Petrol şirketlerinin karı 2025’te daha fazla düşebilir

®
Çok Okunanlar

Otomotiv Japon Devi Mazda’yı da Portföyüne Ekledi

Doğan Trend Otomotiv, portföyüne bir başka saygın global markayı daha ekleyerek Mazda Motor Europe ile yeni bir hizmet anlaşması...

Chery’nin Küresel Kullanıcılar ile Ortak Yaratım Hamlesi

Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery,yılın en önemli etkinliklerinden 2025 Chery Uluslararası Kullanıcı Zirvesi ve Fikir Önderleri Forumu’nu tamamladı....

Test Sürüşü: Hyundai INSTER Advance 84.5 kW Elektrik Otomatik

Yazar-Fotoğraf: Özgür Sunay INSTER, gelişmiş güvenlik ve sürücü destek sistemlerinin yanı sıra uzun menzil ve geliştirilmiş şarj performansıyla kapsamlı bir...

Opel Otonom Araçlarda Yapay Zeka Destekli Aydınlatma

Opel ekibi, geleceğin araçlarının neler yapabileceğini göstermek amacıyla önce olası kullanım senaryolarını belirledi. Bunlar, “bir yaya veya farklı bir...

Goodyear, Sultantur Uluslararası Taşımacılık ile Kontrol Noktası Anlaşması İmzaladı

Sultantur Uluslararası Taşımacılık, Goodyear'ın yenilikçi filo çözümüyle filo operasyonlarını güçlendiriyor ve daha verimli hale getiriyor. Goodyear, Merlas Oto Lastik ve...

DS E-TENSE FE25’in tasarımını tanıttı

DS Automobiles ve PENSKE AUTOSPORT, sezon öncesi Formula E testleri için birkaç gün içinde Valencia'da piste çıkacak olan yeni...

Otomotiv Mühendisliği Konferansı – IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı

Otomotiv Sanayi, Uluslararası Otomotiv MühendisliğiKonferansı - IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı! Otomotiv sanayisinin en prestijli etkinliklerinden biri olan Uluslararası...
Amerikalı ExxonMobil ve Chevron ile Hollandalı Royal Dutch Shell, İngiliz bp, Fransız TotalEnergies, İtalyan Eni, Norveçli Equinor ve Suudi Arabistan’ın ulusal petrol şirketi Saudi Aramco’nun geçen yılki toplam karı 2023’e göre yaklaşık yüzde 16 düşüş gösterdi.
Geçen yıl, Saudi Aramco 106,20 milyar dolar, ExxonMobil 33,68 milyar dolar, Shell 23,72 milyar dolar, bp 8,91 milyar dolar, Chevron 17,66 milyar dolar, Eni 2,89 milyar dolar, Equinor 8,83 milyar dolar ve TotalEnergies 15,76 milyar dolar kar elde ettiğini açıkladı.
Böylece, 2023’e kıyasla, Saudi Aramco yüzde 12,4, ExxonMobil yüzde 6,5, Shell yüzde 16, bp yüzde 35,6, Chevron yüzde 17,4, Eni yüzde 44,5, Equinor yüzde 25,8 ve TotalEnergies yüzde 26,3 daha az kar bildirdi.
Saudi Aramco 2023’te 121,30 milyar dolar, ExxonMobil 36,01 milyar dolar, Shell 28,25 milyar dolar, bp 13,84 milyar dolar, Chevron 21,37 milyar dolar, Eni 5,21 milyar dolar, Equinor 11,90 milyar dolar ve TotalEnergies 21,38 milyar dolar kar sağlamıştı.
Rusya’nın en büyük petrol şirketi Rosneft ise geçen yılın tamamına ilişkin kar sonuçlarını açıklamadı. Şirketin geliri, geçen yılın ocak-eylül dönemine yüzde 13,8 düşerek 8,72 milyar dolar olarak kaydedildi.
Rosneft’in 2023’ün aynı dönemindeki karı 10,12 milyar dolar olarak kayıtlara geçmişti.
Böylece 2023’te yaklaşık 259,27 milyar dolar civarında net gelir elde eden firmaların geçen yılki net gelirleri ortalama 217,65 milyar dolar olarak kayıtlara geçti.
Petrol şirketlerinin karı 2025’te daha fazla düşebilir
Norveç merkezli bağımsız araştırma kuruluşu Rystad Energy’nin Kıdemli Başkan Yardımcısı Jorge Leon, AA muhabirine yaptığı değerlendirmede, şirketlerin kar oranlarının 2024’teki düşüşünün iki temel nedeni olduğunu söyledi.
Leon, ham petrol fiyatlarında gözlemlenen aşağı yönlü hareketin şirketleri olumsuz etkilediğini belirterek, “Petrol fiyatları özellikle 2024’ün ikinci yarısında bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla geriledi. 2023’te ortalama 83 dolar seviyesinde seyreden Brent petrolün varil fiyatının geçen yıl 80 doların altına düşmesi, şirketlerin gelirlerine olumsuz yansıdı.” değerlendirmesinde bulundu.
İşlenmiş petrolden elde edilen rafine ürünlerden sağlanan karın da bu dönemde düştüğüne işaret eden Leon, “2024’te bir önceki yıla kıyasla gerileyen rafineri marjları da şirketlerin geçen yıl daha az kar elde etmesine yol açtı.” ifadesini kullandı.
Leon, bu yıl petrol fiyatlarının geçen yıla kıyasla düşmesinin beklendiğine dikkati çekerek, “Bu yıl petrol fiyatlarının geçen yılki seviyelerin de altına inerek, varil başına ortalama 75 dolar civarında seyretmesini bekliyoruz. Dolayısıyla, büyük petrol şirketlerinin bu yılki gelirlerinin geçen yıla kıyasla daha da düşük olması sürpriz olmayacaktır.” diye konuştu.
İlerleyen süreçte petrol fiyatları yeniden 75 dolar seviyesine çıkabilir
Uluslararası veri analitik şirketi Kpler’in Kıdemli Petrol Uzmanı Homayoun Falakshahi de bu yıl petrol fiyatlarındaki düşüşün yüksek üretim ve buna kıyasla zayıf seyreden talepten kaynaklandığını ifade etti.
Falakshahi, fiyatları yukarı yönlü etkileyen faktörlerin de bulunduğuna işaret ederek, şöyle devam etti:
“OPEC+ grubunun üretim artışlarını dengeleme planlarının büyük ölçüde işe yaradığını söylemek mümkün. Bunun yanı sıra, ABD Başkanı Donald Trump’ın İran’ın petrol ihracatına yönelik baskıyı artırması da diğer alıcıları paniğe sürükleyerek İran’dan petrol alımının azalmasına yol açabilir. Bu durum, orta vadede Ulusal İran Petrol Şirketi’nin üretimi kısmak zorunda kalmasına neden olabilir.”
Yaz dönemiyle birlikte mevsimsel talep artışlarının da fiyatlarda etkili olacağını vurgulayan Falakshahi, şunları kaydetti:
“İlerleyen 2-3 ay içinde petrol fiyatlarının yeniden 75 dolar seviyesine ulaşması mümkün ancak bu seviyenin üzerine çıkması şu an için zor görünüyor. Bu yılın üçüncü ve dördüncü çeyreğinde ise fiyatların yeniden mevcut seviyelere veya 70 doların altına gerilemesi muhtemel. Bunun başlıca nedeni de piyasa temellerinin zayıf kalmaya devam etmesi.”

Diğer Haberler

Offroad Heyecanı Baja Attalos ile Kepez’de

Burhan Turan 2025 Türkiye Baja Şampiyonası'nın üçüncü ayağı olan Baja Attalos, Antalya Offroad ve Otomobil Sporları Kulübü tarafından 31 Ekim - 2 Kasım tarihleri...

Francesco Ciancia Stellantis’e Geri Dönüyor

Dünyanın en büyük mobilite şirketlerinden biri olan Stellantis N.V., Francesco Ciancia'nın 1 Kasım'dan itibaren Küresel Üretim Başkanı ve Stellantis Liderlik Ekibi üyesi olarak şirkete...

Goodyear, Sultantur Uluslararası Taşımacılık ile Kontrol Noktası Anlaşması İmzaladı

Sultantur Uluslararası Taşımacılık, Goodyear'ın yenilikçi filo çözümüyle filo operasyonlarını güçlendiriyor ve daha verimli hale getiriyor. Goodyear, Merlas Oto Lastik ve Türkiye'nin önde gelen lojistik filolarından...

Maserati Türkiye’den Dünyada Bir İlk: Maserati Lounge

Dünyanın İlk ve Tek Maserati Lounge'ı Fethiye Lov Hotels'te Açıldı! Tofaş'ın Türkiye'deki iştiraki Fer-Mas tarafından temsil edilen İtalyan lüks otomobil üreticisi Maserati, Türkiye'deki ilk ve...

Otomotiv Mühendisliği Konferansı – IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı

Otomotiv Sanayi, Uluslararası Otomotiv MühendisliğiKonferansı - IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı! Otomotiv sanayisinin en prestijli etkinliklerinden biri olan Uluslararası Otomotiv Mühendisliği Konferansı (IAEC), bu...

Ovolt & Sharz.Net’te Üst Düzey Atama

Türkiye’nin önde gelen şarj operatörlerinden Ovolt ve Sharz.net, e-mobilite sektöründeki büyüme stratejisini güçlendirecek önemli bir atama gerçekleştirdi. Enerji ve kimya sektörlerinde 18 yıla yakın...

Yarış pilotu Koray Kamiloğlu İtalya Kupası’nda tarih yazdı

TCR pilotu Koray Kamiloğlu, 25-26 Ekim’de İtalya’daki Misano pistinde son ayağı düzenlenen Coppa Italia Turismo’da tarihi bir başarı elde etti. Kamiloğlu ve takımı, hem...

Offroad Heyecanı Baja Attalos ile Kepez’de

Burhan Turan 2025 Türkiye Baja Şampiyonası'nın üçüncü ayağı olan Baja Attalos, Antalya Offroad ve Otomobil...

Francesco Ciancia Stellantis’e Geri Dönüyor

Dünyanın en büyük mobilite şirketlerinden biri olan Stellantis N.V., Francesco Ciancia'nın 1 Kasım'dan itibaren Küresel...

Goodyear, Sultantur Uluslararası Taşımacılık ile Kontrol Noktası Anlaşması İmzaladı

Sultantur Uluslararası Taşımacılık, Goodyear'ın yenilikçi filo çözümüyle filo operasyonlarını güçlendiriyor ve daha verimli hale getiriyor. Goodyear,...

Maserati Türkiye’den Dünyada Bir İlk: Maserati Lounge

Dünyanın İlk ve Tek Maserati Lounge'ı Fethiye Lov Hotels'te Açıldı! Tofaş'ın Türkiye'deki iştiraki Fer-Mas tarafından temsil...

Otomotiv Mühendisliği Konferansı – IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı

Otomotiv Sanayi, Uluslararası Otomotiv MühendisliğiKonferansı - IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı! Otomotiv sanayisinin en prestijli...

Ovolt & Sharz.Net’te Üst Düzey Atama

Türkiye’nin önde gelen şarj operatörlerinden Ovolt ve Sharz.net, e-mobilite sektöründeki büyüme stratejisini güçlendirecek önemli bir...

Yarış pilotu Koray Kamiloğlu İtalya Kupası’nda tarih yazdı

TCR pilotu Koray Kamiloğlu, 25-26 Ekim’de İtalya’daki Misano pistinde son ayağı düzenlenen Coppa Italia Turismo’da...

Alfa Romeo Tonale 2026: İtalyan SUV tarzını koruyor

2026 Alfa Romeo Tonale, daha fazla versiyon, renk ve rafine tasarımıyla kompakt SUV segmentinde ilerliyor....

Hibrit otomobillerin ömrü ne kadardır? Uzmanlar ne diyor?

Hibrit bir otomobilin ve aküsünün kaç yıl dayanabileceğini, ömrünü hangi faktörlerin etkilediğini ve daha uzun...

Karsan’dan İtalya Bari’ye 18 Metrelik Yüzde 100 Elektrikli 42 Adet e-ATA

Bari’de Elektrikli Toplu Taşımaya Karsan Damgası Dünyada toplu taşımanın dönüşümüne öncülük eden Karsan, İtalya Bari’de yeni...

Türk Otomotiv Aftermarketi Paris’te Küresel Sahneye Çıktı

Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği, otomotiv satış sonrası sektörünün en önemli uluslararası buluşma...

Opel Otonom Araçlarda Yapay Zeka Destekli Aydınlatma

Opel ekibi, geleceğin araçlarının neler yapabileceğini göstermek amacıyla önce olası kullanım senaryolarını belirledi. Bunlar, “bir...

Otomotiv Japon Devi Mazda’yı da Portföyüne Ekledi

Doğan Trend Otomotiv, portföyüne bir başka saygın global markayı daha ekleyerek Mazda Motor Europe ile...

MAXUS DELIVER L2H1 Versiyonu Türkiye’de…

Ticareti Konfor ve Verimlilikle Buluşturan MAXUS Ürün Gamını Genişletiyor!  Ülkemizde Doğan Trend Otomotiv tarafından temsil...

DS E-TENSE FE25’in tasarımını tanıttı

DS Automobiles ve PENSKE AUTOSPORT, sezon öncesi Formula E testleri için birkaç gün içinde Valencia'da...

Chery’nin Küresel Kullanıcılar ile Ortak Yaratım Hamlesi

Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery,yılın en önemli etkinliklerinden 2025 Chery Uluslararası Kullanıcı Zirvesi ve...

PETLAS Lastik başına taşıma kapasitesi 7.7 ton artırıldı

Türkiye’de lastik sektörünün lider markası Petlas, yeni nesil iş makinelerinin artan ağırlığı ve gücüyle başa...

En Yakıt, Türk Hava Yolları Miles&Smiles ile ‘Her Şarj Yeni Bir Yolculuk’

Türkiye’nin elektrikli şarj ağı işletmeci lisansını alan ilk firma olan En Yakıt, Türk Hava Yolları...

Test Sürüşü: Hyundai INSTER Advance 84.5 kW Elektrik Otomatik

Yazar-Fotoğraf: Özgür Sunay INSTER, gelişmiş güvenlik ve sürücü destek sistemlerinin yanı sıra uzun menzil ve geliştirilmiş...

TOBFED ve TOLDER İş Birliğiyle…

Tüm Otomotiv Lastikçileri Derneği (TOLDER), Türkiye Otomotiv Bakım Dernekleri Federasyonu’nu (TOBFED) ziyaret ederek sektörel gelişmeler, standartlar...