Sürücü belgesi yetersizliği, trafik kültürü eğitimi şartı

®
Çok Okunanlar

PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu aralık ayı kampanyası

Otomotivde yenilikçi teknolojileri, göz alıcı tasarım ve benzersiz sürüş keyfiyle birleştiren PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu aralık ayı kampanyasını başlattı....

Waymo, Londra’da otonom robotaksi için testlere başladı

Waymo, Londra’da robotaksi testlerine başladı ve hizmeti 2026’da devreye almayı hedefliyor. Waymo, Londra’da testlere başladığını resmen duyurdu; bu hamle,...

Rusların hayali gerçekleşti: Rusya’da etkileyici özelliklere sahip yerli bir SUV satın alabilirsiniz

Güncellenmiş LADA NIVA Travel, bayilere "canlı" partiler halinde ulaşmaya başladı: St. Petersburg'da ilk araçlar Alarm-Motors LADA salonunda ortaya çıktı....

BAE’de kişiye özel ultra lüks otomobil patlaması

BAE'nin ultra lüks otomobil pazarı, zengin genç alıcılar ve profesyonel kadınlar giderek daha fazla kişiselleştirilmiş araçlar talep ettikçe hızla...

Alman Teknolojisine Sahip Opel Modelleri Yıl Sonu Fırsatları

Opel, 2025 yılının son ayında da binek ve SUV modellerinde müşterilerine avantajlı kredi olanaklarının yanı sıra çok yönlü hafif...

JAECOO’nun Küresel Satışları Kasım Ayında 43 Bin Adedi Aştı

Yenilikçi tasarım diline sahip modelleri ile kısa sürede dikkatleri üzerine çeken OMODA & JAECOO markaları, kasım ayını rekor seviyede...

Test Sürüşü: Hyundai TUCSON Hibrit 1.6 T-GDI 215 PS Elite HEV 4×2 AT

Yeni Hyundai TUCSON Hybrid 1.6 T-GDI 215 PS Elite HEV 4x2 AT versiyonunun uzun yol ve kilometrelerdeki test sürüşünü...

Özellikle büyük şehirlerde trafiğin giderek arttığını, bu yoğunluğa bağlı olarak kazaların da arttığını söylüyor.

Trafik ve İlk Yardım Haftası açıklamaları kapsamında bulunan İş Sağlığı ve Güvenliği Bölümü Öğretim Görevlisi, Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, sürücü belgesi alınırken araçların A bölgesinin B noktasından hareket ettirilmesi üzerine bir eğitim yerine, insanların trafikten, yani direksiyon geçildiğinde yapılması gereken sorumluluklardan, trafikteki tehlikelerden bahsedilmesi gerektiğini vurguladı. Yaşa bağlı hareket kısıtlılıklarından kurtulacaksa fiziksel ve zihinsel sağlık birimlerinin esasen bir araya getirilmesine dikkat edilmesi Şener, trafikte çatışmadan kaçınılması, diğer insanların her zaman tutulacak şekilde değerlendirilmesi ve güvenli bir şekilde sürdürülmesini önerdi.
Üsküdar Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Bölümü Öğretim Görevlisi, Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, her yıl mayıs günleri ilk haftasında kutlanan Trafik Haftası kapsamında trafikte, sürücü, yolcu ve yaya güvenliği hakkında açıklamalarda yer verdi.
İş yeri için kullanılan taşıtla yapılan kaza iş kazasıdır…
İş kaybından kaynaklanan trafik kazalarının tamamının iş kazası kapsamında değerlendirildiğini hatırlatan Öğr. Gör. Özgür Şener, “Trafik hayatımızın bir parçası. Ticari faaliyet gösteren birçok şirketin da faaliyeti var. Hastaneler, lojistik sektörü, kurye sektörü, ilaç sektörü, aklınıza gelecek her yerde aslında bir taşıt var. Sonuçta o taşıtı da kişinin iş yeri için kullanıyor. Dolayısıyla bununla birlikte yapılan bir kaza, trafik kazası iş kazası olarak da geçiyor.” dedi.
Metrolarda şebekelerin çok büyük bir problem olmaya devam ettiğine çizen Şener, “Özellikle trafik sıkışıklığı sorunu öne çıkıyor. Bu da insanların daha heyecanlı, daha stresli olmasına, A noktasından B noktasından daha çabuk istemesine neden oluyor. Sondanın içinde hareket halinde olanların olanları ve bunların yarattığı trafik ortaya çıkıyor. Benim büyük şehirlerde yaşayanlara en büyük önerilerden bir tanesi toplu taşımayı kullanmaları başladı. Ancak toplu taşımadan daha çok raylı sistemlerin kullanılması ve şehrin toplam trafik yüküne daha az katılmaları mümkün oldu. şeklinde konuştu.
Trafikte kültür yetiştirmek için okulda öğrenim gören eğitimlere başlanmalı…
‘Sürücülük kültürü’ ifadesine dikkat edilerek Öğr. Gör. Özgür Şener, “Kişiler 18 yaşını doldurduklarında sürücü belgesi alabiliyor ancak bunun öncesinde izinsiz ya da araç kullananlar edinilen bir trafik kültürü var. Bu da maalesef günümüzde çok iyi bir trafik değil. Bunun nedeni de aslında zamanında sürücü belgesi alınırken hastalıkların A’nın B noktasından hareket etmesi üzerine bir eğitim olması. Oysa insanlardan trafikten bahsetmek gerekir. Trafik, yani direksiyondan geçildiğinde durdurulması kültürlerden, trafikteki tehlikelerden bahsedilmeli.” dedi.
Trafikte bir sorun yaşandığında ve karşıdaki sürücü hatalı olduğu halde durumu kabul etmiyorsa, tartışılmaması aktaran Şener, “Belki aynı trafik işaretine farklı şeyler, farklı trafik işlemleriz var. Bu sayede trafik kültürleri var. olayın ciddi olduğunu anlatmamız gerektiğini her şeyden önce.” açıklamasını yaptı.
Yaya geçiş öncesiliği yayalarca test edilmemeli!
2023 yılında trafikte 6 bin 548 kişinin hayatını kaybettiğine işaret eden Öğr. Gör. Özgür Şener, “Bir yıl içinde 350 bin kişi yaralandı. Kırıkkale, Yalova, Erzincan, Bilecik illerinin evinde kalan kişi yani. Bu kişinin yaklaşık 5 bininin omurilik silinlisi olduğu, hayatlarını bir daha eski yerde sürdüremeyeceklerini sürdürdüler.” dedi.
Yaya geçişlerinde yayalara yol konusunu değerlendiren Şener, şunları söyledi:
“Yaya geçişlerinde yayaya yol konusunda devletimizin çok ciddi çalışmaları var. Ancak hala bazı konularda yaşanann kafasında netleşmiş değil. Evet yayaya yol ver ama hangi sıcaklığa yol ver? Kırmızı ışıkta hala yaya olabilir mi sadece bir yaya geçmek için? Her koşulda mı yol yapmak? Avrupa ülkelerine gidenler ‘Ayağımı çıkardım anda yolda durdu ve benim geçmeme izin verdi’ der. Yayalar bunu test ediyorlar ama ama test ediyorlar. Çünkü bir kazalı taraf söz yaya Bu hala bir kültüre dönüşmediği için bunu canımızla test etmeye gerek yok. Sürücüler de bir yayaya yol verecekleri zaman mutlaka aynalarını kontrol edecekler. Arkadan gelen bir araç yoksa yol vermeli.”
Güvenli araç değil, güvenli sürücü önemli…
Türkiye’de 2019 yılında 1 milyon motosiklet olduğunu, 2024 yılında ise 8 milyona çıktığını ifade eden Öğr. Gör. Özgür Şener, “2019’da 44 bin kaza olmuşken, 2024’te 123 bin kaza olmuş ve bu kazalarda en çok 16 ile 20 yaş arası gençlerimiz etkilenmişler.” dedi.
Motosikletlerin çok pratik bir araçla birlikte hem gençleri hem de trafikteki diğer tehditleri tehdit ettiğini vurgulayan Şener, “Aslında bir aracın güvenliği ya da güvenlisizliğini mümkün değil. Neyi konuşacağız biz? Güvenli bir şekilde konuşacağız. Yani tehlikelerin bilinmesi olan, araçların hızlarını normal yasal limitlerde ayarlayan ve yönetebilen genelini görebilen, yapılabilen arabalardan dışarı çıkacağız. şeklinde konuştu.
Sürücü belgesine sahip olmak, araç kullanma yeteneğine sahip olunduğu anlamına gelmiyor
Yaşa bağlı sürüş kısıtlamaları hakkında, sürücü yaşı sınırının azaltılmasını doğru bulmadığını belirten Şener, esas önemli olanın yaşadığı fiziksel ve zihinsel sağlık durumunun olduğunu vurguladı. Yaşın tek parçanın kesilmesinin önlenmesi, kişinin kondisyon ve sürüş kapasitesinin düzenli sağlık kontrolleriyle değerlendirilmesinin önemli olduğunu da sözlerine ekleyen Şener ayrıca, 18 yıl boyunca devam edeceğini yeterli sorumluluğun olmadığını bu nedenle mevcut alt yaş sınırının korunmasının gerektiğini savundu.
Bir kişinin sürücü belgesine sahip olması, kullanma kabiliyetine sahip olup olmadığının gösterilmesinin izin verilmediğini çizen Şener, “Özellikle şirketler, eğer bir çalışana araç verecekse sadece sürücü belgesindeki yıla bakmamalı. Mutlaka o kişinin bir sürüş değerlendirmesiyle değerlendirmeliler. Çünkü aracı kullanmak önemli.” dedi.
“Karşı teknolojisi ne tahmin edilmiyor, güvenli bir şekilde ayakta tutuluyor”
Sürücülerin duygusal durumlarına bağlı olarak da sürüş kapasitesinin değişebildiğini ifade eden Öğr. Gör. Özgür Şener, şunları aktardı:
“Trafikte çatışmayla ya da kavgayla çözüm bulunamaz. Trafikte değiştirilebilir tek şey kişinin kendisi; kendi düşünce yapısı ve kendi başına olması. Karşılıklı arabanın içinde kim olduğunu öğretir. Belki çocuğuna yetişen bir anne, belki hastasını bir yere götüren bir baba, belki bir sürü varlığı olan ve 5 dakika önce işinden atılmış birisi ya da sürücü belgesini yeni kullanmış ve ilk kez trafiğe çıkmış birisi var. Biz hep hareket kendimizden yola çıkıyoruz. ‘Ben olsam engelledim. Ben olsam öyleydim’ gibi… Ama siz Hastalığın kimin olduğunu bilmiyorsunuz. Bu nedenle bütün tedbiri kendi başınıza yapmanız gerekir. Hep siz tedbirli olarak kalın.
Araç içi teknolojilere önem verilmeli…
11-12 yaşlarına kadar tehlike algısı olmadığı için, veri bir oyun gibi gördüklerini ve bu şekilden özellikle çocuklar gördüklerinde veya dünyanın dört bir yanında park okul koşullarında gibi alanlarda hızlarını düşürmeleri için vurgu yapan Şener, “Çocuk parkında veya okulken olanların hızlarını 20’lere hatta 10’lara düşürmelerini. dedi.
Taşıtlardaki kameralar, sensörler, takip sistemleri ile uyarı ölçümleri, satırların hayatlarını kolaylaştırdığını kaydeden Şener, sayıları şöyle özetledi:
“Sürücünün ya da yayanın yaptığı işletim için muhteşem bir şekilde çalıştırılması. Sürücülere araç seçimi mümkün olduğunca özellikle yayaları koruyor, yayalardan bilgi veren bu ücretli sistemler ve teknolojiler da saklanıyor. Bu sistemlerin fabrika çıkışında da kullanılabilir, sonrasında da araca eklenebiliyor. Taşıt teknolojilerinde yayayı koruyan, onları önleyen, trafik kazalarını önleyen kısımlara çok önemli.”

Diğer Haberler

Binek Araçları Aratmayan Donanımlarıyla Yerli Üretim Opel Zafira ve Vivaro

Alman otomobil üreticisi Opel, hafif ticari ürün gamını yerli üretime geçişle daha da güçlendirmeye devam ediyor. Bu kapsamda markanın iddialı ticari modelleri Zafira ve...

Ferrari’nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica

Ferrari'nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica, markanın tarihinde önemli bir anı temsil ediyor. Maranello, içten yanmalı motorlara onlarca yıl taptıktan sonra, Ferrari'yi heyecan verici...

VW ID.3, 160,000 km testinde pil kapasitesinin %91’ini korudu

Avrupa'nın en büyük otomotiv kulübünün dört yıllık dayanıklılık testi, Volkswagen ID.3'ün bataryasının dikkat çekici derecede dayanıklı olduğunu ortaya koydu. Bu durum, elektrikli araçların ömrüyle...

Renault CEO’sundan Avrupa’da Çin’in elektrikli araç hakimiyetine karşı öneri

Renault CEO'su, Avrupa'da elektrikli araçların daha uygun fiyatlı olmasını sağlamak için yeni bir 'E-Araba' kategorisi ve düzenleyici reformlar savunuyor. Bu sayede artan maliyetler ve...

İngiltere, elektrikli araçlar için mil başına ödeme geleceğini belirliyor

Birleşik Krallık, elektrikli ve hibrit  araçlar için mil başına vergilendirmeye geçişi onayladı. Maliye Bakanı Rachel Reeves, Sonbahar Bütçesi'nde, eVED olarak bilinen  Elektrikli Araç ÖTV'sinin Nisan 2028'de başlayacağını duyurdu.  Elektrikli...

BAE’de kişiye özel ultra lüks otomobil patlaması

BAE'nin ultra lüks otomobil pazarı, zengin genç alıcılar ve profesyonel kadınlar giderek daha fazla kişiselleştirilmiş araçlar talep ettikçe hızla gelişiyor. Küresel çevre dostu eğilimlere...

YEO Teknoloji Reap Battery fabrikası üretime başladı

Yıllık 5 GWh kapasiteye sahip enerji depolama sistemleri üretecek olan YEO Teknoloji, tüm dünyaya İstanbul’dan ihracat yapacak. Reap Battery tesisi, enerji depolamanın yanı sıra...

Binek Araçları Aratmayan Donanımlarıyla Yerli Üretim Opel Zafira ve Vivaro

Alman otomobil üreticisi Opel, hafif ticari ürün gamını yerli üretime geçişle daha da güçlendirmeye devam...

Ferrari’nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica

Ferrari'nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica, markanın tarihinde önemli bir anı temsil ediyor. Maranello, içten...

VW ID.3, 160,000 km testinde pil kapasitesinin %91’ini korudu

Avrupa'nın en büyük otomotiv kulübünün dört yıllık dayanıklılık testi, Volkswagen ID.3'ün bataryasının dikkat çekici derecede...

Renault CEO’sundan Avrupa’da Çin’in elektrikli araç hakimiyetine karşı öneri

Renault CEO'su, Avrupa'da elektrikli araçların daha uygun fiyatlı olmasını sağlamak için yeni bir 'E-Araba' kategorisi...

İngiltere, elektrikli araçlar için mil başına ödeme geleceğini belirliyor

Birleşik Krallık, elektrikli ve hibrit  araçlar için mil başına vergilendirmeye geçişi onayladı. Maliye Bakanı Rachel Reeves, Sonbahar...

BAE’de kişiye özel ultra lüks otomobil patlaması

BAE'nin ultra lüks otomobil pazarı, zengin genç alıcılar ve profesyonel kadınlar giderek daha fazla kişiselleştirilmiş...

YEO Teknoloji Reap Battery fabrikası üretime başladı

Yıllık 5 GWh kapasiteye sahip enerji depolama sistemleri üretecek olan YEO Teknoloji, tüm dünyaya İstanbul’dan...

PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu aralık ayı kampanyası

Otomotivde yenilikçi teknolojileri, göz alıcı tasarım ve benzersiz sürüş keyfiyle birleştiren PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu...

EN YAKIT bunlara TKPAY iş birliği ile yüzde 5 nakit iade

Elektrikli araç ekosistemini güçlendirmek ve iş birlikleriyle kullanıcılara fırsatlar sunmak için çalışmalar yapan EN YAKIT,...

Karting Şampiyonlarını Körfez Belirleyecek

2025 Türkiye Karting Şampiyonası’nın son ayağı olan NİMOSK Karting Yarışı, 13-14 Aralık tarihlerinde TOSFED Körfez...

İzmir Aliağa’da yeni şarj istasyonu açıldı

Enerjisa Enerji’nin yüzde 100 iştiraki ve Türkiye’nin ilk elektrikli araç şarj ağı operatörü olan Eşarj,...

Zeminin ıslanmasıyla lastiklerinin yol ile teması kesilebiliyor

Trafikte yağışlardan kaynaklı pek çok tehlikeyle karşı karşıya kalınabildiğini dile getiren Yol ve Trafik Güvenliği...

Çin’de Kasım ayında otomobil satışları yıllık bazda %8,5 oranında azaldı

Kasım ayında Çin'de otomobil satışları yıllık bazda %8,5 azalarak 2,24 milyon araçta gerçekleşti. Bu, Ekim...

Rusların hayali gerçekleşti: Rusya’da etkileyici özelliklere sahip yerli bir SUV satın alabilirsiniz

Güncellenmiş LADA NIVA Travel, bayilere "canlı" partiler halinde ulaşmaya başladı: St. Petersburg'da ilk araçlar Alarm-Motors...

Mercedes-AMG, yeni CEO Stefan Weckbach ile stratejisini yeniliyor

Mercedes-AMG, yeni CEO Stefan Weckbach ile stratejisini yeniliyor: Euro 7 uyumlu yeni V8 ve elektrikli...

Waymo, Londra’da otonom robotaksi için testlere başladı

Waymo, Londra’da robotaksi testlerine başladı ve hizmeti 2026’da devreye almayı hedefliyor. Waymo, Londra’da testlere başladığını...

VW ID.4’te olası batarya kusuru: 2023–2024 için geri çağırma

Volkswagen ID.4’ün 2023-2024 modelleri, yüksek gerilimli bataryada olası üretim kusuru nedeniyle geri çağırılıyor. Volkswagen Group...

Brent petrolün varili, uluslararası piyasalarda 62,12 dolar

Brent petrolün varili, uluslararası piyasalarda 62,12 dolardan işlem görüyor. Dün 63,79 dolara kadar yükselen Brent petrolün...

Elektrikli araç şarj tarifelerinde “esnek fiyatlandırma”

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), elektrikli araç şarj hizmeti tarifelerinde esnek fiyatlandırmaya imkan sağlayacak düzenlemeler...

PEUGEOT, Tofaş Fabrikası’nda yeni Expert Traveller’ın üretimine başladı

Otomotiv dünyasının önde gelen markası PEUGEOT, hafif ticari araç ürün gamıyla Türkiye’de kullanıcılara yenikler sunmaya...