Page 39 - Mayıs-Haziran 2024
P. 39
IEA RAPORU VERİLERİNE GÖRE 17 MİLYONA
ULAŞMASI BEKLENİYOR… BATARYA MALİYETLERİ 15 YILDAN KISA
Uluslararası Enerji Ajansı’nın (IEA) diğer tüm otomobiller 2035 yılına kadar BİR SÜREDE YÜZDE 90 GERİLEDİ...
yayınladığı son rapora göre, küresel elektrikli olacak” denildi. Enerji ajansına Uluslararası Enerji Ajansının (IEA) Bataryalar ve Güvenli
elektrikli otomobil satışları 2024’te göre, ülkeler iklim taahhütlerini yerine Enerji Dönüşümleri Özel Raporu’na göre, düşen mali-
güçlü kalmaya devam edecek ve bu getirebilirlerse, 2035 yılına kadar satılan yetler, inovasyondaki ilerleme ve destekleyici endüstriyel
yılın sonuna kadar yaklaşık 17 milyo- her 3 arabadan 2’si elektrikli olacak. Bu politikalar batarya teknolojilerine talebi artırdı. Batarya
na ulaşacak. IEA’nın yıllık Küresel EV senaryoda, elektrikli araçların hızlı alımı, maliyetleri 15 yıldan kısa bir sürede yüzde 90 geriledi ve
Görünümü’nün yeni baskısı, bu yıl dün- Çin ve Avrupa’daki kombine karayolu temiz enerji teknolojileri arasında en hızlı maliyet düşüşü
ya çapında satılan her 5 otomobilden taşımacılığı talebine eşit olarak günde bu alanda görüldü. Halihazırda küresel batarya talebinin
1’inden fazlasının elektrikli olmasının 12 milyon varil petrol ihtiyacını ortadan yüzde 90’ını enerji sektörü oluştururken, geçen yıl elek-
beklendiğini ve önümüzdeki on yılda ar- kaldırıyor. Elektrikli araç satışlarının trik sektöründe batarya kurulumları yıllık bazda yüzde
tan talebin küresel otomobil endüstrisini büyümesi için halka açık şarj sitelerinin 130 büyüdü. Ulaşım sektöründe ise bataryadaki büyüme
yeniden şekillendireceğini ve karayolu mevcudiyetinin önemine dikkat çek- sayesinde 2020’de 3 milyon olan elektrikli araç satışları
taşımacılığı için petrol tüketimini önem- en rapor, küresel olarak kurulan halka 2023’te 14 milyona yükseldi. Dünyada geçen yıl batarya
li ölçüde azaltacağını tahmin ediyor. açık şarj noktalarının sayısının 2023’te teknolojilerindeki büyüme, neredeyse tüm diğer temiz en-
Paris merkezli enerji gözlemcisi yaptığı 2022’ye göre %40 arttığını ve hızlı şarj erji teknolojilerindeki büyümeyi geride bıraktı. Ancak 2030
açıklamada, “İlk çeyrekte satışlar cihazlarındaki büyümenin daha yavaş enerji ve iklim hedeflerine ulaşılabilmesi için dünyada
2023’ün aynı dönemine göre yaklaşık olanları geride bıraktığını vurguluyor. batarya kurulumlarının büyük ölçüde hızlanması gereki-
%25 arttı – bir önceki yılın aynı döne- Raporda, “Ancak, hükümetler tarafın- yor. Rapordaki baz senaryoya göre, küresel enerji depol-
minde görülen büyüme oranına benzer, dan verilen taahhütler doğrultusunda ama kapasitesinde 2030’a kadar 6 kat artış öngörülüyor
ancak daha geniş bir tabandan” dedi. bir elektrikli araç dağıtım seviyesini ve bu artışın yüzde 90’ını bataryalar oluşturuyor. Birleşmiş
“Bu yılın ilk üç ayında küresel olarak karşılamak için şarj ağlarının 2035 yılına Milletler İklim Zirvesi COP28’de açıklanan 2030’a kadar
satılan elektrikli otomobil sayısı, kaba- kadar altı kat büyümesi gerekiyor” de- küresel yenilenebilir enerji kapasitesini 3 katına çıkarma
ca 2020’nin tamamında satılan sayıya nildi. “Aynı zamanda, şarjdan kaynak- taahhüdü için 1500 gigavat batarya kapasitesinin ku- 39
eşdeğer” diye ekledi. IEA raporu, Çin’in lanan elektriğe olan daha fazla talebin rulması gerekiyor. IEA Başkanı Fatih Birol, rapora ilişkin
elektrikli otomobil satışlarının 2024’te elektrik şebekelerini aşırı zorlamadığın- değerlendirmesinde, elektrik ve ulaşım sektörlerinin küre-
10 milyona yükselmesinin beklendiğini dan emin olmak için politika desteği sel emisyonları azaltmak için iki kritik alan olduğunu belir-
ve ülkedeki tüm otomobil satışlarının ve dikkatli planlama şarttır.” Raporla terek, “Bataryalar, her iki sektörde de temelleri oluştura-
yaklaşık %45’ini oluşturacağını tah- ilgili değerlendirmede bulunan IEA Di- cak, yenilenebilir enerji kaynaklarının artırılmasında ve MAGAZINE.COM.TR
min ediyor. Raporda, ABD’de elektrikli rektörü Fatih Birol, “Elektrikli otomo- ulaşımın elektrikli hale getirilmesinde paha biçilmez bir yol
otomobil satışlarının kabaca 9’da 1’e billerin arkasındaki devam eden ivme, oynarken, işletmeler ve haneler için güvenli ve sürdürüle-
ulaşacağı tahmin edilirken, Avrupa’da bazı pazarlarda diğerlerinden daha bilir enerji sağlayacak. Güneş enerjisi santrali ve batarya
zayıf bir otomobil pazarına ve sübvan- güçlü olmasına rağmen, verilerimizde kombinasyonu maliyet açısından bugün Hindistan’da-
siyonların aşamalı olarak kaldırılmasına açıkça görülüyor” dedi. Birol, “Küresel ki yeni kömür santralleriyle rekabet edebilir durumda.
rağmen, elektrikli otomobillerin hala 4’te EV devrimi, daralmak yerine, yeni bir Bu kombinasyon, önümüzdeki sadece birkaç yıl içinde, AUTOMOBILE
1’i için yolda olduğu belirtildi. Geçen yıl, büyüme aşamasına hazırlanıyor gibi Çin’deki yeni kömür ve ABD’deki gaz yakıtlı santrallerden
küresel elektrikli otomobil satışları %35 görünüyor” dedi. “Pil üretimine yapılan daha ucuz olacak. Bataryalar, gözerimizin önünde oyunu
artarak neredeyse 14 milyona ulaştı. yatırım dalgası, EV tedarik zincirinin değiştiriyor.” ifadelerini kullandı.
Çin, Avrupa ve ABD en büyük pazarlar otomobil üreticilerinin iddialı genişleme
olmaya devam ederken, elektrikli oto- planlarını karşılamak için ilerlediğini
mobillerin satılan tüm otomobillerin gösteriyor.” “Sonuç olarak, EV’lerin Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) yılki elektrikli araç satışlarının 66
sırasıyla %15 ve %10’unu oluşturduğu yollardaki payının hızla artmaya de- Küresel Elektrikli Araç Veri binini BEV, 2 bin 700’ünü PHEV
Vietnam ve Tayland gibi bazı gelişmek- vam etmesi bekleniyor” dedi. “Yalnızca Takipçisi’nden derlediği bilgilere oluşturdu. Elektrikli araçların to-
te olan pazarlarda da büyüme hızlandı. bugünün politika ayarlarına dayanarak, göre, Türkiye’de toplam elektrikli plam araç satışlarındaki payı ise
Enerji gözlemcisi, elektrikli araç tedarik 2030 yılına kadar Çin’de yollardaki ne- araç satışları 2022’de 7 bin 540 geçen yıl yüzde 10’a ulaştı. Bu
zincirine yapılan önemli yatırımların, de- redeyse her üç arabadan biri ve hem oldu. Bunun 7 binini bataryalı oran 2022’de yüzde 1,1 olmuştu.
vam eden politika desteğinin ve EV’le- Amerika Birleşik Devletleri’nde hem de elektrikli araçlar (BEV), 540’ını Elektrikli araç stoku 9 yılda 82
rin ve pillerinin fiyatlarındaki düşüşlerin Avrupa Birliği’nde neredeyse beşte biri plug-in hibrit araçlar (PHEV) bine ulaştı 2022 ve 2023’teki
önümüzdeki yıllarda daha da önemli elektrikli olacak.” “Bu değişimin hem oluşturdu. Türkiye’de toplam satışlarla, Türkiye’de toplam
değişiklikler yaratmasının beklendiğini otomobil endüstrisi hem de enerji sek- elektrikli araç satışları 2023’te elektrikli araç stoku 2023 sonu
öngörüyor. Raporda, “Bugünün politika törü için büyük sonuçları olacak” diye ise önceki yıla göre 8 kattan fazla itibarıyla 82 bin seviyesine ulaştı.
ayarlarına göre, küresel olarak satılan ekledi. artarak 68 bin 700’e çıktı. Geçen
12.YIL