Yıl sonuna kadar 10 bine ulaşabileceği öngörülüyor

®
Çok Okunanlar

OPEC Genel Sekreteri, küresel petrol piyasasının istikrarı için

OPEC Genel Sekreteri Haitham Al-Ghais, grubun küresel petrol piyasalarını istikrara kavuşturma konusundaki sarsılmaz kararlılığını vurgulayarak, grubun piyasayı etkileyen temel...

Audi Tradition etkinlik sezonu başlıyor….

Audi Tradition, 2025 yılında da otomobil tutkunları ve hayranlarıyla çeşitli etkinliklerde buluşuyor. Fuarlar, ralliler, festivaller, model otomobil sergilerinden, Audi...

Yeni CitroënC3 İlkbaharda Türkiye’de….

Mobilite dünyasının her alanında, herkes için ulaşılabilir modeller sunan Citroën, yenilediği C3 modelini, yüzde 100 elektrikli olarak2025 yılının ilkbahar...

Isuzu’ya CX AWARDS TURKEY 2024 Ödülü

Anadolu Isuzu; ticari araç sektöründeki müşteri deneyimini mükemmelleştirme yolunda attığı kararlı adımların bir sonucu olarak, Türkiye’nin ilk müşteri deneyimi...

2024 yılında AB’de yeni kamyonet satışları…

2024 yılında AB'de yeni kamyonet satışları, sektördeki olumlu sonuçların etkisiyle %8,3 artarak 1.586.688 adede ulaştı... İspanya %13,7'lik kayda değer bir...

Ford Trucks 300 Bininci Kamyonunu Hattan İndirdi

Ağır ticari araç sektöründe Türkiye'nin lider markası Ford Trucks, Eskişehir’deki fabrikasında ürettiği 300 bininci kamyonunu büyük bir gururla hattan...

Petrol fiyatları haftalık düşüşe hazırlanıyor…

ABD Başkanı Donald Trump'ın fosil yakıt üretimini artırma, açık deniz sondaj yasaklarını kaldırma ve İsrail ile Hamas arasında yakın...

TEHAD Başkanı Bayram, yıl sonuna kadar Türkiye genelinde elektrikli şarj istasyonu sayısının 10 bine ulaşabileceğini söyledi.

Türkiye Elektrikli ve Hibrid Araçlar Derneği (TEHAD) Başkanı Berkan Bayram, lektrikli araçlar ve bataryaların teknik özelliklerine ilişkin yaptığı değerlendirmede, şarj sektöründe devletin yapıcı ve doğru yönlendirici adımları sayesinde şarj ağının her geçen ay katlanarak arttığını söyledi.

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının yoğun çalışmaları ve TEHAD Şarj Komitesi olarak katılımcısı olduğu çalışma gruplarının nihai sonucu olarak, geçen yıl şarj istasyonu sektörünün gerçek bir kanuni yapıya ulaştığını anımsatan Bayram, 2022’de Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının açıkladığı destek paketi ile de yatırımların önünün açıldığını aktardı.

Bayram, 2020 yılı öncesinde sadece 5 firmanın yer aldığı sektörde şu anda 122 firmanın şarj ağı lisansı aldığını ifade etti.

Türkiye genelinde ise şarj istasyonu yatırımlarının devam ettiğini belirten Bayram, “Böylelikle 1000’li rakamlarda dolaşan şarj ağındaki ünite sayımız, günümüzde 6 bin 500’e kadar çıktı. Şarj ağı arttı ve elektrikli araçlara olan talep fazla. Bu sayının yeterli olduğunu söyleyemeyiz. Togg’un ön siparişte aldığı talebin 1 haftada 100 bin olduğunu göz önünde bulundurursak, çok daha fazla şarj istasyonuna ihtiyacımız olduğunu belirtmemiz gerekiyor. Yıl sonuna kadar toplam şarj ağımızın 10 bine ulaşacağını tahmin ediyorum.” ifadelerini kullandı.

Batarya teknolojisi

Bayram, elektrikli araçlarda hedefin bataryaların, daha düşük bir hacim içerisinde daha yüksek enerji yoğunluğu bulundurması olduğunu vurgulayarak, şöyle konuştu:

“Fakat aynı zamanda, güvenlik açığı bulunmaması ve uzun ömürlü olması da diğer hedefler. Bu yüzden şarj edilebilen batarya sektöründe sürekli bir teknoloji ilerleyişini görmekteyiz çünkü uzun vadede tüm dünya ülkelerinin hedefi fosil yakıtlı araçlardan, emisyonsuz, havayı ve yaşam alanlarımızı kirletmeyen yeni nesil elektrikli araçlara geçmektir. Elektrikli araçlar da en az fosil yakıtlı araçlar kadar düşük maliyetli enerji talebine ve muadil menzil mesafesine sahip olmalı. Elektrikli otomobilde menzil verisini belirleyen en önemli etken, araçta bulunan batarya kapasitesidir. Fosil yakıtlı araçlarda bulunan yakıt deposu gibi, elektrikli araçlarda da hücrelerden oluşan batarya paketi bulunur. Batarya paketleri, otomobil üreticisinin hedeflediği menzil aralığına göre planlanır bu menzile denk gelecek sayıda hücre, batarya paketinde yer alır. Gelişen batarya teknolojisi ile birlikte 10 yıl önce 1 hücre başına alabildiğimiz gerilim ve enerji yoğunluğu miktarı yaklaşık 3 katına çıkmıştır. Yani 10 yıl önce aynı sayıda hücreden oluşan bir batarya paketi ile 110 kilometre yol yapabiliyorken, günümüzde aynı batarya paketinden yaklaşık 400 kilometre yol yapabiliyoruz.”

Lityum tabanlı bataryalar ön planda

Bayram, kurşun asit akülerden yeni nesil batarya teknolojisine geçişte, elektrikli araçlarda üreticilerin en çok tercih ettiği türün lityum tabanlı bataryalar olduğunu söyledi.

Hemen hemen tüm elektrikli otomobil marka ve modellerinin batarya bileşeninde, lityum-iyon hücrelerini görmenin mümkün olduğunu belirten Bayram, “Lityum tabanlı bataryanın en önemli avantajlarını, birim hücre başına en yüksek hücre gerilimi, birim kütle başına en yüksek enerji yoğunluğuna sahip olması, hafıza etkisinin olmaması, çevrim ömürlerinin yüksek olması, fiziksel olarak daha dayanıklı olması, en yüksek şarj verimine sahip olması ve daha az bakım gerektirmesi olarak sayabiliriz.” diye konuştu.

Bayram, 2020 yılında gerçekleştirilen TEHAD çalıştayından çıkan sonuçları anımsatarak, şu ifadeleri kullandı:

“Çalışmamızda, lityum tabanlı batarya teknolojisinden sonraki adım olarak, Solid state bataryalar, Sodyum-iyon ve Lityum-air batarya teknolojileri üzerinde de eş zamanlı olarak çalışıldığına yer verilmiştir. Fosil yakıtlı araçlardaki yakıt deposunu, litre olarak ölçebiliyorken, elektrikli otomobildeki batarya paketini kilovatsaat olarak ölçüyoruz. Günümüzde bir elektrikli otomobil ortalama yaklaşık 50-60 kilovatsaat batarya paketine sahiptir. Bu şekildeki bir aracın ortalama menzil verisi 300-450 kilometre aralığındadır. En düşük 11 kilovatsaatlik elektrikli otomobilden, en yüksek 120 kilovatsaate kadar çeşitli batarya paketi versiyonlarını görebilmek mümkün. Tanıtılan Togg modellerinde 52,4 kilovatsaat ve 88,5 kilovatsaat olmak üzere 2 farklı batarya paketinin kullanılacağını biliyoruz. Bu batarya paketleri 314 kilometre ve 523 kilometre menzil verisi sağlamaktadır. İlk etapta uzun menzilli versiyonun yola çıkacağı duyuruldu. Bu menzil verilerinin hava şartlarına ve kullanıcının kullanım şekline göre değişebileceğini belirtmemiz gerekir.”

“Elektrikli araç bataryaları sık arıza çıkarmıyor”

Bayram, elektrikli otomobilin en önemli bileşenlerinden olan bataryanın, sık arıza çıkartan bir unsur olmadığını anlattı.

Herhangi bir kaza durumunda veya elektronik arızada, bataryanın kontrol edilmesi ve tamir edilmesi gerekebileceğini ifade eden Bayram, “Bu sorunların Türkiye’de giderilmesi mümkündür. Arıza tespitinden, sorunlu batarya paketine veya sorunlu hücreye kadar müdahale edilebilmektedir. Henüz belli markalarda az sayıda teknikerin mevcut olduğunu belirtmeliyiz çünkü batarya tamiri ve bataryaya müdahale konusu üst güvenlik kapsamında değerlendirilmesi gereken bir konu başlığıdır. TEHAD olarak düzenlediğimiz Elektrikli Araç Teknolojileri Eğitim Programı’nda özellikle bataryaya müdahale noktasında neler yapılması gerektiğini anlatıyoruz. Yüksek voltajın tehlikeleri ve güvenlik ekipmanlarının kullanımı, müdahale durumunda hayati önem taşımaktadır.” dedi.

Bayram, 2011 yılında batarya paketindeki hücre başına kilovatsaat maliyetinin üretici tarafında 1100 dolar seviyesinde olduğuna işaret ederek, şunları kaydetti:

“Sonraki her yıl bu üretici maliyetinin 100’er dolar gibi rakamlarla düştüğünü gördük. Maliyetlerdeki bu düşme trendi 2020 yılına kadar aynı hızla devam etti. 2021 yılına geldiğimizde üretici tarafındaki batarya kilovatsaat maliyeti 110 doları gördü. Son 2 yıldır bu seviyede devam ediyor. Bu süreçten sonra çok fazla maliyet düşüşü beklemiyorum. Çünkü ortaya çıkan elektrikli otomobil talepleri ve bunu karşılamak adına kurulmaya başlanan batarya fabrika yatırımları, toplam ürün maliyetini düşürmüyor. Diğer taraftan ihtiyaç duyulan hammadde talebi ve tedariki ile ham maddenin işlenmesi ayrıca maliyetleri sabitleyen bir durum ortaya çıkarttı. Tüm bu gelişmeler paralelinde elektrikli otomobilde beklenen toplam satın alma maliyetinin de düşmediğini görüyoruz çünkü araçların bir yandan menzili artarken diğer taraftan çok daha teknoloji yoğun birer iletişim aracı haline gelmeye başladılar. Otonom sürüş teknolojisinden güvenlik paketlerine ve kişiselleştirilmiş ürün gruplarına kadar bir çok yenilik, araç fiyatlarının üzerindeki baskıyı artıyor ve hissedilir bir fiyat iyileştirmesini engelliyor.”

 

Diğer Haberler

LastikPark 15 Yaşında…

Dünyaca ünlü Lastik markalarını tek çatı altında sunan ve geniş bayi ağıyla tüketicilere ulaştıran LastikPark, 15. yaşını kutlamanın mutluluğunu yaşıyor. “Aradığınız Tüm Markalar Burada!” vizyonuyla...

Allianz Partners Üst Yönetiminde Üç Stratejik Atama

Allianz Partners,şirketin büyüme stratejisini desteklemek amacıyla yönetim kademesinde gerçekleştirdiğiüçüst düzey atamayıduyurdu. Laurent Floquet şirketin yeni Operasyon Direktörü (COO) olurken, BeatrizCortiMobilite & Asistans Direktörü olarak...

Ford Trucks 300 Bininci Kamyonunu Hattan İndirdi

Ağır ticari araç sektöründe Türkiye'nin lider markası Ford Trucks, Eskişehir’deki fabrikasında ürettiği 300 bininci kamyonunu büyük bir gururla hattan indirdi. Türkiye’nin mühendislik gücünü ve...

Yeni C4 ve C4 X şubat ayında ülkemiz yollarına çıkıyor

Fransız otomotiv devi Citroën’in geçtiğimiz yıl Paris Otomobil Fuarı’nda dünyaya tanıttığı kompakt sınıftaki yenilenen modelleri C4 ve C4 X şubat ayında ülkemiz yollarına çıkmaya...

Toplu Ulaşıma Karsan e-ATA’larla Geçiyor

“Mobilitenin Geleceğinde Bir Adım Önde” olma vizyonuyla dünyada toplu taşımanın dönüşümünde öncü rol oynayan Karsan, ana hedef pazarlarında büyümeye devam ediyor. Şirketin en büyük...

Audi, Q6 e-tron Offroad Konseptini Tanıttı

Audi, bu yıl Avusturya Kitzbühel'de düzenlenen Dünya Alp Disiplini Kayak Kupası’nda son derece dikkat çekici bir Q6 tanıttı. Yeni geliştirilen bir prototip olan Audi...

PHINIA, Alpine Racing ile Stratejik Ortaklığını Güçlendirdi

PHINIA’nın Direkt Yakıt Enjektörleri Alpine Alpenglow Prototipine Güç Sağlayacak!  Yüz yılı aşkın üretim uzmanlığı ile dikkat çeken PHINIA’nın direkt yakıt enjektörleri, hidrojen enerjisi dahil...

Country News Categories - UK

Honda Motor Europe (UK) receives Feefo Platinum Trusted Service Award 2025

Honda Motor Europe (UK) has won the Feefo Platinum Trusted Service Award, an independent seal of excellence, which recognises businesses that consistently deliver a...

Rolls-Royce staff select Dementia Support at Sage House as their 2025 House Charity

Dementia Support at Sage House is named as the Rolls-Royce Motor Cars House Charity for 2025 Nominated and voted for by staff across the business Fundraising...

USA

BYD’s Stella Li voted World Car Person of the Year

BYD Executive Vice-President Stella Li has been voted 2025 World Car Person of the Year by a group of the world’s leading automotive journalists,...

Stellantis takes full control of eDCT transmission production activities in France and Italy

Stellantis has announced that it has acquired all the shares in the joint venture created in 2018 with the Belgian multinational Punch Powertrain, an...

DE

Stellantis übernimmt vollständige Kontrolle über Produktionsaktivitäten für eDCT-Getriebe in Frankreich und Italien

Stellantis hat Anteile des 2018 mit dem belgischen Unternehmen Punch Powertrain – einem Spezialisten für die Herstellung von Automobilgetrieben – gegründeten Joint Ventures vollständig...

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 ist ab sofort bestellbar

Der neue Alfa Romeo Ibrida Q4 mit elektrifiziertem Allradantrieb ist ab sofort bestellbar. Die vierte Modellvariante des italienischen „Sport Urban Vehicle“ kombiniert einen Turbobenziner...

IT

Škoda ha costruito oltre 925.000 veicoli nel 2024

Škoda Auto nel 2024 ha incrementato la produzione del 4,2% rispetto al 2023, costruendo oltre 925.000 veicoli nei suoi stabilimenti, di cui 575.000 in...

Stellantis assume il pieno controllo delle attività produttive dei cambi eDCT in Francia e Italia

Stellantis ha rilevato la totale proprietà delle quote della joint venture creata nel 2018 con la belga Punch Powertrain, specializzata nella produzione di trasmissioni...

FR

Performant et électrifié : le nouveau trio de SUV Opel Grandland, Frontera et Mokka

Avec les tout nouveaux Grandland et Frontera ainsi que le nouveau Mokka, Opel propose le trio de SUV le plus récent du marché, avec un modèle adapté à tous...

Stellantis prend le contrôle total des activités de production des transmissions eDCT en France et en Italie

Stellantis a acquis l’intégralité des parts de la coentreprise créée en 2018 avec l’entreprise belge Punch Powertrain, spécialisée dans la production de transmissions automobiles Cette collaboration...

LastikPark 15 Yaşında…

Dünyaca ünlü Lastik markalarını tek çatı altında sunan ve geniş bayi ağıyla tüketicilere ulaştıran LastikPark, 15. yaşını kutlamanın mutluluğunu yaşıyor. “Aradığınız Tüm Markalar Burada!” vizyonuyla...

Allianz Partners Üst Yönetiminde Üç Stratejik Atama

Allianz Partners,şirketin büyüme stratejisini desteklemek amacıyla yönetim kademesinde gerçekleştirdiğiüçüst düzey atamayıduyurdu. Laurent Floquet şirketin yeni Operasyon Direktörü (COO) olurken, BeatrizCortiMobilite & Asistans Direktörü olarak...

Ford Trucks 300 Bininci Kamyonunu Hattan İndirdi

Ağır ticari araç sektöründe Türkiye'nin lider markası Ford Trucks, Eskişehir’deki fabrikasında ürettiği 300 bininci kamyonunu büyük bir gururla hattan indirdi. Türkiye’nin mühendislik gücünü ve...

Yeni C4 ve C4 X şubat ayında ülkemiz yollarına çıkıyor

Fransız otomotiv devi Citroën’in geçtiğimiz yıl Paris Otomobil Fuarı’nda dünyaya tanıttığı kompakt sınıftaki yenilenen modelleri C4 ve C4 X şubat ayında ülkemiz yollarına çıkmaya...

Toplu Ulaşıma Karsan e-ATA’larla Geçiyor

“Mobilitenin Geleceğinde Bir Adım Önde” olma vizyonuyla dünyada toplu taşımanın dönüşümünde öncü rol oynayan Karsan, ana hedef pazarlarında büyümeye devam ediyor. Şirketin en büyük...

Audi, Q6 e-tron Offroad Konseptini Tanıttı

Audi, bu yıl Avusturya Kitzbühel'de düzenlenen Dünya Alp Disiplini Kayak Kupası’nda son derece dikkat çekici bir Q6 tanıttı. Yeni geliştirilen bir prototip olan Audi...