“BİRÇOK CEZA KEYFİ KESİLİYOR”

®
Çok Okunanlar

En Yakıt, Türk Hava Yolları Miles&Smiles ile ‘Her Şarj Yeni Bir Yolculuk’

Türkiye’nin elektrikli şarj ağı işletmeci lisansını alan ilk firma olan En Yakıt, Türk Hava Yolları (THY) Yolcu Programı Miles&Smiles...

Otomotiv Japon Devi Mazda’yı da Portföyüne Ekledi

Doğan Trend Otomotiv, portföyüne bir başka saygın global markayı daha ekleyerek Mazda Motor Europe ile yeni bir hizmet anlaşması...

Francesco Ciancia Stellantis’e Geri Dönüyor

Dünyanın en büyük mobilite şirketlerinden biri olan Stellantis N.V., Francesco Ciancia'nın 1 Kasım'dan itibaren Küresel Üretim Başkanı ve Stellantis...

Ovolt & Sharz.Net’te Üst Düzey Atama

Türkiye’nin önde gelen şarj operatörlerinden Ovolt ve Sharz.net, e-mobilite sektöründeki büyüme stratejisini güçlendirecek önemli bir atama gerçekleştirdi. Enerji ve...

Alfa Romeo Tonale 2026: İtalyan SUV tarzını koruyor

2026 Alfa Romeo Tonale, daha fazla versiyon, renk ve rafine tasarımıyla kompakt SUV segmentinde ilerliyor. Sportif karakterini korurken malzemeleri...

Test Sürüşü: Hyundai INSTER Advance 84.5 kW Elektrik Otomatik

Yazar-Fotoğraf: Özgür Sunay INSTER, gelişmiş güvenlik ve sürücü destek sistemlerinin yanı sıra uzun menzil ve geliştirilmiş şarj performansıyla kapsamlı bir...

Otomotiv Mühendisliği Konferansı – IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı

Otomotiv Sanayi, Uluslararası Otomotiv MühendisliğiKonferansı - IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı! Otomotiv sanayisinin en prestijli etkinliklerinden biri olan Uluslararası...

Haber: Hakan TAŞYARAN 

FTM’LERİN KESTİĞİ CEZALAR DELİLLENDİRİLMEK ZORUNDA MI?

Zaman zaman tartışma konusu olan fahri trafik müfettişliği, Radyo Trafik ortak yayınında konuşuldu. Fahri Trafik Müfettişleri Derneği Genel Başkanı Avukat Sami Güleçyüz ile Avukat Ali Onar önemli değerlendirmelerde bulundu.

“Esra Balkanlı ile Ulaşıma Dair” programında, yazdıkları cezalarla tartışmalara neden olan fahri trafik müfettişliği konuşuldu. Fahri Trafik Müfettişleri Derneği Genel Başkanı Avukat Sami Güleçyüz ile Avukat Ali Onar yaşanan tartışmalarla ilgili Radyo Trafik ortak yayınında çarpıcı değerlendirmelerde bulundu. Ali Onar, mahkeme kararlarına atıfta bulunarak yazılan cezaların delillendirilmesi gerektiğini savunurken, Sami Güleçyüz böyle bir zorunluluğun olmadığını söyledi.

“İHLALİN DELİLLENDİRİLMESİ GEREKİYOR”

Geçtiğimiz günlerde kendisine yazılan cezaya itiraz ettiğini anlatan Avukat Onar, “İzmir Karşıyaka’da emniyet şeridi ihlali nedeniyle adıma ceza tutanağı ulaştı. Tutanağa baktığımda cezanın fahri trafik müfettişi tarafından kesildiğini gördüm. Cezanın kesildiği yerde emniyet şeridi yoktu. Netice itibarıyla bir keyfiyet söz konusuydu. Mesleki yapım bu keyfiyete izin vermedi. Bunun üzerine bin 853 TL’lik cezaya Karşıyaka Sulh Ceza Mahkemesi’ne itirazda bulundum. Benim itirazımın ardından mahkeme hızlı bir karar vererek cezamı iptal etti. Bu ihlali yapmadığımı, yaptıysam da delillendirilmesi gerektiğinden bahsettim, mahkeme de kabul etti.” şeklinde konuştu. 

“BİRÇOK CEZA KEYFİ KESİLİYOR”

Sosyal medyada ve kamuoyunda fahri trafik müfettişleriyle alakalı olumsuz yorumlar yapıldığına işaret eden Onar, “Yapılan işlem idari bir işlemdir. İdari işlemler denetlenmeye açıktır. Fahri trafik müfettişliğine ilişkin yapıda hakimin söylediği, bu kurumun denetimden uzak olduğuna yönelikti. Benim yaptığım itirazda, hukuki belirlilik ilkesinin açıkça ihlal edildiğine, fahri trafik müfettişinin de keyfi davrandığına hükmedildi. Çok keyfi ceza kesildiğini belirten mesajlar görüyorum. Hukuki denetim mutlaka düzgün yapılmalı. Kamu görevi yapması sebebiyle müfettişlerin kestikleri cezalar da hukuka uygun olmalıdır. Yargıtay, fahri trafik müfettişlerinin yaşadığı şehir dışında ceza kesmesinin uygun olmadığına karar verdi. Fahri trafik müfettişinin ihlalin yapıldığı yerde olduğunu kanıtlaması gerekiyor. Bu nedenle hukuki denetimlerin doğru yapılması gerekiyor. Size ceza kesen polis memurunun orada olduğunu biliyorsunuz ama müfettişin orada olup olmadığını bilmiyorsunuz. İdarenin belirliliğine ve hukuk devletinin denetimlilik ilkesine aykırı davranılmış oluyor. Fahri trafik müfettişinin düzenlemiş olduğu evraklar idari anlamda değerlendirilebilir ama uygulamada evrakların resmi olup olmadığı tartışılıyor.” yorumunda bulundu.

“FAHRİ TRAFİK MÜFETTİŞLERİNİN FOTOĞRAF ÇEKMELERİ YASAK”

Radyo Trafik ortak yayınında konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Fahri Trafik Müfettişleri Derneği Genel Başkanı Avukat Sami Güleçyüz ise, kimsenin işlemediği bir suçtan ceza alamayacağına vurgu yaptı. Fahri Trafik Müfettişliği kurumunun bir otokontrol sistemi olduğunu belirten Güleçyüz, “Bazı mahkemelerde konu incelemeden peşin hükümle karar veriliyor. Herhangi bir trafik polisi, trafik kuralını ihlal eden bir kişiye ceza yazdığında fotoğraflı kanıt istenmiyor. Fotoğraf çekme zorunluluğu olmadan ceza yazılabiliyorsa fahri trafik müfettişlerine de aynı yetki verilmiştir. Güvenlik riski oluşturmaması nedeniyle fotoğraf çekmeleri de yasaklanmıştır. Karayolları Trafik Kanunu 1983 yılında, Fahri Trafik Müfettişliği 1997 yılında yürürlüğe girdi. Teknoloji geliştikçe, itirazlar arttıkça delillendirme konusu konuşuldu. Fahri trafik müfettişlerinin fotoğraf çekmeleri güvenlik sorunu oluşturduğundan bu yasaklandı.” ifadelerini kullandı.

“DELİLE DAYANDIRILACAKSA FTM SİSTEMİ KALDIRILSIN”

Fahri trafik müfettişlerinin yazdığı cezalara itiraz edilebildiğinden birçoğunun da reddedildiğini aktaran Sami Güleçyüz, “Delile dayandırmak, fotoğraf çekmek zorunda kalınacaksa fahri trafik müfettişliği tamamen kaldırılsın ya da başka bir formül bulunsun.” diye konuştu.

“GÖREVİNİ KÖTÜYE KULLANANLAR DA VAR”

Fahri Trafik Müfettişleri Derneği Genel Başkanı Güleçyüz, Türkiye’de 34 binin üzerinde fahri trafik müfettişinin görev yaptığının altını çizerek, “Elindeki yetkiyi farklı şekillerde kullananlar da var. Görevini kötüye kullanan müfettişlere yaptırım uygulanıyor. Kişisel husumetinden dolayı ceza yazanlar gördük, mahkemede yargılanıp ceza aldılar. Fahri trafik müfettişleri için üst yaş sınırı konmalı. Sürücü belgeleri için de bir üst yaş sınırı getirilmeli. Biz dernek olarak bunu önerebiliriz, devletin değerlendirmesi lazım. Biz başvuruda bulunduk.” dedi.

“TRAFİK MAHKEMELERİ KURULMALI”

Avukat Sami Güleçyüz, mevcut mahkemeler tarafından çelişkili kararlar verildiği için trafik konusunda ihtisas mahkemelerinin kurulması gerektiğinden, bu sayede kafa karışıklığının ortadan kalkacağından ve kararlar arasında birlik oluşacağından bahsetti. Avukat Ali Onar ise, “Mahkemeler bazı davaları çok fazla önemsemiyor. Kararlar arasında dengesizlikler çıkabiliyor. Trafik mahkemeleri, uzmanlık mahkemeleridir ve çok önemlidir. Bu tür mahkemeleri fiziki olarak hazırlamak zordur. Yavaş yavaş kurulmaları hız kazanıyor.” açıklamasını yaptı.

Diğer Haberler

Offroad Heyecanı Baja Attalos ile Kepez’de

Burhan Turan 2025 Türkiye Baja Şampiyonası'nın üçüncü ayağı olan Baja Attalos, Antalya Offroad ve Otomobil Sporları Kulübü tarafından 31 Ekim - 2 Kasım tarihleri...

Francesco Ciancia Stellantis’e Geri Dönüyor

Dünyanın en büyük mobilite şirketlerinden biri olan Stellantis N.V., Francesco Ciancia'nın 1 Kasım'dan itibaren Küresel Üretim Başkanı ve Stellantis Liderlik Ekibi üyesi olarak şirkete...

Goodyear, Sultantur Uluslararası Taşımacılık ile Kontrol Noktası Anlaşması İmzaladı

Sultantur Uluslararası Taşımacılık, Goodyear'ın yenilikçi filo çözümüyle filo operasyonlarını güçlendiriyor ve daha verimli hale getiriyor. Goodyear, Merlas Oto Lastik ve Türkiye'nin önde gelen lojistik filolarından...

Maserati Türkiye’den Dünyada Bir İlk: Maserati Lounge

Dünyanın İlk ve Tek Maserati Lounge'ı Fethiye Lov Hotels'te Açıldı! Tofaş'ın Türkiye'deki iştiraki Fer-Mas tarafından temsil edilen İtalyan lüks otomobil üreticisi Maserati, Türkiye'deki ilk ve...

Otomotiv Mühendisliği Konferansı – IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı

Otomotiv Sanayi, Uluslararası Otomotiv MühendisliğiKonferansı - IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı! Otomotiv sanayisinin en prestijli etkinliklerinden biri olan Uluslararası Otomotiv Mühendisliği Konferansı (IAEC), bu...

Ovolt & Sharz.Net’te Üst Düzey Atama

Türkiye’nin önde gelen şarj operatörlerinden Ovolt ve Sharz.net, e-mobilite sektöründeki büyüme stratejisini güçlendirecek önemli bir atama gerçekleştirdi. Enerji ve kimya sektörlerinde 18 yıla yakın...

Yarış pilotu Koray Kamiloğlu İtalya Kupası’nda tarih yazdı

TCR pilotu Koray Kamiloğlu, 25-26 Ekim’de İtalya’daki Misano pistinde son ayağı düzenlenen Coppa Italia Turismo’da tarihi bir başarı elde etti. Kamiloğlu ve takımı, hem...

Offroad Heyecanı Baja Attalos ile Kepez’de

Burhan Turan 2025 Türkiye Baja Şampiyonası'nın üçüncü ayağı olan Baja Attalos, Antalya Offroad ve Otomobil...

Francesco Ciancia Stellantis’e Geri Dönüyor

Dünyanın en büyük mobilite şirketlerinden biri olan Stellantis N.V., Francesco Ciancia'nın 1 Kasım'dan itibaren Küresel...

Goodyear, Sultantur Uluslararası Taşımacılık ile Kontrol Noktası Anlaşması İmzaladı

Sultantur Uluslararası Taşımacılık, Goodyear'ın yenilikçi filo çözümüyle filo operasyonlarını güçlendiriyor ve daha verimli hale getiriyor. Goodyear,...

Maserati Türkiye’den Dünyada Bir İlk: Maserati Lounge

Dünyanın İlk ve Tek Maserati Lounge'ı Fethiye Lov Hotels'te Açıldı! Tofaş'ın Türkiye'deki iştiraki Fer-Mas tarafından temsil...

Otomotiv Mühendisliği Konferansı – IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı

Otomotiv Sanayi, Uluslararası Otomotiv MühendisliğiKonferansı - IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı! Otomotiv sanayisinin en prestijli...

Ovolt & Sharz.Net’te Üst Düzey Atama

Türkiye’nin önde gelen şarj operatörlerinden Ovolt ve Sharz.net, e-mobilite sektöründeki büyüme stratejisini güçlendirecek önemli bir...

Yarış pilotu Koray Kamiloğlu İtalya Kupası’nda tarih yazdı

TCR pilotu Koray Kamiloğlu, 25-26 Ekim’de İtalya’daki Misano pistinde son ayağı düzenlenen Coppa Italia Turismo’da...

Alfa Romeo Tonale 2026: İtalyan SUV tarzını koruyor

2026 Alfa Romeo Tonale, daha fazla versiyon, renk ve rafine tasarımıyla kompakt SUV segmentinde ilerliyor....

Hibrit otomobillerin ömrü ne kadardır? Uzmanlar ne diyor?

Hibrit bir otomobilin ve aküsünün kaç yıl dayanabileceğini, ömrünü hangi faktörlerin etkilediğini ve daha uzun...

Karsan’dan İtalya Bari’ye 18 Metrelik Yüzde 100 Elektrikli 42 Adet e-ATA

Bari’de Elektrikli Toplu Taşımaya Karsan Damgası Dünyada toplu taşımanın dönüşümüne öncülük eden Karsan, İtalya Bari’de yeni...

Türk Otomotiv Aftermarketi Paris’te Küresel Sahneye Çıktı

Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği, otomotiv satış sonrası sektörünün en önemli uluslararası buluşma...

Opel Otonom Araçlarda Yapay Zeka Destekli Aydınlatma

Opel ekibi, geleceğin araçlarının neler yapabileceğini göstermek amacıyla önce olası kullanım senaryolarını belirledi. Bunlar, “bir...

Otomotiv Japon Devi Mazda’yı da Portföyüne Ekledi

Doğan Trend Otomotiv, portföyüne bir başka saygın global markayı daha ekleyerek Mazda Motor Europe ile...

MAXUS DELIVER L2H1 Versiyonu Türkiye’de…

Ticareti Konfor ve Verimlilikle Buluşturan MAXUS Ürün Gamını Genişletiyor!  Ülkemizde Doğan Trend Otomotiv tarafından temsil...

DS E-TENSE FE25’in tasarımını tanıttı

DS Automobiles ve PENSKE AUTOSPORT, sezon öncesi Formula E testleri için birkaç gün içinde Valencia'da...

Chery’nin Küresel Kullanıcılar ile Ortak Yaratım Hamlesi

Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery,yılın en önemli etkinliklerinden 2025 Chery Uluslararası Kullanıcı Zirvesi ve...

PETLAS Lastik başına taşıma kapasitesi 7.7 ton artırıldı

Türkiye’de lastik sektörünün lider markası Petlas, yeni nesil iş makinelerinin artan ağırlığı ve gücüyle başa...

En Yakıt, Türk Hava Yolları Miles&Smiles ile ‘Her Şarj Yeni Bir Yolculuk’

Türkiye’nin elektrikli şarj ağı işletmeci lisansını alan ilk firma olan En Yakıt, Türk Hava Yolları...

Test Sürüşü: Hyundai INSTER Advance 84.5 kW Elektrik Otomatik

Yazar-Fotoğraf: Özgür Sunay INSTER, gelişmiş güvenlik ve sürücü destek sistemlerinin yanı sıra uzun menzil ve geliştirilmiş...

TOBFED ve TOLDER İş Birliğiyle…

Tüm Otomotiv Lastikçileri Derneği (TOLDER), Türkiye Otomotiv Bakım Dernekleri Federasyonu’nu (TOBFED) ziyaret ederek sektörel gelişmeler, standartlar...