Page 39 - Mayıs-Haziran 2024
P. 39

IEA RAPORU VERİLERİNE GÖRE 17 MİLYONA
        ULAŞMASI BEKLENİYOR…                                            BATARYA MALİYETLERİ 15 YILDAN KISA
        Uluslararası  Enerji  Ajansı’nın  (IEA)   diğer tüm otomobiller 2035 yılına kadar   BİR SÜREDE YÜZDE 90 GERİLEDİ...
        yayınladığı son rapora göre, küresel   elektrikli olacak” denildi. Enerji ajansına   Uluslararası Enerji Ajansının  (IEA)  Bataryalar  ve Güvenli
        elektrikli otomobil satışları 2024’te   göre, ülkeler iklim taahhütlerini yerine   Enerji Dönüşümleri Özel Raporu’na göre, düşen mali-
        güçlü kalmaya devam edecek ve bu   getirebilirlerse, 2035 yılına kadar satılan   yetler, inovasyondaki ilerleme ve destekleyici endüstriyel
        yılın sonuna kadar yaklaşık 17 milyo-  her 3 arabadan 2’si elektrikli olacak. Bu   politikalar batarya teknolojilerine talebi artırdı. Batarya
        na ulaşacak. IEA’nın yıllık Küresel EV   senaryoda, elektrikli araçların hızlı alımı,   maliyetleri 15 yıldan kısa bir sürede yüzde 90 geriledi ve
        Görünümü’nün yeni baskısı, bu yıl dün-  Çin ve Avrupa’daki kombine karayolu   temiz enerji teknolojileri arasında en hızlı maliyet düşüşü
        ya çapında satılan her 5 otomobilden   taşımacılığı talebine eşit olarak günde   bu alanda görüldü. Halihazırda küresel batarya talebinin
        1’inden fazlasının elektrikli olmasının   12 milyon varil petrol ihtiyacını ortadan   yüzde 90’ını enerji sektörü oluştururken, geçen yıl elek-
        beklendiğini ve önümüzdeki on yılda ar-  kaldırıyor. Elektrikli araç satışlarının   trik  sektöründe batarya kurulumları  yıllık  bazda  yüzde
        tan talebin küresel otomobil endüstrisini   büyümesi için halka açık şarj sitelerinin   130 büyüdü. Ulaşım sektöründe ise bataryadaki büyüme
        yeniden  şekillendireceğini  ve  karayolu   mevcudiyetinin önemine dikkat çek-  sayesinde 2020’de 3 milyon olan elektrikli araç satışları
        taşımacılığı için petrol tüketimini önem-  en rapor, küresel olarak kurulan halka   2023’te 14 milyona yükseldi. Dünyada geçen yıl batarya
        li ölçüde azaltacağını tahmin ediyor.   açık şarj noktalarının sayısının 2023’te   teknolojilerindeki büyüme, neredeyse tüm diğer temiz en-
        Paris merkezli enerji gözlemcisi yaptığı   2022’ye göre %40 arttığını ve hızlı şarj   erji teknolojilerindeki büyümeyi geride bıraktı. Ancak 2030
        açıklamada, “İlk çeyrekte satışlar   cihazlarındaki  büyümenin  daha  yavaş   enerji ve iklim hedeflerine ulaşılabilmesi için dünyada
        2023’ün aynı dönemine göre yaklaşık   olanları  geride  bıraktığını  vurguluyor.   batarya kurulumlarının büyük ölçüde hızlanması gereki-
        %25  arttı  –  bir  önceki  yılın  aynı  döne-  Raporda,  “Ancak,  hükümetler  tarafın-  yor. Rapordaki baz senaryoya göre, küresel enerji depol-
        minde görülen büyüme oranına benzer,   dan verilen taahhütler doğrultusunda   ama kapasitesinde 2030’a kadar 6 kat artış öngörülüyor
        ancak daha geniş bir tabandan” dedi.   bir elektrikli araç dağıtım seviyesini   ve bu artışın yüzde 90’ını bataryalar oluşturuyor. Birleşmiş
        “Bu yılın ilk üç ayında küresel olarak   karşılamak için şarj ağlarının 2035 yılına   Milletler İklim Zirvesi COP28’de açıklanan 2030’a kadar
        satılan elektrikli otomobil sayısı, kaba-  kadar altı kat büyümesi gerekiyor” de-  küresel yenilenebilir enerji kapasitesini 3 katına çıkarma
        ca 2020’nin tamamında satılan sayıya   nildi. “Aynı zamanda, şarjdan kaynak-  taahhüdü için 1500 gigavat batarya kapasitesinin ku-  39
        eşdeğer” diye ekledi. IEA raporu, Çin’in   lanan elektriğe olan daha fazla talebin   rulması gerekiyor. IEA Başkanı Fatih Birol, rapora ilişkin
        elektrikli  otomobil  satışlarının  2024’te   elektrik şebekelerini aşırı zorlamadığın-  değerlendirmesinde, elektrik ve ulaşım sektörlerinin küre-
        10 milyona yükselmesinin beklendiğini   dan emin olmak için politika desteği   sel emisyonları azaltmak için iki kritik alan olduğunu belir-
        ve ülkedeki tüm otomobil satışlarının   ve dikkatli planlama şarttır.” Raporla   terek, “Bataryalar, her iki sektörde de temelleri oluştura-
        yaklaşık %45’ini oluşturacağını tah-  ilgili değerlendirmede bulunan IEA Di-  cak, yenilenebilir enerji kaynaklarının artırılmasında ve   MAGAZINE.COM.TR
        min ediyor. Raporda, ABD’de elektrikli   rektörü Fatih Birol, “Elektrikli otomo-  ulaşımın elektrikli hale getirilmesinde paha biçilmez bir yol
        otomobil satışlarının kabaca 9’da 1’e   billerin arkasındaki devam eden ivme,   oynarken, işletmeler ve haneler için güvenli ve sürdürüle-
        ulaşacağı  tahmin  edilirken,  Avrupa’da   bazı  pazarlarda  diğerlerinden  daha   bilir enerji sağlayacak. Güneş enerjisi santrali ve batarya
        zayıf bir otomobil pazarına ve sübvan-  güçlü olmasına rağmen, verilerimizde   kombinasyonu maliyet açısından bugün Hindistan’da-
        siyonların aşamalı olarak kaldırılmasına   açıkça görülüyor” dedi. Birol, “Küresel   ki yeni kömür santralleriyle rekabet edebilir durumda.
        rağmen, elektrikli otomobillerin hala 4’te   EV  devrimi,  daralmak  yerine,  yeni  bir   Bu kombinasyon, önümüzdeki sadece birkaç yıl içinde,   AUTOMOBILE
        1’i için yolda olduğu belirtildi. Geçen yıl,   büyüme  aşamasına  hazırlanıyor  gibi   Çin’deki yeni kömür ve ABD’deki gaz yakıtlı santrallerden
        küresel elektrikli otomobil satışları %35   görünüyor” dedi. “Pil üretimine yapılan   daha ucuz olacak. Bataryalar, gözerimizin önünde oyunu
        artarak neredeyse 14 milyona ulaştı.   yatırım dalgası, EV tedarik zincirinin   değiştiriyor.” ifadelerini kullandı.
        Çin, Avrupa ve ABD en büyük pazarlar   otomobil üreticilerinin iddialı genişleme
        olmaya devam ederken, elektrikli oto-  planlarını karşılamak için ilerlediğini
        mobillerin satılan tüm otomobillerin   gösteriyor.” “Sonuç olarak, EV’lerin   Uluslararası Enerji  Ajansı (IEA)   yılki elektrikli araç satışlarının 66
        sırasıyla %15 ve %10’unu oluşturduğu   yollardaki payının hızla artmaya de-  Küresel  Elektrikli Araç Veri   binini BEV, 2 bin 700’ünü PHEV
        Vietnam ve Tayland gibi bazı gelişmek-  vam etmesi bekleniyor” dedi. “Yalnızca   Takipçisi’nden derlediği bilgilere   oluşturdu. Elektrikli araçların to-
        te olan pazarlarda da büyüme hızlandı.   bugünün politika ayarlarına dayanarak,   göre, Türkiye’de toplam elektrikli   plam araç satışlarındaki payı ise
        Enerji gözlemcisi, elektrikli araç tedarik   2030 yılına kadar Çin’de yollardaki ne-  araç satışları 2022’de 7 bin 540   geçen yıl yüzde 10’a ulaştı. Bu
        zincirine yapılan önemli yatırımların, de-  redeyse her üç arabadan biri ve hem   oldu. Bunun 7 binini bataryalı   oran 2022’de yüzde 1,1 olmuştu.
        vam eden politika desteğinin ve EV’le-  Amerika Birleşik Devletleri’nde hem de   elektrikli araçlar (BEV), 540’ını   Elektrikli araç stoku 9 yılda 82
        rin ve pillerinin fiyatlarındaki düşüşlerin   Avrupa Birliği’nde neredeyse beşte biri   plug-in hibrit araçlar (PHEV)   bine ulaştı 2022 ve 2023’teki
        önümüzdeki yıllarda daha da önemli   elektrikli olacak.” “Bu değişimin hem   oluşturdu. Türkiye’de  toplam   satışlarla, Türkiye’de  toplam
        değişiklikler yaratmasının beklendiğini   otomobil endüstrisi hem de enerji sek-  elektrikli araç satışları 2023’te   elektrikli araç stoku 2023 sonu
        öngörüyor. Raporda, “Bugünün politika   törü için büyük sonuçları olacak” diye   ise önceki yıla göre 8 kattan fazla   itibarıyla 82 bin seviyesine ulaştı.
        ayarlarına göre, küresel olarak satılan   ekledi.               artarak 68 bin 700’e çıktı. Geçen
                                                                                                              12.YIL
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44