Yazar: Mehmet Tıknaz
Öncelikle Ford Kuga’nın test sürüşünü 43.000 km’de biraz geçte olsa yapabildik. Kuga’nın dış tasarımına ve araca dışarıdan komple baktığımızda Ford Puma ve Focus HB’nin daha büyüğü ve o araçların hormonlanmış yumurta biçiminde gibi durduğunu söylemeliyim. Araç dışarıdan oldukça büyük ve içeriden de baktığımızda Kuga’nın önceki nesli ile bir bağlantısı olmadığını açık ve net görebilmekteyiz. Aracın dış tasarımında dışarı bükey çıkık olan tasarım içeride geniş ve ferah bir alan olmasını sağlıyor. Bu anlamda tasarımı yadırgamamak ta fayda görüyorum. Araca özellikle tam yandan baktığımızda Puma ve Focuc HB’nin biraz daha büyük hacimli hali olarak daha net bir şekilde gözler önüne seriyor.
Aracın standart donanımı üzerinde ise 225/55/R19 V Continental marka lastiklerin olduğu 5 kollu alaşımlı jantta gözümüze çarpıyor. Acaba Suv bir araçta 55 olan lastik yanak yüksekliği kurtarır mı ? sert girişlerde jantları çarpmamıza ne kadar engel? bu da ilk bakışta tabi merak konusu.
Aracın sürüş özelliklerine ve kokpit kısmına baktığımızda çok fonksiyonel bir direksiyon yapısı ile karşı karşıyayız. Buna F1 direksiyon el pedalları da eklenmiş. Her ne kadar aracımız dizel olsa da. Akıllı olan Ford Kuga’nın geniş bir güvenlik yelpazesi ve otonom sürüş özelliği ön planda. Buna bir de Hud yol bilgisayarı ekranı sürücü ön camına yansıtılmak sureti ile eklenmiş.
Ford Kuga’nın sürücü olarak en kullanılabilir yanlarından biri çok geniş olan otomatik açılan bagaj kapağı ve bagaj haznesinin yanı sıra bu otonom sürüş oldukça başarılı bir şekilde çalışmakta. Hızı ve mesafeyi ayarladıktan sonra Kuga’da ön plana çıkan bu otonom sürüş ile özellikle İstanbul gibi trafiği yoğun şehirlerde çok rahat etmenizi sağlıyor. Ayrıca, araç otonom akıllı sürüşünde ise kendi fren yapıyor ve kendi hareket ediyor. Belirli aralıklar ile elbette elinizin direksiyon üzerinde olmasını istiyor. Bu arada şerit takip sistemi sayesinde kullanılan bu otonom sürüş oldukça başarılı çünkü virajları güzel alıyor. Bundan kaynaklı hatasal bir sebep test sürüşümüz esnasında izlenmedi.
Sürüş sırasında farklı yol şartlarına yönelik kullanma modları bulunan Kuga’da Eco modunda araç oldukça sakin ve ekonomik. Bu anlamda normal mod en uygun kullanım ayarını sunuyor. Aracı Sport mod’a aldığımızda ise evet aracın performans ve hızlanmasında bir nebze daha belki o seriliği çokta az olsa hissediyorsunuz. Fakat bu anlamda direksiyon ve süspansiyonlarda olan sertleşmeyi hissedemedik.
Aracın vites yapısı silindir şeklinde. Aracın bir diğer önemli sürüş özellikleri ise evet ilk kalkışlarda daha seri ve hızlanması iyi. Fakat sonradan geç tırmandığını söylememiz lazım. 1.5 litrelik eco dizel motor bu anlamda 1666 kg olan gereğinden de hafif Suv Kuga’nın hızlanmasında ve performansını ön plana çıkarmasında engel mi?
Ayrıca, aracın sürüşünde dikkatimi çeken bir diğer konu ise alt yalıtım. Kuzey Marmara Otoyolu gibi düzgün bir asfalt zemin üzerinde takribi olarak 130-140km hızlar ile seyrederken sol ayağımızın altından sürücü ve ön yolcu sağ ayağımız altında oldukça fazla yol titreşimi hissedilmiştir. bunun tam sebebi izolasyon bakımından zayıf olan alt taraf mı? Yoksa alt tarafta çalışan mekanik aksamların tekerlek dönüşleri dahil olmak üzere neden bu kadar bunu hissedebildiğimiz? tamamı ile yol koşullarını ayağımızın altında Kuga’da hissetmek buna çok şaşırdık.
Sürüşle ilgili bir diğer konu ise neden ise direksiyon kokpit ve sürücü koltuğunun araç kullanıyor havası vermemesi idi. Bu koltuk veya direksiyonun araçta konumlandırılması ile ilgili gözükse de biraz da orta vites konsolu çok aşağıda kalmış gibi gözüküyor. Bu anlamda araçta sürücü koltuğunda otururken sanki sinema koltuğunda oturur havasında aracın kullanımında ise direksiyon pozisyonu, WV Tiguan’dan sonra bugüne kadar gördüğüm en uyumsuzu diyebilirim. Bu bir Suv. Ama ya tekne ya da servis aracı kullanıyor hissine kapılmak bu araç için ne kadar doğru olabilir?
Fakat yakıt performansı olarak Kuga rakiplerini gölgede bırakıyor. Şunu söylememiz de fayda var. Hybrid olmayan rakiplerine göre Kuga özellikle 1.5 Ecoblue motorları ile ilk defa bu kadar uyumlu bir kasa ile çalışıyor. Oldukça ekonomik bir Suv. Yakıtı koklayarak kesinlikle yakıyor. Bu arada şehir içinde karma kullanım, sport dahilinde ortalama da en yüksek 8.0 litre 100 km’de gördük. Bunu şehir dışında sabit hızlar ile 6.0 litreye düşürebilmeniz çok olası.
Sürüşteki son olarak bir diğer önemli konu ise 55 yanak olan lastikleri özellikle kavislerden geçerken çok fazla yavaşlamak zorunda kaldık. Çünkü aracın lastikleri çukur ve kavislerde jantta vuruyor. Aracın lastik markası seçimi ya da doğru hava da olmadığından kaynaklı olabilir. Fakat aracın gösterge ekranında ön lastiklerin hava basıncı ile ilgili bir düşüklük bir uyarı maalesef almadık. Ayrıca şunu da önemle belirtmemiz de fayda var; Kuga’nın tasarımından kaynaklı olarak özellikle virajlara girip çıkarken hızlı km’lerde ya da ani bir şekilde gaza yüklenmelerde önden kayma yaptığını da gördük. Sert girilen virajlarda ise özellikle denge kontrol sistemi de aktif iken aracın arka tarafı ile ön tarafının viraj içinde ve viraj çıkışında bir dengesizlik yalpalanma yaparak özellikle toparlamakta güçlük çektiğini de test sürüşünde yaşadık.