Page 43 - EYLÜL-EKİM2021
P. 43

Yazar | Fotoğraf: Gökçer ALP
         TESLA MODEL S





                emen belirteyim, elektrikli otomo-  hissettiriyor. Neyse, gelelim testimizin “öncü”   ilk andan itibaren en yüksek seviyede olması
                billerle ilgili çok da tarafsız yorum   diyebileceğimiz kahramanı Tesla Model S’e.   dışında herşey aynı. Ancak bu farklılık da kul-
                yapabilecek bir editör değilim, zira   Öncelikle aracın tasarımı son derece dina-  lanımda hiç bir sorun ya da sıkıntı yaratmıyor.
        H otomobilin herşeyine kendisi hük-  mik, enerjik ve sportif. Çerçevesiz kapı cam-  Hatta biraz eğlenmek isterseniz, kesinlikle
        metmeyi seven, bu nedenle otomatik vitesten   ları, liftback diyebileceğimiz eğimli arka kısım,   harika. Aracın ilk hareketi geçtiği andan itibar-
        bile hiç hoşlaşmayan bir sürücüyüm. Özellikle   çok sayıda “yay”dan oluşan ve bu hâliyle bir   en max tork ve Hp ayağınızın altında. Aracın
        sürekli yavaşlayıp hızlanmak zorunda kalınan   parça Mazda’yı da anımsatan tasarım bence   4 tekerden çekişli  olması  ve dengeli yapısı
        bol virajlı inişli çıkışlı dağ yollarında direksiy-  çok zekice. Fazla zorlanmamış, olabildiğince   sayesinde, yola aktarılan gücün yüksekliğine   43
        onla sürekli oynamaktan, hız ve yol durumu-  basit ve sade tutulmuş hatlar, akıcı çizgiler ve   ve abartılı ivmelenmeye rağmen en küçük
        na göre vites büyütüp küçültmekten, bunu   araç üzerinde neredeyse tek bir “düz” çizginin   bir huzursuzluk ya da kopma yok. Sürüşte
        yaparken de her iki ayağımın sürekli hareket   olmaması, Model S’in teknoloji ve gelecekçilik   dikkatimi çeken iki temel konudan biri, di-
        hâlinde olmasından büyük zevk duyan biri   iddiasına çok uygun. Aynı sadelik iç mekanda   reksiyonun  biraz fazla ağır oluşu; üstelik  bu
        olarak,  sırf  bu  yüzden  İstanbul-Ankara  yol-  da devam ediyor, ancak ne yalan söyleyeyim,   ağırlığına karşın yol yüzeyi hakkında çok da   MAGAZINE.COM.TR
        culuklarımda Bolu Dağı rampasını da içeren   konsolu oluşturan, evde kullandığım 19 inçlik   net bir bilgilendirme sağlamıyor. İkinci konu
        eski  yolu  kullanırım.  Otobanda  gazı  kökleyip   monitörle aşık atabilecek büyüklükteki ekran   ise, ayak gazdan çekildiğinde aracın frene
        180’le dümdüz gitmenin otomobil kullanmakla   biraz tuhaf hissettirdi. Aslında çok mantıklı,   basılmış gibi yavaşlaması. Geleneksel araçlar-
        zerre ilgisi yok bence. Bu açıdan baktığım-  zira, tıpkı akıllı telefonlardaki gibi, ihtiyaca göre   da ayak gazdan çekildiğinde kompresyonun
        da; elektrikli otomobiller benim için otomobil   tuşların ve grafiklerin belirdiği, her bir işlev için   (motor freni) aracı yavaşlatmasına aşinayız,
        kullanma zevkinin ölüm fermanı! Hem tıpkı   farklı ve pratik arayüzlerin yer aldığı büyük   ancak  Tesla’da  bu  yavaşlama  alışık  olduğu-  AUTOMOBILE
        otomatik vitesli araçlar gibi sadece gaz ve fren   bir ekran bu. Yine de, çevirmeli bir dairesel   muzun çok çok üzerinde. Gaz predalından
        pedallarının olmasına, hem de hızlanmaya eş-  düğmenin sağladığı pratiklikle hiç bir “tuş”   ayak çekildiği an elektrik motorları dinamo gibi
        lik eden lezzetli bir motor sesinin eksikliğine   yarışamaz. Araca biniş ve inişte hissettiğim ve   çalışmaya başlayıp aracı şarj ediyor, bu da ro-
        bakıyorum; ben elektrikli otomobil üretsem,   açıkçası Tesla’da olmasını yadırgadığım şey -   torun dönme yönünün aksi yönde bir manye-
        yalandan da olsa bir motor sesi eklerim, en   belki de test  otomobilimize has münferit bir   tik kuvvet oluşturuyor, yavaşlamanın sebebi
        azından kabindekilere duyuracak şekilde. Ha   sıkıntıdır - kapıların kapanması sırasında duy-  bu. Günlük kullanımda herhangi bir sorun ya
        nedir; elektrik motorlarının karakteristik özelliği   duğum metal sesi ve çerçevesiz camların kapı   da sıkıntı yaratmayan bu durum, ancak araç
        olan devirden bağımsız tork ve güç özel-  gövdesi içinde bir kaç milim sallandıklarını   kullanırken çok detaycı olan ve aracı sürekli
        likleri  sayesinde,  gazı  köklediğim  an  koltuğa   düşündüren çarpma sesleri. Bu seviyede bir   dinleyen / hisseden sürücüler için dikkat çe-
        yapıştıran ivmelenmeyi ölüm sessizliği içinde   otomobilden,  Alman  otomobillerinden  alışık   kici olabilir. Elon Musk’ın en başarılı adımların-
        gerçekleştirmek de başka bir tatmin, onu   olduğumuz o tok “plop” sesini beklerdim. An-  dan biri diyebileceğimiz Model S için sonuç
        da inkâr etmeyeyim. 5 saniye gibi bir sürede   cak dediğim gibi, bu durum hor kullanılmış test   yorumum; elektrik teknolojisi ve çevreciliğin
        gerçekleşen 0-100 km/s hızlanmasının böyle-  otomobiline özgü bir durum da olabilir. Elek-  öncülerinden biri olan araçta, otomobil kul-
        si bir sessizlikle gerçekleşmesi, bir anlamda   trikli otomobillerin sürüş özellikleri, benzinli ya   lanma zevkinin ve sürüş dinamiklerinin biraz
        gelecekte yol aldığımızı ve teknolojinin hiç   da  dizellerden  alışık  olduğumuzdan  çok  da   ihmal edilmiş olduğu. En azından benim kul-
        olmadığı kadar günlük hayatımızda olduğunu   farklı  değil aslında.  Motor gücü ve torkunun   landığım araçtan aldığım his oydu.

                                                                                                               10.YIL
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48