Page 43 - EYLÜL-EKİM2021
P. 43
Yazar | Fotoğraf: Gökçer ALP
TESLA MODEL S
emen belirteyim, elektrikli otomo- hissettiriyor. Neyse, gelelim testimizin “öncü” ilk andan itibaren en yüksek seviyede olması
billerle ilgili çok da tarafsız yorum diyebileceğimiz kahramanı Tesla Model S’e. dışında herşey aynı. Ancak bu farklılık da kul-
yapabilecek bir editör değilim, zira Öncelikle aracın tasarımı son derece dina- lanımda hiç bir sorun ya da sıkıntı yaratmıyor.
H otomobilin herşeyine kendisi hük- mik, enerjik ve sportif. Çerçevesiz kapı cam- Hatta biraz eğlenmek isterseniz, kesinlikle
metmeyi seven, bu nedenle otomatik vitesten ları, liftback diyebileceğimiz eğimli arka kısım, harika. Aracın ilk hareketi geçtiği andan itibar-
bile hiç hoşlaşmayan bir sürücüyüm. Özellikle çok sayıda “yay”dan oluşan ve bu hâliyle bir en max tork ve Hp ayağınızın altında. Aracın
sürekli yavaşlayıp hızlanmak zorunda kalınan parça Mazda’yı da anımsatan tasarım bence 4 tekerden çekişli olması ve dengeli yapısı
bol virajlı inişli çıkışlı dağ yollarında direksiy- çok zekice. Fazla zorlanmamış, olabildiğince sayesinde, yola aktarılan gücün yüksekliğine 43
onla sürekli oynamaktan, hız ve yol durumu- basit ve sade tutulmuş hatlar, akıcı çizgiler ve ve abartılı ivmelenmeye rağmen en küçük
na göre vites büyütüp küçültmekten, bunu araç üzerinde neredeyse tek bir “düz” çizginin bir huzursuzluk ya da kopma yok. Sürüşte
yaparken de her iki ayağımın sürekli hareket olmaması, Model S’in teknoloji ve gelecekçilik dikkatimi çeken iki temel konudan biri, di-
hâlinde olmasından büyük zevk duyan biri iddiasına çok uygun. Aynı sadelik iç mekanda reksiyonun biraz fazla ağır oluşu; üstelik bu
olarak, sırf bu yüzden İstanbul-Ankara yol- da devam ediyor, ancak ne yalan söyleyeyim, ağırlığına karşın yol yüzeyi hakkında çok da MAGAZINE.COM.TR
culuklarımda Bolu Dağı rampasını da içeren konsolu oluşturan, evde kullandığım 19 inçlik net bir bilgilendirme sağlamıyor. İkinci konu
eski yolu kullanırım. Otobanda gazı kökleyip monitörle aşık atabilecek büyüklükteki ekran ise, ayak gazdan çekildiğinde aracın frene
180’le dümdüz gitmenin otomobil kullanmakla biraz tuhaf hissettirdi. Aslında çok mantıklı, basılmış gibi yavaşlaması. Geleneksel araçlar-
zerre ilgisi yok bence. Bu açıdan baktığım- zira, tıpkı akıllı telefonlardaki gibi, ihtiyaca göre da ayak gazdan çekildiğinde kompresyonun
da; elektrikli otomobiller benim için otomobil tuşların ve grafiklerin belirdiği, her bir işlev için (motor freni) aracı yavaşlatmasına aşinayız,
kullanma zevkinin ölüm fermanı! Hem tıpkı farklı ve pratik arayüzlerin yer aldığı büyük ancak Tesla’da bu yavaşlama alışık olduğu- AUTOMOBILE
otomatik vitesli araçlar gibi sadece gaz ve fren bir ekran bu. Yine de, çevirmeli bir dairesel muzun çok çok üzerinde. Gaz predalından
pedallarının olmasına, hem de hızlanmaya eş- düğmenin sağladığı pratiklikle hiç bir “tuş” ayak çekildiği an elektrik motorları dinamo gibi
lik eden lezzetli bir motor sesinin eksikliğine yarışamaz. Araca biniş ve inişte hissettiğim ve çalışmaya başlayıp aracı şarj ediyor, bu da ro-
bakıyorum; ben elektrikli otomobil üretsem, açıkçası Tesla’da olmasını yadırgadığım şey - torun dönme yönünün aksi yönde bir manye-
yalandan da olsa bir motor sesi eklerim, en belki de test otomobilimize has münferit bir tik kuvvet oluşturuyor, yavaşlamanın sebebi
azından kabindekilere duyuracak şekilde. Ha sıkıntıdır - kapıların kapanması sırasında duy- bu. Günlük kullanımda herhangi bir sorun ya
nedir; elektrik motorlarının karakteristik özelliği duğum metal sesi ve çerçevesiz camların kapı da sıkıntı yaratmayan bu durum, ancak araç
olan devirden bağımsız tork ve güç özel- gövdesi içinde bir kaç milim sallandıklarını kullanırken çok detaycı olan ve aracı sürekli
likleri sayesinde, gazı köklediğim an koltuğa düşündüren çarpma sesleri. Bu seviyede bir dinleyen / hisseden sürücüler için dikkat çe-
yapıştıran ivmelenmeyi ölüm sessizliği içinde otomobilden, Alman otomobillerinden alışık kici olabilir. Elon Musk’ın en başarılı adımların-
gerçekleştirmek de başka bir tatmin, onu olduğumuz o tok “plop” sesini beklerdim. An- dan biri diyebileceğimiz Model S için sonuç
da inkâr etmeyeyim. 5 saniye gibi bir sürede cak dediğim gibi, bu durum hor kullanılmış test yorumum; elektrik teknolojisi ve çevreciliğin
gerçekleşen 0-100 km/s hızlanmasının böyle- otomobiline özgü bir durum da olabilir. Elek- öncülerinden biri olan araçta, otomobil kul-
si bir sessizlikle gerçekleşmesi, bir anlamda trikli otomobillerin sürüş özellikleri, benzinli ya lanma zevkinin ve sürüş dinamiklerinin biraz
gelecekte yol aldığımızı ve teknolojinin hiç da dizellerden alışık olduğumuzdan çok da ihmal edilmiş olduğu. En azından benim kul-
olmadığı kadar günlük hayatımızda olduğunu farklı değil aslında. Motor gücü ve torkunun landığım araçtan aldığım his oydu.
10.YIL