Page 45 - Mayıs-Haziran 2024
P. 45
Ama amacım asla elektrikli araçları eleştirmek esnek kaplamaya benzediğini söylemeliyim. Aracınızı tam şarj ettikten sonra 150-160 km
değil. Bu araçların elektrikli olması zaten Kozmetik olarak baktığımızda aracın sağ arka hızlarda spor moduna geçirirseniz kilometre
çevreyi ve dünyayı egzoz gazından korumaya kapısı ile çamurluk birleşim yeri arasında tam aralığı çok kısa sürede 300’e düşebilir. Bolu’ya
yetiyor. Diğer özelliklerinin olup olmaması ile bağlanmamış bir açıklık vardı. Bu test aracımı- bu şekilde ulaşmak tehlikeli. Erişimde problem
pek te ilgilenmiyorum. Aracın benim için iyi za özgü bir hata mı? Bunu bilmiyorum. Aracın yaşarsınız. Tesla Model Y‘nin fiyatına bak-
şekilde gitmesi, yola tutunması güven verici ön kaputunun ve bagajının açılması oldukça tığımızda şu anda Türkiye için inanılmaz fahiş
sürüşü olması yeterli oluyor. Aracın kendi güzel ve kullanım açısından oldukça iyi. Ancak fiyatlara satıldığını düşünüyorum. Ancak Tesla
kendine gitmesi, otonom sürüşü, otopilot çok çabuk kirlendiğini fark ettik. Kirli rüzgar ve kullanıcıları her yerde. Çevremdeki herkes
sistemi, şerit takip özellikleri v.b. benim ilgi kaput boşluklarından giren hava, bagajın ve Tesla Model Y kullanıyor ve nereye gidersem 45
alanıma pek girmiyor sürüş olarak. Bura- kaput altının kirlenmesine neden oldu. Ancak gideyim, trafikte her yerdeler. Taksiye ya da
da YouTube çalışması yapmıyoruz, sadece kaputun altında klima ve hava girişleri olduğu ona benzer bir şeye benzediğini düşünebilir-
araçlarla ilgili tecrübelerimizi kimseyi kırmadan için bu kirli tozun ileride araçta farklı sorunlara siniz. İstanbul, Ankara ve Antalya’da taksilerin
en doğru şekilde aktarmak bizim görevimiz. yol açabileceğini düşünüyorum. Bu bölümün kısa sürede elektrikli araç haline gelmesini
Tesla Model Y’nin, lastikleri ve gücüyle, önden iyi bir izolasyona sahip olması gerekmektedir. gerektiren bir yasanın çıkması iyi olabilir… Her
veya arkadan kayma yapmadan, kuru asfalt ve Bu arada Tesla Model Y hakkında yazdığım ne kadar Elektrikli araçlar dünya’mızda yer MAGAZINE.COM.TR
virajlı yollarda performanslı sürüşlerde keyifli bilgi, veri ve geri bildirimleri Tesla’yı yapan kaplasada zaman içerisinde bu pilleri üreten
kullanım sağlayarak tatmin edici ve güven mühendislerin bile verebileceğini düşünmüyo- büyük fabrikaların daha çok kurulması bence
verici olduğu gözlemlendi. Ancak Tesla Model rum. Aslında bu güne kadar dünyada böyle gerekecektir. Sorun sadece elektrik enerjisi
Y, Volvo, Mercedes, Audi gibi markaların eski şeylerin yazılmadığını düşünüyorum. Şarj Etme olmaktan çıkacak. Örneğin Tesla Model Y pil
üretim altyapısına sahip olmadığı ve sadece ve Gidiş: 40-45 dakikada yüzde 100’e kadar garantisi 192.000km’yi kapsıyor. Mesela ben-
elektrikli araç ürettiği için aracın alt takımı şarj olan araç, çok kısa sürede 503 km menzil im gibi 3 yılda 192.000 km’ye ulaşanlar var.
ve özellikle amortisör yapısı, süspansiyon sağlıyor. Sakin kullanım modunu seçip hızınızı Peki 3-5 yıl sonra bu aküye ne olacak? Tesla AUTOMOBILE
ve yayları, kısacası tahrik parçaları, oldukça 100-120km arasında sabit tutabiliyorsanız bunu geri dönüştürebilir mi? Sadece Tesla’nın
tatmin edici özellikleri; Ancak henüz bu İstanbul’dan Bolu’daki Tesla şarj noktasına değil diğerlerinin de bu atık pillerin doğaya
noktaya gelinmediği için otomobilin SUV’dan ulaşmanız çok kolay. Bolu’daki Tesla şarj ve çevreye zarar vermeye başlayıp dünyamızı
ziyade “yeraltı metrosu” kullanma atmosferini noktasında ise aracınızı 30 dakika içerisinde daha da kirleteceği öngörülüyorsa bilim insan-
yansıtmasını doğal olarak karşılamak gerek- ve mola sırasında tamamen şarj edebilir, ları şu sıralar çok mu meşgul, yoksa dünyamızı
tiğine inanmaktayım. Bu arada aracın kavisli Ankara’daki AnkaMall Avm Tesla şarj ünitesine kurtarmak ve temizlemek için bu isle de ayrıca
tavan camı oldukça başarılı. Gelelim farklı bir çok kolay bir şekilde ulaşabilirsiniz. Hatta Tesla uğraşıyorlar mı? bilemiyorum… Gerçi hoş
konuya, Aracın altında bulunan bataryanın Model Y kullanıcısı bir tanıdığım, İstanbul’daki henüz dünyayı kurtaran bir bilim adamına
tamamı, özellikle sürücü ayak bölgesinde evinden çıkıp Kartalkaya’ya gittiğini, kayak rastlamadım… Sorun sadece atık pillerde değil
günlük kullanımda hissedilmeyen bir ısınma yaptığını, dönüşte Bolu’da arabasını şarj bence… Elektrikle çalışan tüm cihazlar gibi
sıcaklığı ve sürüş sırasında gaz-fren pedalı edip İstanbul’daki evine çok rahat bir şekilde elektrikli arabalar ve hibrit araçlar da çalışma
alt kısmında halı altında bir koku yaratıyor. ulaştığını söylemişti. Garajında bir ABB şarj sırasında son derece düşük frekanslı (elf) elek-
Bu anlamda aracı kullanırken alt ayağım çok ünitesi kuruluydu. Şehir içinde makul hızlarda tromanyetik alanlar (EMF) oluşturuyor. Daha
yanıyordu ve zaman zaman klimayı açıp altına verimli araç kullanmadığınız ve ani çıkışlar doğrusu cep telefonunun içindeki küçücük bir
soğuk hava üflemek zorunda kalıyordum.Yine yapmadığınız sürece 375-400km’lik menzili bataryayla kıyaslandığında elektrikli bir araçtaki
aracın içini incelediğimizde alt halı esnek ze- rahatlıkla görebilirsiniz. Şehir içinde 410 km’ye tabanda yer alan komple pilde aynı “yer altında
min ve kapılardaki deri kaplamanın tatmin edici sakin kullanım ve sürekli bir 70-80 km’lik metroda” olduğu gibi belirli bir radyasyona
olmadığını ve sektörde satılan basit ince halı yolculukla ulaşabileceğinizi düşünüyorum. maruz kalıyoruz.
12.YIL