Türkiye’de İkinci El Otomobil Piyasasında Darboğaz

®
Çok Okunanlar

Renault CEO’sundan Avrupa’da Çin’in elektrikli araç hakimiyetine karşı öneri

Renault CEO'su, Avrupa'da elektrikli araçların daha uygun fiyatlı olmasını sağlamak için yeni bir 'E-Araba' kategorisi ve düzenleyici reformlar savunuyor....

Test Sürüşü: Yeni Peugeot E-208GTI

Kırk yıl önce PEUGEOT, 205 GTI ile tarih yazdı. 1984'te 1.6 litrelik versiyonuyla ve iki yıl sonra 1.9 litrelik...

AB ve Çin, elektrikli araç tarife fiyatlar üzerine görüşmelere yeniden başladı

AB ve Çin, Çin'de üretilen elektrikli otomobiller için asgari fiyat planı üzerinde müzakereleri yeniden başlattı. En son olarak, AB...

FIAT Professional Büyük Aralık Kampanyası…

FIAT Professional’dan 1 Milyon TL’ye 0 Faizli Kredi FIAT Professional, aralık ayına özel, cazip finansman teklifleri sunuyor.‘Büyük Aralık Kampanyası’  kapsamında;...

Tesla, Hindistan’da ilk entegre tesisini açtı

Hindistan'daki ilk büyük genişlemesini simgeleyen Tesla, ülkedeki ilk entegre tesisini Gurugram'da (Haryana) açtı. Yeni alanda bir showroom, teslimat merkezi,...

VW ID.3, 160,000 km testinde pil kapasitesinin %91’ini korudu

Avrupa'nın en büyük otomotiv kulübünün dört yıllık dayanıklılık testi, Volkswagen ID.3'ün bataryasının dikkat çekici derecede dayanıklı olduğunu ortaya koydu....

Stellantis grubu, BMW ve Ford gibi üreticiler 2035 son tarihini gözden geçirmeye hazır

Brüksel, 2035'te İçten İçten Yanmalı Motorların Sona Ermesi Duyurusunu Erteledi... Avrupa Komisyonu, içten yanmalı motorlu araçların satışının son tarihiyle ilgili...

Türkiye’de İkinci El Otomobil Piyasasında Darboğaz  Nedenleri, Alınan Önlemler ve Gelecek Perspektifleri..

Yazar: Av. Elvan Kılıç

Son zamanlarda Türkiye’de ve dünyada otomotiv sektöründe yaşanan sıkıntılar dolayısıyla düşen arz ve artan talep nedeniyle sıfır araç bulmanın neredeyse imkansız hale geldiği bir dar boğazdan geçiyoruz. Bu durum dönem itibariyle dikey olarak önlenebilecek boyuta ulaştığı için Ticaret Bakanlığı defalarca mevzuat değişikliği yaparak önlem almak zorunda kaldı. Yapılan değişikliklerle son olarak sıfır araç satan bayilerin ikinci el satış yapan kısımları için mevzuat düzenlemesi yapılarak yeni önlemler alınmıştı ancak önlemler istenilen seviyede etki yapmadığı için yapılan son düzenlemeyle ikinci el araçlar artık sıfır araç fiyatından pahalı olamayacak diyen Av. Elvan Kılıç, Türkiye’de sıfır araç bulunamamasının nedenlerini ve bu durumun etkilerini şu şekilde açıklıyor;

Yaşanan bu sorunun nedenlerini incelediğimizde; Türkiye’de sıfır araç bulunamamasının en önemli nedenlerinden biri, küresel çapta yaşanan çip krizinin arzın düşmesine sebep olmasıdır. Bu kriz dünya genelinde sadece otomotiv sektörünü değil birçok sektörde üretimin sınırlanmasına sebep olmuştur. Koronavirüs salgınıyla birlikte artan kişisel araç talebine karşı birçok üretim tesisinde üretim azalmışken ortaya çıkan çip krizi, şu an içinde bulunduğumuz şartları yaratmıştır. Bu minvalde tedarik zincirinde yaşanan aksamalar ve yüksek döviz kuru gibi nedenler sıfır araç üretimini düşürmüştür. Tüm bu sebeplerin yanında sıfır araçların talebi karşılayamaması ikinci el piyasasında fiyatların sıçrama yaparak artmasına sebep olmuştur. Özellikle koronavirüs salgını sırasında toplu taşıma araçlarının kullanımının sınırlanması gibi yaptırımlar araç talebini katlamıştır. Motorlu kara taşıtları piyasasında bu sebeplerden dolayı arz talep dengesizliği yaşanmaktadır.

Ticaret Bakanlığına İkinci El Motorlu Kara Taşıtları Ticareti Hakkında Yönetmelik mevzuatına 06.05.2023 tarihinde eklenen bir bent ile satış yapan firmaların ikinci el satış yetki belgelerini bir yıl süreyle iptal edebilecek yaptırımı uygulama yetkisi verildi. Yönetmelikte yapılan değişiklikle sıfır araç yok diyerek otomobil satın almak isteyenleri sıraya ekleyen, alınacak araca aksesuar takmaya zorlayan, takas fiyatını aşırı düşüren ve distribütörün tavsiye ettiği satış bedelinden daha yüksek bedel belirleyen firmalara karşı önlem alındı. Arz talep dengesinin bozulması nedeniyle son dönemde sıfır araç satışına 6 ay ve 6 bin kilometre şartı getirilmiş ve bu çözüm arayışı yaşanan soruna karşı yetersiz kalmıştı.Yetersiz kalan bu önlemlere bir yenisi eklenerek, İkinci El Motorlu Kara Taşıtlarının Ticareti Hakkında Yönetmelikte değişikliğe gidilerek, “ikinci el motorlu kara taşıtlarının üretici veya distribütör tarafından tavsiye edilen güncel satış fiyatının üzerinde bir fiyattan ilan yoluyla pazarlanmasına 1 Ocak 2024 tarihine kadar kısıtlama getirilmiştir. Bu düzenleme 15.7.2023 tarihinde yürürlüğe girecek olup, tüm gerçek ve tüzel kişilerin gerek bireysel gerekse ticari ilanlarını kapsamaktadır. Bu düzenlemeye aykırı her bir ilan, Bakanlığımızca ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti kabul edilecek ve bu ilanları verenler hakkında ilan başına 300 bin TL’ye kadar idari para cezası uygulanabilecektir.” Şeklinde bir düzenleme yapılmıştır. Ticaret Bakanlığı otomotiv piyasasını düzenlemeye dair tüm bu önemleri darboğazın etkilerini azaltmak ve piyasadaki düzeni sağlamak için almıştır. Sıfırsız fiyatları web sitelerine yazan satıcılar için getirilen yasaklar, yanıltıcı veya hatalı fiyat bilgilerinin tüketicileri yanıltmasını önlemeyi amaçlamaktadır. Bu yasaklar, dürüstlük ve şeffaflık prensiplerine uygun olarak piyasanın adil ve sağlıklı işlemesini sağlamayı hedeflemektedir.

Tüm bu talep patlamasına sebep olan olaylar silsilesiyle birlikte bu sıkışıklığı fırsata çevirmek isteyen kişiler de kendilerine yüksek kazanç sağlayacak yeni yöntemler geliştirdiler. Tüm bu süreçler aşırı ve adil olmayan fiyat artışlarına ve stokçuluk faaliyetlerinin yaşanmasına yol açmaktadır. Sektörel kaos ve karmaşa içerisinde birikmiş olan talep nedeniyle şişen motorlu kara taşıtları piyasasının orta vadede bu birikmeyi karşılayabileceği öngörülmektedir. Ancak Ukrayna-Rusya savaşı ve küresel anlamda yaşanan hammadde krizlerinin bu süreci uzatabileceği de üreticiler tarafından dile getirilmektedir. Kısa vadede devlet tarafından kriz fırsatçılarını engellemek için alınan önlemler fayda sağlasa da uzun vadede üreticilerin biriken talebi karşılamak için üretim kapasitelerini arttırması gerekmektedir.

Türkiye’de ve dünyada otomotiv sektöründeki sıkıntılar, ikinci el otomobil piyasasında darboğaza neden olmuştur. Arz talep dengesizliği, küresel çip krizi, yüksek döviz kuru ve yasal düzenlemeler gibi etkenler, sıfır araç bulunamaması ve ikinci el otomobil fiyatlarının yükselmesine yol açmıştır. Ticaret Bakanlığı’nın alınan önlemlerle yanıltıcı fiyat bilgilerini engellemesi ve düzenlemeler yapması önemli adımlardır.Gelecek perspektiflerine baktığımızda, sektördeki arz talep dengesinin sağlanması ve üretimin artırılması önem taşımaktadır. Üreticilerin üretim kapasitelerini artırması ve tedarik zinciri sorunlarını çözmesi gerekmektedir. Ayrıca, tüketicilerin bilinçli bir şekilde hareket etmeleri ve haklarını korumaları da büyük önem taşımaktadır.Tüm bu önlemler ve gelecek planları, ikinci el otomobil piyasasında daha dengeli bir ortamın oluşmasına katkı sağlayabilir. Bu şekilde, tüketiciler adil fiyatlarla araç sahibi olabilir ve otomotiv sektörü istikrarlı bir şekilde ilerleyebilir.

Diğer Haberler

FIAT Professional Büyük Aralık Kampanyası…

FIAT Professional’dan 1 Milyon TL’ye 0 Faizli Kredi FIAT Professional, aralık ayına özel, cazip finansman teklifleri sunuyor.‘Büyük Aralık Kampanyası’  kapsamında; model bazlı 1 milyon TL’ye...

Yeni Ope lMokka GSE 2025 Altın Direksiyon Ödülü

Opel MokkaGSE'ye Altın Direksiyon Ödülü...  Alman otomobil üreticisi Opel, kısa bir süre önce tanıttığı yüksek performanslı elektrikli aracı Mokka GSE ile ödül koleksiyonuna bir yenisini...

Otomotiv Sanayii Derneği 2025 İlk 11 Aylık Verileri…

Yılın İlk 11 Aylık Döneminde Üretim Yüzde 4, İhracat Yüzde 5 Büyüdü! Otomotiv Sanayii Derneği (OSD)2025 yılının ilk 11 aylık dönemine ilişkin verileri açıkladı....

Stellantis grubu, BMW ve Ford gibi üreticiler 2035 son tarihini gözden geçirmeye hazır

Brüksel, 2035'te İçten İçten Yanmalı Motorların Sona Ermesi Duyurusunu Erteledi... Avrupa Komisyonu, içten yanmalı motorlu araçların satışının son tarihiyle ilgili kritik kararını, güçlü siyasi ve...

Renault platformuna dayanan iki yeni Ford 2028 başında

Renault, Ford için elektrikli otomobiller üretecek... Renault Grubu ve Ford stratejik bir ortaklık kurdu. Ana odak noktalarından biri, Renault'nun elektrikli araç bölümü Ampere'nin platformuna dayanan...

Perodua, Malezya’nın ilk yerel olarak geliştirilen elektrikli arabası

Malezyalı otomobil üreticisi Perodua, ülkenin ilk yerli elektrikli otomobili olan QV-E'yi piyasaya sürdü. Şirket, elektrikli araç aracını 800 milyon ringgit (yaklaşık 167 milyon euro)...

Tesla, Hindistan’da ilk entegre tesisini açtı

Hindistan'daki ilk büyük genişlemesini simgeleyen Tesla, ülkedeki ilk entegre tesisini Gurugram'da (Haryana) açtı. Yeni alanda bir showroom, teslimat merkezi, servis merkezi ve şarj istasyonu...

FIAT Professional Büyük Aralık Kampanyası…

FIAT Professional’dan 1 Milyon TL’ye 0 Faizli Kredi FIAT Professional, aralık ayına özel, cazip finansman teklifleri...

Yeni Ope lMokka GSE 2025 Altın Direksiyon Ödülü

Opel MokkaGSE'ye Altın Direksiyon Ödülü...  Alman otomobil üreticisi Opel, kısa bir süre önce tanıttığı yüksek performanslı...

Otomotiv Sanayii Derneği 2025 İlk 11 Aylık Verileri…

Yılın İlk 11 Aylık Döneminde Üretim Yüzde 4, İhracat Yüzde 5 Büyüdü! Otomotiv Sanayii Derneği...

Stellantis grubu, BMW ve Ford gibi üreticiler 2035 son tarihini gözden geçirmeye hazır

Brüksel, 2035'te İçten İçten Yanmalı Motorların Sona Ermesi Duyurusunu Erteledi... Avrupa Komisyonu, içten yanmalı motorlu araçların...

Renault platformuna dayanan iki yeni Ford 2028 başında

Renault, Ford için elektrikli otomobiller üretecek... Renault Grubu ve Ford stratejik bir ortaklık kurdu. Ana odak...

Perodua, Malezya’nın ilk yerel olarak geliştirilen elektrikli arabası

Malezyalı otomobil üreticisi Perodua, ülkenin ilk yerli elektrikli otomobili olan QV-E'yi piyasaya sürdü. Şirket, elektrikli...

Tesla, Hindistan’da ilk entegre tesisini açtı

Hindistan'daki ilk büyük genişlemesini simgeleyen Tesla, ülkedeki ilk entegre tesisini Gurugram'da (Haryana) açtı. Yeni alanda...

Seat, Martorell’de batarya montaj fabrikasını açtı

Seat ve Cupra, Martorell'de batarya sistemi montaj tesislerini açtı. Burada, İspanya'da üretilen Volkswagen Grubu'nun elektrikli...

AB ve Çin, elektrikli araç tarife fiyatlar üzerine görüşmelere yeniden başladı

AB ve Çin, Çin'de üretilen elektrikli otomobiller için asgari fiyat planı üzerinde müzakereleri yeniden başlattı....

Test Sürüşü: Yeni Peugeot E-208GTI

Kırk yıl önce PEUGEOT, 205 GTI ile tarih yazdı. 1984'te 1.6 litrelik versiyonuyla ve iki...

Binek Araçları Aratmayan Donanımlarıyla Yerli Üretim Opel Zafira ve Vivaro

Alman otomobil üreticisi Opel, hafif ticari ürün gamını yerli üretime geçişle daha da güçlendirmeye devam...

Ferrari’nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica

Ferrari'nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica, markanın tarihinde önemli bir anı temsil ediyor. Maranello, içten...

VW ID.3, 160,000 km testinde pil kapasitesinin %91’ini korudu

Avrupa'nın en büyük otomotiv kulübünün dört yıllık dayanıklılık testi, Volkswagen ID.3'ün bataryasının dikkat çekici derecede...

Renault CEO’sundan Avrupa’da Çin’in elektrikli araç hakimiyetine karşı öneri

Renault CEO'su, Avrupa'da elektrikli araçların daha uygun fiyatlı olmasını sağlamak için yeni bir 'E-Araba' kategorisi...

İngiltere, elektrikli araçlar için mil başına ödeme geleceğini belirliyor

Birleşik Krallık, elektrikli ve hibrit  araçlar için mil başına vergilendirmeye geçişi onayladı. Maliye Bakanı Rachel Reeves, Sonbahar...

BAE’de kişiye özel ultra lüks otomobil patlaması

BAE'nin ultra lüks otomobil pazarı, zengin genç alıcılar ve profesyonel kadınlar giderek daha fazla kişiselleştirilmiş...

YEO Teknoloji Reap Battery fabrikası üretime başladı

Yıllık 5 GWh kapasiteye sahip enerji depolama sistemleri üretecek olan YEO Teknoloji, tüm dünyaya İstanbul’dan...

PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu aralık ayı kampanyası

Otomotivde yenilikçi teknolojileri, göz alıcı tasarım ve benzersiz sürüş keyfiyle birleştiren PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu...

EN YAKIT bunlara TKPAY iş birliği ile yüzde 5 nakit iade

Elektrikli araç ekosistemini güçlendirmek ve iş birlikleriyle kullanıcılara fırsatlar sunmak için çalışmalar yapan EN YAKIT,...

Karting Şampiyonlarını Körfez Belirleyecek

2025 Türkiye Karting Şampiyonası’nın son ayağı olan NİMOSK Karting Yarışı, 13-14 Aralık tarihlerinde TOSFED Körfez...