Page 41 - EYLÜL-EKİM2021
P. 41

90'lara kadar, ürettiği hemen her   an tork düşmeye beygir gücü yük-
        modelin sıradışı teknolojisi, tasarımı   selmeye  başlar,  en  yüksek  beygir
        ya da ilginç özelliklere sahip oluşuy-  gücü devrine ulaştığınızda tork iy-
        la, her zaman çok özel bir üretici   ice düşmüştür. Araçlarda "vites"ler
        olan Citroen'in kanatları altında   motoru işte bu çok kısıtlı "verimli
        bu işe başlayan DS, çok emin   devir bandı"nda tutmak için vardır.
        adımlarla ilerliyor. Zaten çevrenize   Bu arada yine bir fizik kuralı olarak;
        baktığınızda bunu rahatlıkla göre-  motor ile tekerlek arasına ne kadar
        bilirsiniz: Son 2-3 yıl içinde yollar-  çok sayıda dişli, zincir, şaft vb ko-
        daki DS sayısı farkedilir şekilde arttı.   yarsanız, o kadar çok enerji kaybı
        Test ettiğimiz DS melez bir araçtı,   yaşarsınız. Elektrik motorları bu
        ancak tam elektrik için ülkemizin   anlamda emsalsizdir: Örneğin 100
        altyapı hazırlığının tam olmadığını   kW'lık bir elektrik motoru, hangi
        ve tam elektriğe geçiş için 8-10 yıla   devirde olursa olsun 100 kW güç
        ihtiyacımız olduğunu  düşünürsek,   üretir, torku da harekete geçtiği ilk
        bu süre zarfında melezlerin şansı   andan en yüksek devrine kadar
        ve işlevselliği bir süre daha yüksek   daima en yüksek seviyede sabittir.
        kalacaktır diye düşünüyorum. Bu   Bu nedenle elektrikli motorlar çok
        arada, konunun çok daha yakının-  yüksek verime sahiptir. Bu verimli-
        da  olmayan  ama  merak  edenler   lik sayesinde vites kutusuna ihtiyaç
        için basit bir teknik açıklama da   kalmaz, bu anlamda da, aktarma-
        yapalım: Örneğin 1.6 benzinli bir   dan kaynaklı enerji kayıpları en aza
        aracınız var diyelim: Teknik özel-  iner. Hâlâ manuel vites kullanmak-
        liklerde aracınızın, örnek, 5000   tan keyif alan, otomatik vitesten ne-
        d/d'de 125 HP olduğu yazılı. Bu   fret eden ve hızlanmaya eşlik eden
        değer sadece motor 5000 d/d'de   temiz ama biraz vahşi bir motor
        iken geçerlidir, örneğin kalkışta araç   sesine bayılan bir sürücü olarak,
        rölantinin hemen üzerindeyken ya   elektrikli otomobillerde vites olma-
        da vites büyüttüğümüz ortalama   ması benim için büyük bir eksiklik.
        2500-3000 d/d civarlarında bun-  Ancak dünyanın geleceğini bırak,
        dan çok daha azdır motorun üret-  bugününü düşünüyorsak, karbon
        tiği güç. Motorun asıl yük çekme   yakıtlardan bir an önce kurtulmak
        yeteneği  olan  tork  ise bambaşka   gerek. Evet yüksek torklu bir dize-
        bir hikâyedir: Motorunuz en yükse   li ya da seri bir benzinliyi manuel
        gücünü 5000 d/d'de üretirken, en   vitesle kullanmak büyük keyif ama,
        yüksek torkunu bambaşka bir de-  bu dizelleri ve benzinlileri kullanma-
        virde (örneğin 3000-3500 d/d'de)   ya devam edersek, araba kullanma
        üretir.  En  yüksek  tork  devrinde   zevki tadacağımız bir dünya kal-
        motor güçsüzdür, tork devri aşıldığı   mayacak! Yaşasın elektrik!
                                                                                                                    41

                                                                                                                      MAGAZINE.COM.TR








                                                                                                                      AUTOMOBILE


























                                                                                                               10.YIL
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46