Bölüm-1: Henry Ford ve Kitle Üretimi

®
Çok Okunanlar

Offroad Heyecanı Ankara’da Yaşanacak

2025 Petlas Türkiye Offroad Şampiyonası, ikinci ayağı 27-29 Haziran tarihleri arasında Ankara Mühye'de offroad tutkunlarını bir araya gelmeye hazırlanıyor. ANDOFF...

Mercedes-Benz Desteğiyle İstanbul Müzik Festivali

Müzik Festivali’nde Büyüleyici Bir Gece... İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın bu yıl 53’üncüsünü düzenlediği festivalde, Mercedes-Benz sponsorluğunda sahnede olan NDR Elbphilharmonie...

Borusan Cat, Global Operatör Yarışması

Borusan Grubu şirketlerinden Borusan Cat, Global Operatör Yarışması ile Türkiye’nin dört bir yanından gelen en yetenekli operatörleri sahada bir...

Tırmanma Mücadelesi Bursa Şahintepe’ye Taşınıyor

AVIS 2025 Türkiye Tırmanma Şampiyonası 4. ayağı olan Şahintepe Tırmanma Yarışı, Bursa Otomobil Sporları Spor Kulübü (BOSSEK) tarafından 4...

Araç Kiralamada Bayram Yoğunluğu: Erken Rezervasyonlar %46 Tasarruf Sağladı

Yolcu360, 2025 Kurban Bayramı dönemine ait araç kiralama istatistiklerini açıkladı. 2025 Kurban Bayramı boyunca bir araç kiralamanın günlük maliyeti ortalamada...

TOSFED Yetenekli Gençleri Arıyor

Uluslararası Otomobil Federasyonu (FIA) desteğiyle hayata geçirilmesi ve 12-16 yaş arası gençlerin ücretsiz olarak katılabileceği sosyal sorumluluk projesi 'TOSFED Next Talent'...

Hyundai Modelleri Çarpışma Testlerinden Zafer

Hyundai Motor Grubu, 2025 Uluslararası Sigorta Kurumu Karayolu Güvenliği (IIHS) çarpışma testleri değerlendirmelerinde birden fazla modelle ödül kazanarak araç...

İçten patlamalı motora “kilitlenmenin” nedeni kuşkusuz Model T’nin maliyetini ve fiyatını dramatik bir biçimde düşürmüş olan Ford montaj hattının başarısıdır. O dönemde daha yüksek kaliteli bataryaların ortaya çıkmasıyla elektrikli otomobilin fiyatı yükselirken, Model T’nin fiyatı, gerçekleştirilen örgütlenme, teknik ve sosyal yeniliklerin sonucu olarak, 1908’de 850 $’dan, 1913’de ise 600 $’a, 1916’da ise 360 $’a düşmüştür.

1913’de elektrikli otomobillerin fiyatı 2800 $’dır. 1921 yılında Model T satışlarının 50 misli artmış olması ve 1909’da %10 olan piyasa payının, 1921’de %60’a çıkması hiç de şaşırtıcı değildir. Net varlık üzerinden karlar bazı yıllar %300’e kadar yükselmiş ve ABD dünya ihracat piyasasında hâkim bir duruma gelmiştir. Bu gerçekten çok hızlı bir değişim tarihidir, aynı büyüklükteki fiyat düşüşleri, piyasa paylarında hızlı değişimler, yenilikçi firmalarda ani kar artışları ve taklitçiler yakalayana kadar öncü ülke dünya ihracat hâkimiyeti gibi özellikleriyle, yarım yüzyıl sonra yarı iletkenler sanayisinde gözlenen büyüme ve değişme fırtınasına benzemektedir. Ford’un bu çarpıcı sonuca ulaşmasını sağlayan “temel yenilik” kuşkusuz montaj hattı ile üretim yapmasıydı. Bu bir anlamda tamamen üretimin örgütlenmesiyle ilgili bir yenilik olmakla birlikte, önemli ölçüde teknolojik yenilikleri de gerektirmekte ve ayrıca teşvik etmekteydi:

“Otomobil üretim şirketleri, örgütle ilgili değişiklikler yapıldıktan sonra birçok makinenin otomasyon yoluyla daha etkin hale getirilebilmesi için bunları geliştirme fırsatı bulmuşlardır. Söz gelişi, dikey kuleli torna tezgâhının daha otomatik olan yatay torna tezgâhı ile değiştirilmesi, işçi başına üretimi iki kat arttırmıştır. Daha çarpıcı bir örnek vermek istersek, krank mil üretmek için kullanılmaya başlanan bir otomatik makine birim emek başına üretimi on kat arttırmıştır ve aslında işçi verimini 2-10 kat arasında artıran daha iyi makinelerle ilgili düzinelerce örnek bulunabilir. (Klein, 1977)

Bu arada, Klein, Nevins ve Hill’in (1954) yorumuna atıfta bulunarak, Ford’a uygulandığı kadarıyla “kahraman” girişimci fikrine karşı bazı kuşkuları olduğunu ortaya koymaktadır:

(Ford’un) My Life ve Work (Hayatım ve İşim) başlıklı kitabında, kitle üretimi ile ilgili temel fikirlerin fabrikanın üst yönetiminde oluştuğu ve oradan aşağıya doğru yayıldığı konusundaki izlenim yanlıştır; gerçekte, yaratıcı fikirler aşağıdan yukarıya doğru hareket etmiştir. Doğruyu söylemek gerekirse, Ford, marş manyetosunun montajıyla, özellikle ilgilenmiştir. Ancak diğer alanlarda, Ford sadece teşvik eder ve akıl verirken, Gregory, Klann ve Purdy gibi şirket çalışanları önemli öneriler getirmişlerdir. Sorensen ve diğerleri de bu önerilerin hayata geçirilmesine yardımcı olmuşlardır. Bütün bunlara rağmen, yeni sitemin geliştirilmesinde en önemli rolü, son zamanda, okulundaki odasından alınarak getirilen üniversiteli düşünür (Avery) oynamıştır.

(Klein, 1977, 98 Nevins ve Hill)

Diğer Haberler

Hyundai Modelleri Çarpışma Testlerinden Zafer

Hyundai Motor Grubu, 2025 Uluslararası Sigorta Kurumu Karayolu Güvenliği (IIHS) çarpışma testleri değerlendirmelerinde birden fazla modelle ödül kazanarak araç güvenliğindeki başarısını bir kez daha...

Drift Heyecanı Kocaeli Körfez’de

2025 Türkiye Drift Şampiyonası ikinci yarışı, Drift Otomobil Spor Kulübü tarafından ICRYPEX, Spor Toto ve HT Spor katkılarıyla 29 Haziran Pazar günü TOSFED Körfez...

MINI TürkiyeT200 Masters Tenis Turnuvası

Borusan Otomotiv’in Türkiye distribütörü olduğu MINI markasının desteğiyle düzenlenen MINI Türkiye T200 Masters Tenis Turnuvası, Kemer Country Club’da gerçekleşen ödül töreniyle sona erdi. Dokuz...

Opel Modelleri Panoramik Cam Tavan Özelliği

Yenilikçi teknolojileri Alman kalitesiyle buluşturan Opel, model ailesinde sunduğu panoramik cam tavan özelliği ile araçları adeta mobil seyir noktalarına dönüştürebiliyor.Özellikle üst sınıf SUV modeli...

Stellantis’in CEO’su Antonio Filosa

Stellantis’in CEO’su Antonio Filosa Uygulamak İstediği Kültürel Çerçeveyi Çalışanlarıyla Paylaştı!  Yetkin İnsanlar Net Hedefler ve Karşılıklı Güvene Dayalı Bir Ekip RuhuylaBizi Kimse Durduramaz!  Dünyanın...

Daily Kamyonet ile 2025 Yılının En Büyük Teslimatı

Merkezi Ankara’da olan 1974 yılında kurulan Zirve Gıda, 50 yılı aşkın süredir Doğu Anadolu Bölgesi’ne gıda tedariği sağlamaktadır. Türkiye genelinde 6 farklı lokasyondan faaliyetlerini...

OSS Yönetim Kurulu Başkanlığına Yeniden Ali Özçete Seçildi

OSS Derneği, gerçekleştirdiği 2025 yılı Olağan Seçimli İdari ve Mali Genel Kurul Toplantısı’nda yeni Yönetim ve Denetleme Kurulu Üyelerini seçti. Genel Kurulda oy birliğiyle...