Stellantis, hükümetin EV sübvansiyonlarını tüm üretim zinciri boyunca çevre standartlarına bağlamak için harekete geçmesiyle, Polonya’daki elektrikli araç üretiminin karbon yoğunluğuyla ilgili endişeler nedeniyle Birleşik Krallık’ın yeni duyurulan Elektrikli Otomobil Hibesi’nden (ECG) çıkarılabilir.
Bu ayın başlarında başlatılan EKG programı, 37.000 £ ‘un altında fiyatlandırılan uygun akülü elektrikli araçlar için 3.750 £ ‘a kadar teklif sunuyor. Bununla birlikte, önceki sübvansiyonlardan farklı olarak, araçların artık katı çevre ve performans kriterlerini karşılaması gerekiyor. Bunlar arasında yalnızca sıfır egzoz emisyonu, minimum 100 mil (WLTP) menzil ve en az 60 mph (96 kph) azami hız değil, aynı zamanda aracın ve bataryasının üretimiyle ilişkili düşük emisyonlar da yer alıyor.
Birleşik Krallık hükümeti, “Araç montajı emisyonları, araca verilen genel çevresel puanın %30’unu oluşturuyor” dedi. Kalan %70’lik kısım, Uluslararası Enerji Ajansı’ndan (IEA) alınan karbon yoğunluğu verileri kullanılarak pil hücresi üretim konumuna dayanmaktadır.
Bu metodoloji, Stellantis’in Jeep Avenger, Fiat 600e, Alfa Romeo Junior Elettrica ve Abarth 600e dahil olmak üzere Polonya’da monte edilen modeller için zorluklar ortaya koyuyor. IEA’ya göre, Polonya’nın Avrupa’nın en büyük pil fabrikasına ev sahipliği yapmasına rağmen, ülke elektriğinin yaklaşık %60’ı için kömüre güveniyor ve bu da ona kişi başına yaklaşık 7,5 ton CO₂ ile Çin ile karşılaştırılabilir bir karbon profili sağlıyor.
Çin yapımı araçların da benzer emisyon endişeleri nedeniyle program kapsamında hariç tutulması veya sınırlandırılması bekleniyor.
Vauxhall, Peugeot ve Fiat’ın sahibi olan Stellantis, EKG’ye dahil olmak için başvuruda bulundu. Bir şirket sözcüsü, “Elektrikli araçlarımızın müşterileri için gerekli hibe başvurularını yapıyoruz ve İngiltere ve Batı Avrupa’daki tesislerimizde üretilen bunların geniş bir yelpazesinin uygun olacağından eminiz” dedi.
Hükümet, Bilime Dayalı Hedefler Girişimi (SBTi) tarafından doğrulandığı üzere, yalnızca doğrulanmış Bilime Dayalı Hedeflere (SBT’ler) sahip otomobil üreticilerinin program için uygun olmasını şart koşuyor. Araçlar ayrıca, piller ve aktarma organları bileşenleri için sekiz yıl / 100.000 mil garanti de dahil olmak üzere belirli garanti koşullarıyla birlikte gelmelidir.
Birleşik Krallık Ulaştırma Bakanlığı uygunluk kriterlerini yayınlamış olsa da, bazı teknik değerlendirmeler gözden geçirilmeye devam ediyor ve bazı otomobil üreticilerini planın kullanıma sunulması için hazırlanırken belirsizlik içinde bırakıyor. Bu arada, MG, GWM ve Leapmotor gibi şirketler, bazen 3.750 sterlinlik EKG teşvikiyle eşleşen kendi doğrudan sübvansiyonlarını başlattılar ve resmi onaylar beklemede kalırken tüketicilere anında indirimler sundular.