Yapılan bir araştırmaya göre, yayaların ve bisikletlilerin SUV veya benzer büyüklükteki bir araç tarafından vurulmaları halinde, geleneksel bir arabaya göre ölme olasılıkları %44 daha fazla.
Londra Hijyen ve Tropikal Tıp Okulu (LSHTM) ve Imperial College London tarafından yapılan analizde, bu rakamın çocuklarda yüzde 82’ye çıktığı görüldü.
Araştırmacılar, son 35 yılda meydana gelen 680.000’den fazla yol kazasından veri topladı.
Standart otomobillerin çarptığı yayaların veya bisikletlilerin maruz kaldığı yaralanmaların şiddetini, SUV’ler, küçük minibüsler ve kamyonetler gibi hafif ticari araçların çarptığı araçlarla karşılaştırdılar.
SUV’lar son yıllarda dünya çapında popülerlik kazanırken, birçok sürücü yüksek oturma pozisyonlarını tercih ediyor.
SUV’lar genellikle geleneksel otomobillere göre daha uzun, daha geniş ve daha ağırdır ve yakıt tasarrufları daha azdır.
Çalışmada, SUV’lardan kaynaklanan riskin artmasının temel nedeninin, bu araçların ön kısımlarının daha yüksek olması ve bu sayede kişinin vücudunun daha yüksek bir noktasına çarpması olduğu ortaya konan önceki araştırmalar vurgulandı.
Bu, bir yetişkinin dizleri yerine pelvisine vurulması anlamına gelirken, bir çocuğun pelvisine değil kafasına vurulması anlamına geliyor.
Raporda ayrıca, daha kör bir ön kısmın, kişinin öne doğru fırlama olasılığını artırdığı, bunun da aracın kişiye ikinci kez çarpmasına veya vücudunun üzerinden geçmesine yol açabileceği belirtildi.
Araştırmacılar, 16’sı ABD’den olmak üzere Fransa, Almanya ve Hollanda gibi ülkelerden de olmak üzere toplam 24 çalışmayı analiz etti.
Yazarlar, SUV’ların karıştığı araba kazalarının oranının Avrupa’da yaklaşık %20, ABD’de ise %45 olduğunu tahmin ediyor.
Tüm SUV’ların standart otomobillerle değiştirilmesi durumunda, Avrupa’da yayaların ve bisikletlilerin araba kazalarında ölme sayısının yaklaşık %8, ABD’de ise %17 azalacağı tahmin ediliyor.
LSHTM’de yardımcı doçent ve çalışmanın kıdemli yazarı olan Anna Goodman, “Dünya genelinde, giderek daha büyük otomobillerin satışında büyük bir artış görüyoruz.
“Önceki araştırmalar, bu eğilimin net sıfır hedeflerine doğru ilerlemeyi önemli ölçüde baltaladığını ortaya koydu.
“Benzer şekilde, bulgularımız daha büyük araçların yaygınlaşmasının diğer alanlarda elde edilen tüm yol güvenliği kazanımlarını baltalama tehdidi oluşturduğunu gösteriyor.
“Dünya çapında şehirler ve ülkeler bu büyük araçların kullanımını caydırmak için önlemler almaya başlıyor ve bizim çalışmamız bunun yol güvenliği gerekçesini güçlendiriyor.”
Araştırma Injury Prevention dergisinde yayımlandı.
Living Streets adlı yardım kuruluşunun dış ilişkiler ve bağış toplama direktörü Tanya Braun, “SUV’ların, özellikle çocukların sokaklarda yürürken güvenliğini azalttığı açık.” dedi.
Yol güvenliği yardım kuruluşu IAM RoadSmart’ın politika ve standartlar direktörü Nicholas Lyes şunları söyledi: “Daha büyük SUV’lara olan talep, daha geniş araçlara ve İngiltere’nin çukurlu yollarıyla başa çıkmak için daha sağlam bir şeye olan taleple ilişkili.
“Çarpışmaları azaltmada en önemli etken, çarpışmaları kontrol eden kişilerin tamamen yasaklanması yerine, daha yetenekli olmasını sağlamaktır.”
Çevre aktivistleri son yıllarda birçok Avrupa ülkesinde binlerce SUV’un lastiklerini indirdiklerini iddia ediyor.