Özel Röportaj: İkinci El Araç Satışlarında Yeni Dönem Başladı…

®
Çok Okunanlar

PETRONAS Madeni Yağlar Geliştirilmiş PETRONAS Urania’yı Tanıttı

PETRONAS Madeni Yağlar, Karayolu Taşımacılığının Değişen İhtiyaçlarına Yanıt Veren Geliştirilmiş PETRONAS Urania’yı Tanıttı PETRONAS Madeni Yağlar (PLI), bugün ticari araçlara...

“Lezzetlerin enfesti” dedirten tatlar artık OPET’te

Akaryakıt istasyonlarını, müşterilerinin keyifle vakit geçirebileceği yaşam alanları haline dönüştürmeyi hedefleyen OPET, Ultramarket’lerine “Fasty” markasıyla sağlıklı içeceklerden soğuk sandviçlere...

Dacia, Avrupa perakende pazarındaki güçlü yapının korudu

Dacia markası, 2025 yılı ilk yarısında dünya çapında 356.084 adet satış gerçekleştirerek, geçen yılın aynı parlaklıklarına göre %0,7 oranında...

Zorlu Enerji CEO’su Elif Yener

Zorlu Enerji, İsrail'deki enerji yatırımlarının satışını memnuniyetle karşıladı...  Zorlu Enerji, İsrail'de azınlık ortağı olduğu doğalgazlı santrallerinin satışını tamamlayarak; bölgesel elektrik...

Renault markası globalde büyüdü, Avrupa’da ikinciliğe yükseldi

Renault Grubu, 2025'in ilk yarısında da ticari stratejisini hacimden çok değer yaratmaya odaklanarak sürdürdü. Grup, en kârlı kanal olan...

Çarpışantürk kazanmaya devam ediyor…

Giresun Offroad Yarışı, Bulancak'ta Yapıldı 2025 PETLAS Türkiye Offroad Şampiyonası'nın 3. ayağı, Giresun Offroad Spor Kulübü tarafından Giresun Valiliği, Bulancak...

Hot Wheels™ Legends Turu İlk Kez Türkiye’de

Otomobil tutkunlarının kendi özel üretim araçlarını sergileyerek 1:64 değişiklikle bir Hot Wheels die-cast modeline dönüştürme imkanı yakalayacağı global etkinlik,...

Ülkemizde her gün binlerce araç el değiştirirken, yılda yapılan ikinci el oto satışı 5 milyonu aşıyor.1 Nisan’dan itibaren 2. el otomobil alışverişinde yeni bir dönem başladı. Ekspertiz raporu ve garanti zorunlu olurken, kilometre düşüren, araçhasarını gizleyenlere büyük yaptırımlar geliyor. Konuyla ilgili Tüv Süd D- Expert’in Genel Müdür Yardımcısı Ozan Ayözger ‘’Ekspertiz Raporu verecek firmalara yeni şartlar getiriliyor . Artık her firma alıcılara bu raporu veremeyecek. Bu hizmeti vermek isteyen firmalar ise Türk Standartları Enstitüsüne başvurarak yeterli olduklarını belgeleyecekler. Yeterli olan firmalara ‘TSE Hizmet Yeterlilik Belgesi’ verilecek ve tüketicilergüvenli yerlerden hizmet almış olacak’’ dedi.

Yeni yönetmelikile başlayan bu zorunluluk yaşanan sorunları azaltacak ve ikinci el araç alanların sorun yaşaması engellenecek. Yeni düzenlemeye göre TS 13805 HYBstandartlarına uymayan ekspertiz merkezleri 1 Nisan itibariyle hizmet veremeyecekler.

Konu başlıklarını ve merak edilenleri Tüv Süd D-Expert’in Genel Müdür Yardımcısı Ozan Ayözger cevapladı.

1 İkinci el otomobil satışında ekspertiz raporu olmadan satış yapılamayacak mı? Alıcı ve satışı anlaşsa da ekspertiz raporu zorunlu mu?

1 Nisan 2019 tarihinde yürürlüğe girecek yönetmelik, ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden gerçek ve tüzel kişilerin son kullanıcıya yapmış oldukları satışlar için ekspertiz raporu zorunluluğu getirmektedir. Yönetmelikte 8 yaş ve 160.000 km üzerindeki araçlar kapsam dışı kalmaktadır. Otomotiv işiyle iştigal etmeyen iki kişi arasında gerçekleşecek araç satışı kapsam dahilinde yer almayacaktır.

2 Raporda hangi bilgiler yer alacak aracın hangi noktaları kontrol edilecek?

Raporda aracın özellikleri, arıza-hasar durumu ve km bilgilerine yer verilecektir. Gözle kontrol dahilinde; Taşıtın dış, iç, alt ve motor bölümü kontrolleri yapılacaktır. Ayrıca raporda, ekspertiz merkezlerinde bulunması zorunlu olan cihazlarla yapılan testlerin sonuçları yer almalıdır. Ekspertize gelen araç, lift üzerine alınarak tüm alt ve yürür aksamları kontrol edilerek süreç başlatılır. Araç arıza tepit cihazına bağlanarak genel arıza taraması yapılır. Akü test cihazı ile akü ve şarj performansı ölçülür. Sonrasında test hattına alınan araç sırasıyla yanal kayma testi, süspansiyon ve fren testlerine tabi tutulur.En son yapılan DYNO testi ile aracın motor performansı ölçülerek testler tamamlanır.

3 Hangi firmalar ekspertiz raporunu hazırlamaya yetkili olacak? Tüketici, firmanın yetkili olup olmadığını nasıl anlayabilecek?

TSE’den TS13805 standardına göre HYB (Hizmet Yeterlilik Belgesi) almış ekspertiz merkezleri ekspertiz raporunu vermeye yetkili olacak. HYB olan ekspertiz merkezlerinin detaylarına tüketiciler TSE’nin web sitesinden kolaylıkla ulaşabilecekler.

4 Raporun bağlayıcılığı nasıl olacak? Raporda görülmeyen bir hata çıktığında tüketici nereye başvurabilecek?

Raporla ilgili yaşanabilecek olası bir sorunda raporu veren yetkili firma sorumlu tutulabilecektir.

5 Yeni uygulamada garanti koşulları nasıl sağlanacak? Garanti neleri kapsayacak ve kim verecek?

Yeni uygulamada garanti, aracı satan firma tarafından en az 3 ay veya 5.000 km olarak verilmek zorundadır. Garanti, işletmeler tarafından sigorta yaptırılarak da verilebilecektir. Yapılacak garanti motor, şanzıman, tork konvektörü diferansiyel ve elektrik sistemini kapsayacaktır. TÜV SÜD D-Expert’in Garanti uzatım paketleri sayesinde tüketiciler bu hizmeti ekspertiz sonrası bizim merkezlerimizde de 3 ay/5.000km, 6ay/10.000km veya 12ay/20.000 km olarak alabilmektedirler.

6 Hafif veya ağır ticari araçlarda da rapor istenecek mi?

Yönetmelikle birlikte binek ve arazi araçlarında rapor zorunluluğu olacak. Ancak bir sonraki dönemde diğer araçlar için de düzenlemeleri bekliyoruz.

7 Raporun maliyeti ne kadar olacak ?

İkinci el ekspertiz raporunun maliyeti TÜV SÜD D-Expert ekspertiz merkezlerinde 345 TL’dir.

8 Rapor almak için ne kadar zaman ayırmak gerekecek?

Müşterilerimiz önceden web sitemizden randevularını alarak merkezlerimize gelmeleri durumunda yaklaşık 1 saat ayırmaları yeterli olacaktır.

9 Noterler raporu olmayan araçların satışını gerçekleştirmeyecek mi?

Yönetmelik kapsamında olan ikinci el araçlarda ekspertiz raporu alınmadığı takdirde araç satışı yapılamayacak.

10 Raporun geçerliliğin ne kadar olacak?

Ekspertiz raporları aracın anlık durum bilgisini vermektedir, bu nedenle yönetmelik raporun noter satışından hemen önce alınması gerektiğini vurgulamaktadır.

Diğer Haberler

PETRONAS Madeni Yağlar Geliştirilmiş PETRONAS Urania’yı Tanıttı

PETRONAS Madeni Yağlar, Karayolu Taşımacılığının Değişen İhtiyaçlarına Yanıt Veren Geliştirilmiş PETRONAS Urania’yı Tanıttı PETRONAS Madeni Yağlar (PLI), bugün ticari araçlara yönelik ana ürün serisi olan...

Yerli Üretim Fiat Scudo’ya Yeni Gövde Seçeneği

Yerli Üretim Fiat Scudo’ya Yeni Gövde Seçeneği! Yerli Scudo Ailesi Yeni Combi Versiyonuyla Genişledi! FIAT’ın geniş ürün gamındaki ticari araçları temsil eden FIAT Professional,yeni seçeneklerle...

Zorlu Enerji CEO’su Elif Yener

Zorlu Enerji, İsrail'deki enerji yatırımlarının satışını memnuniyetle karşıladı...  Zorlu Enerji, İsrail'de azınlık ortağı olduğu doğalgazlı santrallerinin satışını tamamlayarak; bölgesel elektrik üretim ve satışına ilişkin bütün...

Alpine, A290 modeliyle hızlandırdı

Alpine markası, 2025'in ilk yarısında 5.015 adetlik tescil ile %85'lik büyüme kaydetti. Bu artışta en büyük katkıyı, 3.699 adetlik satışa ulaşan A290 modeli sağladı....

Dacia, Avrupa perakende pazarındaki güçlü yapının korudu

Dacia markası, 2025 yılı ilk yarısında dünya çapında 356.084 adet satış gerçekleştirerek, geçen yılın aynı parlaklıklarına göre %0,7 oranında sınırlı bir düşüş yaşadı. Bu...

Renault markası globalde büyüdü, Avrupa’da ikinciliğe yükseldi

Renault Grubu, 2025'in ilk yarısında da ticari stratejisini hacimden çok değer yaratmaya odaklanarak sürdürdü. Grup, en kârlı kanal olan perakende satışlara parlaklık kazandırarak, bu...

BOM, Misano’daki Zorlu Mücadeleden İki Podyumla Döndü

Borusan Otomotiv Motorsport (BOM), GT4 Avrupa Serisi 2025 sezonunun dördüncü ayağını İtalya’nın Misano Pisti’nde başarıyla tamamladı. 19 – 20 Temmuz tarihlerinde gerçekleşen yarış hafta...