Ukrayna otomobil pazarında güvenilir rakamlar elde etmek biraz zor. Bir yanda, çevrimiçi olarak yeni kayıtlara ilişkin genel pazara ilişkin nispeten hatalı genel bakışlar var, ancak diğer yanda elektrikli arabalara özel istatistikler de var ve yalnızca ikincisi, kilometreli ithal elektrikli araçları hesaba katıyor. Bu araç kategorisi şu anda ülkede özellikle önemli bir rol oynuyor ancak yeni tescillerde dikkate alınmıyor. Öyleyse konuyu ayrıntılı olarak inceleyelim: Ukrayna Otomobil Birliği UkrAutoprom’a göre, Eylül 2025’te ülkede tüm sürüş türlerinde yaklaşık 6.800 yeni araba satıldı; bu, bir yıl öncesine göre yüzde 20 artış anlamına geliyor. Bunlardan 2.261 araç tamamen elektrikli, yani yaklaşık üçte biri. İthal ikinci el elektrikli otomobiller en büyük kategoriyi oluşturuyor. Ukrayna Otomotiv Pazar Araştırma Enstitüsü’ndeki analistlere göre, ancak yeni elektrikli otomobiller, Ukrayna’da ilk kez tescil edilen elektrikli otomobillerin yalnızca küçük bir kısmını oluşturuyor. Kilometreli ithal elektrikli otomobiller, yurt dışından gelen ikinci el elektrikli otomobillere göre daha büyük bir rol oynadı. Bunların çoğunun doğrudan Çin’den gelmesi muhtemel. Bunlar muhtemelen bir günlük tescili olan arabaları da içerebilir, ancak bu konuda kesin bir bilgi yoktur. Her durumda, Otomotiv Pazarı Araştırma Enstitüsü, Ukrayna’ya bu tür 6.473 elektrikli otomobilin ithal edildiğini ve orada kayıt edildiğini bildiriyor; bu sayı, yeni elektrikli otomobillerin neredeyse üç katı ve neredeyse tüm sürüş türlerindeki yeni otomobillerin sayısı kadardır. Buna karşılık, pazar araştırmacısı, yeni elektrikli otomobil tescilleri için UkrAutoprom’dan biraz daha düşük bir rakam, yani 2.088 adet veriyor. Ayrıca pazar araştırmacısı, Ukrayna’da 3.552 adet ikinci el elektrikli otomobilin el değiştirdiğinden de söz ediyor. Bu, Otomotiv Pazarı Araştırma Enstitüsü’nün Eylül ayındaki toplam elektrikli otomobil alımını 12.113’e çıkarıyor; yeni otomobiller, ithal ikinci el otomobiller ve yerli ikinci el otomobiller de dahil. Bazı medya kuruluşları 12.113 yeni elektrikli otomobil bildirdi ancak bu yanlış. En popüler üreticilere ve modellere bakmak da ilginç; ancak Almanya’dan gelen rakamlar kesin olarak doğrulanamadığından burada biraz dikkatli olunması tavsiye ediliyor. Bu rakamlara göre, Çinli elektrikli otomobil ve plug-in hibrit üreticisi BYD, 989 yeni tescille (Eylül 2024’e göre yüzde 438 daha fazla) Eylül ayında tüm sürüş türlerinde en popüler yeni otomobil markası olurken, onu Toyota ve VW ikinci ve üçüncü sırada takip etti. Bir diğer Çinli elektrikli otomobil markası Zeekr de ilk 10.VW ID arasına girdi. UNYX özellikle popüler Ancak Alman bakış açısına göre VW’nin ID’si daha da heyecan verici. UNYX, tüm sürücü türlerinde yeni kayıtlarda ilk sırada yer alıyor. UkrAutoprom’un rakamlarına göre Eylül 2024’te modelin 432 yeni tescili gerçekleşti. Ancak bu model Avrupa pazarına değil Çin pazarına yönelik. Elektrikli SUV coupé, aslında Çin’e yönelik VW logosunu taşıyan bir Cupra Tavascan’dır. Dolayısıyla bunlar muhtemelen Anhui’deki (Tavascan’ın da inşa edildiği) Çin fabrikasından yapılan resmi ithalatlar değil, gri ithalatlardır.Anahtar kelime: Çin’den yapılan ithalatlar. Bu olgunun Ukrayna’da oldukça yaygın olduğu ve bu konuda uzmanlaşmış satıcıların bulunduğu gerçeği, Ukrayna’daki bazı şarj sağlayıcılarının artık Çin GB/T standardına sahip hızlı şarj istasyonları da sunması gerçeğinden de açıkça anlaşılmaktadır. Örneğin, ülkenin en büyük benzin istasyonu zinciri olan Okko, genel bakış haritasına göre yaklaşık 50 noktada ilgili şarj istasyonları sunuyor.
Otomobil Dergisi-İngiltere
Automobile Magazine-UK























