmak için EA teşviklerinin öğrencileri olarak eğitilir.
  • E-mobilite sağlayıcı şebekesi yatırım stratejisinin kullanımı: Ek yüzde 12’lik yatırım süreci, düşük gerilim (AG) şebekesindeki sınırlamalar öne çıktığında, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı (ETKB) ve Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) gibi mevcut şirketler (DSO’lar) için özel yatırım dağılımının sağlanması veya dağıtılmasının kritik önem taşıması. Paydaş iş birliğiyle düzenli bir planlama, şebeke gücünü korurken EA entegrasyonunu hızlandırabilir.
  • Zamana ve bölgesel spesifik şarjın eklenmesi: Gerçek elektrik üretim ve enerji maliyetleriyle uyumlu, sürekli program tarifeleri/bölümleri, yoğun olmayan kesinti faaliyetlerini teşvik ederek hem EA sahiplerine hem de genel şebeke istikrarına fayda sağlıyor. EA kullanıcılarına özel çok zamanlı (ToU) ve bölgesel tarifelerin/fiyatlandırmaların uygulamaya konulması, EA şarjının doğasında var olan esneklikten faydalanılmasını sağlayabilir.
  • Dağıtım ağları üzerindeki e-mobilite yükünü genişletmek için akıllı şarj biriminin planlanması, kullanılabilir ve kullanılabilir:
  1. EA şarjın şebekeye eklenmesinin planlanması,
  2. Şebeke dostu EA gelişimini desteklemek için akıllı teknolojilerin yaygınlaştırılması,
  3. EA şarjı ile bağlantı enerji kesintileri ve enerji depolama arasındaki sinerji,
  4. Yerel otomasyon planlarının eş zamanlı ve aşırı şarjda çalıştırılması eklendi.
  • EA şarjı için yeni iş modellerinin değerlendirilmesi, çalıştırılması ve çalıştırılması.

[i] Net Sıfır 2053: Türkiye Elektrik Sektörü için Yol Haritası

Diğer Haberler

Škoda’nın Sevilen Modeli Fabia 5 Milyon Üretim

Škoda’nın B segmentindeki efsanevi modeli Fabia, otomotiv tarihinde önemli bir dönüm noktasını daha geride bıraktı. 1999 yılından bu yana üretilen Fabia’nın 5 milyonuncusu, Çek...

2035 yılına kadar Türkiye’de 5 ila 11 milyon arasında

Ulaştırma sektörü, Türkiye'de sanayi ve binalardan sonra en fazla enerjiyi tüketen üçüncü sektör konumundadır. Fosil yakıtlara en bağımlı sektöre ulaştırılması, Türkiye'nin karbonhidrat (CO 2 ) emisyonlarının...

İnci Yuasa “patent şampiyonları” arasında

Teknoloji ve inovasyona dayalı büyüme stratejisi kararlılıkla sürdürülen İnci GS Yuasa, Patent Etkisi tarafından sağlanan Türkiye'nin Patent Raporu 2024'ün özelliklerine göre batarya teknolojileri alanında...

WAT Mobilite YEK-G Sertifikası aldı

WAT Mobilite, 1 Mart 2025 itibarıyla geçerli YEK-G sertifikasını aldı. Sertifika, şirketin şarj istasyonlarında kullanılan enerji kadar değişim üretimini resmi olarak tescilledi. Bu gelişme,...

Portekiz WRC’de Podyum İçin Etaba Çıkıyor

2025 Dünya Ralli Şampiyonası'na iddialı bir giriş yapan Castrol Ford Team Türkiye, İsveç Rallisi'nin ardından sezonun ikinci stadı olan Portekiz Rallisi için hazırlıklarını tamamladı....

BMW C 400 GT ve BMW C 400 X

BMW C 400 GT ve BMW C 400 X Türkiye'de Yollara Çıktı...  Borusan Otomotiv'in Türkiye distribütörü olduğu BMW Motorrad, şehir içi mobilite alanında yüksek konfor seviyesiyle...

TÜVTÜRK, Yeni Genel Müdürlüğü Duyurdu

TÜVTÜRK, üst yönetim birleşimindeki önemli bir değişiklikle kamuoyunda paylaşımdan memnuniyet duyar. Şirketimizde uzun süredir görev yapan Genel Müdür olarak başarıyla görev yapan Kemal Ören...