Özel Röportaj: İkinci El Araç Satışlarında Yeni Dönem Başladı…

®
Çok Okunanlar

Fiat Egea Ailesi’nde otomatik vitesli araç manuel fiyatına

Fiat, Şubat ayında düzenlediği otomatik vites kampanyası ile dikkati çekiyor. Şirketten yapılan açıklamaya göre, son 3 yılın en çok tercih...

Soylu Dünya Üçüncüsü Oldu

Tecrübeli ralli pilotu Uğur Soylu, 28 ekibin yer aldığı FIA Dünya Ralli Şampiyonası (WRC) Master klasmanını Hırvatistan, İtalya, Polonya, Letonya, Finlandiya...

Peugeot Sport tarihinin en çok satan ralli otomobili

Peugeot Sport tarihinin en çok satan ralli otomobilinin ve aynı zamanda kendi kategorisinin en çok satan otomobilinin halefi olan...

Lexus’tan kasıma özel fiyatlar….

Lexus, elektrikli ve tam hibrit modellerinde kasım ayı boyunca sürecek kampanya başlattı. Şirketten yapılan açıklamaya göre, Lexus'un B segmentindeki...

Ülkemizde her gün binlerce araç el değiştirirken, yılda yapılan ikinci el oto satışı 5 milyonu aşıyor.1 Nisan’dan itibaren 2. el otomobil alışverişinde yeni bir dönem başladı. Ekspertiz raporu ve garanti zorunlu olurken, kilometre düşüren, araçhasarını gizleyenlere büyük yaptırımlar geliyor. Konuyla ilgili Tüv Süd D- Expert’in Genel Müdür Yardımcısı Ozan Ayözger ‘’Ekspertiz Raporu verecek firmalara yeni şartlar getiriliyor . Artık her firma alıcılara bu raporu veremeyecek. Bu hizmeti vermek isteyen firmalar ise Türk Standartları Enstitüsüne başvurarak yeterli olduklarını belgeleyecekler. Yeterli olan firmalara ‘TSE Hizmet Yeterlilik Belgesi’ verilecek ve tüketicilergüvenli yerlerden hizmet almış olacak’’ dedi.

Yeni yönetmelikile başlayan bu zorunluluk yaşanan sorunları azaltacak ve ikinci el araç alanların sorun yaşaması engellenecek. Yeni düzenlemeye göre TS 13805 HYBstandartlarına uymayan ekspertiz merkezleri 1 Nisan itibariyle hizmet veremeyecekler.

Konu başlıklarını ve merak edilenleri Tüv Süd D-Expert’in Genel Müdür Yardımcısı Ozan Ayözger cevapladı.

1 İkinci el otomobil satışında ekspertiz raporu olmadan satış yapılamayacak mı? Alıcı ve satışı anlaşsa da ekspertiz raporu zorunlu mu?

1 Nisan 2019 tarihinde yürürlüğe girecek yönetmelik, ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden gerçek ve tüzel kişilerin son kullanıcıya yapmış oldukları satışlar için ekspertiz raporu zorunluluğu getirmektedir. Yönetmelikte 8 yaş ve 160.000 km üzerindeki araçlar kapsam dışı kalmaktadır. Otomotiv işiyle iştigal etmeyen iki kişi arasında gerçekleşecek araç satışı kapsam dahilinde yer almayacaktır.

2 Raporda hangi bilgiler yer alacak aracın hangi noktaları kontrol edilecek?

Raporda aracın özellikleri, arıza-hasar durumu ve km bilgilerine yer verilecektir. Gözle kontrol dahilinde; Taşıtın dış, iç, alt ve motor bölümü kontrolleri yapılacaktır. Ayrıca raporda, ekspertiz merkezlerinde bulunması zorunlu olan cihazlarla yapılan testlerin sonuçları yer almalıdır. Ekspertize gelen araç, lift üzerine alınarak tüm alt ve yürür aksamları kontrol edilerek süreç başlatılır. Araç arıza tepit cihazına bağlanarak genel arıza taraması yapılır. Akü test cihazı ile akü ve şarj performansı ölçülür. Sonrasında test hattına alınan araç sırasıyla yanal kayma testi, süspansiyon ve fren testlerine tabi tutulur.En son yapılan DYNO testi ile aracın motor performansı ölçülerek testler tamamlanır.

3 Hangi firmalar ekspertiz raporunu hazırlamaya yetkili olacak? Tüketici, firmanın yetkili olup olmadığını nasıl anlayabilecek?

TSE’den TS13805 standardına göre HYB (Hizmet Yeterlilik Belgesi) almış ekspertiz merkezleri ekspertiz raporunu vermeye yetkili olacak. HYB olan ekspertiz merkezlerinin detaylarına tüketiciler TSE’nin web sitesinden kolaylıkla ulaşabilecekler.

4 Raporun bağlayıcılığı nasıl olacak? Raporda görülmeyen bir hata çıktığında tüketici nereye başvurabilecek?

Raporla ilgili yaşanabilecek olası bir sorunda raporu veren yetkili firma sorumlu tutulabilecektir.

5 Yeni uygulamada garanti koşulları nasıl sağlanacak? Garanti neleri kapsayacak ve kim verecek?

Yeni uygulamada garanti, aracı satan firma tarafından en az 3 ay veya 5.000 km olarak verilmek zorundadır. Garanti, işletmeler tarafından sigorta yaptırılarak da verilebilecektir. Yapılacak garanti motor, şanzıman, tork konvektörü diferansiyel ve elektrik sistemini kapsayacaktır. TÜV SÜD D-Expert’in Garanti uzatım paketleri sayesinde tüketiciler bu hizmeti ekspertiz sonrası bizim merkezlerimizde de 3 ay/5.000km, 6ay/10.000km veya 12ay/20.000 km olarak alabilmektedirler.

6 Hafif veya ağır ticari araçlarda da rapor istenecek mi?

Yönetmelikle birlikte binek ve arazi araçlarında rapor zorunluluğu olacak. Ancak bir sonraki dönemde diğer araçlar için de düzenlemeleri bekliyoruz.

7 Raporun maliyeti ne kadar olacak ?

İkinci el ekspertiz raporunun maliyeti TÜV SÜD D-Expert ekspertiz merkezlerinde 345 TL’dir.

8 Rapor almak için ne kadar zaman ayırmak gerekecek?

Müşterilerimiz önceden web sitemizden randevularını alarak merkezlerimize gelmeleri durumunda yaklaşık 1 saat ayırmaları yeterli olacaktır.

9 Noterler raporu olmayan araçların satışını gerçekleştirmeyecek mi?

Yönetmelik kapsamında olan ikinci el araçlarda ekspertiz raporu alınmadığı takdirde araç satışı yapılamayacak.

10 Raporun geçerliliğin ne kadar olacak?

Ekspertiz raporları aracın anlık durum bilgisini vermektedir, bu nedenle yönetmelik raporun noter satışından hemen önce alınması gerektiğini vurgulamaktadır.

Diğer Haberler

Volvo XC90 Danimarka ile İsveç arasında yapılan bir test sürüşünde

Volvo XC90, amiral gemisi SUV için konfor ve teknoloji... Büyük SUV Volvo XC90 üçüncü nesline ulaşıyor ve Çinli Geely grubuna ait İskandinav markasının tipik DNA'sını...

Petrol fiyatları pazartesi günü düşüş kaydetti

Petrol fiyatları, Orta Doğu'da ateşkes görüşmelerinin olumlu sonuçlanabileceği beklentileri ve dünyanın en büyük petrol ithalatçısı Çin'de ekonomik yavaşlamaya işaret eden verilerle pazartesi günü düşüş...

Petrol Ofisi Grubu CEO’su Mehmet Abbasoğlu

Petrol Ofisi Grubu CEO'su Mehmet Abbasoğlu, 14. Türkiye Enerji Zirvesi açılışında konuştu.. Türkiye enerji sektörünün en önemli buluşma noktalarından biri olan Türkiye Enerji Zirvesi, Petrol...

Nissan Türkiye’ye yeni satış direktörü

2016 yılından bu yana Nissan Türkiye çatısı altında farklı görevler üstlenen ve son olarak Nissan Türkiye Satış Planlama Müdürü olarak görev yapan Yiğit Boztürk...

Kış mevsiminde akü arızaları yüzde 170 artıyor

Kış mevsiminin zorlu koşullarına sürücüler araçlarını hazırlamaya başladı. Kış lastiği ve antifriz kontrolü kadar listede en önemli maddelerden biri de akü bakımı. Dünyanın enerji...

Zorunluluk için değil zor durumlar için: Kışın Kış Lastiği

Aniden bastıran kar, 7 derecenin altına düşen sıcaklıklar... Kış, tüm zorluklarıyla kapımızda! 1 Aralık 2024'te başlayacak Zorunlu Kış Lastiği Uygulaması ise güvenli sürüşe büyük bir katkı...

Petlas’tan Yeni Nesil Otobüs Lastiği

Petlas’tan Yeni Nesil Otobüs Lastiği:  Coach, Zorlu Yol Şartlarında Üstün Direnç Sağlıyor AKO Grup bünyesinde faaliyet gösteren Petlas, yeni nesil otobüs lastikleri RH ve SH...