Çin, otomobillerinin ithalatına %50 gümrük vergisi getirilmesi olasılığını değerlendiren Meksika’ya sert bir uyarıda bulunuyor.
Ticaret Bakanlığı, Orta Amerika ülkesini devam etmeden önce “iki kez düşünmeye” çağırdı ve Mandarin’in ABD baskısına boyun eğdiği değerlendirilen bir eyleme tepki verme isteğini açıkça ortaya koydu.
Bir sözcü, Meksika’yı “son derece temkinli” olmaya çağırarak, “Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) kuralları çerçevesinde bile Meksika’nın tarifelerdeki herhangi bir tek taraflı artışı, bir kayıtsızlık eylemi ve tek taraflı zorbalığa karşı bir uzlaşma olarak görülecektir” dedi.
Sözcü, “Meksika tarafını son derece dikkatli olmaya ve herhangi bir eylemde bulunmadan önce dikkatlice düşünmeye çağırıyoruz” diye ekledi. ABD’ye giren Çin malları için bir arka kapı görevi görmemesi yönünde baskı altında olan Orta Amerika ülkesi, Pekin’den otomobil ithalatına başlangıçta tahmin edilen %50-15’den %20’lik bir gümrük vergisi önerdi.
Hükümetin Kongre’ye sunduğu yasa tasarısında yer alan girişim, Meksika’nın sanayi sektörünü güçlendirirken ticaret ortaklarını defalarca Çin’e yönelik tarifeleri artırmaya çağıran ABD Başkanı Donald Trump’a güvence vermeyi amaçlıyor. Beyaz Saray, Dragon’un üreticilerinin ABD, Meksika ve Kanada arasındaki serbest ticaret anlaşmasını Meksika sınırından gümrük vergisi olmadan mal göndermek için kötüye kullandığını söyledi. Meksika Devlet Başkanı Claudia Sheinbaum da Çin ithalatının yerli üretim üzerindeki etkisinden şikayetçi oldu ve tasarıda, tarifelerdeki artışın “stratejik” olarak kabul edilen 19 sanayi sektörünü korumanın yanı sıra 325.000 işi korumayı amaçladığı belirtiliyor.
Meksika, 2023 yılında ABD’nin ana ticaret ortağı olarak Çin’in yerini aldı ve Washington, ihracatının %80’inden fazlasını absorbe etti. Amerikalı üreticiler tarafından yerel olarak monte edilen otomobiller ve kamyonlar da dahil olmak üzere her yıl Meksika’dan ABD’ye yaklaşık üç milyon otomobil sevk ediliyor. Resmi verilere göre Meksika’da satılan her 10 hafif araçtan ikisi Çin’de üretiliyor. Sektördeki satışlar 2024 yılında %10 arttı. Amerikan General Motors ve Ford, Alman Volkswagen ve Japon Nissan, Honda ve Toyota dahil olmak üzere birçok otomotiv devinin Meksika’da fabrikaları var. Tasarının metnine göre, tarife sıkışıklığı Güney Kore, Hindistan, Endonezya, Rusya, Tayland ve Türkiye’yi de etkileyecek.