Test: Yeni Mercedes-Benz A 180d Sedan İlk Test Sürüşü…

Türkiye’deki İlk Test Sürüşü…
Yazı – Fotoğraf: Umut Özgür Sunay

Mercedes-Benz kompakt sınıftaki A serisi Sedan modelinin Türkiye’deki ilk test sürüşünü geçtiğimiz günlerde hatırı sayılır şekilde kullanarak iyi bir deneyim elde ettim. Mercedes-Benz için Türkiye pazarında da büyük önem arz eden kompakt sınıftaki bu ilk benzersiz tasarıma sahip sedan modeli çok şey ifade ediyor. Bu anlamda Mercedes-Benz Türkiye Müdürü Şükrü Bekdikhan’da geçtiğimiz günlerde 2019 yılı satışlarının en az yüzde 10’luk dilimini satışlardan bu araçta beklediklerini açıkladı.

Şimdi aracımıza yakından bakalım;

Önce Dış Tasarımına göz atacak olursak; Yeni Mercedes-Benz A serisi sedan hatcback modeline göre 4.549mm uzunluğa sahip. A serisi sedan aslında baştan aşağı yeni bir araç. Ön tarafa baktığımızda bunu daha iyi anlayabiliyoruz. Mercedes-Benz karakteristik tasarım dilini yansıtan ve A serisinde yer alan uzun motor kaputu çıkık ön uzantısı ile aracın tüm bakışını sergiliyor. Yeni A serisi Sedan modelinde iyileştirilen ön tasarımda motor kaputu ince ve keskin olan far grubu bölgesini bu sefer iyice sararak hatay yer vermemiş. Bakışları sağlam. Aracın Mercedes-Benz imzalı ön led far grubu ufak, keskin, çekik olarak yer almakta. Yine ön kaputun üzerinde şok şık ideal bir boyutta yer alan amblem araca ciddilik katıyor. Hemen altına indiğimizde yeni ön ızgara yapısı ve delikleri hava girişi üzerinde yer alan mercedes yıldızı ve 500 metreye kadar olan aracın güvenlik radar sistemide tam olarak burada bulunmakta. Ön tarafta isteğe bağlı olarak sunulan lastikleri ve Fren sistemini soğutmak için alt tampon üzerinde iki parça panjur sistemi bulunmakta. Aracın, ön ve arka lastiklerde ki hava akımını iyileştirmek için ise ön ve arka spoyler ise yine optimize edilerek elden geçirilmiş. Aracın yan tarafına baktığımızda karoser gövde ile bitişik olan sağ ve sol aynaları görüyoruz. Bu aynaların tasarımında aerodinamik yapısı da dikkat çekmekte.

Tüm anlamı ile Mercedes-Benz S serisinden aktarılan ve yararlanılan güvenlik ve elektronik sistemi yeni A Serisi Sedan modeline entegre edilmiş. Aracımızın dış tasarımı özellikle Audi A3 modelini çok anımsatsa da aracın yan tarafında önden başlayan sert ve keskin olan omuz çizgisi arkaya kadar aracın tüm karakteristik tasarımını yansıtırken, yine yan tarafta hemen alt tasarım çizgisi ile aslında ortada yatsı oval bir basık bölge ortaya çıkarmış.

Gelelim yine A serisi Sedan modeline özel olan Ön Cam teknolojisi ve tasarımına. Hemen ön cam üzerinde görebileceğiniz, M. Daimler imzalı bu cam, CLA serisinin sahibi olduğu dünya’nın en düşük rüzgar sürtünme kat sayısı ile eşlik ediyor. 0,22Cd’lik Yeni A serisi Sedan modelinde bir sürtünme kat sayısı var. Bu da aslında yüksek hızlarda seyredirken içeriden sizi hızı hissettirmemek adına da çok işe yarıyor.

Araç dış tasarımı itibarı ile aslında bize yine arkaya doğru uzanan bir coupe havası görüntüsü de sunuyor. Bununda en önemli sebebi arka sedan bagaj bölümü çıkıntısının aslında yeteri kadar uzun gözükmemesi. Fakat arka tarafa geçip baktımızda ise; İki bölüm ve parçadan oluşan arka aydınlatma grubu A serisi sedana arkadan baktığımızda kaslı ve geniş gözükmesine sebep oluyor. Yine arka bagaja baktığımızda anahtar üzerinde ki tuş yardımı ile açılan bagaj kapağı altında 450 litreye varıncaya kadar geniş bir yükleme kapasitesi de yer almakta. Yine arka bölümde bagajın içinde gizlenmiş iki adet çekme kolları sayesinde arka koltukları da otomatik olarak kola şekilde yatırdıktan sonra, özellikle uzun olan sığmasında zorluk çektiğiniz bisiklet gibi eşyalarınızı koyup aracın bagajına da sığdırmanız söz konusu.

 İÇ TASARIM:

Yeni A Serisi sedan içine baktığımızda bambaşka çok farklı bir dünyanın sizi beklediği kesin. Özellikle koltuklar konfor ve kalite algısı deri ile kumaşın birleşimi ile ortaya çıkan her yöne ayarlanabilen bir yapıda ve bel desteği mükemmel düzeyde denilebilir, fakat baş dayama ve ayarının şu ana kadar rakiplerine göre ön planda olduğunu söyleyebilirim. Uzun yolcuklarda çok iyi.

Aracın direksiyon boyutu ve ele tutunması çok iyi tasarlanmış. Ayrıca sportif bir yapıda. Yeni A serisi sedan’da eskiden alışık olduğumuz gösterge paneli ön gögüste artık o şekilde değil. Ön göğüs bölümü yüksek kaliteli düz şekilde deriden imal edilirken, üzerine sadece yan yana yatay şekilde konuşlandırılmış iki adet, 10.25 inç + 10.25 inç’lik tablet ince ekrandan ibaret.

İşte tüm bu aracı idare ettiğiniz yer de tam olarak hemen vites kısmına konulan mouse fare yardımı ile idare ettiğiniz bu dijital tablet ekranlardır. Bu ekranlar size sol ve sağ taraf olarak her iki şekilde de hizmet vermektedir. Bu ekranların sol kısmı bildiğiniz gösterge panellerinin yer aldığı direksiyon simidi üzerinden de parmak mouse hareketleriniz sayesinde ekstra olarak idare edebileceğiniz bir panel. Bu panelde sürüş bilgi ekranı ayarlar ve tam olarak yol ile ilgili araç bilgileri yer alır. Yine cruise kullanım hız sabitleme her zaman direksiyon üzeri sol kısımdan ve sol tarafta ki ekrandan idare edilir. Aracın sol tarafında göğüste yer alan tuşlarda elektronik park freni tuşu, ışıkların ayar düzeyi gibi tuşları yer alır.

Aracın ve direksiyonun sol tarafında yer alan ekran ve kısımda daha çok multimedya, navigasyon bilgileri yer alırken, aslında sol tarafta ki yer alan büyük ekrandan araç ile ilgili yine tüm sürücü bilgilerini görebilirsiniz.

Aracın çift taraflı ayarlanabilen klima sistemi ise gayet iyi olarak tasarlanmış dijital olmaması ve tuşlu olarak ayarlanması çok ama çok iyi. Yeni A serisi sedan’da yine üst tarafta arkaya kadar açılan tavan camı ve üzerinde siyah bir perde bulunuyor. Aracın meridian müzik sistemi ve arka bagaja gömülü olan bas woofer sistemi ile müziğin keyfine tam olarak doymaktasınız…

Evet, iç aydınlatma ışıklar…Bu zaten A serisini içinde neyi yaşadığınızı yansıtan bir tutku. Yani 64 renk seçeneği sunan iç ambians aydınlatma grubu aracın gerçekten tüm heryerinde yer alıyor. Yani isterseniz çok sıkıldınız karma yaptığınızda bu ışıklar yolda giderken otomatik olarak renk değiştiriyor. Yolculuğa keyifli bir hal katarken sizi enerjik tutuyor. Aracı park edip kapattığınızda kapanış ve binişte karşılama olarak yine ışık sistemi size yardımcı oluyor.

Şimdi gelelim son olarak Sürüş kısmına:

Bu araba hakkında söylenecek çok şey var mı? Var ise de ben burada değineceğim.

Şimdi koltuk iyi, direksiyon iyi, direksiyonda F1 vites kulakçıkları var. Araçta 3 adet farklı sürüş modu var; Ekonomik, Konfor, Spor ve Özel ayarlanabilen mod.

Mercedes-Benz A 180d serisi Sedan 1461cc gücünde motor, 116 beygir güç üretiyor. 260nm torka sahip.

Öncelikle şunu belirteyim; aracın rakibi olan BMW 3 serisine göre oldukça konfor ve yumuşak bir kullanımı farkı var. Yani bu bir hız arabası değil. Ama çok iyi hızlandığı da apaçık ortada. Mercedes-Benz A serisi sedan anahtarsız start-stop tuşu yardımı ile çalışmakta. 7G-DCT bir otomatik şanzıman yer alıyor. A serisi A180d aracın dizel olduğunu simgelerken, A serisi A200 aracın tamamı ile benzinli olduğunun simgesidir. Bizim test aracımız dizel olan 1.4 litre 116 beygir gücünde olan A180d otomatik modeli. Zaten şu anda sadece otomatik olarak bulunuyor. Dizel motorun benzinli motora göre tork oranı özellikle biraz daha yüksek kalırken silindir hacmi de A200 serisinde 1332 cc iken test aracımızda 1461 cc olarak bulunuyor. Demek ki dizel motor daha güçlü. Fakat benzinli motor ise 163 beygir bu durum da hangisi daha iyi onu da A200 test ettiğimizde anlayacağız.

Dizel motor gerçek anlamda bir az yakan sedan aile aracı. Bu kesin ve kati. Bu araçtan başka bir şey beklememek doğru olur. Sizi gitmek istediğiniz yere doğru ve düzgün, güvenli ve konforlu olarak en az yakan şekilde götüren araç.

Aracımız eko modu kullanımlarda direksiyonda oldukça bir yumuşak ve hissiyatsızlık sunarken gaz tepkisi de bir o kadar alt limitlerde seyrediyor. Fakat hızlanmak istediğinizde eko modunda da aracı kullansanız fark etmiyor, kusursuz bir şekilde otomatik şanzıman ve tork buna imkan tanıyor.

Özellikle vites küçültmelerde yüksek hızlarda viraja girmeden önce direksiyonda yer almakta olan F1 vites kulakçıkları çok kullanışlı. Bunları kullanmanız gerekiyor, Çünkü aracımız koldan vitesli. Sol tarafta direksiyonda normalde silecekleri çalıştırdığınız o kol, vites. Vites görevini görmekte kol yardımı ile aşağı ve yukarı geri ve D ileri moduna alıp geçiyorsunuz. Aracı park ettiğinizde stop tuşuna basıp, kapınızı açıp çıkmanız yeterli, araç otomatik el frenini çekip her şeyi kendi kapatıyor. Bu da size araçtan hızlıca inme pratik davranma özelliğini veriyor.

Yine bir avm’ye giriş yaptığınızda içeriden arka bagajı açabilirsiniz. Kırmızı ışıklarda ani kısa duraklamalarda motor kendini ayağınız frende iken kapatıyor. Sonra çok sessiz olarak ve titreşimi az duyduğunuz şekilde devreye girerek çalışıyor. Aracımızı özellikle İstanbul dışında uzun yolda da ayrıca test ettim. Klima açık ve araç dolu iken hiçbir şekilde ivmelenmesinde yada güç kaybında sorun hissetmedim.

Aracımızın yakıt değerlerine baktığımızda İstanbul’da ortalama trafikte Eko sürüş modunda iken 6.0 litre yaktığını gördük.

Aracımızı konfor moduna aldığımızda direksiyonda ve aracın amortisör yapısında hissedilen ufak bir sertleşme söz konusu oluyor. Mercedes-Benz A serisi sedan konfor modunda kendini buluyor.

Aracımızı Spor moduna aldığımızda ise yine biraz daha fazla olarak direksiyon ve amortisör sertleşiyor. Hızda ise ani değişikler ile daha seri modda kullanıyorsunuz.

Aracın yol tutuşuna baktığımızda; Arka tarafın ufak çıkık uzantısı, daha fazla uzatılmış şasi’yi de göz önünde bulundurduğumuzda üzerinde ki hankook marka lastikler eşliğinde bir önceki nesli olan A serisi hatcback ile yol tutuşunun nerede ise aynı olduğunu söyleyebiliriz.

Özellikle hızlı girilen virajlar testini yaptığımızda, önden bazı zamanlarda çok az arkadan ise hiçbir şekilde yol dışına herhangi bir kayma yapmadığını gördük.

Fakat, A serisi Sedan modeli oldukça hafif bir araç olmasının yanı sıra üzerinde alt yapısında Mercedes-Benz S serisinden alınmış güvenlik ve elektronik bir yapısı bulunuyor. Tüm bunları dikkate aldığımız ise Mercedes-Benz serisinin belki de ilk otonom aracı, akıllı beyine sahip olan bu araçta özellikle virajlarda yüksek hızlarda eğer viraj içinde engebe var ise atlama eşiği var ise ufak bir yol bozukluğu çıkıntısı var ise aracı hafif olması sebebi ile bir nebze atma yaşandığını aracın havaya kalktığını hissedersiniz fakat araç yere bastığı an tüm güvenlik sistemleri aracın hata yapmaması içinde yine engel olmaya çalışacaktır.

Bu durumda bu aracın yol tutuşu bir sedan normal otomobile göre gayet iyi olsa da, o şekilde gözükmüş olsa da bir A serisinden beklenenden de daha fazlasını alamayacak olmamız bazen de lastiklerimizin tutunuşunun iyi olmaması ya da hava basıncını gereğinden yüksek olması ile de etki unsuru olabilir.

Bir Skoda octavia’dan beklediğiniz yol tutuşunun belki de aynısın ya da bir tık üzeri ya da aşağısı Yeni A Serisi Sedan’da yer almaktadır. Yeni Audi A3 sedan hiç kullanmadığım ve test etmediğim için aslında aradaki farkı şu anda çok öngöremesem de özellikle Yeni Mercedes-Benz A serisi slalom test hareketleri ve sürüşümüzde iyi bir performans sergilemeyi başardı.

Yeni A serisini fren yapısına değinmek istiyorum. Bu araçta sürücünün kullanım durumunu algılayan bir otomatik akıllı bir beyin var, ayrıca kaza halini algılama 500 metreye kadar navigasyon haritalarından yolu takip etme algılama analiz yapma gibi özelliklere sahip, işte tüm bunlar aracın anlık fren yapısını da etkileyerek değiştirmekte.

Ben hayatımda ilk defa bu kadar değişken bir fren yapısına sahip araç kullandım. Bazen anında tepki çok iyi. Bazen ise gereğinden fazla yumuşak, bazen ise anında devreye giren ABS fren sistemi. Ben bu aracın ne zaman nasıl fren yapacağını hissedip anlayamadım.

Ayrıca, bazen tem yolunda ya da otobanda sol tarafta yer alan refuşu, duvarı nesne olarak algılayarak araca fren yapıp müdahale etmesi ilginç.

Aynı zamanda yine sağ şeritte seyrederken, Orta şerit boş olmasına rağmen yine bir nesne algılayıp freni kazıklayarak direksiyon hareketi yapması da çok ilginç.

Ben bu aracı nerede ise 0 km olarak aldım. Şu anda bir haftada ortalama 1.200-1.300 km kullanarak testini yaptım.

 

 

Yeni A serisinde yer alan güvenlik önlemlerini sizinle son olarak aşağıda paylaşıyorum.

Sadece omuz, dirsek ve baş mesafesiyle ortalamanın üzerinde değerler sunmakla kalmayan A-Serisi Sedan; 944 mm ile sınıfının en iyi arka koltuk baş mesafesi veya arka koltuklara geçiş kolaylığı gibi üstün özelliklerle aynı zamanda kullanım kolaylığı da sunuyor.

Yeni Mercedes-Benz A-Serisi Sedan, biri dizel ve diğeri benzinli olmak üzere iki farklı motor seçeneğiyle donatılıyor. Benzinli cephesinde 163 BG (120 kW) ve 250 Nm tork üreten ve çift kavramalı 7G-DCT ile kombine edilen A 200 devreye giriyor.

Dizelde ise 116 BG (85 kW) ve 260 Nm tork üreten motor ve çift kavramalı 7G-DCT ile donatılan A 180 d sunuluyor. Yeni Mercedes-Benz A-Serisi Sedan, motor seçeneğine ve sürücünün tercihine bağlı olarak farklı yürüyen aksam alternatifleriyle donatılıyor. Jant seçenekleri 16 inç ile başlıyor ve 19 inç’e kadar uzanıyor.

Ön aksta McPherson tipi bağımsız ve arka aksta ise ağırlık avantajına sahip yarı bağımsız bir aks görev yapıyor. Daha güçlü motor seçenekleri ve 4MATIC ile donatılan versiyonlarda ayarlı amortisörler veya büyük jantlı versiyonlarda dört kollu bağımsız bir süspansiyon devreye giriyor. Yeni Mercedes-Benz A-Serisi Sedan, zengin bir standart donanım seviyesiyle yollara çıkıyor.

Baz donanımda bile dokunmatik ekranlı yeni bilgi ve eğlence sistemi MBUX – Mercedes-Benz Kullanıcı Deneyimi ve Aktif Fren Yardımcısı ile Aktif Şerit Takip Yardımcısı da dâhil en güncel sürüş yardım sistemleri standart olarak sunuluyor.

Style ve AMG donanım paketleriyle sunulan A-Serisi Sedan, bunun dışında Gece Paketi ve farklı özel donanımlarla kişiselleştirilebiliyor. Örneğin arka tamponun altına ayağın uzatılmasıyla bagaj kapağının otomatik olarak açılmasını sağlayan “Hands-free-access”, eller serbest bagaj açma fonksiyonu’na sahip KEYLESS-GO konfor paketi, söz konusu özel donanımlardan sadece biri. Yeni A-Serisi, aynı zamanda “Mercedes me connect” için yeni bir dönemin başlangıcı olan yenilikçi bilgi ve eğlence sistemi MBUX – Mercedes-Benz Kullanıcı Deneyimi ile yollara çıkan ilk Mercedes-Benz modeli olma özelliğini taşıyor. Yapay zeka özelliği ile gelen öğrenme yeteneği ile benzersiz bir sistem olan MBUX, Yeni A-Serisi Sedan için de standart olarak sunuluyor. Kişiselleştirilebilen MBUX, kendini kullanıcıya uyarlıyor ve böylece otomobil ile sürücü ve yolcular arasında duyusal bir bağ kuruyor.

Donanım seviyesine bağlı olarak yüksek çözünürlüklü 10.25 inç, tamamen dijital gösterge paneli, standart olarak sunulan dokunmatik ekran ve günlük konuşma dilini anlayan, “Hey Mercedes” komutu ile etkinleşen sesli komut sistemi gibi özellikler devreye giriyor. MBUX, dokunmatik ekran, isteğe bağlı olarak sunulan ve vites konsoluna entegre edilen dokunmatik kumanda paneli ve direksiyon üzerindeki Dokunmatik Kontrol Düğmeleri olmak üzere üç farklı arayüz üzerinden kumanda ediliyor. Ayrıca ön camda sanal gösterge paneli de sunuluyor.

Üstün güvenlik donanımları

Bünyesinde S-Serisi’nden transfer edilen özellikleri de barındıran A-Serisi ailesi, en güncel sürüş yardım sistemleri ile sınıfının en yüksek aktif güvenlik seviyesini sunuyor. Gelişmiş radar ve kamera sistemleri sürüş yönünü 500 metreye kadar tararken, A-Serisi, ilk defa kısmen otonom sürüş gerçekleştirebiliyor. Harita ve navigasyon verilerini sürüş yardım sistemlerinde kullanan A-Serisi, DISTRONIC, Aktif Takip Yardımcısı ile sadece öndeki aracı takip etmekle kalmıyor, aynı zamanda araç hızını sürüş yönündeki viraj veya kavşaklara uyarlayabiliyor. Aktif Fren Yardımcısı ve Aktif Şerit Değiştirme Yardımcısı gibi sistemler de sürüş güvenliğini tesis etmeye yardımcı oluyor.

Yeni A-Serisi, standart olarak sunulan Aktif Fren Yardımcısı, yavaş ilerleyen, durmak üzere olan ve duran araçlar dışında yoldan karşıya geçen yaya veya bisikletlilerle olası çarpışmanın şiddetini azaltıyor veya tamamen önlüyor. Yine standart olarak sunulan Aktif Şerit Takip Yardımcısı, 60 ile 200 km/s arasındaki sürüşlerde aracın kontrolsüz bir şekilde içinde bulunduğu şeridin dışına çıkması halinde titreşimle sürücüyü uyarıyor ve aracın şeritten çıkmaya devam etmesi halinde tek taraflı olarak fren müdahalesinde bulunuyor ve aracı tekrar şeridine döndürüyor. PRE-SAFE® PLUS, olası bir arkadan çarpmayı algılayarak fren sistemini etkinleştiriyor ve çarpışmanın şiddetiyle aracın ileriye fırlayıp başka bir araca veya nesneye çarpmasını önlüyor.

Güç sınırlandırmalı üç nokta emniyet kemerleri ile birlikte sürücü diz hava yastığı dâhil kapsamlı hava yastığı donanımı, sürücü ve beraberindeki yolcuların güvenliğini destekliyor. Rakiplerin çoğunun aksine cam hava yastığı, A sütununu da kaplayarak daha da güvenli bir koruma alanı sağlıyor. Ön koltuklarda standart olarak sunulan yan hava yastıkları arka koltuklarda isteğe bağlı olarak sunuluyor.