Hollanda elektrikli hafif ticari araç devrimine öncülük edebilir mi?

®
Çok Okunanlar

Jaguar-LandRover dünya çapında üretime yeniden başladı…

JLR, 1 Eylül’deki siber saldırı sonrası 6 haftalık duruşu bitirip Halewood dahil dünya çapında üretime döndü. Range Rover üretim...

BMW, Neue Klasse elektrikli ailesini hızlandırıyor

BMW, Neue Klasse elektrikli ailesini hızlandırıyor. iX3’ün yakaladığı ivmenin ardından şirket, daha ulaşılabilir konumlanan ama yine de etkileyici bir...

2025 Amerika Birleşik Devletleri Grand Prix’si – Cumartesi

George Russell, daha önce F4 Sprint'te 2. sırayı aldıktan sonra Pazar günkü Amerika Birleşik Devletleri Grand Prix'sine 1. sırada...

Nissan, Sakura için güneş enerjili Ao-Solar Extender prototipini tanıtıyor

Nissan, bu ay düzenlenen Japan Mobility Show 2025’te güneşten enerji toplayan yerleşik bir sistemle donatılmış bir prototipi tanıtacağını söylüyor. Ao-Solar...

Tesla, Model Y ve Model 3’ün daha ucuz versiyonlarını tanıttı: 516 km menzil

Tesla, Model Y ve Model 3’ün daha düşük maliyetli versiyonlarını piyasaya sürdü; etiket yaklaşık 5.000 dolar aşağı indi. Şirket,...

TOBFED ve TOLDER İş Birliğiyle…

Tüm Otomotiv Lastikçileri Derneği (TOLDER), Türkiye Otomotiv Bakım Dernekleri Federasyonu’nu (TOBFED) ziyaret ederek sektörel gelişmeler, standartlar ve gelecek projelerin ele...

Chery Teknoloji ve Yeniliklerle Küresel Mobilite

Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery,yeni enerji, zeka, yapay zekâ ve küresel iş birliği alanlarındaki başarılarını sergileyen ve markanın...
Hollanda bu yıl akülü elektrikli hafif ticari araç (LCV) alımında başı çekiyor. Peki bu gelişmenin arkasında ne var? 
Akülü elektrikli hafif ticari araçların Avrupa pazarında benimsenmesi yavaş ilerliyor. Tamamen elektrikli kamyonetlerin hem hacmi hem de payı, 2024 yılında tamamen elektrikli binek otomobillere göre daha yüksek oranda azaldı.
Sorunun bir kısmı, teknolojinin dizel modellere kıyasla daha yüksek maliyetleridir. Bununla birlikte, bu araçlar sınırlı bir sürüş menziline sahiptir ve bu da alımı engellemektedir.
Ancak Ford Transit, Renault Trafic ve Volkswagen (VW) Transporter gibi yeni modellerin yanı sıra Stellantis’in güncellenmiş teklifleri de talebi giderek artırıyor. Bunun yanı sıra, Avrupa’daki şehirlerdeki sıfır emisyon bölgeleri, teknolojinin benimsenmesini daha da teşvik ediyor.
Özellikle Hollanda, akülü elektrikli hafif ticari araçlar söz konusu olduğunda öne çıkıyor. Ocak ve Temmuz 2025 arasında ülkedeki toplam hafif ticari araç kayıtlarının %72,3’ünü oluşturdular. EV Volumes’un verilerine göre bu, geçen yılın aynı dönemindeki yalnızca %8,4’lük payla karşılaştırılıyor.

Akülü elektrikli hafif ticari araç alımı neden artıyor?
Hollanda’da akülü elektrikli hafif ticari araçların benimsenmesindeki bu önemli artışı açıklayabilecek çeşitli faktörler var:
Keskin pazar daralması: Toplam hafif ticari araç kayıtları Ocak ve Temmuz ayları arasında yıllık bazda yaklaşık %79 düştü. Genel olarak bu kadar düşük hacimlerle, akülü elektrikli hafif ticari araçlar doğal olarak çok daha yüksek bir paya sahip olacaktır.
Sıfır emisyonlu bölgeler: Bu yılın başından bu yana, Amsterdam gibi şehirler de dahil olmak üzere Hollanda’daki bazı belediyeler sıfır emisyon bölgeleri getirerek filoları tamamen elektrikli kamyonetlere doğru itti.
Vergi değişiklikleri: İçten yanmalı motorlu (ICE) kamyonetler 2025’in başında tescil vergisi (BPM) muafiyetini kaybetti ve şimdi BPM’nin tamamını ödüyor. Tersine, akülü elektrikli kamyonetler minimum sabit ücreti öder. Ocak 2025’ten önce içten yanmalı motorlu ve tamamen elektrikli kamyonetler girişimciler tarafından satın alındığında tamamen muaftı.
Şarj altyapısı: Hollanda şu anda Avrupa’nın en yoğun halka açık şarj ağlarından birine sahip ve bu da teknolojinin benimsenmesine yardımcı oluyor.

İleriye bakıldığında, Hollanda’daki akülü elektrikli hafif ticari araç payı 2025 yılı sonuna kadar yaklaşık %65’e ulaşabilir. Bu, ülkeyi hafif ticari araç elektrifikasyonunda Avrupa’nın öncüsü konumuna getirecek.
Sonuç olarak Hollanda, tamamen elektrikli modellerin bu yıl yaklaşık %41’lik bir paya ulaşacağı tahmin edilen Norveç’i geçme yolunda ilerliyor. Buna karşılık, hafif ticari araç segmentindeki akülü elektrik paylarının Almanya’da yalnızca %7,2’ye, Birleşik Krallık’ta %8,9’a, İspanya’da %4,2’ye ve Polonya’da %4,1’e ulaşması bekleniyor.
Bu nedenle, hafif ticari araçların elektrifikasyonu özellikle zorlu olmaya devam ediyor. Ancak Hollanda örneği, düzenleme, altyapı ve maliyet avantajlarının bir kombinasyonunun sektörde elektriğin benimsenmesini hızla hızlandırabileceğini kanıtlıyor.
Endüstriyel eylem planı
Mart 2025’te Avrupa Komisyonu, Avrupa Otomotiv Sektörüne Yönelik Endüstriyel Eylem Planını açıkladı. Önerilen bu önlem, sektörün rekabet gücünü ve sıfır emisyonlu mobiliteye geçişi desteklemeyi amaçlıyor.
Teklifte öne çıkan önemli noktalardan biri, otomobil ve kamyonetlere yönelik 2025 CO₂ emisyon hedeflerinin gevşetilmesi ve uyum süresinin 2025’ten 2027’ye kadar bir yıldan üç yıla uzatılmasıydı. Bu, üreticilere para cezalarından kaçınma konusunda daha fazla esneklik sağlar. CO₂ hedeflerinde önerilen değişiklik resmi olarak 27 Mayıs 2025’te kabul edildi.
EV Hacimleri, AB’deki akülü elektrikli hafif ticari araçların 153,9 g/km’lik CO₂ hedefini karşılamak için ortalama %18’lik bir paya sahip olması gerektiğini hesaplıyor. Tamamen elektrikli pazar payı 2024’te %5,2 idi ve 2025’te %9,1’e ulaşacağı tahmin ediliyor. 2026’da bu oranın %11,8’e ulaşması bekleniyor. Üreticiler üç yıllık ortalamaya ulaşmaya çalışırken 2027’de daha keskin bir artış bekleniyor.
Ancak EV Volumes, hafif ticari araç sektörünün 2025-2027 döneminde değil, daha gerçekçi bir şekilde 2025-2029 yılları arasında düzenlemelere uymasını bekliyor.
İleriye bakmak
EV Hacimleri, Batı ve Orta Avrupa’daki hafif ticari araçların akülü elektrik payının 2030 yılına kadar %46,2’ye ulaşacağını tahmin ediyor. AB’nin yeni modellere yönelik içten yanmalı motor yasağı elektrikli kamyonetlere geçişi hızlandıracak olsa da, son görünüm 2035 yılında hafif ticari araçlar için %90,4’lük bir BEV payı öngörüyor. Bu, binek otomobiller için tahmin edilen %91’den daha düşük. 2040 yılına kadar akülü elektrikli hafif ticari araçların payının %98,9’a çıkacağı tahmin ediliyor.
E-yakıtların ve diğer CO₂ nötr içten yanmalı motor teknolojilerinin rolünün, büyük ölçüde ulusal vergi politikalarına bağlı olarak sınırlı kalması bekleniyor. EV Volumes ayrıca hafif ticari araçlarda hidrojen yakıt hücreli araçların (FCEV’ler) kullanımının sınırlı olmasını ve paylarının yalnızca %0,01 ile zirve yapmasını bekliyor.

Diğer Haberler

TOBFED ve TOLDER İş Birliğiyle…

Tüm Otomotiv Lastikçileri Derneği (TOLDER), Türkiye Otomotiv Bakım Dernekleri Federasyonu’nu (TOBFED) ziyaret ederek sektörel gelişmeler, standartlar ve gelecek projelerin ele alındığı önemli bir toplantı gerçekleştirdi.  Türkiye...

Otokar’ın Ankara Bayisi Cansın Motor

Otokar, ticari araçlarda büyüme stratejisi doğrultusunda bayi ağını genişletmeye devam ediyor. Şirketin Ankara'daki bayisi Cansın Motorlu Araçlar, Yenimahalle'de açtığı yeni tesisiyle hizmet alanını genişletti....

Rolls-Royce’dan 100 yıllık efsanesine özel koleksiyon

100 yıldır Phantom, dünyanın en etkili isimleri tarafından tercih edilen, başarı ve seçiciliğin nihai sembolü olarak tanınıyor. Efsanevi Phantom’un 100. yılı kutlanırken, Rolls-Royce Motor...

Chery Teknoloji ve Yeniliklerle Küresel Mobilite

Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery,yeni enerji, zeka, yapay zekâ ve küresel iş birliği alanlarındaki başarılarını sergileyen ve markanın teknolojik küreselleşme yolculuğunda yeni bir...

JAECOO Uluslararası Teknoloji Gecesi Geleceğe Işık

Yenilikçi tasarım diline sahip modelleri ile kısa sürede dikkatleri üzerine çeken OMODA ve JAECOO markaları, Wuhu’da gerçekleştirilen Uluslararası Teknoloji Gecesi ile mobilite teknolojilerinin yakın...

PETRONAS Madeni Yağlar (PLI) ve Bosch Rexroth biyolojik bazlı hidrolik

PETRONAS Madeni Yağlar (PLI) ve Bosch Rexroth ,ağır hizmet ve tarım araçları sektörlerinde daha sürdürülebilir sıvı çözümlerinin benimsenmesini hızlandırmak amacıyla bir iş birliği anlaşması imzaladı. Sürdürülebilirlik ve enerji...

Tesla, Avrupa EV pazarındaki benzersiz liderliğini sürdürebilecek mi?

Plug-in hibrit (PHEV) teslimatları artmaya devam ederken Tesla, Avrupa'nın en çok satan akülü elektrikli aracı (BEV) unvanını sessizce alıyor. Peki yerli rakiplerin yetişmesi için...

TOBFED ve TOLDER İş Birliğiyle…

Tüm Otomotiv Lastikçileri Derneği (TOLDER), Türkiye Otomotiv Bakım Dernekleri Federasyonu’nu (TOBFED) ziyaret ederek sektörel gelişmeler, standartlar...

Otokar’ın Ankara Bayisi Cansın Motor

Otokar, ticari araçlarda büyüme stratejisi doğrultusunda bayi ağını genişletmeye devam ediyor. Şirketin Ankara'daki bayisi Cansın...

Rolls-Royce’dan 100 yıllık efsanesine özel koleksiyon

100 yıldır Phantom, dünyanın en etkili isimleri tarafından tercih edilen, başarı ve seçiciliğin nihai sembolü...

Chery Teknoloji ve Yeniliklerle Küresel Mobilite

Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery,yeni enerji, zeka, yapay zekâ ve küresel iş birliği alanlarındaki...

JAECOO Uluslararası Teknoloji Gecesi Geleceğe Işık

Yenilikçi tasarım diline sahip modelleri ile kısa sürede dikkatleri üzerine çeken OMODA ve JAECOO markaları,...

PETRONAS Madeni Yağlar (PLI) ve Bosch Rexroth biyolojik bazlı hidrolik

PETRONAS Madeni Yağlar (PLI) ve Bosch Rexroth ,ağır hizmet ve tarım araçları sektörlerinde daha sürdürülebilir sıvı çözümlerinin benimsenmesini...

Tesla, Avrupa EV pazarındaki benzersiz liderliğini sürdürebilecek mi?

Plug-in hibrit (PHEV) teslimatları artmaya devam ederken Tesla, Avrupa'nın en çok satan akülü elektrikli aracı...

Stellantis ABD’de Sürdürülebilir Büyüme için 13 Milyar Dolarlık Yatırım Yapacak

Stellantis Önümüzdeki 4 Yılda Tarihinin En Büyük Yatırım Hamlesini Hayata Geçirecek! Dünyanın en büyük mobilite şirketlerinden...

BMW, Neue Klasse elektrikli ailesini hızlandırıyor

BMW, Neue Klasse elektrikli ailesini hızlandırıyor. iX3’ün yakaladığı ivmenin ardından şirket, daha ulaşılabilir konumlanan ama...

Yılın Otomobili 2026 adayları: jüri süreci ve Brüksel’de final

Yarım asrı aşkın süredir düzenlenen uluslararası Yılın Otomobili seçimi, ilk kez 1964’te yapıldı. O günden...

Volkswagen, Września’daki tesisi yeni nesil elektrikli Crafter için büyütüyor

Volkswagen, Polonya’nın Września kentindeki tesisinin genişletileceğini resmen doğruladı; tamamen elektrikli Crafter’ın yeni nesli burada üretilecek....

Volvo, İsveç’te elektrikli otomobil alanlara 1 yıl ücretsiz evde şarj sunuyor

Volvo, İsveç’te elektrikli Volvo alanlara Vattenfall iş birliğiyle 25.000 km’ye kadar 1 yıl ücretsiz evde...

Tesla, Model Y ve Model 3’ün daha ucuz versiyonlarını tanıttı: 516 km menzil

Tesla, Model Y ve Model 3’ün daha düşük maliyetli versiyonlarını piyasaya sürdü; etiket yaklaşık 5.000...

4D algı, yapay zekâ ve her koşulda daha güvenilir ADAS

Aptiv’in 8. nesil radarları, 4D algı ve yapay zekâ ile ADAS ve otonom sürüşte menzil,...

Omoda ve Jaecoo Super Hybrid System: 600 km test, 1.192 km menzil

Omoda C5 SHS-H, Jaecoo J5 SHS-H ve Omoda C7 SHS-P ile Anhui’de 600 km Hibrit...

Bugatti, tamamen elektrikliye geçmiyor: Tourbillon hibrit V16 ile sahnede

Mate Rimac, Bugatti’nin tamamen elektrikliye geçmeyeceğini söylüyor. 1.800 hp’lik hibrit V16 Tourbillon 2026’da üretimde; 250...

Yeni Porsche Macan EV GTS: 563 bg, daha çevik şasi ve 270 kW hızlı şarj

Porsche, Macan EV ailesini GTS ile genişletti: 563 bg, 3.6 sn, 95 kWh batarya, 270...

Renault Scenic E-Tech: tamamen elektrikli orta sınıf SUV 2025’te Avustralya’da

Renault, tamamen elektrikli bir SUV olan yeni Renault Scenic E-Tech’in 2025’in sonlarına doğru Avustralya’ya geleceğini...

Nissan, Sakura için güneş enerjili Ao-Solar Extender prototipini tanıtıyor

Nissan, bu ay düzenlenen Japan Mobility Show 2025’te güneşten enerji toplayan yerleşik bir sistemle donatılmış...

Mazda Avrupa, EV sahipleri için bağlantılı hizmetlerini genişletiyor

Mazda Avrupa, elektrikli mobiliteye ve özellikle elektrikli araç sahipleri için kurgulanan modern bir dijital ekosisteme...