Değer Kaybı Tazminatı ve Araç Hasarları

®
Çok Okunanlar

Hyundai Hidrojeni Yaygınlaştırma Vizyonunu Açıkladı

Hyundai Motor Grubu, yakıt olarak hidrojeni ve küresel anlamda bu enerjiyi yaygınlaştırmak için yepyeni vizyonunu açıkladı. Bugün düzenlenen Hydrogen...

Yeni okul servisi yönetmeliğine uygun fabrika çıkışlı ilk midibüs Isuzu Novo

Anadolu Isuzu’nun Kocaeli fabrikasında üretilen ve Türkiye’nin en fazla ihraç edilen midibüslerinden olan Isuzu Novo serisi, okul aracı donanım...

2.El Haziran Ayında Rahat Bir Nefes Aldı

1 Haziran 2020 tarihinden itibaren ‘Yeni Normal’ olarak adlandırılan normalleşme süreci resmi olarak başlamıştı. Tüm dünyayı saran Koronavirüs salgınının...

Koreli otomobil üreticileri 2020’de 600.000’den fazla SUV sattı

Güney Koreli otomobil üreticileri tarafından satılan spor arazi araçları (SUV'lar), 2020'de ilk kez 600.000 adedi aştı.  Hyundai Motor Co., Kia...

Yazar: Av. Elvan KILIÇ

Fiyatların durdurulamaz şekilde arttığı ve neredeyse her gün güncellediği otomobil piyasasında küçük hasarlar bile artık yüksek tutarlarda değer kayıplarına yol açabilmektedir. Kaza sonucu onarılan ve onarılmış olması sebebiyle aracın değerinde düşüş meydana gelmesine araç değer kaybı denilmektedir. Yargıtay 17. Hukuk Dairesi, E. 2015/18959, K. 2016/5661 sayılı kararında değer kaybını aracın trafik kazası sonucu hasarlanıp, onarılmasından sonraki değeri ile hiç hasarlanmamış haldeki değeri arasındaki farka ilişkin olduğunu belirtmiş ve araçtaki değer kaybı belirlenirken, aracın markası, yaşı, modeli ve hasar gördüğü kısımları dikkate alınarak aracın kaza tarihinden önceki 2. el satış değerinin tespiti ile aracın tamir edildikten sonra ikinci el satış değerinin tespiti ve arasındaki farkın belirlenmesi gerektiğini ifade etmiştir. 2021 yılında Trafik Sigortası Genel Şartları kapsamında yapılan değişiklikle araç değer kaybı tazminatı kilometre sınırı kaldırılmıştır ve değer kaybına uğrayan ve koşulları sağlayan her araç sahibi uğranılan değer kaybının tazminini talep edebilecektir.

Koşullardan ilki herhangi bir trafik kazasından sonra aracın ağır hasar alarak kullanılamaz hale gelmemesi yani araç hakkında pert kararı verilmemesi ve plakasına pert kaydı işlenmemiş olması gerekmektedir. Pert kayıtlı aracın rayiç değeri sigorta şirketi tarafından hesaplanarak araç sahibine tazminat olarak zaten ödeneceği için değer kaybı tazminatı talep edilemeyecektir. Koşullardan ikincisi ise meydana gelen kazadaki kusura ilişkindir. Değer kaybı tazminatı talep edecek kişi gerçekleşen trafik kazasında yüzde yüz (%100) kusurlu ise yine bu tazminatı talep edemeyecektir. Bunların haricinde hurdaya çıkmış araçlar dışında tüm motorlu taşıtlar için değer kaybı tazminatı talep edilebilmektedir.
Sigorta şirketleri değer kayıplarını Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) tarafından tek tek belirlenen kriterlere göre hesaplamak zorundadır. Bu kriterlere göre sigorta eksperi tarafından düzenlenen değer kaybı raporu ile tazminat belirlenmektedir. 2021 yılında yapılan değişiklikten önce küçük onarımlar, cam, lastik, hava yastığı, mekanik ve elektronik aksamlar için değer kaybı tazminatı ödenmemekteyse de artık tüm hasarlar için değer kaybı tazminatı talep edilebilmektedir. Sigorta şirketlerine başvuru bireysel ve yazılı olarak yapılmaktadır. Tazminat için başvuruda bulurken kaza tespit tutanağı, değer kaybına uğramış aracın ekspertiz raporu, hasarın fotoğrafları, ruhsat fotokopisi ve sürücü belgesi bulunmalıdır. Sigorta şirketi 15 gün içerisinde cevap vermek zorundadır eğer bu süre içerisinde sigorta şirketi tarafından ödeme miktarını belirlememesi ve ödeme yapılmaması durumunda Sigorta Tahkim Komisyonuna başvuruda bulunulabilecektir.

Sürecin ve hesaplamaların formüle dayanması nedeniyle hata payı düşük de olsa yaptığınız başvuru neticesinde itiraz hakkınız ve hukuki haklarınız saklıdır. Her bir kaza için değer kaybı tazminatına başvurabilmek mümkündür ancak kaza tarihinden itibaren 2 yıl içerisinde talep edilmelidir. Bu süre zararın ve tazminat yükümlüsünün öğrenildiği tarihten başlamaktadır ve 10 yıl içerisinde tazminat alacağı kesin olarak zamanaşımına uğramaktadır. Araç değer kaybında kazaya karışan tarafların tacir veya tüketici olması birçok ihtimali barındırmaktadır ve hukuki destek alınması gerekebilmektedir ancak genel olarak değer kaybı tazminatı bu şekilde ifade edilebilecektir.

Diğer Haberler

Volvo XC90 Danimarka ile İsveç arasında yapılan bir test sürüşünde

Volvo XC90, amiral gemisi SUV için konfor ve teknoloji... Büyük SUV Volvo XC90 üçüncü nesline ulaşıyor ve Çinli Geely grubuna ait İskandinav markasının tipik DNA'sını...

Petrol fiyatları pazartesi günü düşüş kaydetti

Petrol fiyatları, Orta Doğu'da ateşkes görüşmelerinin olumlu sonuçlanabileceği beklentileri ve dünyanın en büyük petrol ithalatçısı Çin'de ekonomik yavaşlamaya işaret eden verilerle pazartesi günü düşüş...

Petrol Ofisi Grubu CEO’su Mehmet Abbasoğlu

Petrol Ofisi Grubu CEO'su Mehmet Abbasoğlu, 14. Türkiye Enerji Zirvesi açılışında konuştu.. Türkiye enerji sektörünün en önemli buluşma noktalarından biri olan Türkiye Enerji Zirvesi, Petrol...

Nissan Türkiye’ye yeni satış direktörü

2016 yılından bu yana Nissan Türkiye çatısı altında farklı görevler üstlenen ve son olarak Nissan Türkiye Satış Planlama Müdürü olarak görev yapan Yiğit Boztürk...

Kış mevsiminde akü arızaları yüzde 170 artıyor

Kış mevsiminin zorlu koşullarına sürücüler araçlarını hazırlamaya başladı. Kış lastiği ve antifriz kontrolü kadar listede en önemli maddelerden biri de akü bakımı. Dünyanın enerji...

Zorunluluk için değil zor durumlar için: Kışın Kış Lastiği

Aniden bastıran kar, 7 derecenin altına düşen sıcaklıklar... Kış, tüm zorluklarıyla kapımızda! 1 Aralık 2024'te başlayacak Zorunlu Kış Lastiği Uygulaması ise güvenli sürüşe büyük bir katkı...

Petlas’tan Yeni Nesil Otobüs Lastiği

Petlas’tan Yeni Nesil Otobüs Lastiği:  Coach, Zorlu Yol Şartlarında Üstün Direnç Sağlıyor AKO Grup bünyesinde faaliyet gösteren Petlas, yeni nesil otobüs lastikleri RH ve SH...