Test Sürüşü: YENİ ViTO TOURER 119 CDI

Yazar: Murat ÇARPIŞANTÜRK | Fotoğraf: Mehmet TIKNAZ

Kısa zaman önce yenilenen Mercedes-Benz Vito, Çok yönlü kullanım özellikleriyle gerek farklı ölçeklerde işletmelerin en iyi mesai arkadaşı gerekse de geniş ailelerin en iyi yol arkadaşı. Otomobil ruhsatlı olarak satın alabileceğiniz Mercedes-Benz Vito’nun karakteristik ve dinamik tasarımı yeniden yorumlanmış.

Modern ve şık görüntüsüyle günlük hayatlarında yepyeni bir stil yaratmak isteyenlere hitap edebilen yenilikçi tasarım felsefesine sahip yeni Vito’nun en belirgin özellikleri arasında markanın karakteristik ön panjurunun gövde renginde ön tamponlarla bütünleşen tamamen yeni krom şerit kaplamalı ön ızgarasıyla hemen fark ediliyor. Izgaranın ortasında konumlandırılan “Mercedes Yıldızı” üç adet siyah çıta tarafından çevreleniyor. Geriye doğru uzanan farları ve otomobillere gönderme yapan dinamik gövdesi yer alıyor. Ayrıca yeni led farlar ve yeni ön tasarımı aracın tasarım öğelerini oluşturan diğer yenilikler. LED stop lambaları da aracın dinamik yapısını güçlendiren unsurlar. Tourer Select modele özgü tavan barları ve yeni nesil jantlar ise aracın değişen görsel parçalarından bir diğeri. Anahtardan kumanda edilen otomatik yan sürgülü kapılar ayrıca ön torpido ve yan sağ sol kapı direklerinde bulunan butonlar sayesinde iniş binişlerde rahatlık sunuyor.

Modelin iç tasarımını yorumlarsak güçlü duygular hissettiren ön yüzü bizi karşılıyor, dinamik, akıcı ve şık çizgileriyle rakiplerinden ayrılıyor, dışında olduğu kadar iç görünümünde de premium tasarım sunan model de sürücü odaklı şık bir gösterge tablosu, mükemmel temiz ve net yol görüşü sürücü kabininde kullanılan iç mekan tasarımında fonksiyonellik ve kişiselleştirilebilir unsurlar göze çarpıyor. Sürücüyü merkeze alan gösterge paneli ve diğer tüm unsurların yerleşim düzeni sürüş zevkini artırıyor. Ayrıntılara verilen önem, direksiyon, havalandırma delikleri, gösterge paneli ve radyo gibi tüm unsurlarda dikkat çekiyor. Arkaya kadar uzanan büyük camlar ve tavan sunroof’ları Vito’nun iç mekanının aydınlık olmasını sağlıyor.

Binek araç modellerinden anımsadığımız 3 kollu direksiyon bir ticari araç için oldukça sportif görünüyor üzerinde bulunan ayar butonlarının karmaşık olmaması kullanımı çok keyifli hale getiriyor, ayrıca vites değişim kulakçıkları sayesinde spor sürüş sunuyor olması gerçek anlamda sürüş keyfini yükseltiyor, oldukça zengin ekipmanlardan oluşan güvenlik donanımı Vito’nun üstün güvenlik anlayışının kusursuz bir yansıması olarak belirginleşiyor.

İç mekanın şık deri döşemeleri koltuk aralarındaki eşya gözleri aydınlatmalı yolcu aynaları ile yolcu konforunu üst düzeye çıkarırken sürücü konforundan da ödün vermiyor, anlaşılan o ki Vito Tourer Select konforlu olması için üretilmiş bir model ve o kendisini üretenleri bu konuda kesinlikle mahcup etmiyor.

Mercedes-Benz Vito Tourer Select test aracımızın motor kaputunun altında bu sınıftaki araçlara göre oldukça güçlü sayılabilecek bir motor görev yapıyor. Kullanıcısına sıra dışı bir araçla karşı karşıya olduğunu hissettiren 1950 cc’lik turbo beslemeli Euro 6b-TEMP M1 emisyon standart özelliklerine sahip motoru 4200 devirde 440 Nm torku ile Vito, Tourer beklenilenin üzerinde bir performans sağlaması ve gücünü arka tekerlere neredeyse kesintisiz bir şekilde ileten 7 ileri 7G-Tronic Plus şanzıman donanımlı Vito aracımızın vites aralıkları milisaniyeler içerisinde sessizce vites geçişleri ile sürüş konforunu arttırken, uzun yollarda Vito’da standart olan ESP sayesinde ulaşılan her hızda maksimum güvenlikli sürüş yaşanılıyor.

1950cc turbo beslemeli yeni nesil geliştirilmiş motoru ile 4200 dev/dak’da 190 bg güç üreterek, segmentinde referans model olma konumunda. 440 Nm’lık azami torka sahip olan yeni Vito Tourer Select bu sayede 0’dan 100 km/s’ye 9.2 saniyede ulaşıyor. Aracın son hızı, 206 km/saat ile sınırlı. 440 Nm’lik yüksek tork ve bu torkun alt devirlerden itibaren kullanıma sunuluyor olması araca yüksek bir çekiş gücünün ortaya çıkmasını sağlıyor. Bunun yanı sıra, verim arttırıcı önlemlerin sistematik olarak uygulanmasıyla yakıt tüketimi karma olarak 5.7 litre, şehir içi 6.5 litre, şehir dışı 5.2 yakıt tüketim değerlerine sahip. Sonuç olarak, Mercedes-Benz ailesinin hafif ticari araç segmentinde şık ve kaliteli asil duruş sergileyen Vito Tourer modeli gerçek anlamda kullanıcısını tatmin edecek ve yıllarca hem şehir içi hem şehir dışı kullanıma uygun hale getirilmiş güvenlikli bir araç olduğunu belli ediyor. İlk fırsatta sizlere en yakın bir Mercedes-Benz bayisine gitmenizi, aracı yakından incelemenizi, test sürüşüne çıkmanızı öneriyorum.

TEST SÜRÜŞÜ VE DİĞER EDİTÖRLERİMİZİN YORUMLARI:
Mercedes-Vito’da F1 direksiyon vitesleri olduğundan daha hızlı çalışıyor. Yalnız bir handikap var; Vites Drive modunda iken, araç 10-20km hızlar ile yavaş olarak seyrederken ya da daha yüksek hızlarda bile hareket ediyor olsa; Eliniz yanlışlık ile sağ tarafta vites koluna çarpar ise ya da bir şekilde kolu geri vites, park ya da boş konuma getirebiliyorsunuz. Bu vitesi araç Drive modunda iken ileriye doğru sürüş hareketini yaparken, araç durmadan vitesin başka bir konuma geçebiliyor olması aracın yazılımsal bir hatası olabilir. Direksiyonu çevirirken bir manevra hareketinde eliniz çarpabilir bu durumda parka ya da geri vitese geçmesi sonucu aracı direk olarak kasarak durdurup parka alıyor. Normalde araç durmadan vitesin park moduna, geri vitese yada boşa geçmemesi gerekir. Aracın gündüz yanan ön led farları gayet iyi olmuş. Aracın arka tarafında yenilenen arka far grubu gayet iyi gözüküyor. Aracın her iki kapısının kayar olarak açılması çok iyi ve işlevsel. Şöför koltuğunun çok yönlü elektrikli ayarın olmaması pek iyi olmamış. Yine sol tarafta çoğu rakiplerinde olan şöför kol dayanağı bulunmamakta. Şöför koltuğu da daha ergonomik ve kullanışlı olabilirdi. Direksiyon yükseklik ve derinlik ayarı elektirikli olması beklenirdi. Ticari araç olduğu için navigasyon daha büyük ve daha iyileştirilmiş olabilirdi. Aracın A sütünlarında ki airbagler dikkat çekici. Ön konsolda ve göğüste telefon ve benzeri eşyalar için geniş alanların olması hoş Ön ve Arkada darbe emici süspansiyonları sayesinde rakiplerinden ayrılıyor. Özellikle arkada oturan yolcular bu bakımdan zıplama yaşamıyor. Süspansiyon ve amortisör sistemi beklenilenden üst düzeyde. Bu bakımdan da yolu daha iyi tutuyor. Özellikle kış lastikleri ile yapmış olduğumuz test sürüşünde yol kenarında biriken sularda aracın kayma ile beraber güzel bir şekilde toplarladığını yüksek su hızlı geçişlerinde güvenlikten ödün vermedi. Kış lastikleri ile çok iyi bir sonuç verdi. Performans olarak ise araç dinamik modda iken sorun yok. Comfort modunda iken hızlanma rakiplerinden bir tık geride kalıyor. Bu aracın comfort modu kullanımı aynı sport-dinamik modda olduğu gibi olmalıydı.