Parça bulunurluk krizi 2022’de sürecek

®
Çok Okunanlar

Çinli elektrikli kamyon üreticisi Windrose, Trump ile ABD’ye giriyor

ABD Başkanı Donald Trump, Çin ve diğer ülkelere uyguladığı gümrük vergilerinin Amerika'da imalatın yeniden inşasına yardımcı olacağını söylerken, Çin...

Alpine’in Dieppe’de 70. yıl dönümü kutlaması

Alpine, 70. yıl dönümünü kutlamak için 150.000 tutkunu Dieppe'de olağanüstü bir kutlama hafta sonu için ağırladı. Dünden bugüne 1.700'den...

Nissan Haziran ayına özel servis kampanyası

Haziran indirimleriyle Nissan’ınızı tatile hazırlayın! Nissan sahipleri tatillerine güven ve konfor içinde çıkıyor. Nissan Türkiye Haziran ayına özel servis kampanyasıyla,...

“OPET, sektörünün en güçlü ve en fazla büyüyen markası”

OPET, geçtiğimiz yıl olduğu gibi bu yıl da sektörün üzerinde büyüyerek ilk 3 firma arasında pazar payını artıran tek...

Yeni nesil C3 Aircross modeli Türkiye’de 1.249.900tl

Otomotiv dünyasının, ismi konforla özdeşleşen markası Citroën, yeni nesil C3 Aircross modelini Türkiye’de 1.249.900 TL’den başlayan fiyatlarla satışa sundu....

Çeşme Marina’da Ziyaretçiler ile Buluşuyor

Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery, İzmir’de Çeşme Marina Araç Sergileme etkinliğine start verdi. 10 Haziran’a kadar devam edecek...

Volvo Cars, dünyanın ilk çoklu adaptif emniyet kemeri

Volvo Cars, dünyanın ilk çoklu adaptif emniyet kemeriyle güvenlikte yeni bir dönem başlatıyor Volvo Cars, bugün emniyet kemerine yönelik önemli...

Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği’nin (OSS) Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Özalp, otomotiv satış sonrası pazarı özelinde yılın üçüncü çeyreğine ilişkin çarpıcı açıklamalarda bulundu. Satışların artışa geçtiğini vurgulayan Özalp, “Sektörde talep var, satışlar artıyor, beklenti yüksek. Ama bunu karşılayabilmek için gerekli yedek parça tedarikinde hammadde, lojistik ve maliyet kaynaklı sorunlar yaşanıyor. Sektörde de bu yüzden çelişkiler, paradokslar mevcut. Parça bulunurluk krizinin ise 2022’de süreceğini öngörüyoruz” dedi. OSS Derneği’nin yılın üçüncü çeyreğine ilişkin anketi ise sektörün durumunu gözler önüne serdi. Ankete göre; satışlarda ve ihracatta yaşanan hareketliliğe karşın yılın son çeyreğinde yatırım planlayan şirketlerin sayısında düşüş yaşandı. Sektörün, yatırım planı konusunda yılın ilk aylarındaki temkinli yaklaşımına benzer bir tutum sergilediği ortaya çıktı. En önemli sorunun ise “tedarik problemleri” olduğu belirlendi.

Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği’nin (OSS) Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Özalp, otomotiv satış sonrası pazarına ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Pandemiyle artan araç hareketliliğinin sektörde ciddi bir talep yaşanmasına neden olduğunu söyleyen Özalp, “Ancak planlama ve tedarikle ilgili sıkıntılar var. İnsanlar da yedek parça ihtiyacını gördü. Önceden örneğin 100 birim sattığımız ürünün 120 birim olabileceğini öngörüyorken, bunun şimdi 150 – 200 birim talep olduğunu görebilmek günün şartlarında çok kolay değil. Talep öngörülemiyor” diye konuştu. 

Sektörün en önemli krizi…

Tüm bu süreçlerin tedarik zincirinde kırılma noktalarına neden olduğunu vurgulayan Özalp, “Tedarik zincirindeki kırılan noktalarının birincisi, ‘orijinal parça’ dediğimiz araç üretiminde kullanılan parçaların üretilememesi. Bildiğiniz üzere geçen yılı da dahil edecek olursak otomotiv sektöründe üretimde 10 milyondan fazla araçlık bir kayıp var. Çünkü çip yok ve çip olmayınca diğer parçalar da üretilemiyor. Çip krizi yalnızca aracın banttan çıkmasıyla ilgili bir durum değil, bu durum diğer yedek parça taleplerinin de durdurulmasına sebep oluyor. Çünkü genel anlamda orijinal yedek parça üreticileri, parçalarını direkt aracın üretim ve montajına verdikleri için burada sıkıntı yaşıyorlar. Bu, en önemli krizimiz. Çip sadece araçlarda yok, yedek parçalarda da var. Bazı çiplerin olmaması, yedek parça üretimini de etkiliyor” dedi.

Parça bulunurluk krizi 2022’de sürecek!

“İlk defa aftermarket (satış sonrası) parçalarında sıkıntılar oldu. Bu, pandeminin ardından yaşandı” açıklamasını yapan Özalp, “Pandemiyle birlikte olan bu değişimin ardından Uzakdoğu kaynaklı ürünler avantajını yitirdi. Bunun temelinde üç büyük sıkıntı var. Birincisi; hammaddenin yeteri kadar gelmemesi, hammaddeye ulaşılamaması, fiyatların çok yükselmiş olması. Eski noktaya artık gelinmesi çok zor. Bununla beraber enerji, elektrik büyük bir sıkıntı. Çin’deki fabrikalarda elektrik sıkıntısı nedeniyle 3 gün çalışma, 4 gün kapatma durumu var. Bu, maliyetlerimizi artırıyor, verimliliği azaltıyor. Üçüncüsü de navlun maliyetleri 4 kat arttı. Çin’in ucuz mal avantajı, navlun maliyetleriyle avantajını yitirdi. Firmalar, Çin’de ürünlerini ürettirmiş de olsa parasını ödemiş de olsa ürünlerini almıyorlar. Bunların kısa vadede çözülmeyeceğini, parça bulunurluk krizinin 2022’de süreceğini öngörüyoruz” dedi.

“Talep var, talebi karşılayacak bir kaynak sıkıntısı da var”

Yaşanan sorunlara karşın sektördeki talebin daha da artacağını belirten Özalp, “Geçen sene ve iki sene öncesine göre satışlarımız arttı. Durumumuzu özetlemek gerekirse; talep var, satış var, beklenti yüksek. Ama bunu karşılayabilmek için gerekli yedek parça tedarikinde hammadde, lojistik ve maliyet kaynaklı sorunlar yaşanıyor. Sektörde de bu yüzden çelişkiler, paradokslar mevcut. Talep var, talebi karşılayacak bir kaynak sıkıntısı da var. Türkiye’de de o üretimi karşılayacak kaynak yok” diye konuştu. 

Geçen yılın aynı çeyreğine göre yüzde 27’lik artış!

OSS Derneği’nin üyelerinin katılımıyla düzenlediği anket ise üçüncü çeyrekte sektörün durumunu ve yaşanan sorunları gözler önüne serdi. 2021 Yılı Üçüncü Çeyrek Sektörel Değerlendirme anketine göre; yılın üçüncü çeyreğinde, ikinci çeyreğe göre üyelerin yurt içi satışları ortalama yüzde 22 arttı. Yılın üçüncü çeyreğinde yurt içi satışlarda geçen yılın aynı dönemine göre de ortalama yüzde 27’ye yakın artış oldu. Ankette; katılımcıların bu yılın üçüncü çeyreğine göre, son çeyrekte yurt içi satışlarda ortalama yüzde 7 artış beklediği de belirlendi. Katılımcılar, tahsilat süreçleri konusunda ise yılın üçüncü çeyreğinde bir önceki çeyreğe göre bir değişiklik olmadığını aktardı. Çalışmada sektörün istihdam politikaları da ele alındı. Bu kapsamda istihdam ile ilgili soruya katılımcıların yüzde 54,1’i “arttı”, yüzde 40,5’i “değişiklik yok”, yüzde 5,4’ü de “azaldı” yanıtını verdi.

Sektörün en önemli sorunları!

Ankete göre tedarik problemleri yükselişe geçti. “Döviz kurlarındaki hareketlilik” ve “kargo maliyet/ teslimat problemleri” de yılın başından bu yana yaşanan sorunlar olarak dikkat çekti. Bir önceki ankette katılımcıların yüzde 67’si başlıca sorunlarının “döviz kuru/kur artışı” olduğunu belirtirken, bu oran son ankette yüzde 77’ye çıktı. Yine bir önceki ankette katılımcıların yüzde 54’ü “kargo maliyetleri & teslimat problemleri” yanıtını verirken, son ankette bu oran yüzde 62,2 oldu. Bu soruyu “iş ve ciro kaybı” olarak cevaplayanların oranı bir önceki ankette yüzde 30 iken, son ankette yüzde 5,4’e düştü. “Nakit akışında yaşanan problemler” cevabını verenlerin oranı bir önceki ankette yaklaşık yüzde 35 olurken, son ankette bu oran yüzde 20’ye düştü. “Pandemi sebebiyle çalışan motivasyon kaybı” yanıtını verenlerin oranı bir önceki ankette yüzde 36,5 iken, son ankette bu oran yüzde 28,4’e geriledi. “Gümrükte yaşanan problemler” diyenlerin oranı bir önceki ankette yüzde 33 olurken, son ankette de bu oran yüzde 40,5 oldu. “Tedarik problemleri” yanıtını verenlerin oranı ise bir önceki ankette yüzde 82,5 olurken, son ankette bu oran yüzde 83,8’e çıktı. Ankette yatırım planları mercek altına alındı. Yılın son çeyreğinde yatırım yapmayı planlayan üye oranının yüzde 39,2 olduğu ortaya çıktı. Bir önceki ankette üretici üyelerin yüzde 48,40’ı yatırım planlarken, yeni ankette bu oran yüzde 46,7’ye, dağıtıcı üyelerde ise yüzde 43,3 olan oran, bu dönemde yüzde 34,1’e geriledi. 

İhracatta yükseliş trendi!

Üreticilerin üçüncü çeyrekteki kapasite kullanım oranı ortalaması yaklaşık yüzde 82 oldu. Yılın ikinci çeyreğine oranla, üretici üyelerin üretiminde ortalama yüzde 11, geçen yılın aynı dönemine göre de yüzde 19 artış yaşandı. Ankette yılın üçüncü çeyreğinde üyelerin ihracatlarının, bir önceki çeyreğe göre dolar bazında ortalama yüzde 8,5 oranında yükseldiği de belirlendi. Geçen yılın aynı dönemine göre de bu yılın üçüncü çeyreğinde dolar bazında ihracatta ortalama yüzde 15’lik artış yaşandı.

Diğer Haberler

JAECOO J-CLUB Etkinliğini Evcil Hayvan Temasıyla

JAECOO, kullanıcılarına hayatın her anında yanında olduğunu hissettiren uygulama ve projeleriyle dikkatleri üzerine çekmeye devam ediyor. Bu kapsamda Ankara'da kullanıcılar için özel olarak gerçekleştirdiği...

24 Saat Le Mans yarışına iki adet PEUGEOT 9X8 ile katılıyor

Team Peugeot TotalEnergies, 93. 24 Saat Le Mans yarışına iki adet PEUGEOT 9X8 ile katılıyor. Bu heyecan dolu dayanıklılık mücadelesinde, takımın başarılı pilotları Di...

MG’nin Benzersiz EXE181 Konsepti iF Design Awards

MG, markanın asil ve sportif ruhunu yansıtan modelleriyle dikkat çekiyor. Bu paralelde, iddialı konsept otomobili MG EXE181, en prestijli tasarım ödüllerinden olan iF Design...

Çeşme Marina’da Ziyaretçiler ile Buluşuyor

Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery, İzmir’de Çeşme Marina Araç Sergileme etkinliğine start verdi. 10 Haziran’a kadar devam edecek etkinliğe katılanlar, araçları inceleme ve...

1 Milyon Adetten Fazla Araç Satışı

Chery Ocak-Mayıs Döneminde 1 Milyon Adetten Fazla Araç Satışına İmza Attı!  Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery, ilk 5 aylık performansıyla da bu ünvanını korumayı...

Stellantis modelleri için yeni LIQUI MOLY motoryağı

Top Tec 6320 5W-30 öncelikle Citroën, DS, Fiat, Jeep, Opel, Peugeot ve Toyota markalarının PSA motorları bulunan benzinli ve dizel araçlar için geliştirilmiştir. LIQUI MOLY'nin...

C3 Aircross’ta 200 bin TL indirim vadeli

Citroën, üstün konforlu ve gelişmiş teknolojiye sahip modellerini haziran ayında da birbirinden özel kredi koşulları ve fiyat teklifleriyle sunuyor. Bu kapsamda; sıfır emisyonlu mobilitenin keyfini...