Rus otomobil sektörü yüksek faizler, Çinli üreticiler ve yaptırımlarla zorlanıyor

®
Çok Okunanlar

BYD Türkiye, “Teknoloji Şovu”na TEKNOFEST İstanbul’da Devam Etti

YD Türkiye, Kemerburgaz’da inşa ettiği özel alanda YANGWANG U8 ve YANGWANG U9’un benzersiz yeteneklerini sergilediği nefes kesen teknoloji şovunun...

Güney Kore, Hyundai fabrikası baskınında gözaltına alınan işçilerin serbest bırakılıp evlerine bırakacağını söyledi

Federal ve göçmenlik büroları geçen hafta Georgia'daki tesiste düzenlenen operasyonda yüzlerce Güney Koreli işçiyi tutukladı. Başkan Lee Jae Myung'un ofisi...

İsveç’te Otonom Toplu Ulaşım Karsan Otonom e-ATAK

İsveç’te Otonom Toplu Ulaşım Karsan Otonom e-ATAK ile Başladı “Mobilitenin Geleceğinde Bir Adım Önde” olma vizyonuyla bir dünya markası olan...

Toyota, Dijital Ekran Sorununu Çözmek İçin Yaklaşık 591,000 Aracı Geri Çağırıyor

Toyota ve Lexus sahipleri için, 12.3 inçlik dijital gösterge paneli ekranlarında sorunlar yaşandı, yani kararabilir, bu açıkça oldukça büyük...

Bentley’in ABD’deki işleri anlaşmanın ardından toparlanıyor

Dünyanın dört bir yanındaki otomobil üreticileri, Trump Yönetimi'nin gelişen tarife müzakerelerini çevreleyen belirsizliği dengelemek için mücadele ediyor. İngiltere merkezli...

Otomotiv şirketlerinin yüzde 86’sı yapay zekâya yatırım yapıyor

KPMG'nin “Küresel Otomotiv Yöneticileri” anketine göre sektördeki her üç yöneticiden biri üç yıl içinde iş modellerinin tamamen değişeceğini öngörürken,...

TÜSED’den Yedek Parça Tedarik Süreçlerine Dair Çözüm Çağrısı

60 Milyar TL’lik Yedek Parça Tedariki Sigorta Eksperlerinin Yönetiminde TÜSED Türkiye Sigorta Eksperleri Derneği Yönetim Kurulu, sigorta sektöründe kritik öneme...
Batılı ülkeler tarafından modern tarihin en kapsamlı yaptırımlarının uygulandığı Rusya, bankacılık sektöründen sanayiye çok sayıda alanda yaşanan sıkıntılarla mücadele ediyor.
Yaptırımların etkilediği sektörlerin arasında otomobil ve kamyon üretimi ile satışı da yer alırken, Rusya Merkez Bankası’nın uyguladığı sıkı para politikasının yanı sıra Çinli üreticilerin Rus pazarını hızla doldurması bu alanda “kusursuz fırtına” yarattı.
Ukrayna savaşı öncesinde Toyota, BMW, Skoda ve Audi gibi otomobiller ülkede satılan en popüler markalar olurken, bunlar yerlerini Çinli Chery, Geely ve Voyah gibi markalara bıraktı. Böylece yüksek faizin de etkisiyle söz konusu araçların ithalatında ve satışında gerileme dönemine girilmiş oldu.
AA muhabirinin, Rusya Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve Rusya merkezli Avtostat verilerinden derlediği bilgilere göre, ülkede yeni otomobil satış sayısı, yılın ilk 7 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 26 azalarak, 742 bine geriledi.
Ülkede otomobil ithalatı da yılın ilk yarısında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 63 azalarak 149 bin 300’e düştü. Söz konusu dönemde, Rusya’nın otomobil ithalatında Çin yüzde 77’lik payla lider konumda bulunurken, Kırgızistan yüzde 8 payla ikinci, Belarus yüzde 4,7 payla üçüncü sırada yer aldı.
Batılı otomobil devleri ülkeden çekildi
Rusya’da Şubat 2022’ye kadar pazar liderleri konumunda bulunan Batılı otomobil şirketleri, Ukrayna’daki savaşın başlamasıyla ardı ardına ülkeden çekildiklerini açıkladı.
Fransız Renault, Rusya pazarından çekildiğini duyuran ilk şirketlerden birisi olurken, otomobil üreticisi Avtovaz’daki payıyla Moskova’daki fabrikasını “1 ruble” karşılığında devlete devretti. Fabrikada artık Rusya’nın “nostaljik” otomobil markası Moskviç üretiliyor.
Renault’un ardından Rusya’dan ayrıldığını duyuran Japon şirketi Nissan da St. Petersburg’ta bir fabrika ile Moskova’da satış ve pazarlama merkezi dahil olmak üzere tüm varlıklarını devlete devretti. St. Petersburg’taki fabrikada artık Lada’ya ait otomobil modelleri üretiliyor.
Alman şirketleri Mercedes ve Volkswagen de Rusya’dan ayrılan şirketler arasında yer alıyor. Şirketlerin Rusya’da geride bıraktıkları fabrikalarında Çinli şirketlerle ortak üretim yapılmasına yönelik müzakerelerin sürdüğü bildiriliyor.
Japon otomobil şirketi Toyota ise pazardan çekilmek yerine Rusya’daki fabrikasını kapatma kararı aldı. Rus Kommersant gazetesinde konuya ilişkin yer alan haberde, Toyota’nın Rusya pazarından çekilmediği ancak üretim için gerekli parçaları temin etmekte zorluk yaşadığı için fabrikayı kapatma kararı aldığı belirtilmişti.
Öte yandan, paralel ithalat yöntemiyle bazı popüler Batı merkezli markaların otomobilleri ülkede hala aracı şirketler aracılığıyla satılıyor.
Çinli markalar pazarda hakimiyet kurdu
Rus otomobil pazarında Batılı şirketlerin çekilmesiyle yaşanan boşluğu ise Çinli firmalar hızla doldurdu.
Avtostat verilerine göre, ülkede haziran ayında en çok satılan otomobil markası Lada olurken, ikinci sırada Çinli Haval yer aldı. Chery, Haval’ın ardından üçüncü sıraya yerleşirken, Changan, Geely, Jetour ve GAC markaları da Rusya’da en çok satılan Çinli markalarda başı çekti.
Öte yandan yaptırımların ardından hızla artan ithalat ve yüksek politika faiziyle talebin de düşmesiyle ülkedeki Çinli şirketlerin otomobillerinde arz fazlası dönemine girildi.
Gazprombank tarafından yayımlanan rapora göre, otomobil sektörüne yönelik yaptırımların da azalmasıyla bu yılın ilk 6 ayında ülkede çapında yaklaşık 360 Çinli otomobil satış merkezi kapanmak zorunda kaldı. Rusya’nın önde gelen ekonomi gazetesi Kommersant’ın yaptığı başka bir araştırmada da bu yıl Çinli 10 otomobil markasının Rus pazarını terk edebileceği değerlendirmesine yer verildi.
Analistler, Rus hükümetinin yerli otomobil üretimini arttırmak için Çin’den otomobil ithalatını vergi yoluyla zorlaştırmaya yönelik girişimlerde bulunmasının da ülkedeki otomobil pazarının geleceğine ilişkin belirsizlikleri arttırdığı değerlendirmesinde bulunuyor.
Yerli üreticiler zorda
Rusya’nın en büyük otomobil ve kamyon üreticileri Avtovaz ile Kamaz, kötüleşen piyasa koşulları nedeniyle bazı fabrikalarında çalışma günü sayısını azaltacağını bildirdi.
Kamaz, pazar büyümesine ilişkin kötümserliğin hakim olduğu ve ithal edilen yedek parçaların piyasada doygunluk yarattığı açıklamasında bulunurken, Avtovaz ise Rusya’ya önemli sayıda otomobil ithal edildiğini ve ithal markaların fiyat dampingi politikası izlediğine işaret etti.
Rus hükümeti, sektörde yaşanan gelişmelerin ardından, Çin yapımı Dongfeng, Foton, Faw ve Sitrak marka kamyonların satışını yasakladı.
Öte yandan Çin üretimi otomobillere yönelik ise yerli arzın yetersiz kalması nedeniyle henüz adım atılması planlanmıyor.

Diğer Haberler

Max Verstappen’i umutlandıran zafer

Formula 1'de Max Verstappen, Bakü'deki zaferinin ardından pilotlar sırlaması lideri Oscar Piastri ile arasındaki farkı 69 puana indirdi. İki yarış öncesine kadar şampiyonluklarına kesin...

Hamilton, “Öylece durup hiçbir şey yapamayız” diye yazdı “Verecek bir şeyin varsa, bana katılırsan minnettar olurum.”

Lewis Hamilton Gazze Soykırımının Sona Ermesi Çağrısında Bulundu, Küresel Yardım Çabalarının Başlaması Çağrısında Bulundu... Lewis Hamilton, İsrail'in Gazze'ye yönelik soykırımını kınamak için küresel bir nüfuz...

İsveç’te Otonom Toplu Ulaşım Karsan Otonom e-ATAK

İsveç’te Otonom Toplu Ulaşım Karsan Otonom e-ATAK ile Başladı “Mobilitenin Geleceğinde Bir Adım Önde” olma vizyonuyla bir dünya markası olan Karsan, dünya çapında gerçekleştirdiği başarılarına...

Otomotiv şirketlerinin yüzde 86’sı yapay zekâya yatırım yapıyor

KPMG'nin “Küresel Otomotiv Yöneticileri” anketine göre sektördeki her üç yöneticiden biri üç yıl içinde iş modellerinin tamamen değişeceğini öngörürken, otomotiv şirketlerin yüzde 86'sı yapay...

Aon, Formula 1takımı Scuderia Ferrari HP’nin sponsoru oldu

Aon, Formula 1'in en köklü takımlarından Scuderia Ferrari HP ile uzun süreli bir sponsorluk anlaşması imzaladı. Monza'daki İtalya Grand Prix'siyle başlayan iş birliği; hız,...

TÜSED’den Yedek Parça Tedarik Süreçlerine Dair Çözüm Çağrısı

60 Milyar TL’lik Yedek Parça Tedariki Sigorta Eksperlerinin Yönetiminde TÜSED Türkiye Sigorta Eksperleri Derneği Yönetim Kurulu, sigorta sektöründe kritik öneme sahip olan yedek parça tedarik...

BMW ConnectedDrive ve MINI Connected ile

BMW ConnectedDrive ve MINI Connected ile Geleceğin Mobilite Deneyimi Borusan Otomotiv’de Borusan Otomotiv’in Türkiye distribütörlüğünü üstlendiği BMW ve MINI markalı 40 bin bağlantılı otomobil, sürücülerine...