Honda, Türkiye ile Avrupa’dan neden çekiliyor?

®
Çok Okunanlar

Honda’nın Türkiye ve Avrupa’daki üretimi durdurma kararını değerlendiren Japon finans ve otomotiv uzmanı Osamu Katayama, çekilme nedenlerinden biri olarak düşük üretim ve satış hacmini gösterdi, ikinci nedeninse Honda otomobillerinin, Avrupa’da uygulanan yüksek çevre güvenliği standartlarını tam olarak karşılayamaması olduğunu kaydetti.

Türkiye’de 22 yıldır otomobil üreten Honda, bu faaliyetine 2021’de son verme kararını resmi olarak duyurdu. Konuya ilişkin değerlendirmesinde Honda Türkiye Başkanı Takuya Tsumura, “Hızla değişen piyasa dinamikleri ve teknolojik gelişmelere öncülük etme ihtiyacının farkındayız. Bu durum, Türkiye’deki otomobil üretim operasyonumuzu da kaçınılmaz olarak etkiliyor” dedi.

Honda’nın Türkiye üretimini durdurmayı değerlendirdiği şubat ayında ortaya çıkmış, şirket o dönem İngiltere’deki Swindon fabrikası için de kapatma kararı aldığını ilan etmişti.

Japon finans analisti, gazeteci yazar ve K-Office Şirketinin müdürü Osamu Katayama, Sputink’e verdiği röportajda Honda yönetiminin kararının arkasındaki nedenleri yorumladı.

“Ben başlıca iki neden görüyorum. İlki, Honda otomobillerinin Avrupa pazarında düşük satışıdır. İkinci nedense, Honda otomobillerinin aynı Çin’de olduğu gibi, Avrupa’da uygulanan yüksek çevre güvenliği standartlarını tam olarak karşılayamaması” diyen Katayama, sözlerini şöyle sürdürdü:Honda’nın ileriki dönemde Avrupa ve Türkiye’deki üretimini yenilemeyeceğini düşündüğünü ifade eden Katayama, “Bu zorunlu olarak alınmış bir karar, Honda araçlarının düşük satış hacminden kaynaklanıyor. Diğer yandan, Toyota’nın hem Türkiye’de, hem de İngiltere’de otomobil üretmeye devam edeceği ve oralardan çekilme niyetinde olmadığı bilgisine sahibim” diye konuştu.

‘BREXİT MESELESİ HONDA’NIN KENDİ İÇ SORUNLARINA EKLENDİ

Honda’nın Avrupa ve Türkiye’den çekilme kararını İngiltere’nin Avrupa Birliği’nden (AB) ayrılmasının etkilemiş olabileceği yönündeki görüşü de değerlendiren Katayama, şöyle konuştu:

“Honda çok daha önceden küresel üretim ağında yeniden yapılanmaya gitme planları yapıyordu. Honda şirketinin üretim alanındaki durumun Brexit’ten daha önemli bir neden olduğunu tahmin ediyorum. Otomobil sanayiinde her türlü yeni trendler gözlemlenebiliyor, sürücüsüz otomobiller, ridesharing (otomobil paylaşımı) gibi. Honda gibi orta ölçekli bir şirketin yeni taleplere ayak uydurması çok zor. Bu nedenle şirketin küresel üretim faaliyetlerini yeniden gözden geçirmeye başladığını ve tam da o anda İngiltere’nin AB’den ayrılma sorununun ortaya çıkıp, Honda’nın kendi mevcut iç sorunlarına eklendiğini düşünüyorum.

‘REKABETÇİ VE ÇEVRE DOSTU OTOMOBİL GELİŞTİRMEK ZOR’

Türkiye’de Honda, Civic Sedan üretiyor, fakat üretim hacmi düşük. 2018’de bu markadan toplam 38 bin otomobil üretildi. Bu miktardan 28 bin 600 otomobil Türkiye’nin iç pazarına yönlendirildi, diğerleriyse Avrupa’da satışa sunuldu. Bununla birlikte fabrika üretim kapasitesi yılda 50 bin otomobil, böylelikle üretim kapasitesi fazlası söz konusu. Bu koşullarda rekabetçi ve çevre dostu otomobili geliştirmek zor ve Honda, böyle bir şeyi göze alamaz”.

“Türkiye’de Honda, Civic Sedan üretiyor, fakat üretim hacmi düşük. 2018’de bu markadan toplam 38 bin otomobil üretildi. Bu miktardan 28 bin 600 otomobil Türkiye’nin iç pazarına yönlendirildi, diğerleriyse Avrupa’da satışa sunuldu. Bununla birlikte fabrika üretim kapasitesi yılda 50 bin otomobil, böylelikle üretim fazlası söz konusu. Bu koşullarda rekabetçi ve çevre dostu otomobili geliştirmek zor ve Honda, böyle bir şeyi göze alamaz.”

Diğer Haberler

İkinci Elde Elektrikli Araç Alırken Dikkat!

BloombergNEF verilerine göre, 2025 yılında dünyada 22 milyonun üzerinde elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araç satılacak. Bu rakam, 2024’e kıyasla yüzde 25 artış anlamına...

Toyota Türkiye’nin 2025’in 7 ayındaki sonuçlarını değerlendirdi

Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış AŞ Üst Yöneticisi (CEO) Ali Haydar Bozkurt, 2025'in 7 ayında beklenenin üzerinde bir pazar adedi elde edildiğini ve geçen...

Stellantis yılın ilk yarısında Avrupa’da yüzde 17 pazar payına ulaştı

Stellantis, yılın ilk yarısında AB30 pazarında yüzde 17 pazar payı ve 1,3 milyonun üzerinde satışa ulaştı. Şirketten yapılan açıklamaya göre, yılın ilk 6 aylık döneminde...

Hyundai i30 eylülde Türkiye’de yeniden satışa sunulacak

Hyundai Motor Türkiye, C segmenti hatchback modeli i30'u, iki farklı donanım seçeneğiyle eylül ayında yeniden satışa sunacağını duyurdu. Şirketten yapılan açıklamaya göre, Hyundai Motor Türkiye,...

Hyundai ABD’deki yatırımını 26 milyar dolara çıkaracak

Hyundai Motor Grubu, ABD'ye yapacağı yatırımı 5 milyar dolar artırarak 26 milyar dolara çıkaracağını duyurdu. Gruptan yapılan açıklamaya göre, söz konusu yatırım 2025-2028 döneminde gerçekleştirilecek...

1996 Ferrari F50 GT1 “En İyi Otomobil” ödülüne layık görüldü

Monterey Otomobil Haftası’nın en prestijli etkinliği; dünyanın önde gelen üreticileri ve butik tasarımcılarının imzasını taşıyan birçok özel lansmana, sayısız motor sporları efsanesine ve 200’ün...

Hibrit SUV’da artış dikkat çekiyor

2015'te yalnızca 565 olan trafiğe kayıtlı elektrikli otomobil sayısı, haziranda 250 bin barajını aştı. Temmuz 2024'te 131 bin 217 olan trafiğe kayıtlı elektrikli otomobil...