
Avustralya Otomobil Birliği, bisikletçi ve yaya ölümlerindeki keskin artışların, 31 Ekim’e kadar olan 12 ay içinde ulusal karayolu ölümlerinde %6,9’luk bir artışa yol açtığını söylüyor ve Federal Hükümet’e yol güvenliği araştırmalarında daha güçlü bir liderlik rolü üstlenmesi çağrısında bulunuyor.
Ulusal Karayolu Güvenliği Veri Merkezi’nden alınan yeni veriler, geçen yıl Avustralya yollarında 1.361 kişinin öldüğünü gösteriyor; bu sayı, önceki döneme göre 88 artış. Pedallı bisikletçi ölümleri %38,2 artışla 47’ye, yaya ölümleri ise %18,2 artışla 201’e yükseldi.
AAA genel müdürü Michael Bradley, rakamların İngiliz Milletler Topluluğu’nun ölümlerdeki artışa neyin sebep olduğuna dair geniş ve suçlayıcı olmayan soruşturmalar yürütmesi gerektiğinin altını çizdiğini söyledi.
Bradley, “Eyalet polisinin bireysel kazaların koşullarını araştırmakla meşgul, ancak gerekli olan şey, karayolu ölümlerine neden olan faktörlere, özellikle de bisikletçiler, yayalar ve savunmasız yol kullanıcıları gibi kullanıcı gruplarıyla ilişkili olduklarında, daha geniş bir bakış açısına sahip olmaktır” diyor.
“Commonwealth hâlihazırda havacılık, deniz ve demiryolu güvenliği olaylarına ilişkin suçlama içermeyen soruşturmalar yürütüyor ve bunu karayolu kazalarını da kapsayacak şekilde genişletmeli.
“Bu tür araştırmalardan elde edilen bulgular, paylaşılabilecek başarılı hayat kurtarma yaklaşımlarını öne çıkararak eyalet ve bölge yetkililerinin hayat kurtarmasına yardımcı olabilir.”
Eyalet bazında dağılım
Tazmanya, yıllık %41,9 artışla en büyük artışı kaydetti. Ölümler ayrıca NSW (%15,7), Batı Avustralya (%8,7), Queensland (%6,6) ve Victoria’da (%3,8) da arttı.
Kuzey Bölgesi, mutlak ölümlerdeki düşüşe rağmen, 100.000 kişi başına en yüksek ölüm oranını 15,5 ile kaydetti.
| Yargı yetkisi | 2024 ölüm | 2025 ölüm | Değiştirmek | % değiştirmek |
|---|---|---|---|---|
| NSW | 319 | 369 | +50 | %15,7 |
| Victoria | 287 | 298 | +11 | %3,8 |
| Queensland | 290 | 309 | +19 | %6,6 |
| SA | 94 | 92 | -2 | -%2,1 |
| WA | 183 | 199 | +16 | %8,7 |
| Tazmanya | 31 | 44 | +13 | %41,9 |
| NT | 60 | 41 | -19 | -%31,7 |
| DAVRANMAK | 9 | 9 | 0 | %0 |
| Avustralya | 1.273 | 1.361 | +88 | %6,9 |
Yol güvenliği hedefleri kayıyor
Tüm yargı bölgeleri, karayolu ölümlerini 2030 yılına kadar yarıya indirmeyi amaçlayan Ulusal Karayolu Güvenliği Stratejisinde belirlenen hedeflerin oldukça dışında kalıyor. Bunun yerine, stratejinin başladığı 2021’den bu yana ölümler %19,2 arttı.
Bradley, “Stratejinin orta vadeli incelemesi, neden hiçbir eyalet veya bölgenin üzerinde anlaşılan hedeflere ulaşma yolunda ilerlemediğini dikkatle incelemelidir” diyor.
Federal ulaştırma bakanı Catherine King ve bölgesel kalkınma bakanı Kristy McBain’in daha açık karayolu travması verileri için baskı yapmaları nedeniyle övgüyü hak ettiklerini, ancak bir sonraki adımın bu bilgiyi içgörüye dönüştürmek olduğunu söylüyor.
“Bir sonraki mantıklı adım, Commonwealth’in bu verileri suçlama içermeyen soruşturmalar yoluyla analiz etmesi ve sonuçları eyaletlerin ve bölgelerin yollarımızda hayat kurtarmasına yardımcı olmak için kullanmasıdır.”
Kim öldürülüyor?
- Sürücüler hesap verdi %45,4 tüm karayolu ölümlerinin (618 ölüm) oranı %10,2 arttı.
- Motosikletçi ölümleri %8,4 düşüşle 261’e geriledi.
- Erkeklerin oluşturduğu %74,6 ölümlerin sayısı (1.015) ancak kadın ölümleri daha hızlı arttı; erkeklerde %4,3’lük artışa kıyasla %15,8 artış.
Ölümcül kazaların çoğu tek bir araçtan kaynaklanıyordu; geçen yıl bu kazaların sayısı %8,7 artışla 686 oldu. Çoklu araç ölümlü kazaları %10,3 arttı.
Ulusal ölüm oranı 2’ye çıktı 100.000 kişi başına 4,9 ölümbir önceki yıl 4,7’den yükseldi.
Automobile Magazine-AU






















