Alman teknoloji şirketi ZF, olağanüstü zorlu geçen 2022 yılında stratejik rotasını sürdürdü ve gelecekteki ekonomik kalkınmasının yönünü belirledi. Bazı alanlar potansiyel ortaklara ve yatırımcılara açılacak, bazıalanlar ise birleşmeler yoluyla müşteri ile daha verimli ve yakın iş birliklerine sunulacak. Bu adımlarla, ZF’nin gelecekteki alanlarla daha net bir şekilde uyumlu ve daha karlı hale getirilmesi amaçlanıyor. 2022 mali yılında bir önceki yıla göre yüzde 14 artışla 43,8 milyar Euro satış gerçekleştiren şirketin düzeltilmiş FAVÖK’ü 2,0 milyar Euro (2021: 1,9 Euro); düzeltilmiş FAVÖK marjı yüzde 4,7 (2021: 5,0) olarak gerçekleşti.
Bu sonuçlarla ZF, en son sonbaharda güncellediği hedeflerine ulaştı. Ancak şirket açısından bakıldığında bu değerler, dönüşüm zamanlarında hızlanan bir değişimle başa çıkmak için yeterli değil. Perşembe günü Friedrichshafen’da düzenlenen bilanço sunumunda ZF CEO’su Dr. Holger Klein, “2022’de stratejimizde daha fazla ilerleme kaydetmiş olsak da bu mali sonuçtan memnun olamayız” dedi. 1 Ocak 2023’ten beri ZF’nin başında bulunan Klein “En önemli görevimiz kendimize odaklanmak, değişimi zorlamak ve hız kazanmak. Süreçleri hızlandırmak, karar almayı basitleştirmek ve maliyet disiplinini sürdürmek için kapsamlı bir performans programı başlattık.” dedi. Kazanılan verimlilik, ZF’nin yüksek verimli, geleceğe yönelik teknolojilere hedefli yatırımlar yapmasını sağlayacaktır.
ZF, “Yeni Nesil Mobilite” stratejisini temel alarak, kurumsal yapılarını müşterilerin ve pazarın gereksinimlerine daha iyi uyarlamak için daha da geliştiriyor. Otomobil Şasi Teknolojisi ve Aktif Güvenlik Sistemlerine yönelik iki bölümü şasi, direksiyon ve fren teknolojisine yönelik piyasada benzersiz olan yeni bir bölümde birleştirme planlarını aktaran Klein “Yeni bölüm, bir aracın dikey, uzunlamasına ve yanal dinamiklerini kontrol etmek için gereken tüm donanım, yazılım ve elektroniği sunuyor. 14 milyar Euro’yu aşan cirosuyla, müşterilerimize başından sonuna güçlü bir ortak olarak öne çıkıyor” dedi.
ZF, pazarda daha hızlı büyüyebilmek ve daha başarılı bir şekilde faaliyet gösterebilmek için bazı iş alanlarını bağımsız olarak kurduklarını belirten Klein, “Çok iyi büyüme potansiyeline ve yüksek yatırım gereksinimlerine sahip cazip alanlar için ortak olarak dış yatırımcılar arıyoruz” dedi. Bunlara Pasif Güvenlik Sistemleri Bölümü, geleneksel araba aksı işi ve otonom servis araçları işi dahildir.
zellikle Aftermarket ve elektrikli tahrik alanları, diğer birimlerden daha fazla büyüme sağladı. ZF Aftermarket Bölümü, daha fazla dijital çözüm ve hizmetle müşterilerinin kalbini kazanırken ve satışlarını yeniden artırdı (2022’de yüzde altı artışla 3,2 milyar Euro’ya ulaştı). E-mobilitede, binek otomobiller ve ticari araçlar için elektrikli tahriklere yönelik birikmiş sipariş listesi şu anda 30 milyar Euro’yu aşıyor. Bu, ZF’nin klasik şanzımanlardan elektrikli tahrik çözümlerine geçiş yapmasını sağlıyor.
Kur etkisinden etkilenen satış büyümesi
2022 mali yılında ZF, bir önceki yıla göre yüzde 14 artışla 43,8 milyar Euro’luk (2021: 38,3 Euro) grup satışı gerçekleştirdi. Organik büyüme yüzde 9,3 olurken, geri kalan fark büyük ölçüde kur etkisinden kaynaklandı. Düzeltilmiş FAVÖK 2.038 milyon Euro oldu (2021: 1.910 milyon Euro) ve bu da yüzde 4,7’lik (2021: yüzde 5,0) düzeltilmiş FAVÖK marjına karşılık geldi. Birleşme ve satın alma faaliyetleri için ayarlanan serbest nakit akışı 544 milyon Euro oldu(2021: 991 milyon Euro). Net borç oranı az bir artışla 10,4 milyar Euro gerçekleşirken (2021: 10,1 milyar Euro); 2021 sonundaki yüzde 18,6’lık özkaynak oranı yüzde 22,1’e yükseldi.
CFO Michael Frick, “Satış artışı açısından, küresel araç pazarlarından daha iyi geliştik” dedi. “Daha iyi kârlılık ve daha yüksek nakit akışı, araştırma ve geliştirmede güçlü kalmak ve mali borcumuzu azaltmak için önemli ön koşullar ve her iki konuda da yoğun bir şekilde çalışıyoruz.” dedi. Bu, örneğin hem olası tedarik zinciri kesintileri hem de müşterilerden gelen değişen parça talepleri için hazırlanacak stokların verimli yönetiminin yanı sıra maliyetlerin düşürülmesini de içeriyor.
Araştırma ve geliştirme (Ar-Ge) alanında yine faaliyetlerini artıran ZF: 3,4 milyar Euro (2021: 3,1 Euro) gibi rekor bir seviyede Ar-Ge harcaması gerçekleşti. Ar-Ge oranı yüzde 7,8’e (2021: yüzde 8,0) ulaştı. Maddi duran varlıklara yapılan yatırımlar, yüzde 4,3’lük (2021: yüzde 4,2) bir yatırım oranına karşılık gelen 1,9 milyar Euro(2021: 1,6milyar Euro) tutarında gerçekleşti.