Yeni Grandland yüksek verimli motor yelpazesi, Start/Stop yakıt tasarruflu aktarma aksamı içeren 8 ileri otomatik şanzıman seçeneği ile sunulan 1.5 Turbo Dizel 130 beygir gücündeki kompakt crossover suv aracın test sürüşünü gerçekleştirdik.
Opel Grandland’ın öncelikle dış tasarımına baktığımızda 4477mm yandan ön tampon ve arka tampon bitiş noktasına kadar bir uzunluğa sahip. İki ayna arası 2098mm ve tam olarak 1825mm dış genişliğe sahip. İçeride ise Grandland 1610mm’lik bir oturma kapasitesi sunmakta.
Üzerinde ise 19” Alaşımlı 5’li Çift Kollu Elmas Kesim Jantlar yer alırken test aracımızda Michelin marka 205/55 R19 Lastikler yer alıyor. Dizel olduğu için ortalama da 5,1 – 5,2 litre fabrika yakıt tüketimi verileri olsa da biz şehir içi ve şehir dışında test sürüşü karma kullanımda ortalama da 6.6 litre yakıt tüketimi olarak gördük. Ekonomik ve uzun yolda sabit hız kullanımlarda bu 5,5 litreye hatta 5,0 litreye kadar çok rahat düşebilme potansiyeline sahip bir araçtır.
Özellikle aile ve bayan kullanıcılar (çocuklu-çocuksuz) için çok ideal bir tasarım kullanılabilirlik ve sürüş özelliklerine sahip bir araç. Araç 0-100 km/s hızlanmasını ilk kalkış ivmesi hızlı bile olsa daha sonrasında 11.5 saniyede tamamlıyor. Aracın ilk kalkış ivmesi ve hızlanması bazı zamanlarda yüksek gelen güçten ön tarafı boşa çıkarmak sureti ile tekerlerin (lastiklerin) boşa dönmesini bile sağlamakta. Bu sebeple üzerinde daha dişli ve kalın yanaklı lastiklerin özellikle bu ve benzeri araçlarda kullanımlarında hem yol tutuşu hem de güvenlik ve ekonomik kullanım adına büyük önem arz etmektedir.
Aracın ön yüzü ve panelin diğer son Opel ailesinde ve elektrikli-hybrid araçlarda olduğu gibi oldukça çekici ve kendine baktıran bir yüz tasarımına sahip olduğunu görmekteyiz. Aracın ön tarafı diğer kullanıcıların ilgisini de yollarda çekmekte.
Aracın tasarımının başarılı bir kompakt Suv tasarımı olduğunu söyleyebiliriz. Fakat aracımız bir Suv’da olması gerektiği gibi otomatik 4×4 çeker değil. Bu sebeple bu araç ile arazi ve yol dışı yollarda kullanmanızı özellikle üzerinde ki lastikleri bakımından da tavsiye etmeyiz.
Elbette ki otomatik açılıp-kapanan arka bagaj kapağı hızlı ve sorunsuz iyi çalışmakta. Grandland arka tarafı tam olarak 514 litrelik bir bagaj hacmi sunuyor.
Bagaj içinde standart lastik boyutlarında olmayan bir adet daha yedek lastiği yer alıyor. Yeni Grandland’de “Eko”, “Normal” ve “Spor” sürüş modlarını seçerek aracı kullanabilirsiniz.
AGR sertifikalı ergonomik ön koltuklar, kablosuz şarj sistemi ve ısıtmalı direksiyon gibi
özellikler sürüş konforunu tam anlamıyla yaşamanıza sebep oluyor. 360 derece çevre görüş kamerası, yarı otonom sürüş, gelişmiş park pilotu gibi birçok konfor ve güvenlik sistemleri de ayrıca yeni grandland araçta yer almaktadır.
İç konfor, özellikle ön koltuklarda manuel ayarlanabilen bacak baldır desteği vites kolunun yapısı ve kullanımı iç dizayn ve tuşlar bu anlamda oldukça başarılı ve sürüş için bir o kadar konforlu bir yapıya sahip. Bayanların çok hoşuna gidecek tarzda.
Tabi ki aracın performansını normal ve Sport modlarında sonuna kadar deneyerek sınırlarını oldukça tüm yol şartlarında deneyerek test sürüşümüzü Opel’i zorlayarak ve motorunu da biraz bağırttırmak sureti ile test ettik. Aracın üzerinde direksiyon hemen altında yer alan F1 vites kulakçıkları bu anlamda bize bu test sürüşünde yardımcı oldu diyebiliriz. F1 vites kulakçıklarının daha hızlı cevap vermesi vites düşürmek istediğimiz virajlı zorlu yollarda ihtiyacımızın olduğu performanslı kullanımlarda anlarda işimizi daha iyi yapmamıza bu anlamda yardımcı oldu.
Opel’in Grandland sürüş özellikleri arasında yer alan cruise control ve yarı otonom sürüşün olması gerektiği gibi özellikle kıvrımlı yollarda görevini iyi bir şekilde yapmaya çalıştığını yaşamış ve görmüş olsak ta özellikle şu zamanlarda hiçbir şekilde herhangi bir aracın otonom kullanımına riskli yollarda çok fazla güvenmenizi de önermiyoruz. Çünkü google ve tesla gibi insansız otonom araçlar üzerinde teknoloji, mühendislik ve alt yapılarında uzun süre çalışılmış araçlarda dahi büyük hataların ve kazalara sebebiyet verecek unsurların olduğunu duymaktayız.
Bu tarz araçların başlangıç ve bitiş noktalarında şoföre büyük iş düşüyor. Kaldı ki bazı yeni otoban yollarımız haricinde zaten bu tarz araçların sürüş otonomlarına direk olarak güvenebileceğimiz yollar bulunmuyor.
Grandland’ın arka yolcu tarafı diz mesafesi kabul edilebilir sınırlar içerisinde yer alırken, kol dayama, ısıtma çıkışları yer alıyor. Aracın arka tarafında oturan yolcular için makul seviyelerde konfor ve yaşam alanı sunulmuş. Oldukça fazla bir lüks suv havası bu anlamda işlevsellik olarak beklememekte fayda var. Yalnızca çocuklarınızı isofix bağlantısı ile güvenli bir şekilde koltuklarında taşıyabilirsiniz.
Sürüş dinamikleri özellikle performanslı test sürüşlerimiz esnasında sert ve hızlı girip-çıktığımız virajlarda ani ve sert direksiyon hareketlerimiz esnasında aracın viraj içinde gaz tepkilerimiz ile birlikte ön tarafında burun kısmının dönmemiz gereken yerlerde çok yüksek hızlarda şerit dışına çıkarak hafif kayma eğilimi ile beraber (ön lastiklerinde boşa çıkması ile) beraber yola çok fazla tutunamayarak dönüş açısını tam anlamı ile koruyamadığını fark ettik. Bu normal sürücü kullanım ve frenli girilen virajlı dönüşlü yollar haricinde yalnızca performans ve aracın tam anlamı ile sınırlarını zorladığımız yol testlerinde almış olduğumuz bir geri bildirimdir. Aracın normal yol koşulu sürüşlerinde böyle bir problem yaşatacağını sanmıyoruz. Buna bir problem demekte doğru olur mu? bilemiyorum. Araç yapısı geriği virajlarda sert kullanımlarda direksiyon komutumuzu tam olarak gerektiği şekilde uymayarak karşı şeride geçiş ve kendi şeridine tutunamadan kayma yapma eğilimine büyük oranda sahipti.
Lastiklerden kaynaklı olduğunu düşündüğümüz test sürüşü esnasında yapılan sürekli farklı denemelerde aslında direksiyon hareketlerimize aracın tam olarak ön tarafın dönme açısı olarak ta cevap veremediğinin kanaatine vardık. Bu aracın süspansiyon amortisör sistemi ya da yatma açısından da kaynaklı olabilir. Çünkü bir diğer gözlemlediğimiz diğer bazı suv araçlarda aslında olmayan şey, Grandland uzun virajlarda ve belirli bir hızlar ile dönüşü uzun tutulan yollarda çok fazla yatma eğiliminde olarak lastik yanaklarına da ayrıca çok fazla güç ve ağırlık bindirdiğini bu anlamda söylememiz de fayda var.
Fakat bu endişeye yol açmayacak normal sürücüler ve bayan kullanımları adına çok fazla önem arz etmeyen bir ayrıntı da olabilir.
Bunun haricinde aracın multimedya ve navigasyon, bilgi-eğlence ekranı dokunma ve işlevsellik bakımından da oldukça zayıf bulduk. Ön gösterge panelinde ise hız-km ve devir saati gibi genel anlamda komple olarak değişmeyen ekran bazen ve genel olarak değerlendirdiğimizde çok farklı bir seçenek sürücü ekranı sunmadığından bazıları için zaman içerisinde sıkıcı olabilir mi?
Genel anlamda Honda HR-V, Nissan Qashqai gibi rakiplerine baktığımızda ise Opel Grandland’ı ayrıştırmak ve karar vermekte sizler gibi zorluk çekeceğimiz bir araç gibi duruyor.