Çin, küresel otomobil üretimi için kritik öneme sahip otomotiv yarı iletkenlerinin ihracatına izin vermeyi kabul ederek endüstri gruplarının yaklaşmakta olduğu konusunda uyardığı yaygın üretim duruşlarını önledi.
Araştırma firması TechInsights’a göre çipler, transistör ve diyot pazarı segmentindeki otomotiv çiplerinin %40’ını sağlayan, Hollanda merkezli, Çin’e ait bir yarı iletken üreticisi olan Nexperia tarafından tedarik ediliyor.
Pekin, Hollanda hükümetinin birkaç hafta önce Nexperia’nın kontrolünü ele geçirmesi, Çin genel müdürünü görevden alması ve ulusal güvenlik kaygılarını öne sürmesinin ardından Çin’den yapılan sevkiyatları askıya almıştı. Bu hamle, Nexperia’nın Çinli ana şirketi Wingtech’i ulusal güvenlik tehdidi olarak kabul edilen firmaların yer aldığı kara listeye alan ABD hükümetinin baskısının ardından geldi.
Geçtiğimiz hafta ABD Başkanı Donald Trump ile Çin lideri Xi Jinping arasında yapılan toplantının ardından Pekin, müşterilerin yakın zamanda uygulanan ihracat kontrollerinden muafiyet başvurusunda bulunmalarına izin vereceğini duyurdu.
Çin Ticaret Bakanlığı Cumartesi günü yaptığı açıklamada, “Sorumlu bir büyük ülke olarak Çin, yerel ve uluslararası tedarik zincirlerinin güvenliğini ve istikrarını tamamen göz önünde bulunduruyor” dedi. “Şirketlerin fiili durumunu kapsamlı bir şekilde ele alacağız ve uygun ihracatlara muafiyet tanıyacağız.”
Bakanlık ayrıca, “Hollanda hükümetinin şirketin iç işlerine uygunsuz müdahalesi” olarak adlandırdığı durumu da eleştirdi ve bunun “küresel tedarik zincirinde mevcut kaosa yol açtığını” belirtti.
Sektör çözümü memnuniyetle karşıladı
ABD otomotiv ticaret grupları anlaşmayı övdü ve Trump yönetiminin krizi önlediğine inandı.
Kuzey Amerika’da faaliyet gösteren çoğu otomobil üreticisini temsil eden Otomotiv Yenilikleri İttifakı’nın genel müdürü John Bozzella, “Başkan Trump ve ekibine, bu hafta Çin ile yapılan görüşmelerde Nexperia’nın gündemde olduğu konusunda ısrar etmeleri ve küresel yarı iletken tedarik zincirini ekonomik ve ulusal güvenlik meselesi olarak ele almaları için teşekkür ederiz” dedi.
Ancak Avrupalı sektör temsilcileri karar konusunda temkinli davrandı.
Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği, “İhracat kontrollerine ilişkin muafiyetin nasıl tanınacağına ilişkin bir dizi pratik soru hâlâ devam ediyor” dedi. “Güvenli mal akışı yeniden başlayana kadar durum kritik olmaya devam edecek.”
Hollanda Ekonomik İşler Bakanlığı, “Nexperia ve ekonomilerimiz için iyi olacak yapıcı bir çözüme yönelik çalışmak üzere Çinli yetkililer ve uluslararası ortaklarımızla temas halinde olmaya devam ettiğini” söyledi.
Avustralya pazarının etkileri
Çip kıtlığı tehdidi, Avustralyalı tüketiciler ve ağırlıklı olarak ithal araç ve bileşenlere dayanan otomotiv endüstrisi için önemli sonuçlar doğurdu.
Nexperia’nın tedarik zincirinde uzun süreli bir kesinti, salgını takip eden yıllarda küresel otomotiv üretimini etkileyen yarı iletken kıtlığına benzer şekilde Avustralya genelinde araba fiyatlarını artırabilirdi.
Karar, Avustralya otomotiv pazarının önceki tedarik zinciri kesintilerinden sonra toparlanmaya devam etmesi ve yeni araç satışlarının devam eden stok zorlukları nedeniyle son aylarda karışık sonuçlar göstermesiyle birlikte geldi.
Acil kriz önlenmiş gibi görünse de, anlaşmazlık küresel otomotiv tedarik zincirlerinin, özellikle de Avustralya gibi birden fazla uluslararası pazardan ithal araç ve bileşenlere bağımlı olan ülkeler için jeopolitik gerilimlere karşı kırılganlığını vurguluyor.
Automobile Magazine-AU






















