Tesla’nın mali mücadeleleri, şirketin kar marjlarının daralmasıyla 2024’ün 2. çeyreğinde de devam etti. CEO Elon Musk’ın otonom teknolojiyi geliştirmeye odaklanmasına rağmen, Tesla’nın işletme marjı iki yılda %40’ın üzerinde düştü…
Tesla’nın Kâr Düşüşü
Austin, Teksas merkezli şirket, Q2 ’22’de yaklaşık 400.000 teslimatla %25’lik bir kar marjı bildirdi. O andan itibaren Tesla’nın kar marjı 2023 boyunca %20’nin altına düştü.
20’24’te, Tesla’nın araç teslimatlarının yaklaşık %9 oranında düşmesiyle kar düşüşü hikayesi devam etti ve şirketin karını bir yıl önceki 2,51 milyar dolardan 1,1 milyar dolara düşürdü. 1. çeyrekteki düşüş, kısmen Husilerin Kızıldeniz’deki deniz taşımacılığına yönelik saldırılarından kaynaklanan sevkiyat aksaklıklarından kaynaklandı. Saldırıların etkileri, Teksaslı üreticinin gecikmiş tedarik nedeniyle Ocak ayının sonlarına doğru Berlin’in hemen dışındaki fabrikasını kapatmasıyla ortaya çıktı. Tesla’nın Almanya’daki fabrikalarından birine yönelik çevreci bir kundaklama saldırısından çok etkilendiğinden bahsetmiyorum bile.
2024, Tesla’nın son beş yıldaki en düşük kar marjını ve 2022’ye göre %42’lik bir düşüşü işaret ediyor. Elektrikli araç üreticisinin faaliyet marjı %14,6’ya düştü ve bunun için 300.000’den az teslimat yapıldı. Tesla’nın üç aylık geliri hisse başına 52 sente eşitti ve 2. çeyrekte şirket için hisse başına 61 sent uman analistleri hayal kırıklığına uğrattı.
Ayrıca, Tesla’nın hisseleri de büyük ölçüde etkilendi ve EV tedarikçisi 24 Temmuz’da yaklaşık %12’lik bir hisse düşüşü bildirdi.
Tesla Neden Düşüş Sarmalında?
EV indirimleri ve yüksek yapay zeka harcamaları Tesla’nın kar marjını düşürüyor. 2023 boyunca ve 2024’e kadar Tesla, sürücüsüz arabalar ve insansı robotlar konusundaki çalışmalarına öncelik verdi. Sonuç olarak, Austin merkezli şirket, yapay zeka yatırımları işletme maliyetlerini artırdığı için artan masraflarla mücadele etmek zorunda kaldı.
Tesla’nın CEO’su Elon Musk, Tesla’nın ‘bir yapay zeka robotik şirketi olarak görülmesi gerektiğini’ belirterek şirketin yapay zeka konusundaki önceliklerini savundu. “Birisi Tesla’nın özerkliği çözeceğine inanmıyorsa, yatırımcı olmamaları gerektiğini düşünüyorum” diye ekledi.
Bu arada şirket, yeni EV üreticilerinin şiddetli rekabeti arasında yavaş tempolu bir EV satış büyümesiyle karşı karşıya kaldı. Şirket daha sonra satış düşüşüne en iyi EV’lerinde bir dizi fiyat indirimi ile misilleme yaptı ve hatta düşük faizli krediler gibi teşvikler getirdi. Bununla birlikte, fiyat indirimi şirketin 2. çeyrek ’24’teki kazançlarına zarar verdi ve net gelirde daha fazla düşüşe katkıda bulundu.
Tesla’nın baş muhasebe sorumlusu Vaibhav Taneja, 2. çeyrek kar marjlarındaki düşüşe dikkat çekti: “Satın alınabilirlik, müşteriler için en önemli konu olmaya devam ediyor. Devam eden yüksek faiz oranlarını dengelemek için cazip finansman seçenekleri sunduk.”
Stocklytics finansal analisti Edith Reads yorumu: “EV pazarının olgunlaşmasıyla birlikte Tesla, sevkiyatlarında büyük bir düşüş gördü. Ayrıca, yapay zeka yatırımları için artan önceliği, işletme giderlerinin çoğunu tüketti. Bu yatırımlar, gelecekteki büyüme ve rekabet avantajı açısından umut verici olsa da, Tesla’nın finansal kaynakları üzerinde önemli bir baskı oluşturdu.”
By Edith Muthoni