2035 yılına kadar Türkiye’de 5 ila 11 milyon arasında

®
Çok Okunanlar

Goodyear, Sultantur Uluslararası Taşımacılık ile Kontrol Noktası Anlaşması İmzaladı

Sultantur Uluslararası Taşımacılık, Goodyear'ın yenilikçi filo çözümüyle filo operasyonlarını güçlendiriyor ve daha verimli hale getiriyor. Goodyear, Merlas Oto Lastik ve...

Hibrit otomobillerin ömrü ne kadardır? Uzmanlar ne diyor?

Hibrit bir otomobilin ve aküsünün kaç yıl dayanabileceğini, ömrünü hangi faktörlerin etkilediğini ve daha uzun süre iyi çalışması için...

Türk Otomotiv Aftermarketi Paris’te Küresel Sahneye Çıktı

Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği, otomotiv satış sonrası sektörünün en önemli uluslararası buluşma noktalarından biri olan Equip...

Chery’nin Küresel Kullanıcılar ile Ortak Yaratım Hamlesi

Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery,yılın en önemli etkinliklerinden 2025 Chery Uluslararası Kullanıcı Zirvesi ve Fikir Önderleri Forumu’nu tamamladı....

MAXUS DELIVER L2H1 Versiyonu Türkiye’de…

Ticareti Konfor ve Verimlilikle Buluşturan MAXUS Ürün Gamını Genişletiyor!  Ülkemizde Doğan Trend Otomotiv tarafından temsil edilen Maxus, Türkiye hafif...

Maserati Türkiye’den Dünyada Bir İlk: Maserati Lounge

Dünyanın İlk ve Tek Maserati Lounge'ı Fethiye Lov Hotels'te Açıldı! Tofaş'ın Türkiye'deki iştiraki Fer-Mas tarafından temsil edilen İtalyan lüks otomobil...

Test Sürüşü: Hyundai INSTER Advance 84.5 kW Elektrik Otomatik

Yazar-Fotoğraf: Özgür Sunay INSTER, gelişmiş güvenlik ve sürücü destek sistemlerinin yanı sıra uzun menzil ve geliştirilmiş şarj performansıyla kapsamlı bir...
Ulaştırma sektörü, Türkiye’de sanayi ve binalardan sonra en fazla enerjiyi tüketen üçüncü sektör konumundadır. Fosil yakıtlara en bağımlı sektöre ulaştırılması, Türkiye’nin karbonhidrat (CO 2 ) emisyonlarının yaklaşık yüzde 22’sinden sorumludur. Bu emisyonların yüzde 90’ından fazlası karayolunda bulunmaktaydı. 2023 yılı sonunda, Türkiye dağıtım sektörünün toplam enerji tüketiminde elektriğin kullanım oranı sadece yüzde 0,4 oldu.
Net Sıfır 2053 hedefi göz önüne çıkıyor, sektörde elektriklenmenin artması, emisyonların azalması ve enerji miktarının artmasında en etkili strateji olarak ortaya çıkıyor. Küresel elektrikli araç (EA) satışları, teknolojik gelişmeler ve kullanımın genişletilmesinin desteklenmesi politikaların erimesi hızla artıyor. 2024’te dünyada 17,1 milyon adet EA satışı gerçekleşti; 2024 yılı sonunda küresel araç stoğundaki EA sayısı 60 milyonu aşarken, bu sayının 2030 yılına kadar 350 milyona çıkması öngörülüyor.
Türkiye’de ise 2024 yılı itibarıyla trafiğe kayıtlı 183.776 EA’nın bulunduğu açıklandı. Bu sayı, toplam araç filosunun küçük ama hızla büyüyen bir bölümünü temsil ediyor. 2023 yılı sonuç itibarıyla trafiğe kayıtlı toplam araç süreleri yüzde 0,5’ini EA’ların oranı, 2024 yılı sonu itibariyle yüzde 1,1’e yükseldi.
SHURA GÜNDEM’in beşinci pazarı, Türkiye’de EA’ların dağıtım sektörünün ürettiği emisyonları azaltmadaki potansiyeli, SHURA’nın sektöründeki analizleri ve bu yönde ihtiyaçlara yönelik yatırımlar ele alınıyor.
2035 yılına kadar Türkiye’de 5 ila 11 milyon arasında EA’nın yollarında olması bekleniyor
SHURA raporunda çalışma senaryosuna göre, Türkiye’nin 2053’te net sıfır emisyonlu bir ekonomiye gidiş ve ulaşım sektöründe gerekli elektrifikasyonun karşılanması için 2035 yılına kadar yaklaşık 11 milyon EA’nın yollarında bulunabilmesi analiz ediliyor. EA’lardaki bu büyümenin yıllık 37 teravat-saat (TWh) civarında elektrik ihtiyacını doğuracağı öngörülüyor. Böyle bir elektrik enerjisi akışının ana şebekelerine ilişkin özet ise hem şarjda hem de şebeke şebekesi yatırımlarını hem akıllı şarj gibi dağılımın kolaylaştırılmasıyla mümkün olabiliyor.

Akıllı şarj, bağlantının enerji sisteminin entegrasyonunu kolaylaştırıyor
Akıllı şarj yoluyla EA yüklerinin, fişi enerji üretiminin çok olduğu saatlere kaydırılması (örneğin güneş enerjisi için aydınlatma saatleri) ile sökülebilir enerji kesintileri (kısılma) önlenebilir ve daha fazla uzatmalı enerji sistemi entegre edilebilir. Aynı zamanda EA’ların daha uygun elektrik kullanmalarını sağlamaktadır.
SHURA analizine göre [ii] 11 milyon EA’nın Türkiye’nin lisansına entegre edilmesi, EA’lar hariç beklenen yük artışını karşılamak için yapılması gereken yatırımların ötesinde yüzde 12 oranında (5 milyon EA için yüzde 3,5 ek yatırım) ek bir yatırım yapılabilir. Bu senaryonun gerçekleşmesi durumunda, binek araçlardan kaynaklanan emisyonlarda yüzde 41’lik bir düşüş aralığı ve toplam CO2 emisyonlarının 20 milyon ton (Mt) olgunlaşması öngörülüyor.
SHURA’nın Türkiye’nin sunumları için geniş alanlar şöyle:
  • Elektrikli araç ve şarj piyasasının paralel olarak hızlandırılması:
  1. İçten yanmalı motorlu motorların işlemleri olarak aşağıya doğru hedeflenen fiyat ve vergi indirimi gibi satın alma teşvikleri ile dağıtılması,
  2. Kamunun EA pazarını teşvik etmede proaktif rol üstlenmesi,
  3. Kamu ve filo araçlarının elektrifikasyonu,
  4. Şarj seçenekleri: Kamu kurumlarında yaratılan şarj istasyonlarının konuşması, kamu-özel sektör ortaklıklarının da işletmelerinin kendi tesislerinde şarj edilmeye başlamasının teşvik edilmesi,
  5. Aşamalı yaklaşım: Pazar gelişiminin ilk aşamaları, kritik öneme sahip olsa da, sürdürülebilir ve standart bir pazar oluşturmak için EA teşviklerinin öğrencileri olarak eğitilir.
  • E-mobilite sağlayıcı şebekesi yatırım stratejisinin kullanımı: Ek yüzde 12’lik yatırım süreci, düşük gerilim (AG) şebekesindeki sınırlamalar öne çıktığında, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı (ETKB) ve Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) gibi mevcut şirketler (DSO’lar) için özel yatırım dağılımının sağlanması veya dağıtılmasının kritik önem taşıması. Paydaş iş birliğiyle düzenli bir planlama, şebeke gücünü korurken EA entegrasyonunu hızlandırabilir.
  • Zamana ve bölgesel spesifik şarjın eklenmesi: Gerçek elektrik üretim ve enerji maliyetleriyle uyumlu, sürekli program tarifeleri/bölümleri, yoğun olmayan kesinti faaliyetlerini teşvik ederek hem EA sahiplerine hem de genel şebeke istikrarına fayda sağlıyor. EA kullanıcılarına özel çok zamanlı (ToU) ve bölgesel tarifelerin/fiyatlandırmaların uygulamaya konulması, EA şarjının doğasında var olan esneklikten faydalanılmasını sağlayabilir.
  • Dağıtım ağları üzerindeki e-mobilite yükünü genişletmek için akıllı şarj biriminin planlanması, kullanılabilir ve kullanılabilir:
  1. EA şarjın şebekeye eklenmesinin planlanması,
  2. Şebeke dostu EA gelişimini desteklemek için akıllı teknolojilerin yaygınlaştırılması,
  3. EA şarjı ile bağlantı enerji kesintileri ve enerji depolama arasındaki sinerji,
  4. Yerel otomasyon planlarının eş zamanlı ve aşırı şarjda çalıştırılması eklendi.
  • EA şarjı için yeni iş modellerinin değerlendirilmesi, çalıştırılması ve çalıştırılması.

[i] Net Sıfır 2053: Türkiye Elektrik Sektörü için Yol Haritası

Diğer Haberler

Offroad Heyecanı Baja Attalos ile Kepez’de

Burhan Turan 2025 Türkiye Baja Şampiyonası'nın üçüncü ayağı olan Baja Attalos, Antalya Offroad ve Otomobil Sporları Kulübü tarafından 31 Ekim - 2 Kasım tarihleri...

Francesco Ciancia Stellantis’e Geri Dönüyor

Dünyanın en büyük mobilite şirketlerinden biri olan Stellantis N.V., Francesco Ciancia'nın 1 Kasım'dan itibaren Küresel Üretim Başkanı ve Stellantis Liderlik Ekibi üyesi olarak şirkete...

Goodyear, Sultantur Uluslararası Taşımacılık ile Kontrol Noktası Anlaşması İmzaladı

Sultantur Uluslararası Taşımacılık, Goodyear'ın yenilikçi filo çözümüyle filo operasyonlarını güçlendiriyor ve daha verimli hale getiriyor. Goodyear, Merlas Oto Lastik ve Türkiye'nin önde gelen lojistik filolarından...

Maserati Türkiye’den Dünyada Bir İlk: Maserati Lounge

Dünyanın İlk ve Tek Maserati Lounge'ı Fethiye Lov Hotels'te Açıldı! Tofaş'ın Türkiye'deki iştiraki Fer-Mas tarafından temsil edilen İtalyan lüks otomobil üreticisi Maserati, Türkiye'deki ilk ve...

Otomotiv Mühendisliği Konferansı – IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı

Otomotiv Sanayi, Uluslararası Otomotiv MühendisliğiKonferansı - IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı! Otomotiv sanayisinin en prestijli etkinliklerinden biri olan Uluslararası Otomotiv Mühendisliği Konferansı (IAEC), bu...

Ovolt & Sharz.Net’te Üst Düzey Atama

Türkiye’nin önde gelen şarj operatörlerinden Ovolt ve Sharz.net, e-mobilite sektöründeki büyüme stratejisini güçlendirecek önemli bir atama gerçekleştirdi. Enerji ve kimya sektörlerinde 18 yıla yakın...

Yarış pilotu Koray Kamiloğlu İtalya Kupası’nda tarih yazdı

TCR pilotu Koray Kamiloğlu, 25-26 Ekim’de İtalya’daki Misano pistinde son ayağı düzenlenen Coppa Italia Turismo’da tarihi bir başarı elde etti. Kamiloğlu ve takımı, hem...

Offroad Heyecanı Baja Attalos ile Kepez’de

Burhan Turan 2025 Türkiye Baja Şampiyonası'nın üçüncü ayağı olan Baja Attalos, Antalya Offroad ve Otomobil...

Francesco Ciancia Stellantis’e Geri Dönüyor

Dünyanın en büyük mobilite şirketlerinden biri olan Stellantis N.V., Francesco Ciancia'nın 1 Kasım'dan itibaren Küresel...

Goodyear, Sultantur Uluslararası Taşımacılık ile Kontrol Noktası Anlaşması İmzaladı

Sultantur Uluslararası Taşımacılık, Goodyear'ın yenilikçi filo çözümüyle filo operasyonlarını güçlendiriyor ve daha verimli hale getiriyor. Goodyear,...

Maserati Türkiye’den Dünyada Bir İlk: Maserati Lounge

Dünyanın İlk ve Tek Maserati Lounge'ı Fethiye Lov Hotels'te Açıldı! Tofaş'ın Türkiye'deki iştiraki Fer-Mas tarafından temsil...

Otomotiv Mühendisliği Konferansı – IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı

Otomotiv Sanayi, Uluslararası Otomotiv MühendisliğiKonferansı - IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı! Otomotiv sanayisinin en prestijli...

Ovolt & Sharz.Net’te Üst Düzey Atama

Türkiye’nin önde gelen şarj operatörlerinden Ovolt ve Sharz.net, e-mobilite sektöründeki büyüme stratejisini güçlendirecek önemli bir...

Yarış pilotu Koray Kamiloğlu İtalya Kupası’nda tarih yazdı

TCR pilotu Koray Kamiloğlu, 25-26 Ekim’de İtalya’daki Misano pistinde son ayağı düzenlenen Coppa Italia Turismo’da...

Alfa Romeo Tonale 2026: İtalyan SUV tarzını koruyor

2026 Alfa Romeo Tonale, daha fazla versiyon, renk ve rafine tasarımıyla kompakt SUV segmentinde ilerliyor....

Hibrit otomobillerin ömrü ne kadardır? Uzmanlar ne diyor?

Hibrit bir otomobilin ve aküsünün kaç yıl dayanabileceğini, ömrünü hangi faktörlerin etkilediğini ve daha uzun...

Karsan’dan İtalya Bari’ye 18 Metrelik Yüzde 100 Elektrikli 42 Adet e-ATA

Bari’de Elektrikli Toplu Taşımaya Karsan Damgası Dünyada toplu taşımanın dönüşümüne öncülük eden Karsan, İtalya Bari’de yeni...

Türk Otomotiv Aftermarketi Paris’te Küresel Sahneye Çıktı

Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği, otomotiv satış sonrası sektörünün en önemli uluslararası buluşma...

Opel Otonom Araçlarda Yapay Zeka Destekli Aydınlatma

Opel ekibi, geleceğin araçlarının neler yapabileceğini göstermek amacıyla önce olası kullanım senaryolarını belirledi. Bunlar, “bir...

Otomotiv Japon Devi Mazda’yı da Portföyüne Ekledi

Doğan Trend Otomotiv, portföyüne bir başka saygın global markayı daha ekleyerek Mazda Motor Europe ile...

MAXUS DELIVER L2H1 Versiyonu Türkiye’de…

Ticareti Konfor ve Verimlilikle Buluşturan MAXUS Ürün Gamını Genişletiyor!  Ülkemizde Doğan Trend Otomotiv tarafından temsil...

DS E-TENSE FE25’in tasarımını tanıttı

DS Automobiles ve PENSKE AUTOSPORT, sezon öncesi Formula E testleri için birkaç gün içinde Valencia'da...

Chery’nin Küresel Kullanıcılar ile Ortak Yaratım Hamlesi

Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery,yılın en önemli etkinliklerinden 2025 Chery Uluslararası Kullanıcı Zirvesi ve...

PETLAS Lastik başına taşıma kapasitesi 7.7 ton artırıldı

Türkiye’de lastik sektörünün lider markası Petlas, yeni nesil iş makinelerinin artan ağırlığı ve gücüyle başa...

En Yakıt, Türk Hava Yolları Miles&Smiles ile ‘Her Şarj Yeni Bir Yolculuk’

Türkiye’nin elektrikli şarj ağı işletmeci lisansını alan ilk firma olan En Yakıt, Türk Hava Yolları...

Test Sürüşü: Hyundai INSTER Advance 84.5 kW Elektrik Otomatik

Yazar-Fotoğraf: Özgür Sunay INSTER, gelişmiş güvenlik ve sürücü destek sistemlerinin yanı sıra uzun menzil ve geliştirilmiş...

TOBFED ve TOLDER İş Birliğiyle…

Tüm Otomotiv Lastikçileri Derneği (TOLDER), Türkiye Otomotiv Bakım Dernekleri Federasyonu’nu (TOBFED) ziyaret ederek sektörel gelişmeler, standartlar...