‘Hepimiz aynı trafikteyiz, kış lastiği kış koşullarında doğru lastiktir

®
Çok Okunanlar

JAECOO’nun Küresel Satışları Kasım Ayında 43 Bin Adedi Aştı

Yenilikçi tasarım diline sahip modelleri ile kısa sürede dikkatleri üzerine çeken OMODA & JAECOO markaları, kasım ayını rekor seviyede...

Test Sürüşü: Yeni Peugeot E-208GTI

Kırk yıl önce PEUGEOT, 205 GTI ile tarih yazdı. 1984'te 1.6 litrelik versiyonuyla ve iki yıl sonra 1.9 litrelik...

İzmir Aliağa’da yeni şarj istasyonu açıldı

Enerjisa Enerji’nin yüzde 100 iştiraki ve Türkiye’nin ilk elektrikli araç şarj ağı operatörü olan Eşarj, müşteri deneyimi odaklı yaklaşımı...

YEO Teknoloji Reap Battery fabrikası üretime başladı

Yıllık 5 GWh kapasiteye sahip enerji depolama sistemleri üretecek olan YEO Teknoloji, tüm dünyaya İstanbul’dan ihracat yapacak. Reap Battery...

Rusların hayali gerçekleşti: Rusya’da etkileyici özelliklere sahip yerli bir SUV satın alabilirsiniz

Güncellenmiş LADA NIVA Travel, bayilere "canlı" partiler halinde ulaşmaya başladı: St. Petersburg'da ilk araçlar Alarm-Motors LADA salonunda ortaya çıktı....

Renault CEO’sundan Avrupa’da Çin’in elektrikli araç hakimiyetine karşı öneri

Renault CEO'su, Avrupa'da elektrikli araçların daha uygun fiyatlı olmasını sağlamak için yeni bir 'E-Araba' kategorisi ve düzenleyici reformlar savunuyor....

Ford, Avrupa Stratejisinin Bir Sonraki Aşamasını Duyurdu

Ford, Avrupa’da sürdürülebilir kârlılık yolunda yeni bir adım atıyor. Bu yolculuk iki güçlü temele dayanıyor: Ford Pro ile ticari...

Lastik Sanayicileri ve İthalatçıları Derneği LASİD, 1 Aralık’tan bu yana devam eden zorunlu kış lastiği uygulamasına dair vatandaşların sıklıkla merak edip sorduğu sorulara açıklık getirdi. LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt, ‘’Sadece cezadan kurtulmak için kış lastiği takanlar var. Canını düşünmek yerine, yapacağı masrafı hesaplayanlar var. Veya kış lastiğini hala kar lastiği sananlar, takmak için kar yağmasını bekleyenler var. Oysa sorgulamak yerine bazen sadece doğru olanı yapmak gerekir. Kış lastiği, kış koşullarında doğru lastiktir. Hepimiz aynı trafikteyiz, ortak trafik ortak sorumluluk gerektirir’’ dedi….

 1 Aralık itibarıyla ülkemiz genelinde başlayan zorunlu kış lastiği uygulaması 1 Nisan 2023’e kadar devam ediyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı kararıyla şehirlerarası karayollarında yolcu ve eşya taşıyan tüm araçları kapsayan zorunluluğun il sınırları içerisinde uygulanıp uygulanmayacağı veya nasıl uygulanacağı ortalama yerel sıcaklıklar dikkate alınarak ilgili valiliklerce belirleniyor.

Ancak küresel iklim krizi nedeniyle sıcaklıklarda yaşanabilen ani değişimler ve ülkemizin geniş bir coğrafyada bulunması bazen sürücülerin kafasını karıştırabiliyor. Bazı sürücülerin hala uygulamayı sorguladığına dikkat çeken LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt, çok sık sorulan sorulara açıklık getirdi. ‘’Kış lastiği; 7 derece altındaki sıcaklıklarda, kış koşullarında sertleşmeyerek yere tutunma özelliğini korur ve ıslak, çamurlu veya karlı yüzeylerde sürüş emniyetini artırır. Bu özellikleri nedeniyle hava ve yol şartlarından kaynaklanabilecek olası risklere karşı ortak trafiğin güvenli ve akıcı olmasına katkı sağlar’’ sözleriyle ortak trafiğin akıcı ve güvenli seyretmesi için kış lastiğinin önemine dikkat çeken LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt, şunları kaydetti:

‘’Kış lastiğinin önemini ve uygulamanın gerekliliğini artık neredeyse hepimiz biliyoruz. Toplumda yaygın bir farkındalık oluştu evet. Fakat hala bunu sorgulayanlar var. Sadece cezadan kurtulmak için kış lastiği takanlar var. Veya kış lastiği için yapacağı harcamayı hesaplayanlar var. Veya kış lastiğini hala kar lastiği sananlar, kış lastiği takmak için kar yağmasını bekleyenler var’’ diyen Erdal Kurt; sözlerini şöyle sürdürdü: ‘’Oysa bazen düşünmek veya sorgulamak yerine sadece farkındalıkla hareket etmek, bazen sadece doğru olanı yapmak gerekir. Kış mevsiminde ne yapıyoruz; hava durumuna göre şemsiyemizi alıyoruz, botumuzu giyiyoruz öyle değil mi? Peki neden konu kış lastiği olunca hala durup düşünüyoruz? Vatandaş ister istemez, ‘çok pahalı, lastik mi değiştireceğim’ diyerek kış lastiğini sorguluyor. Oysa fiyatı sorgulamak yerine, sakince bakmalı, hayatımızdan daha değerli bir şey olmadığını fark etmeliyiz. Kış lastiği için yapacağınız zorunlu masrafı düşünmek yerine canınızı düşünün, aracınızdaki sevdiklerinizin ve trafikteki başka insanların hayatlarını düşünün. Her bütçeye hitap edebilecek lastik çeşitleri var, aracınız için en uygununu alıp taktığınızda hepimizin sorumluluğu olan güvenli bir trafik için üzerinize düşeni yerine getirmiş olursunuz.’’

‘’Antalya’da kış lastiği takılır mı?’’

En çok sorulan sorulardan birinin de yerel sıcaklıkların daha yüksek olduğu bölgelerimizden geldiğini belirten LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt, şunları kaydetti:

‘’Antalya’da yaşıyorum, kış lastiği takmalı mıyım, diye soranlar var. İl sınırları içindeyken Valilik kararlarını takip etmelisiniz. Elbette ki mevsimi daha sıcak yaşayan bölgelerimizde kış lastiği takmanıza gerek yoktur, ilgili uygulamayı Bakanlık kararıyla yerel yönetimlerimiz yürütmektedir. Kış lastiği uygulaması için il sınırları içinde kaldığınız sürece Valilik kararlarını uygularsınız. Ancak şehirlerarası karayollarına çıktığınız anda ülke genelindeki zorunluluğa uymanız gerekir.’’

‘’Sadece iki lastiğe taksam yeterli olur mu?’’

LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt, sıkça sorulan ‘’Dört lastiğe birden kış lastiği takmalı mıyım? İkisine taksam yeterli olur mu’’ sorularına ise şu yanıtı verdi: ‘’Montunuzu sadece tek kolunuza giyer misiniz? Veya botunuzu tek ayağınıza? Elbette yanıtınız hayır olacaktır. Aracın tüm lastiklerinin kış lastiği olması gerekir, çünkü aracın en kısa mesafede durması hareket edebilmesinden daha önemlidir. İyi bir fren performansı ve kararlılık için 4 tekerlekte de Kış Lastiği şarttır. Ayrıca önemle altını çizelim; araçta sadece 2 lastiğin kış lastiği olması, ani frenleme ve viraj alma gibi manevralar sırasında aracın kontrolünü zorlaştırır.’’

‘’Kar henüz yağmadı, kış lastiği takmıyorum!’’

‘’Kış lastiğini hala kar lastiği sananlar var’’ diyen LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt, kış lastiği takmak için kar yağmasını bekleyenlere ise şöyle seslendi: ‘’Adı üstünde kış lastiğidir, kar lastiği değildir. 7 derecenin altındaki kış koşulları için tasarlanmıştır. Bu kış koşulları ıslak, çamurlu, buzlu veya karlı yol durumlarını kapsar. Yaz lastikleri kış koşullarında fren mesafesi, yol tutuşu gibi özellikleri açısından araç performansının düşmesine yol açarken kış lastikleri bu olumsuzlukların azaltılması için kış koşullarına uygun tekniklerle özel bir alaşımla donatılmıştır. Kış lastiklerinin sırt karışımı yaz lastiğine göre farklıdır, oluk sayısı fazladır ve geniştir, lastiğe ayrıca kılcal kanallar eklenir, yani desen olarak oldukça farklı bir görüntüye sahiptirler. Kış lastiği takmak için kar yağmasını bekleyenlere şunu söylemeliyim. Küresel iklim krizi nedeniyle ani sıcaklık değişimleri yaşadığımızı da unutmayın lütfen. İstanbul gibi büyük şehirlerde bazen aynı anda dört mevsimi yaşayabiliyoruz. Unutmayalım kış lastiği uygulaması, belirtilen tarihler içindeki kış koşullarına uygun olarak düzenlenmiştir; sadece kar yağışını ifade etmez.’’

‘’Zorunluluk kapsamında değilim, neden takmalıyım?’’

Yine en çok sorulan sorulardan biri de zorunluluk kapsamında olmayan araç sahiplerinden geliyor. LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt’un bu soruya yanıtı ise şöyle:

‘’Hepimiz aynı trafikteyiz. Bir aracın eksik muayenesiyle kazaya sebebiyet vermesi, nasıl ki tüm trafiği etkileyebiliyor. Kış lastiği takmayan araçlar da aynı etkiyi yaratabiliyor. Zorunlu olsun olmasın kış lastiğinin güvenliğe sağladığı katkı, hayatınızın güvencesidir; takmalısınız. Özellikle İstanbul’daki yoğun kar yağışlarında kış lastiği olmayan araçların yolu kapadığını ve yarattığı tehlikeyi hepimiz gördük. Siz kış lastiği kullanıyorsunuz ama başka bir araç sahibi zorunlu değil diye kış lastiği olmadan yola çıkıyor. Trafikte kendinizi ne kadar güvende hissedersiniz? TÜİK verilerine göre trafiğe kayıtlı her iki araçtan biri ticari olmayan özel araçlar. Büyükşehirlerde bu oran daha da yüksek. Yani iki araçtan biri kış lastiği takıp diğeri takmazsa trafik ne kadar güvenli olur? Kural bellidir, doğru olan bellidir. Madem hepimiz aynı trafikteyiz, düşünmeden, sorgulamadan sorumluluk alıp üzerimize düşeni yapmamız gerekir.’’

LASİD HAKKINDA: Lastik Sanayicileri ve İthalatçıları Derneği LASİD, lastik endüstrisini geliştirmek; sektörü yurt içi ve yurt dışında daha güçlü bir şekilde temsil edebilmek amacıyla lastik sanayicileri ve ithalatçıları tarafından 27 Ocak 2014 tarihinde kurulmuştur. Üyeleri BRİSA, CONTINENTAL, GOODYEAR, HANKOOK, MICHELIN, PIRELLI OTOMOBİL LASTİKLERİ A.Ş. ve PROMETEON TÜRKİYE ENDÜSTRİYEL VE TİCARİ LASTİKLERİ A.Ş.’dir. Sektör ve ürünlerle ilgili konularda kamuoyunu bilgilendirmeyi, doğru ve bilinçli lastik kullanımını yaygınlaştıracak faaliyetler gerçekleştirmeyi; sektörün sorunlarını topluca ele alarak sektör ile kurumlar, yasa koyucular ve toplum arasında köprü görevi görmeyi hedeflemektedir.

Diğer Haberler

Test Sürüşü: Yeni Peugeot E-208GTI

Kırk yıl önce PEUGEOT, 205 GTI ile tarih yazdı. 1984'te 1.6 litrelik versiyonuyla ve iki yıl sonra 1.9 litrelik versiyonuyla tanıtılan 205 GTI, küçük,...

Binek Araçları Aratmayan Donanımlarıyla Yerli Üretim Opel Zafira ve Vivaro

Alman otomobil üreticisi Opel, hafif ticari ürün gamını yerli üretime geçişle daha da güçlendirmeye devam ediyor. Bu kapsamda markanın iddialı ticari modelleri Zafira ve...

Ferrari’nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica

Ferrari'nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica, markanın tarihinde önemli bir anı temsil ediyor. Maranello, içten yanmalı motorlara onlarca yıl taptıktan sonra, Ferrari'yi heyecan verici...

VW ID.3, 160,000 km testinde pil kapasitesinin %91’ini korudu

Avrupa'nın en büyük otomotiv kulübünün dört yıllık dayanıklılık testi, Volkswagen ID.3'ün bataryasının dikkat çekici derecede dayanıklı olduğunu ortaya koydu. Bu durum, elektrikli araçların ömrüyle...

Renault CEO’sundan Avrupa’da Çin’in elektrikli araç hakimiyetine karşı öneri

Renault CEO'su, Avrupa'da elektrikli araçların daha uygun fiyatlı olmasını sağlamak için yeni bir 'E-Araba' kategorisi ve düzenleyici reformlar savunuyor. Bu sayede artan maliyetler ve...

İngiltere, elektrikli araçlar için mil başına ödeme geleceğini belirliyor

Birleşik Krallık, elektrikli ve hibrit  araçlar için mil başına vergilendirmeye geçişi onayladı. Maliye Bakanı Rachel Reeves, Sonbahar Bütçesi'nde, eVED olarak bilinen  Elektrikli Araç ÖTV'sinin Nisan 2028'de başlayacağını duyurdu.  Elektrikli...

BAE’de kişiye özel ultra lüks otomobil patlaması

BAE'nin ultra lüks otomobil pazarı, zengin genç alıcılar ve profesyonel kadınlar giderek daha fazla kişiselleştirilmiş araçlar talep ettikçe hızla gelişiyor. Küresel çevre dostu eğilimlere...

Test Sürüşü: Yeni Peugeot E-208GTI

Kırk yıl önce PEUGEOT, 205 GTI ile tarih yazdı. 1984'te 1.6 litrelik versiyonuyla ve iki...

Binek Araçları Aratmayan Donanımlarıyla Yerli Üretim Opel Zafira ve Vivaro

Alman otomobil üreticisi Opel, hafif ticari ürün gamını yerli üretime geçişle daha da güçlendirmeye devam...

Ferrari’nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica

Ferrari'nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica, markanın tarihinde önemli bir anı temsil ediyor. Maranello, içten...

VW ID.3, 160,000 km testinde pil kapasitesinin %91’ini korudu

Avrupa'nın en büyük otomotiv kulübünün dört yıllık dayanıklılık testi, Volkswagen ID.3'ün bataryasının dikkat çekici derecede...

Renault CEO’sundan Avrupa’da Çin’in elektrikli araç hakimiyetine karşı öneri

Renault CEO'su, Avrupa'da elektrikli araçların daha uygun fiyatlı olmasını sağlamak için yeni bir 'E-Araba' kategorisi...

İngiltere, elektrikli araçlar için mil başına ödeme geleceğini belirliyor

Birleşik Krallık, elektrikli ve hibrit  araçlar için mil başına vergilendirmeye geçişi onayladı. Maliye Bakanı Rachel Reeves, Sonbahar...

BAE’de kişiye özel ultra lüks otomobil patlaması

BAE'nin ultra lüks otomobil pazarı, zengin genç alıcılar ve profesyonel kadınlar giderek daha fazla kişiselleştirilmiş...

YEO Teknoloji Reap Battery fabrikası üretime başladı

Yıllık 5 GWh kapasiteye sahip enerji depolama sistemleri üretecek olan YEO Teknoloji, tüm dünyaya İstanbul’dan...

PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu aralık ayı kampanyası

Otomotivde yenilikçi teknolojileri, göz alıcı tasarım ve benzersiz sürüş keyfiyle birleştiren PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu...

EN YAKIT bunlara TKPAY iş birliği ile yüzde 5 nakit iade

Elektrikli araç ekosistemini güçlendirmek ve iş birlikleriyle kullanıcılara fırsatlar sunmak için çalışmalar yapan EN YAKIT,...

Karting Şampiyonlarını Körfez Belirleyecek

2025 Türkiye Karting Şampiyonası’nın son ayağı olan NİMOSK Karting Yarışı, 13-14 Aralık tarihlerinde TOSFED Körfez...

İzmir Aliağa’da yeni şarj istasyonu açıldı

Enerjisa Enerji’nin yüzde 100 iştiraki ve Türkiye’nin ilk elektrikli araç şarj ağı operatörü olan Eşarj,...

Zeminin ıslanmasıyla lastiklerinin yol ile teması kesilebiliyor

Trafikte yağışlardan kaynaklı pek çok tehlikeyle karşı karşıya kalınabildiğini dile getiren Yol ve Trafik Güvenliği...

Çin’de Kasım ayında otomobil satışları yıllık bazda %8,5 oranında azaldı

Kasım ayında Çin'de otomobil satışları yıllık bazda %8,5 azalarak 2,24 milyon araçta gerçekleşti. Bu, Ekim...

Rusların hayali gerçekleşti: Rusya’da etkileyici özelliklere sahip yerli bir SUV satın alabilirsiniz

Güncellenmiş LADA NIVA Travel, bayilere "canlı" partiler halinde ulaşmaya başladı: St. Petersburg'da ilk araçlar Alarm-Motors...

Mercedes-AMG, yeni CEO Stefan Weckbach ile stratejisini yeniliyor

Mercedes-AMG, yeni CEO Stefan Weckbach ile stratejisini yeniliyor: Euro 7 uyumlu yeni V8 ve elektrikli...

Waymo, Londra’da otonom robotaksi için testlere başladı

Waymo, Londra’da robotaksi testlerine başladı ve hizmeti 2026’da devreye almayı hedefliyor. Waymo, Londra’da testlere başladığını...

VW ID.4’te olası batarya kusuru: 2023–2024 için geri çağırma

Volkswagen ID.4’ün 2023-2024 modelleri, yüksek gerilimli bataryada olası üretim kusuru nedeniyle geri çağırılıyor. Volkswagen Group...

Brent petrolün varili, uluslararası piyasalarda 62,12 dolar

Brent petrolün varili, uluslararası piyasalarda 62,12 dolardan işlem görüyor. Dün 63,79 dolara kadar yükselen Brent petrolün...

Elektrikli araç şarj tarifelerinde “esnek fiyatlandırma”

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), elektrikli araç şarj hizmeti tarifelerinde esnek fiyatlandırmaya imkan sağlayacak düzenlemeler...