Otomotiv endüstrisi hem globalde hem de ülkemizde son 5 yılda baş döndürücü gelişmelere sahne oldu. Çip, ham madde, lojistik ve tedarik gibi krizleri arkasında bırakan otomotiv dünyasında elektrikli araçlarla ilgili soru işaretleriyse tüketicilerin aklında kalmaya devam ediyor. Bu yıl ülkemizde pazarın 1 milyon seviyelerine işaret ettiği ve minimum 100 bin elektrikli aracın satılacağı öngörüsünü paylaşan Sarjagel.com Genel Müdürü Selçuk Nazik, “2023 yılında tüm Dünya’da EV satışları bir önceki yıla göre yüzde 35 oranında artış göstererek 14 milyon 182 bin adete ulaştığını belirtti. Elektrikli araçların global pazar payı ise yüzde 15,8 olarak kayda geçti. 9,3 milyon satış adeti ile yüzde 65’i Çinli olan, Çin’in domine ettiği elektrikli araç pazarına karşılık hibritlerin payı da yüzde 30 olarak kayda geçti. Ülkemizde yılbaşında hayata geçen yönetmeliğin ve Avrupa’nın Çinli markalara olan sıkı politikaları 2024 yılında sürücüleri hibrit araçlara yöneltmeye başladı. Ancak endüstrideki rüzgârı asıl yönlendirecek ve tayin edecek olan tüketiciler olacak. Vergi avantajları sebebiyle neredeyse yüzde 50 daha ucuz olan, 1000 km menzile ve yüksek konfora sahip elektriklileri Çin’in yanı sıra Avrupa ve Türkiye’de tüketicilerin keşfetmesi ile elektrikliye dönüşüm hızlanacak, hiçbir üretici de bu rüzgâra karşı durmak istemez, yatırımlarını buna göre yönlendirir. Nitekim 2025 yılında faaliyete geçecek trilyonlarca dolarlık yatırım bedeline sahip batarya üretim tesisleri geliyor. EV araçlarda artık keskin bir düşüş veya yükseliş yerine daha dengeli bir satış grafiği göreceğiz. Tesla’nın Türkiye’ye özel bir model geliştirmesiyle fiyatının ciddi oranda düşmesi, elektrikli araçlarda rekabeti artıracaktır. Diğer markalarda da fiyat indirimleri görmeye başlayabiliriz. Bu gelişme de tüketicinin rüzgârı belirlediğinin en net kanıtı.” açıklamasında bulundu.
Sektör temsilcilerinden Sarjagel.com Genel Müdürü Selçuk Nazik, elektrikli araç konusunda halen tüketicilerin aklında birçok soru işareti bulunduğunu ve cevaplanması gereken sorular olduğunu ifade etti.
“Bugün Avrupa’da soket başında 13 elektrikli araç düşerken ülkemizde 9 araç düşüyor. 2024’te 30 bine ulaşacak soket sayısıyla çok daha avantajlı duruma geleceğiz.” ifadelerine yer veren Nazik, tüketicilerin kafasında birçok soru işareti bulunduğunu ve doğru cevaplar için otomotiv endüstrisinin geleceğine bakmak gerektiğini iletti.
Tesla’nın 1 milyonluk fiyat indirimi pazarda rekabeti artıracak
Yerli otomobil Togg yanı sıra Tesla’nın ülkemizde satışa sunulması ile ülkemizde 2023 yılında elektrikli araçlar için iki önemli dalga yaşandığını belirten Nazik, “Bu iki marka sayesinde EV’ler oldukça popüler hale gelmeye başladı. Ayrıca Tesla’nın Türkiye’ye özel bir model geliştirmesiyle fiyatının ciddi oranda düşmesi, elektrikli araçlarda rekabeti artıracaktır. Diğer markalarda da fiyat indirimleri görmeye başlayabiliriz. Bu gelişme de tüketicinin rüzgârı belirlediğinin en net kanıtı. Asıl önemli dalgayı ise hafif ticari, mikro elektrikli araçlarla göreceğiz. Henüz ticaret alanında, lojistik ve taşımacılıkta elektrikliler karşımıza çıkmıyor. Bu araçlar yollarla buluşursa ve Eğer Çinli araçlar için gelen regülasyonlar esnetilirse, Togg’un seri üretim adetleri ve teknik servis ağı artırılırsa, çok daha fazla elektrikli araçtan söz edebiliriz.” dedi.
“Hiçbir üretici rüzgâra karşı yürümek istemez”
2023 yılında tüm Dünya’da EV satışları bir önceki yıla göre yüzde 35 oranında artış göstererek 14 milyon 182 bin adete ulaştığını, pazar payının ise yüzde 15,8 olarak kayda geçtiğini de aktaran Nazik, “9,3 milyon, yani yüzde 65’i Çinli olan, Çin’in domine ettiği bir pazara karşılık hibritlerin payı da yüzde 30 olarak kayda geçti. Ülkemizde yılbaşında hayata geçen yönetmeliğin ve Avrupa’nın Çinli markalara olan sıkı politikaları 2024 yılında sürücüleri hibrit araçlara yöneltmeye başladı. Ancak endüstrideki rüzgârı asıl yönlendirecek ve tayin edecek olan tüketiciler olacak ve Vergi avantajları sebebiyle neredeyse yüzde 50 daha ucuz olan, 1000 km menzile ve yüksek konfora sahip elektriklileri Çin’in yanı sıra
Avrupa ve Türkiye’de tüketicilerin keşfetmesi ile elektrikliye dönüşüm hızlanacak. Hiçbir üretici de rüzgâra karşı durmak istemez. EV araçlarda artık keskin bir düşüş veya yükseliş yerine daha dengeli bir satış grafiği göreceğiz.” şeklinde öngörüsünü paylaştı.