Record EV market share but weak private demand frustrates ambition

®
Çok Okunanlar

Continental’den Avrupa Hareketlilik Haftası’nda Sürdürülebilir Mobilite Taahhüdü

Sürdürülebilir mobilitenin öncüsü Continental, Avrupa Hareketlilik Haftası’nda geleceğin şehirlerine ilham veriyor. Yenilenebilir ve geri dönüştürülmüş hammaddelerle geliştirilen lastikleri, ISCC...

BMW ConnectedDrive ve MINI Connected ile

BMW ConnectedDrive ve MINI Connected ile Geleceğin Mobilite Deneyimi Borusan Otomotiv’de Borusan Otomotiv’in Türkiye distribütörlüğünü üstlendiği BMW ve MINI markalı...

Bentley’in ABD’deki işleri anlaşmanın ardından toparlanıyor

Dünyanın dört bir yanındaki otomobil üreticileri, Trump Yönetimi'nin gelişen tarife müzakerelerini çevreleyen belirsizliği dengelemek için mücadele ediyor. İngiltere merkezli...

Çin ve Meksika arabalara uygulanan gümrük vergileri konusunda iki kez düşünüyor

Çin, otomobillerinin ithalatına %50 gümrük vergisi getirilmesi olasılığını değerlendiren Meksika'ya sert bir uyarıda bulunuyor. Ticaret Bakanlığı, Orta Amerika ülkesini devam...

Bridgestone, Lamborghini Fenomeno’nun Resmi Lastik Tedarikçisi

Brisa’nın global ortağı Bridgestone, Lamborghini'nin yeni Fenomeno süper otomobili için resmi lastik tedarikçisi olarak seçildi. Lamborghini’nin 20. yıl dönümünü kutlamak...

Güney Kore, Hyundai fabrikası baskınında gözaltına alınan işçilerin serbest bırakılıp evlerine bırakacağını söyledi

Federal ve göçmenlik büroları geçen hafta Georgia'daki tesiste düzenlenen operasyonda yüzlerce Güney Koreli işçiyi tutukladı. Başkan Lee Jae Myung'un ofisi...

Suzuki Swift 10 Milyon Satış Adedini Geride Bıraktı…

Japon otomotiv devi Suzuki, Kasım 2004’te tanıttığı ve bugün 4. nesliyle yollarda olan Swift modelinde 10 milyonluk küresel satış...

The UK new car market recorded its second successive year of growth with 1,952,778 new cars reaching the road in 2024 – a rise of 2.6% on the previous year, according to the latest figures from the Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT). In the final month of the year, the market remained flat at 140,786 units, a marginal -0.2% decline, capping off a challenging year for the sector as manufacturers strove to create demand for electric vehicles in a bid to meet new mandated sales targets.

Over the full year, growth was delivered entirely by fleets, up 11.8% to reach 1,163,855 units, accounting for a record six in 10 (59.6%) new car registrations. Conversely, registrations by private buyers fell by -8.7% to 746,276 units – less than in 2020 when social distancing restrictions during the pandemic shut down the market for three months.1 The far smaller business sector saw uptake fall by -3.1% to 42,647 units.

The first year of mandated targets for new zero emission vehicles finished with another strong December performance, with 43,656 new battery electric vehicle (BEV) registrations accounting for 31.0% of the market – the highest since December 2022’s record 32.9%. As a result, BEVs made up 19.6% of the market (381,970 units) in 2024, up by more than a fifth (67,283 units) from last year, but short of the 22% demanded by the mandate.

Industry has pulled every lever to try and achieve this target, with manufacturer discounting totalling more than £4.5 billion in 20242, an amount that is not sustainable in the long term. Billions of pounds of investment in new technologies and products over the past decade have delivered a record 132 ZEV models to the UK market, up 38% since 2023 to account for a third of all models available, with an average range of almost 280 miles – more than two weeks’ of driving for most people.3

One of the major constraints to growth, however, has been lacklustre demand by private buyers, with only one in 10 choosing an EV in 2024. Petrol remained the most popular powertrain among these buyers, commanding 61.0% of demand, with hybrid electric vehicles (HEVs) in second place (16.0%). Conversely, around 64,000 more BEVs were registered by businesses and fleets than a year ago, with such vehicles representing a quarter (25.4%) of those segments’ registrations and demonstrating the effectiveness of the compelling tax incentives afforded non-private buyers.

Across the total market, pure petrol and diesel car registrations fell by -4.4% and -13.6% respectively as more buyers swapped either to BEVs, or to lower emission hybrid electric vehicles (up 9.6%) and plug-in hybrids (up 18.3%).

Consequently, average new car CO2 has fallen by -6.2% to 102.1g/km. While this will assist some manufacturers with mandate compliance, the extent to which it will help will remain unclear until confirmed baseline CO2 figures are provided by government. Meeting the mandate thresholds in 2025 will be even more intense as the target is now 28% – requiring an EV market uplift of just under 50%.

Action is needed now to amend the regulation to reflect the reality of a constrained market and ZEV demand failing to grow in line with expectations. When the previous government drew up plans for a mandate the 2024 BEV market was forecast to be almost 20% – or some 75,000 units – larger than has eventuated.4 With manufacturer support at record but unstainable levels, government must do more to stimulate private demand and challenge chargepoint operators to accelerate rollout, ensuring the UK has a reliable, affordable and comprehensive nationwide network of infrastructure that dispels any doubts potential EV buyers may harbour so ever more drivers will make the switch.

Mike Hawes, SMMT Chief Executive, said, “A record year for EV registrations underscores vehicle manufacturers’ unswerving commitment to a decarbonised new car market, with more choice, better range and increased affordability than ever before. This has come at huge cost, however, with the billions invested in new models being supplemented by generous incentives which are unsustainable. We need rapid results from the regulatory review and urgent substantive support for consumers – else automotive investments will be at risk and the jobs, economic growth and net zero ambitions we all share in jeopardy.”

Diğer Haberler

İsveç’te Otonom Toplu Ulaşım Karsan Otonom e-ATAK

İsveç’te Otonom Toplu Ulaşım Karsan Otonom e-ATAK ile Başladı “Mobilitenin Geleceğinde Bir Adım Önde” olma vizyonuyla bir dünya markası olan Karsan, dünya çapında gerçekleştirdiği başarılarına...

Otomotiv şirketlerinin yüzde 86’sı yapay zekâya yatırım yapıyor

KPMG'nin “Küresel Otomotiv Yöneticileri” anketine göre sektördeki her üç yöneticiden biri üç yıl içinde iş modellerinin tamamen değişeceğini öngörürken, otomotiv şirketlerin yüzde 86'sı yapay...

Aon, Formula 1takımı Scuderia Ferrari HP’nin sponsoru oldu

Aon, Formula 1'in en köklü takımlarından Scuderia Ferrari HP ile uzun süreli bir sponsorluk anlaşması imzaladı. Monza'daki İtalya Grand Prix'siyle başlayan iş birliği; hız,...

TÜSED’den Yedek Parça Tedarik Süreçlerine Dair Çözüm Çağrısı

60 Milyar TL’lik Yedek Parça Tedariki Sigorta Eksperlerinin Yönetiminde TÜSED Türkiye Sigorta Eksperleri Derneği Yönetim Kurulu, sigorta sektöründe kritik öneme sahip olan yedek parça tedarik...

BMW ConnectedDrive ve MINI Connected ile

BMW ConnectedDrive ve MINI Connected ile Geleceğin Mobilite Deneyimi Borusan Otomotiv’de Borusan Otomotiv’in Türkiye distribütörlüğünü üstlendiği BMW ve MINI markalı 40 bin bağlantılı otomobil, sürücülerine...

BYD Türkiye, “Teknoloji Şovu”na TEKNOFEST İstanbul’da Devam Etti

YD Türkiye, Kemerburgaz’da inşa ettiği özel alanda YANGWANG U8 ve YANGWANG U9’un benzersiz yeteneklerini sergilediği nefes kesen teknoloji şovunun ardından, şimdi de bu modelleri...

BMW Golf Cup 2025 Türkiye Elemeleri Başlıyor

Borusan Otomotiv'in Türkiye distribütörü olduğu BMW’nin dünyanın en yüksek sporcu katılımına sahip golf turnuvası BMW Golf Cup 2025 Türkiye Elemeleri, 17 – 21 Eylül...