Test ve Yazı: Özgür Sunay (Tesla Model Y Türkiye Raporu)
Test Sürüşü: Tesla Model Y Long Range Çift Motor Dört Çeker
Elektrikli araçlara geçişin 2050 yılına kadar 2,8 milyon çocukta astım ataklarını ve 500’den fazla bebek ölümünü önleyebileceğini belirterek, elektriğe verilmesi gereken desteğin önemini vurgulayarak Tesla Model Y Türkiye test sürüşü yazıma başlamak istiyorum.
Araştırmalar, gazla çalışan araçların Amerika Birleşik Devletleri’ndeki en büyük karbon kirleticilerinden biri olduğunu ve bunun çocukların akciğer fonksiyonlarına zarar vererek, ısıya bağlı strese neden olarak ve fetal gelişimi etkileyerek zararlı olabileceğini buldu.
2023 ‘Havanın Durumu’ raporuna göre; 18 yaşın altındaki 27 milyondan fazla çocuk, havayı kirleten en az bir maddenin sağlıksız düzeylerde tutulamadığı şehirlerde yaşıyor.
Astım ve diğer akciğer hastalıkları olan çocuklar daha büyük risk altındadır. Astımlı 1,7 milyon çocuk, en az bir kirletici madde açısından hava kalitesinin en düşük olduğu şehirlerde yaşıyor.
Amerikan Akciğer Birliği, ABD Çevre Koruma Ajansı’na (EPA) ve Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi’ne (NHTSA) Kurumsal Ortalama Yakıt Ekonomisi (CAFE) standartlarını güncelleme çağrısında bulundu. Raporda, ABD Çevre Koruma Ajansı’na (EPA) çocuklara yönelik sağlık risklerini azaltmak için ciddi adımlar atması çağrısında bulunuldu.
Çocuk zamanında doğmuşsa; Hava kirliliğine maruz kalmak, yaşlandıkça solunum ve kalp sorunlarına, sindirim sorunlarına ve bağışıklık sisteminin zayıflamasına neden olabiliyor.
Trafikte egzozundan siyah duman çıkaran ticari araçlar ne yazık ki dünyamızın havasını yeterince kirletti.
Bu yazımda bu konuya dikkat çekmek istedim.
Egzoz dumanlarının olmadığı bir dünyada çok daha iyi yaşayabilirdik.
Tesla Model Y Uzun Menzilli Çift Motorlu Dört Tekerden Çekişli elektrikli aracı yaklaşık 1300 km yol kat ederek test ettik.
Bu test sürüşümüzde Tesla Model Y’mizi her türlü ıslak ve kuru yol koşullarında zorlu bir test sürüşüne tabi tuttuk.
Model Y Uzun Menzilli Çift Motorlu Dört Tekerden Çekişli aracımız kısa sürede 217km hıza ulaşabiliyor.
Dış Tasarım: Tesla Model Y aracımızı dış tasarım özelliklerine göre değerlendirecek olursak.
Toplam uzunluğu 4.751 mm olan Model Y, 2.129 mm genişliği ve geniş hacimli, yüksek bombeli tavan camıyla ilk kez bir SUV aracın dış tasarımında gözümüze çarpmayı başardı. Bu açıdan şirketin CEO’su ve baş tasarımcısı Elon Musk’un bu aracı neden uzun, geniş, kaslı gövdesinden yola çıkarak tasarlamış olabileceğini anlamakta hiç zorlanmıyoruz.
Kendi vücuduyla orantılı bir araç tasarladığı aşikar.
Tesla Model Y aracına dışarıdan baktığımızda aerodinamik yapısını değerlendirecek olursak ön kısmının Porsche mühendisliğine ve tasarımına benzerliğiyle dikkat çekiyor.
Ayrıca yüksek hızlarda rüzgarı bastıran ve aracı yere yapıştıran ön kaput eğimi, tavana ve arkaya doğru kavisli yapı tasarımıyla devam ediyor.
Arka kanat çıkışına doğru gelen hava akışı, özellikle yüksek hızlarda aracın arkasını yere yapıştıran ve aracın aerodinamik yapısını öne çıkaran rüzgarın kaçış açısını ve çıkışını sağlamada önemli bir unsur haline gelmiş, arka kanatta yine araca baskı uygulayan bir tasarıma sahip.
Tabi bunlar tamamen benim görüşüm…
Aracın ön kaportası, tavanı ve arka kısmındaki bu tasarım dili ve anlayışı, Tesla Model Y’nin yüksekliğini ve yüksek tavan yapısını bastırmayı başarıyor.
Aracın ön ve arka jant ve lastik yapısına baktığımızda önde 9.5 inç genişliğinde 20 inç jant yapısına sahip jantlar, arkada ise 45 mm genişliğinde ofset yapıya sahip jantlar yer alıyor.
Lastik ebadı olarak 255/40R20 XL ön ve arkada kullandığımız donanımlara göre oldukça geniş lastiklere sahip.
Tesla Model Y Performance donanımını satın aldığınızda bu boyutlar 21 inçe kadar genişletiliyor.
Bildiğiniz gibi Tesla modeli y, tasarım ve mühendislik konularının yanı sıra ağırlıklı olarak yazılım odaklı bir araç. Aracın dış tasarımında ayrıca Otopilot kameralar, Radar sensörü ve Anahtar kart sensörü de yer alıyor. Bunlar gizli aracın içine yerleştirilmiş olsa da çıplak gözle görülebiliyor.
Ayrıca aracınızda bir Ön çeki demiri kapağı ve bir Arka çeki demiri kapağı bulunuyor. Bu kapakları açarak çeki demirini araca elle manuel şekilde takmanız tavsiye ediliyor.
Aracın İç Tasarım Özelliklerine baktığımızda;
Öncelikle kart formundaki kartınızı (otel odası kapı kartı, kredi kartı, apartman kartı vb.) aracın dış sürücü kapısı üzerinde bulunan manyetik alana tarayarak kapıyı açabilirsiniz. Tıpkı işe giderken kartınızı okutmak ya da alışveriş yaparken temassız ödeme yapmak gibi tabi ki işin şakası 🙂
Tesla bu şekilde basit esprileri de aracına eklemiş…
Henüz bu işin ve yolun başında olduğumuzu hatırlatmak isterim.
Model Y, her şeyin sade ve işlevsel olduğu ön paneli, ortasındaki dokunmatik ekranı ve kullanımı kolay, kaliteli iç ortamıyla ferah ama keyifli, eğlenceli ve çok rahat ama sade bir şekilde bizleri karşılamayı başarıyor… Temizlemesi kolay ve kötü plastik kokusu olmayan iki farklı renkte sert plastikle karıştırılan gösterge paneli yapısı, yatay ve dikey sert yapısıyla geniş ön cam görünümünü vurgulamayı başarmış.
Aracın ön göğüs panelinin yapısı ve yatay hava çıkışlar, farklı tasarım dili detaylarında gizli.
Aracın dikiz aynasının hemen üzerinde küçük bir kokpit kamerası bulunuyor. Kokpit kamerası sürücünün dikkatsizliğini algılayabilir ve Otomatik pilot etkinken gözlerinizi yolda tutmanızı hatırlatmak için size sesli uyarılar gönderebiliyor.
Veri paylaşımını etkinleştirmediğiniz sürece kameradan gelen görüntü ve videolar varsayılan olarak araçtan çıkmıyor ve Tesla dahil hiç kimseye aktarılmadığı söylenmekte. Hatırlatmak gerekirse, veri paylaşımını etkinleştirirseniz ve güvenlik açısından kritik bir olay (kaza) meydana gelirse, gelecekte güvenliği artırmamıza ve kokpit tabanlı özellikleri sürekli olarak geliştirmemize yardımcı olmak için Model Y kokpit kamerasından kısa video klipleri Tesla ile ayrıca paylaşabilirsiniz.
Araç içerisinde sürücü ve yolcunun kullanımına yönelik geliştirilmiş özel yazılıma sahip dokunmatik ekran ile medya, navigasyon ve eğlence özelliklerini kontrol edebilir, Model Y aracınızı tercihlerinize göre özelleştirebiliyorsunuz.
Tesla Model Y ile ilgili bir şey yapmak, komut vermek veya ayarları değiştirmek istediğinizde bunu geniş dokunmatik ekran ve direksiyondaki sol ve sağ tuşlar yardımıyla yapabilirsiniz. Çünkü araçta bu anlamda farklı bir buton veya buton bulunmuyor.
Torpido gözünü açarken bile bunu dokunmatik ekran üzerinden yapmanız gerekecek.
Test aracımız, özel parlak deri beyaz renkte, temizlenmesi kolay özel bir malzemeden yapılmış, çok yönlü ayarlanabilir ısıtmalı ön ve arka yolcu koltuklarına sahip.
Koltuk ayarlarıyla ilgili sürüş kısmında ufak bir detaya değineceğim.
Tesla Model Y’nin ön ve arka kısmında yer alan bagaj kapakları yalnızca dokunmatik ekrandan açılıp kapatılabiliyor. Elbette bagaj kapağını manuel olarak açabilir ve otomatik olarak kapatabiliyorsunuz.
Tesla Model Y’nin bagaj hacmi önde 117 litre, arka koltuklar katlanmadığında 854 litre, koltuklar tamamen katlandığında ise 2.041 litre bagaj hacmine sahip oluyorsunuz.
Tesla Model Y, dik arka yolcu koltuklarıyla öne çıksa da 3 aşamada elektrikli olarak sırtınızı belirli bir dar açıya ayarlamak mümkün kılınmış.
Ancak Tesla Model Y, özellikle arka kısımda geniş diz mesafesi ve oldukça cömert baş mesafesine sahipken, oturma şekli ve arka koltukların tasarımı açısından bazı sorunlar yaşadığını ve bu anlamda pek konforlu olmadıklarını görüyorum.
Tesla mühendislerinin bu konuya odaklanarak daha konforlu ve güvenilir koltuk tasarımlarına yönelmeleri gerektiğini ifade etmek isterim.
Elbette bu elektrikli bir araç. Amacımız ne olursa olsun bu araçları eleştirmek değil, desteklemektir. Biz meseleye bu yayıncılık anlayışıyla bakıyoruz.
Ama dediğim gibi daha yolun başındayız, dolayısıyla gelişim adına aklımıza gelen her fikri paylaşmaktan çekinmediğimizi söylemek isteriz.
Sürüş:
Öncelikle 2017 Tesla Model S hayranı olduğumu söylemek isterim.
Fakat sonra Tesla’nın yön değiştirdiğini görüyoruz.
Hatta oğlumun İngiltere Oxford’ta evinin önünde Tesla Model S ile 2017 yılında çekilmiş güzel bir hatıra fotoğrafı bile var ve paylaşıyorum.
Tesla Model Y sürüş özelliklerini devreye alırken, sürücü-yolcu koltuğu belli bir seviyede yukarı aşağı ve ileri geri elektrikli olarak ayarlanabilse de sürüş pozisyonu tercihen yüksek kalabiliyor.
Buradan sürücü koltuğunun aşağıya doğru alçalması ve desteklerinin daha ergonomik olmasını bekleyebiliriz.
Çünkü bu kadar yüksek bir sürüş pozisyonunu her zaman sevmiyorum.
Ayrıca direksiyona baktığımızda dokunmatik panel yardımıyla ince ve hassas ayarlar yapmak mümkün.
İleri görüş açısı Tesla sürücüsü, ön yolcu ve hatta arka yolcular için oldukça cömert.
Tesla Model Y’nin Amerikan vites kolu şanzımanı ve park konumu kullanışlı olup hızlı hareket etmenize ve kalkış yapmanıza olanak sağlıyor.
Test aracımız Tesla model y, 2067 kg net ağırlığa ve 378 kW motor gücüne sahip.
Ayrıca Çift Motorlu, kalıcı AWD 4 tekerlekten çekiş sistemine sahiptir. Peki 4 tekerlekten çekiş her zaman aktif mi? Yoksa yazılım tabanlı mı ve etkinleştirildiği anlar farklılık gösteriyor mu?
Aracımızın sürüş özelliklerini genel olarak bunlara göre değerlendireceğiz.
Sürüş özelliklerinin başında belirtmek istediğim bir diğer konu ise aracın ön camına baktığımızda Saint-Gobain ile birlikte özel olarak geliştirildiğini tahmin ettiğimiz Tesla LAMINE SAINT-GOBAIN SECURIT yazısı dikkatlerimizden kaçmıyor. Fransız araçlarında görmeye alışık olduğumuz Sekurit firması.
Ancak aracın kalan yan camlarına baktığımızda FUYAO XI/D LAMINATED markası dikkat çekiyor.
Özellikle bu yan camlar 2 kat ve kademeden oluştuğu için oldukça kalın olup hem içten hem de dıştan ses geçirmez özelliğine sahip.
Tesla Model Y aracındaki sürüş modları sanılanın aksine farklı bir yazılım formunda araçta yer alıyor.
Tablet dijital ana ekranındaki “Hızlanma-İvmelenme” özelliğinde “Sakin” ve “Standart” olmak üzere iki farklı kullanım seçeneği yer alıyor.
Aynı zamanda hemen alttaki Direksiyon modu ayarlarına baktığımızda “Konfor”, “Standart” ve “Spor” olmak üzere 3 farklı kullanım görüyoruz.
Model Y araçta enerjiyi tamamen ekonomik modda, “hissiz” bir şekilde, en düşük seviyelerde kullanmak istiyorsanız hızlanma için sakin modu, direksiyon için ise konfor modunu seçmeniz gerekiyor.
Bu sayede araçtaki her şey yumuşak ve hissiz hale geliyor.
Ancak standart mod veya spor modunu seçerek aracı daha aktif ve yüksek hisle kullanmak istiyorsanız bu durumda hızlanma için “standart” modu, direksiyon için ise “standart veya spor” modunu seçmeniz gerekiyor.
378 kilowatt motor gücü yaklaşık 508 hp ye eşit.
2067 net kg model ve Tesla 508 hp motor gücü, ön ve arka itiş gücüyle birleştiğinde hatırı sayılır bir elektriksel performans gücüne eşit oluyor.
Bu anlamda aracın ilk hızlanmasına ilişkin fabrika verileri standart modda 0’dan 100’e 5,4 saniye kadar kısa olsa da hızı ve ilk hızlanması bu anlamda daha fazla hissediliyor. Sizi bir spor araba gibi koltuğa sabitleyen küçük bir g kuvvetine maruz bırakıyor.
97 model bir Alfa Romeo’da 80-90-100 km/saat hızı çok daha az hissetmeniz, Tesla gibi son versiyon mühendislik çalışmalarının ne kadar başarılı ya da başarısız olduğunu ortaya koyuyor. Tesla mühendislerinin bu konuya net bir şekilde açıklık getirmesi gerektiğine inanıyorum.
Evet, aracın süper ön camı var. Mühendislik harikası ama neden bu araç bize Volvo ya da Mercedes gibi normal hızı hissettirmiyor, bize daha fazla adrenalin veriyor.
Dediğim gibi aracın hızlanması, kalkışı, 0’dan 200 km hıza çıkması ve bunu yaparken yola yapışması çok iyi olsa da maalesef 85 km’den sonra sürücü ve ön yolcunun “hızı fazla” hissetmesine neden oluyor. Alıştığımız normal versiyon araçlara göre çok daha fazla ivmelenme hissediyoruz. Ama km göstergesine baktığımızda hızımızın 100-110-120 km’ye yeni ulaştığını görüyoruz.
Tesla için bu konuya özellikle değinmek ve dikkat çekmek istedim.
Baktığımızda Saint-Gobain ünlü Fransız-İtalyan otomobil markalarının ön camlarını yapan firmadır.
Eğer bu sorun ön camdan kaynaklanıyorsa diğer araba markalarında da bu sorunu yaşıyor olabilirdik. Ama diğer otomobil markalarında bu sorunu bu kadar ciddi düzeyde yaşamadık.
Bu sorunun ön camdan kaynaklandığı düşünüldüğünde tek bir çözüm ve açıklama olabilir: Ön camın araca göre büyüklüğü. Tesla model y aracının ön camı tüm SUV’lardan daha büyük. Eğer bu cam bu büyüklükteyse, daha önce bu kadar hıza karşı test edilmiş miydi?
Öte yandan Türkiye olarak Çin fabrikalarından gelen Tesla araçlarını satın almıyoruz.
Türkiye’de satışa sunulan Tesla araçları Almanya’daki fabrikada üretiliyor.
Ancak bazı nedenlerden dolayı aracın üretim sahasının veya emniyet kemerinde olması gereken “made in” üretim noktasının Tesla Model Y araçta yer almadığını gördük.
Bu durumla ilk kez karşılaştık. Şunu da belirtmek isterim. Nedenini ve önemini bilmiyorum. Ama araca binmeden ilk baktığım şey emniyet kemeri oluyor.
Tesla Model Y aracımızda elektrikli araçlara özel 255/40R20 Michelin marka Pilot Sport Ev lastikler yer alıyor.
Bu lastikler daha çok performans odaklı ve sanki hız için üretilmiş gibi sportif görünse de ekonomik kullanıma da uygun bir tarza sahipler.
Oldukça geniş lastikleri ve 508hp gücüyle Tesla’ya yetişmek oldukça zor görünüyor.
Bu anlamda aracın kullanımı her türlü yol koşulunda hızlı hareket etmemizi sağlarken, 4 tekerlekten çekiş sistemi de Tesla Model Y aracımızın sürüş tarzıma uyum sağlaması açısından yazılım açısından büyük önem taşıyor.
Elbette aracın kör noktalarının sol ve sağ ayna görüntülerini sinyal verdiğim yöne kamera olarak yansıtmak sürüş sırasında araca büyük kolaylık sağlıyor.
Aracın bu ve buna benzer birçok güvenlik donanım sistemi günümüzde her araçta olduğu gibi halihazırda mevcut, bulunmakta.
Ancak yağmurlu havalarda silecek ayarlarının tam istediğim gibi çalışmaması can sıkıcı olabiliyor.
Tesla’nın silecek ayarlarını manuel olarak veya direksiyondan yapması çok daha iyi olur diye düşünüyorum. Ancak otomatikte pek iyi çalışmıyor. Silecek seviye ayarları iyi olsa bile ilk aşamada gereksiz uzun veya gereksiz yavaş olabiliyor.
Elbette Tesla Model Y’nin özelliklerinden ve sürüşünden bahsederken burada aracın sadece belirli özelliklerini öne çıkarmaya çalışmıyorum. Tesla Model Y aracı hakkında kimsenin konuşmadığı şeyleri tüm detaylarıyla anlatmaya çalışıyorum.
Tesla Model Y aracını 6 günde 1300 km’den fazla yol kat ederek aklınıza gelebilecek tüm performans bazlı yol koşullarında test ettim.
Üzerindeki mevcut lastiklerle konforun oldukça düşük olduğunu ve aracın her türlü yol koşulunda sertleştiğini söyleyebilirim.
Bu anlamda Tesla Model Y gibi elektrikli bir araçta menzil kazanılarak lastik yanaklarından taviz verildiği için iç mekan konforu oldukça düşük kalabiliyor.
Test sırasında hafif ıslak, pürüzsüz asfalt zeminde özellikle dar virajlarda aracın performansını zorladığımda ve gazı sonuna kadar verdiğimde normal şartlarda aracın yere tutunmakta zorluk çektiği gözlemlendi. ve doğal olarak, önden ve arkadan hafif kaymalar yaptı.
Islak ve yoğun yağışlı havalarda düz bir otoyolda sürüş yaparken araç, yüksek hızlarda oldukça güvenli bir şekilde hareket etti ve sürüşünde, yol tutuşunda herhangi bir olumsuz etki negatif bir şey izlenmedi.
Araç, düz kuru asfalt zeminde 217 km hızla belirli bir süre sürekli olarak kullanılarak test edildi.
Aracın yol tutuşu çok iyi. Direksiyon hareketleri spor kullanımda oldukça sert, güven verici ve çok hassas.
Direksiyon sistemi genel olarak en ufak sürüş hareketine anında tepki vermekte ve bugüne kadar test edilen en yüksek geri bildirim tepkisine sahip.
Tesla Model Y aracımızı diğer marka ve modellerle yüksek hızlarda karşılaştırdığımızda:
Hız açısından örnek Volvo ile karşılaştırırsak;
Volvo S90 ve XC90 hibritleri veya XC40 elektrikli modelleri 185 km/saat hızla giderken duruyor gibiyiz. Araba sürerken başımızı çevirebiliyor, hatta manzaraya bakabiliyoruz.
Volvo ile 185 km/saat hızla giderken hızı hissetmiyoruz ve rahatsız olmuyoruz.
Ancak Tesla Model Y’de bu hızlarda ya da 217 km/saat sabit hızla giderken hızı çok fazla hissediyoruz. Sanki araç 320 km/saat hızla gidiyormuş gibi.
Tabii bunun güvenlik açısından da önemli bir şey olduğunu düşünüyorum çünkü o zaman insanlar o hızlarda adrenalin yaşayacak ve tedirgin olacaklar. Eğer çok fazla hız yapmazlarsa belki bu daha az kazaya neden olabilir.
Konuya bu açıdan bakarsak farklı bir bakış açısı var.
Tesla sürüşünde otopilot kullanımına baktığımızda Türkiye’de kullanımı o kadar da kolay değil. Bu yüzden düzgün çalışmasını sağlayamadığım veya ihtiyacım olmadığı için bunun hakkında fazla konuşmayacağım.
Ama amacım asla elektrikli araçları eleştirmek değil. Bu araçların elektrikli olması zaten çevreyi ve dünyayı egzoz gazından korumaya yetiyor.
Diğer özelliklerinin olup olmaması ile pek te ilgilenmiyorum. Aracın benim için iyi şekilde gitmesi, yola tutunması güven verici sürüşü olması yeterli oluyor. Aracın kendi kendine gitmesi, otonom sürüşü, otopilot sistemi, şerit takip özellikleri v.b. benim ilgi alanıma pek girmiyor sürüş olarak.
Burada YouTube çalışması yapmıyoruz, sadece araçlarla ilgili tecrübelerimizi kimseyi kırmadan en doğru şekilde aktarmak bizim görevimiz.
Tesla Model Y’nin, lastikleri ve gücüyle, önden veya arkadan kayma yapmadan, kuru asfalt ve virajlı yollarda performanslı sürüşlerde keyifli kullanım sağlayarak tatmin edici ve güven verici olduğu gözlemlendi.
Ancak Tesla Model Y, Volvo, Mercedes, Audi gibi markaların eski üretim altyapısına sahip olmadığı ve sadece elektrikli araç ürettiği için aracın alt takımı ve özellikle amortisör yapısı, süspansiyon ve yayları, kısacası tahrik parçaları, oldukça tatmin edici özellikleri; Ancak henüz bu noktaya gelinmediği için otomobilin SUV’dan ziyade “yeraltı metrosu” kullanma atmosferini yansıtmasını doğal olarak karşılamak gerektiğine inanmaktayım.
Bu arada aracın kavisli tavan camı oldukça başarılı.
Gelelim farklı bir konuya,
Aracın altında bulunan bataryanın tamamı, özellikle sürücü ayak bölgesinde günlük kullanımda hissedilmeyen bir ısınma sıcaklığı ve sürüş sırasında gaz-fren pedalı alt kısmında halı altında bir koku yaratıyor.
Bu anlamda aracı kullanırken alt ayağım çok yanıyordu ve zaman zaman klimayı açıp altına soğuk hava üflemek zorunda kalıyordum.
Yine aracın içini incelediğimizde alt halı esnek zemin ve kapılardaki deri kaplamanın tatmin edici olmadığını ve sektörde satılan basit ince halı esnek kaplamaya benzediğini söylemeliyim.
Kozmetik olarak baktığımızda aracın sağ arka kapısı ile çamurluk birleşim yeri arasında tam bağlanmamış bir açıklık vardı. Bu test aracımıza özgü bir hata mı? Bunu bilmiyorum.
Aracın ön kaputunun ve bagajının açılması oldukça güzel ve kullanım açısından oldukça iyi.
Ancak çok çabuk kirlendiğini fark ettik. Kirli rüzgar ve kaput boşluklarından giren hava, bagajın ve kaput altının kirlenmesine neden oldu.
Ancak kaputun altında klima ve hava girişleri olduğu için bu kirli tozun ileride araçta farklı sorunlara yol açabileceğini düşünüyorum. Bu bölümün iyi bir izolasyona sahip olması gerekmektedir.
Bu arada Tesla Model Y hakkında yazdığım bilgi, veri ve geri bildirimleri Tesla’yı yapan mühendislerin bile verebileceğini düşünmüyorum.
Aslında bu güne kadar dünyada böyle şeylerin yazılmadığını düşünüyorum.
Şarj Etme ve Gidiş:
40-45 dakikada yüzde 100’e kadar şarj olan araç, çok kısa sürede 503 km menzil sağlıyor.
Sakin kullanım modunu seçip hızınızı 100-120km arasında sabit tutabiliyorsanız İstanbul’dan Bolu’daki Tesla şarj noktasına ulaşmanız çok kolay.
Bolu’daki Tesla şarj noktasında ise aracınızı 30 dakika içerisinde ve mola sırasında tamamen şarj edebilir, Ankara’daki AnkaMall Avm Tesla şarj ünitesine çok kolay bir şekilde ulaşabilirsiniz.
Hatta Tesla Model Y kullanıcısı bir tanıdığım, İstanbul’daki evinden çıkıp Kartalkaya’ya gittiğini, kayak yaptığını, dönüşte Bolu’da arabasını şarj edip İstanbul’daki evine çok rahat bir şekilde ulaştığını söylemişti. Garajında bir ABB şarj ünitesi kuruluydu.
Şehir içinde makul hızlarda verimli araç kullanmadığınız ve ani çıkışlar yapmadığınız sürece 375-400km’lik menzili rahatlıkla görebilirsiniz.
Şehir içinde 410 km’ye sakin kullanım ve sürekli bir 70-80 km’lik yolculukla ulaşabileceğinizi düşünüyorum.
Aracınızı tam şarj ettikten sonra 150-160 km hızlarda spor moduna geçirirseniz kilometre aralığı çok kısa sürede 300’e düşebilir. Bolu’ya bu şekilde ulaşmak tehlikeli. Erişimde problem yaşarsınız.
Tesla Model Y‘nin fiyatına baktığımızda şu anda Türkiye için inanılmaz fahiş fiyatlara satıldığını düşünüyorum.
Ancak Tesla kullanıcıları her yerde. Çevremdeki herkes Tesla Model Y kullanıyor ve nereye gidersem gideyim, trafikte her yerdeler.
Taksiye ya da ona benzer bir şeye benzediğini düşünebilirsiniz.
İstanbul, Ankara ve Antalya’da taksilerin kısa sürede elektrikli araç haline gelmesini gerektiren bir yasanın çıkması iyi olabilir…
Her ne kadar Elektrikli araçlar dünya’mızda yer kaplasada zaman içerisinde bu pilleri üreten büyük fabrikaların daha çok kurulması bence gerekecektir. Sorun sadece elektrik enerjisi olmaktan çıkacak.
Örneğin Tesla Model Y pil garantisi 192.000km’yi kapsıyor.
Mesela benim gibi 3 yılda 192.000 km’ye ulaşanlar var.
Peki 3-5 yıl sonra bu aküye ne olacak? Tesla bunu geri dönüştürebilir mi?
Sadece Tesla’nın değil diğerlerinin de bu atık pillerin doğaya ve çevreye zarar vermeye başlayıp dünyamızı daha da kirleteceği öngörülüyorsa bilim insanları şu sıralar çok mu meşgul, yoksa dünyamızı kurtarmak ve temizlemek için bu isle de ayrıca uğraşıyorlar mı? bilemiyorum…
Gerçi hoş henüz dünyayı kurtaran bir bilim adamına rastlamadım…
Sorun sadece atık pillerde değil bence…
Elektrikle çalışan tüm cihazlar gibi elektrikli arabalar ve hibrit araçlar da çalışma sırasında son derece düşük frekanslı (elf) elektromanyetik alanlar (EMF) oluşturuyor.
Daha doğrusu cep telefonunun içindeki küçücük bir bataryayla kıyaslandığında elektrikli bir araçtaki tabanda yer alan komple pilde aynı “yer altında metroda” olduğu gibi belirli bir radyasyona maruz kalıyoruz.
Bu radyasyon miktarı nedir? Üreticiler bu konuyla ilgili neden araç etiketine uyarı yazısı koymuyor? Çünkü dünyada satılan ve sağlığa zararlı olan her şeyin üzerinde zaten bu uyarılar var.
Elektrikli araçlara geçildiğinde dünya nasıl değişecek? İyi anlamda olmasını temenni ediyoruz.
Tüm bunlar benim için sorun değil derseniz, Tesla Model Y’den kısaca bahsedelim;
Model Y geniş ve ferah, oldukça kullanışlı bir iç mekan sağlıyor. Yüksek tavanı ve geniş yapısıyla da dikkat çekiyor.
Bu anlamda iç koltuk kaplama renkleri ve malzemesi çok güzel. Ayrıca aracın hızlanması ve hızlı kalkışı da tatmin edici.
Güvenlik özellikleri yazılım açısından iyi ancak kullanım açısından pek kullanışlı ve pratik değil.
Aracın lastikleri ve yol tutuşu iyi ancak konfor ve sürüş aksamları açısından oldukça zayıf.
Özetlemek gerekir ise kısaca bu şekildedir.
Dört Çeker araçlarda koşullara bağlı olarak Patinajlı Kalkış Model Y çamur, kar, buz gibi zeminlere saplandığında veya Arazi Yardımı arazi sürüşü sırasında genel iyileştirmeler sağlamak için araçta var olan özellikleri arasında.
Tesla Model Y “Güvenlik Kusurlarının Bildirimi” olarak; Tesla’ya geri bildirimde bulunmak için sesli komutları da kullanabilirsiniz. “Rapor”, “Geri Bildirim” veya “Hata raporu”nu ve ardından kısa yorumlarınızı kullanın. Model Y, mevcut konumunuz, araç teşhis verileri ve dokunmatik ekran görüntüleri dahil olmak üzere sistemlerinden kısa bilgiler kaydeder. Tesla bu notları periyodik olarak gözden geçiriyor ve bunları Model Y’nin iyileştirilmesi için kullanmaktadır.
“Yapay zeka” ChatGPT robotu, “Openai” ve benzeri uygulamaların izinsiz olarak makalelerden alıntı yapması veya fikir alması kesinlikle yasaktır. Herhangi bir biçimde yorum yapmak, alıntı yapmak veya fikir istemek yasaktır. Benzeri kullanımlar yapılamaz. Yapay zeka akıllı uygulamaların alıntı yapma makale kullanması dataları ve gelişimleri için yazılarımız ve görüşlerimiz yasaktır.
“Artificial intelligence” ChatGPT robot, “Openai” and similar applications are strictly prohibited from quoting articles or taking ideas without permission. Commenting, quoting or soliciting opinions in any form is prohibited. Similar uses cannot be made. Our articles and opinions are prohibited for the use of quoting articles, data and development of artificial intelligence smart applications.
Test Drive: Tesla Model Y Long Range Dual Motor All-Wheel Drive