Özel Röpörtaj: PETRONAS Türkiye ve Orta Doğu Genel Müdürü

®
Çok Okunanlar

VW ID.4’te olası batarya kusuru: 2023–2024 için geri çağırma

Volkswagen ID.4’ün 2023-2024 modelleri, yüksek gerilimli bataryada olası üretim kusuru nedeniyle geri çağırılıyor. Volkswagen Group of America, 2023 ve...

Defender Dakar’a meydan okuyor…

Defender, motor sporunda yeni bir sayfa başlatıyor: Defender Rally bölümü, markanın Ocak 2026'da ilk kez Dakar'a başlayacağı Defender Dakar...

Renault platformuna dayanan iki yeni Ford 2028 başında

Renault, Ford için elektrikli otomobiller üretecek... Renault Grubu ve Ford stratejik bir ortaklık kurdu. Ana odak noktalarından biri, Renault'nun elektrikli...

Ford, Avrupa Stratejisinin Bir Sonraki Aşamasını Duyurdu

Ford, Avrupa’da sürdürülebilir kârlılık yolunda yeni bir adım atıyor. Bu yolculuk iki güçlü temele dayanıyor: Ford Pro ile ticari...

Küçük elektrikli crossover Chevrolet üretime girdi

Chevrolet Spark EUV'nin üretimi Brezilya'da PACE sahasında başladı. General Motors, Brezilya'da Chevrolet Spark EUV kompakt elektrikli crossover'ın üretimini resmen...

Mercedes-AMG, yeni CEO Stefan Weckbach ile stratejisini yeniliyor

Mercedes-AMG, yeni CEO Stefan Weckbach ile stratejisini yeniliyor: Euro 7 uyumlu yeni V8 ve elektrikli süper sedanla ürün gamı...

Binek Araçları Aratmayan Donanımlarıyla Yerli Üretim Opel Zafira ve Vivaro

Alman otomobil üreticisi Opel, hafif ticari ürün gamını yerli üretime geçişle daha da güçlendirmeye devam ediyor. Bu kapsamda markanın...

Yanıtlayan: Burak Işıldak /  PETRONAS Türkiye ve Orta Doğu Genel Müdürü

Soru- Elektrikli araçların (EV-Electrical Vehicles)) gelişi Otomotiv Pazarlarını nasıl değiştiriyor? Elektrikli araçların (EV), Otomobil Dünyasına etkisi ne oldu?

Cevap- Elektrikli araç pazarı oldukça dinamik ve çok parçalı durumda. 2021’de satışlar 2020’ye göre ikiye katlandı. Küresel EV satışları neredeyse 6,5 milyon otomobile ulaştı. Bu satışların %50’si Çin’de gerçekleşti. 2021’de elektrikli otomobiller, toplam otomobil satışlarının %10’unu temsil ediyor. Elektrikli araç kullanan sürücü sayısı artıyor, ancak bu konuda yaygınlaşmanın devamlılığı için sübvansiyonlar ve devlet teşvikleri önem kazanıyor.

Otomobil üreticileri, önümüzdeki birkaç on yıl içinde sadece elektrikli araç üretme taahhüdünde bulunuyor. Müşterilere sunulan model sayısı geçmiş yıllara göre şimdiden çok çeşitlilik kazanmaya başladı ve yeni modellere olan ilgi de artmaya başladı.

Hala (ICE-internal combustion engine/ İçten yanmalı motor)’dan elektrikli araçlara güçlü bir şekilde geçişi engelleyen bazı faktörler bulunuyor: Biri düşük menzili endişesi, bir diğeri şarj istasyonlarının azlığı, ayrıca yarı iletkenlerin ve hammaddelerin bulunabilirliği ile ilgili endişeler var. Son olarak ortalama kullanıcılar için fiyatların hala çok yüksek olmasıdır.

%100 tam elektrikli araçlara geçmeden önce hibrit otomobillerin temsil ettiği bir ara aşamaya geçileceğini düşünüyoruz. OEM’ler (Araç Üreticileri) hibritlere farklı şekilde bakıyor. Bazıları, tamamen elektrikliye geçmeden önce hibritleri gerekli bir adım olarak görüyor, diğerleri ise hibrit sürecini atlamayı ve direkt elektrikliye geçmeyi planlıyor.

Pilli Elektrikli araçlara (ağırlıklı olarak hafif hizmet tipi) ek olarak, orta / ağır hizmet uygulamaları için hidrojen bazlı yakıt hücreleri, hidrojen bazlı ICE ve diğer alternatif enerji seçenekleri dahil olmak üzere birçok yeni enerji üretim ve kullanım yöntemi deneniyor.

Madeni Yağların üzerindeki teknik etkiler:

Her araç üreticisine özel olarak tasarlanmış ürün geliştirme hala ana stratejidir. Sektör standartları ve spesifikasyonları bulunmuyor. Donanım ve ihtiyaçlar açısından çok farklı yeni içerikler.

Araç başına daha düşük miktarda ürün

Aracın tüm ömrü boyunca kullanılan yüksek performanslı ve kaliteli sıvılar

Malzeme uyumluluğu

Termal yönetim

Oksidasyon istikrarı

Elektriksel özellikler

Soru- PETRONAS, Madeni Yağlar cephesindeki bu değişikliğin etkisini nasıl öngörüyor?
Cevap-
PETRONAS proaktif olarak yeni teknolojilerin geliştirilmesi üzerinde çalışmaktadır. Kendimizi EV araçları için gerekli sıvıların geliştirilmesinde sektör öncüsü olarak görüyoruz. PETRONAS, yeni ulaşım sürecinin sürekli evriminde ihtiyaçları karşılamak için motor sıvıları teknolojisi sayesinde iklim değişikliğiyle mücadele etmek ve CO2 emisyonlarını azaltmak için sürdürülebilirlik programını tanıtan PETRONAS Iona ürün gamını 2019 Cenevre Uluslararası Otomobil Fuarı’nda duyurdu. Hızlı donanım değişiklikleri ve giderek artan müşteri taleplerini karşılamak için PLI, halihazırda ikinci nesil sıvılar üzerinde çalışıyor. Bir süredir, IONA Yeni Nesil ürün gamını geliştiriyoruz. Belirli bir geçmişe ve becerilere sahip yeni kaynaklara ve yeni laboratuvar ekipmanlarına ve mekanik test yeteneklerine çok fazla yatırım yapıyoruz.

Soru- EV’ler en sonunda Madeni Yağ Endüstrisine son verecek mi?
Cevap-
Böyle olmayabilir. Madeni yağ türü ve uygulama tipleri değişse de madeni yağ sektörü daha yıllarca devam edecek. İçten yanmalı araçların satışları önümüzdeki birkaç yıl boyunca büyümeye devam edecek. Satış sonrası hizmetlere duyulan ihtiyaç, Ağır Hizmet Tipi , İş Makineleri ve Endüstriyel Makine yağları gelecekte de sektörümüzde büyük rol oynamaya devam edecek.

Soru- PETRONAS, elektrikli araçların sıvı ihtiyaçlarına nasıl yanıt veriyor? EV dönemi bağlamında PETRONAS’ın aldığı konum nedir?

Cevap- Son yıllarda PLI, araştırma ve geliştirmeye, yeni ekipmana, ancak hepsinden öte, insan kaynaklarının yeni zorluklarıyla yüzleşmek için bilgi ve becerileri artıracak yeni kaynaklara büyük yatırım yapıyor. PLI ekibi, birçok OEM’in yanı sıra 1. ve 2. derece tedarikçilerle yakın iş birliği yaparak yeni donanım tasarımları için özel EV çözümleri geliştirmeye odaklanıyor.

Soru- PETRONAS’ta EV’lerin sıvı ihtiyaçlarını karşılamak için ne tür Ar-Ge çalışmaları yapılıyor? PETRONAS bu alana yatırım yapıyor mu?

Cevap- PLI Araştırma ve Teknoloji ekibi, aşağıdakilere odaklanan EV sıvı geliştirmenin birçok alanına yatırım yapıyor:

  • Yeni ürün portföyü geliştirilmesi
  • Yeni teknolojilerin incelenmesi
  • Yeni ham maddelerin kullanımı
  • EV sıvıları için gereken yeni özelliklere yönelik ürünlerin performansını değerlendirebilen yeni test yöntemlerinin geliştirilmesi
  • Sürdürülebilir ürünler

CO2 ayak izini azaltmak için buna yol açan sebeplerin ve verimliliğin iyileştirilmesi

Soru- PETRONAS, EV Sıvıları geliştirmek için ne tür OEM iş birlikleri yapıyor?

Cevap- Otomobil Orijinal Parça Üreticileri ve artan oranda e-aktarım (EDU) sistemlerini ve pil paketlerini üreten tedarikçilerle doğrudan geliştirme iş birliği ve ortak geliştirme çalışmaları yapılıyor.

Soru- PETRONAS, EV Sıvıları geliştirmek için ne tür OEM iş birlikleri yapıyor?

Cevap- Otomobil Orijinal Parça Üreticileri ve artan oranda e-aktarım (EDU) sistemlerini ve pil paketlerini üreten tedarikçilerle doğrudan geliştirme iş birliği ve ortak geliştirme çalışmaları yapılıyor.

Soru- IONA Serisinde ne tür sıvılar mevcuttur ve bu ürünler ne için kullanılır?

Cevap- Birinci nesil EDU teknolojisi için formüle edilmiş düşük viskoziteli sıvılar tasarlamak; dayanıklılık için mükemmel aşınma kontrolü ve EDU enerji verimliliğini artırmak için düşük sürtünme, yani daha uzun sürüş aralığı, şarjlar arasında daha fazla kilometre imkânı sağlamak.

  • Sadece redüksiyon dişli yağlaması (E-motor soğutmasına gerek duymadan)
  • OEM’ler, BEV’lerin hızlıca pazara sunulması için EDU sıvılarına ihtiyaç duyuyor
  • OEM’lerden nispeten daha sınırlı, belirli performans gereksinimleri
    • Her ürün, belirli bir performans gereksinimine odaklanır, ancak mevcut katık paketleri ve kaliteli baz yağlar ile daha zengin çözümlere ulaşılabilir
    • Aracın tüm ömrü boyunca kullanım (OEM talebi)
    • Pil Isısını kontrol altında tutmaya dönük sıvılar / mükemmel termal özelliklere sahip geleneksel su glikol tipi sıvılar için soğutma çözümleri
    • E-sıvılar tarafından çok sayıda zorlu performans gereksinimleri karşılanmalıdır (elektriksel özellikler, termal yönetim, dayanıklılık, verimlilik, oksidasyon kararlılığı, düşük köpüklenme eğilimi, bakır uyumluluğu, yeni contalar ve plastik uyumluluğu vb.)
    • Doğrudan soğutmalı e-motorlar için elektriksel özelliklere (ve yalnızca bununla sınırlı kalmamak kaydıyla) özel olarak odaklanan her araç üreticisine ve markaya özel sıvılar
    • Yeni/özel sıvı teknolojisine ihtiyaç duyar – yeni performans katıkları ve baz yağlar aracılığıyla sağlanır
    • Daha zorlu/farklı OEM’ler – Karmaşık, yüksek hızlı şanzıman sistemlerinde (2 vites, tork vektörü vb.) mükemmel enerji verimliliği ve dayanıklılık
    • Pillerin doğrudan soğutulması için ikinci nesil pil termal yönetim sıvıları veya dielektrik daldırmalı soğutma sıvıları
    • Hızlı şarj cihazları ve veri merkezleri gibi niş uygulamaları hedefleyen özel soğutma sıvısı geliştirme Yeni nesil sıvılar, enerji verimliliğinin çok önemli olduğu ve EDU sıvısının sadece dişli yağlama için değil aynı zamanda e-motor soğutması için (bazı durumlarda inverter soğutması bile) kullanıldığı yüksek performanslı EDU teknolojisi sunuyor.

Soru- EV Sıvılarının geleceğini nasıl görüyorsunuz? IONA Serisi genişleyip büyüyecek mi?

Cevap- Binek araçlardaki uygulamalara yönelik EV sıvılarının yanı sıra, ticari araçlarda, özellikle hafif hizmet tipi dağıtım araçları ve otobüslerde EV sıvılarına yönelik talepte artış göreceğiz. Ayrıca, özellikle hava kalitesinin (düşük/sıfır egzoz emisyonu) çok önemli olduğu, örneğin şehir içi şantiyeler, yeraltı madenleri gibi ortamlarda kullanılan makinelerde, iş makinelerinde EV sıvılarına ihtiyaç olacaktır. Ayrıca IONA termal yönetim sıvılarını diğer uygulamalara genişletme fırsatlarını da araştırıyoruz. Örneğin. EV hızlı şarj noktaları ve veri yönetim merkezleri için soğutma sıvıları sunulması gibi…

Diğer Haberler

Stellantis grubu, BMW ve Ford gibi üreticiler 2035 son tarihini gözden geçirmeye hazır

Brüksel, 2035'te İçten İçten Yanmalı Motorların Sona Ermesi Duyurusunu Erteledi... Avrupa Komisyonu, içten yanmalı motorlu araçların satışının son tarihiyle ilgili kritik kararını, güçlü siyasi ve...

Renault platformuna dayanan iki yeni Ford 2028 başında

Renault, Ford için elektrikli otomobiller üretecek... Renault Grubu ve Ford stratejik bir ortaklık kurdu. Ana odak noktalarından biri, Renault'nun elektrikli araç bölümü Ampere'nin platformuna dayanan...

Perodua, Malezya’nın ilk yerel olarak geliştirilen elektrikli arabası

Malezyalı otomobil üreticisi Perodua, ülkenin ilk yerli elektrikli otomobili olan QV-E'yi piyasaya sürdü. Şirket, elektrikli araç aracını 800 milyon ringgit (yaklaşık 167 milyon euro)...

Tesla, Hindistan’da ilk entegre tesisini açtı

Hindistan'daki ilk büyük genişlemesini simgeleyen Tesla, ülkedeki ilk entegre tesisini Gurugram'da (Haryana) açtı. Yeni alanda bir showroom, teslimat merkezi, servis merkezi ve şarj istasyonu...

Seat, Martorell’de batarya montaj fabrikasını açtı

Seat ve Cupra, Martorell'de batarya sistemi montaj tesislerini açtı. Burada, İspanya'da üretilen Volkswagen Grubu'nun elektrikli kompakt otomobilleri için yılda 300.000'e kadar batarya sistemi monte...

AB ve Çin, elektrikli araç tarife fiyatlar üzerine görüşmelere yeniden başladı

AB ve Çin, Çin'de üretilen elektrikli otomobiller için asgari fiyat planı üzerinde müzakereleri yeniden başlattı. En son olarak, AB Volkswagen'in elektrikli araç tarifelerinden muafiyet...

Test Sürüşü: Yeni Peugeot E-208GTI

Kırk yıl önce PEUGEOT, 205 GTI ile tarih yazdı. 1984'te 1.6 litrelik versiyonuyla ve iki yıl sonra 1.9 litrelik versiyonuyla tanıtılan 205 GTI, küçük,...

Stellantis grubu, BMW ve Ford gibi üreticiler 2035 son tarihini gözden geçirmeye hazır

Brüksel, 2035'te İçten İçten Yanmalı Motorların Sona Ermesi Duyurusunu Erteledi... Avrupa Komisyonu, içten yanmalı motorlu araçların...

Renault platformuna dayanan iki yeni Ford 2028 başında

Renault, Ford için elektrikli otomobiller üretecek... Renault Grubu ve Ford stratejik bir ortaklık kurdu. Ana odak...

Perodua, Malezya’nın ilk yerel olarak geliştirilen elektrikli arabası

Malezyalı otomobil üreticisi Perodua, ülkenin ilk yerli elektrikli otomobili olan QV-E'yi piyasaya sürdü. Şirket, elektrikli...

Tesla, Hindistan’da ilk entegre tesisini açtı

Hindistan'daki ilk büyük genişlemesini simgeleyen Tesla, ülkedeki ilk entegre tesisini Gurugram'da (Haryana) açtı. Yeni alanda...

Seat, Martorell’de batarya montaj fabrikasını açtı

Seat ve Cupra, Martorell'de batarya sistemi montaj tesislerini açtı. Burada, İspanya'da üretilen Volkswagen Grubu'nun elektrikli...

AB ve Çin, elektrikli araç tarife fiyatlar üzerine görüşmelere yeniden başladı

AB ve Çin, Çin'de üretilen elektrikli otomobiller için asgari fiyat planı üzerinde müzakereleri yeniden başlattı....

Test Sürüşü: Yeni Peugeot E-208GTI

Kırk yıl önce PEUGEOT, 205 GTI ile tarih yazdı. 1984'te 1.6 litrelik versiyonuyla ve iki...

Binek Araçları Aratmayan Donanımlarıyla Yerli Üretim Opel Zafira ve Vivaro

Alman otomobil üreticisi Opel, hafif ticari ürün gamını yerli üretime geçişle daha da güçlendirmeye devam...

Ferrari’nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica

Ferrari'nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica, markanın tarihinde önemli bir anı temsil ediyor. Maranello, içten...

VW ID.3, 160,000 km testinde pil kapasitesinin %91’ini korudu

Avrupa'nın en büyük otomotiv kulübünün dört yıllık dayanıklılık testi, Volkswagen ID.3'ün bataryasının dikkat çekici derecede...

Renault CEO’sundan Avrupa’da Çin’in elektrikli araç hakimiyetine karşı öneri

Renault CEO'su, Avrupa'da elektrikli araçların daha uygun fiyatlı olmasını sağlamak için yeni bir 'E-Araba' kategorisi...

İngiltere, elektrikli araçlar için mil başına ödeme geleceğini belirliyor

Birleşik Krallık, elektrikli ve hibrit  araçlar için mil başına vergilendirmeye geçişi onayladı. Maliye Bakanı Rachel Reeves, Sonbahar...

BAE’de kişiye özel ultra lüks otomobil patlaması

BAE'nin ultra lüks otomobil pazarı, zengin genç alıcılar ve profesyonel kadınlar giderek daha fazla kişiselleştirilmiş...

YEO Teknoloji Reap Battery fabrikası üretime başladı

Yıllık 5 GWh kapasiteye sahip enerji depolama sistemleri üretecek olan YEO Teknoloji, tüm dünyaya İstanbul’dan...

PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu aralık ayı kampanyası

Otomotivde yenilikçi teknolojileri, göz alıcı tasarım ve benzersiz sürüş keyfiyle birleştiren PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu...

EN YAKIT bunlara TKPAY iş birliği ile yüzde 5 nakit iade

Elektrikli araç ekosistemini güçlendirmek ve iş birlikleriyle kullanıcılara fırsatlar sunmak için çalışmalar yapan EN YAKIT,...

Karting Şampiyonlarını Körfez Belirleyecek

2025 Türkiye Karting Şampiyonası’nın son ayağı olan NİMOSK Karting Yarışı, 13-14 Aralık tarihlerinde TOSFED Körfez...

İzmir Aliağa’da yeni şarj istasyonu açıldı

Enerjisa Enerji’nin yüzde 100 iştiraki ve Türkiye’nin ilk elektrikli araç şarj ağı operatörü olan Eşarj,...

Zeminin ıslanmasıyla lastiklerinin yol ile teması kesilebiliyor

Trafikte yağışlardan kaynaklı pek çok tehlikeyle karşı karşıya kalınabildiğini dile getiren Yol ve Trafik Güvenliği...

Çin’de Kasım ayında otomobil satışları yıllık bazda %8,5 oranında azaldı

Kasım ayında Çin'de otomobil satışları yıllık bazda %8,5 azalarak 2,24 milyon araçta gerçekleşti. Bu, Ekim...