“BİRÇOK CEZA KEYFİ KESİLİYOR”

®
Çok Okunanlar

Ferrari’nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica

Ferrari'nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica, markanın tarihinde önemli bir anı temsil ediyor. Maranello, içten yanmalı motorlara onlarca yıl...

Brent petrolün varili, uluslararası piyasalarda 62,12 dolar

Brent petrolün varili, uluslararası piyasalarda 62,12 dolardan işlem görüyor. Dün 63,79 dolara kadar yükselen Brent petrolün varil fiyatı, günü 62,33...

Zeminin ıslanmasıyla lastiklerinin yol ile teması kesilebiliyor

Trafikte yağışlardan kaynaklı pek çok tehlikeyle karşı karşıya kalınabildiğini dile getiren Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, “Aracın...

Tesla, Hindistan’da ilk entegre tesisini açtı

Hindistan'daki ilk büyük genişlemesini simgeleyen Tesla, ülkedeki ilk entegre tesisini Gurugram'da (Haryana) açtı. Yeni alanda bir showroom, teslimat merkezi,...

Defender Dakar’a meydan okuyor…

Defender, motor sporunda yeni bir sayfa başlatıyor: Defender Rally bölümü, markanın Ocak 2026'da ilk kez Dakar'a başlayacağı Defender Dakar...

Renault CEO’sundan Avrupa’da Çin’in elektrikli araç hakimiyetine karşı öneri

Renault CEO'su, Avrupa'da elektrikli araçların daha uygun fiyatlı olmasını sağlamak için yeni bir 'E-Araba' kategorisi ve düzenleyici reformlar savunuyor....

Mercedes-AMG, yeni CEO Stefan Weckbach ile stratejisini yeniliyor

Mercedes-AMG, yeni CEO Stefan Weckbach ile stratejisini yeniliyor: Euro 7 uyumlu yeni V8 ve elektrikli süper sedanla ürün gamı...

Haber: Hakan TAŞYARAN 

FTM’LERİN KESTİĞİ CEZALAR DELİLLENDİRİLMEK ZORUNDA MI?

Zaman zaman tartışma konusu olan fahri trafik müfettişliği, Radyo Trafik ortak yayınında konuşuldu. Fahri Trafik Müfettişleri Derneği Genel Başkanı Avukat Sami Güleçyüz ile Avukat Ali Onar önemli değerlendirmelerde bulundu.

“Esra Balkanlı ile Ulaşıma Dair” programında, yazdıkları cezalarla tartışmalara neden olan fahri trafik müfettişliği konuşuldu. Fahri Trafik Müfettişleri Derneği Genel Başkanı Avukat Sami Güleçyüz ile Avukat Ali Onar yaşanan tartışmalarla ilgili Radyo Trafik ortak yayınında çarpıcı değerlendirmelerde bulundu. Ali Onar, mahkeme kararlarına atıfta bulunarak yazılan cezaların delillendirilmesi gerektiğini savunurken, Sami Güleçyüz böyle bir zorunluluğun olmadığını söyledi.

“İHLALİN DELİLLENDİRİLMESİ GEREKİYOR”

Geçtiğimiz günlerde kendisine yazılan cezaya itiraz ettiğini anlatan Avukat Onar, “İzmir Karşıyaka’da emniyet şeridi ihlali nedeniyle adıma ceza tutanağı ulaştı. Tutanağa baktığımda cezanın fahri trafik müfettişi tarafından kesildiğini gördüm. Cezanın kesildiği yerde emniyet şeridi yoktu. Netice itibarıyla bir keyfiyet söz konusuydu. Mesleki yapım bu keyfiyete izin vermedi. Bunun üzerine bin 853 TL’lik cezaya Karşıyaka Sulh Ceza Mahkemesi’ne itirazda bulundum. Benim itirazımın ardından mahkeme hızlı bir karar vererek cezamı iptal etti. Bu ihlali yapmadığımı, yaptıysam da delillendirilmesi gerektiğinden bahsettim, mahkeme de kabul etti.” şeklinde konuştu. 

“BİRÇOK CEZA KEYFİ KESİLİYOR”

Sosyal medyada ve kamuoyunda fahri trafik müfettişleriyle alakalı olumsuz yorumlar yapıldığına işaret eden Onar, “Yapılan işlem idari bir işlemdir. İdari işlemler denetlenmeye açıktır. Fahri trafik müfettişliğine ilişkin yapıda hakimin söylediği, bu kurumun denetimden uzak olduğuna yönelikti. Benim yaptığım itirazda, hukuki belirlilik ilkesinin açıkça ihlal edildiğine, fahri trafik müfettişinin de keyfi davrandığına hükmedildi. Çok keyfi ceza kesildiğini belirten mesajlar görüyorum. Hukuki denetim mutlaka düzgün yapılmalı. Kamu görevi yapması sebebiyle müfettişlerin kestikleri cezalar da hukuka uygun olmalıdır. Yargıtay, fahri trafik müfettişlerinin yaşadığı şehir dışında ceza kesmesinin uygun olmadığına karar verdi. Fahri trafik müfettişinin ihlalin yapıldığı yerde olduğunu kanıtlaması gerekiyor. Bu nedenle hukuki denetimlerin doğru yapılması gerekiyor. Size ceza kesen polis memurunun orada olduğunu biliyorsunuz ama müfettişin orada olup olmadığını bilmiyorsunuz. İdarenin belirliliğine ve hukuk devletinin denetimlilik ilkesine aykırı davranılmış oluyor. Fahri trafik müfettişinin düzenlemiş olduğu evraklar idari anlamda değerlendirilebilir ama uygulamada evrakların resmi olup olmadığı tartışılıyor.” yorumunda bulundu.

“FAHRİ TRAFİK MÜFETTİŞLERİNİN FOTOĞRAF ÇEKMELERİ YASAK”

Radyo Trafik ortak yayınında konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Fahri Trafik Müfettişleri Derneği Genel Başkanı Avukat Sami Güleçyüz ise, kimsenin işlemediği bir suçtan ceza alamayacağına vurgu yaptı. Fahri Trafik Müfettişliği kurumunun bir otokontrol sistemi olduğunu belirten Güleçyüz, “Bazı mahkemelerde konu incelemeden peşin hükümle karar veriliyor. Herhangi bir trafik polisi, trafik kuralını ihlal eden bir kişiye ceza yazdığında fotoğraflı kanıt istenmiyor. Fotoğraf çekme zorunluluğu olmadan ceza yazılabiliyorsa fahri trafik müfettişlerine de aynı yetki verilmiştir. Güvenlik riski oluşturmaması nedeniyle fotoğraf çekmeleri de yasaklanmıştır. Karayolları Trafik Kanunu 1983 yılında, Fahri Trafik Müfettişliği 1997 yılında yürürlüğe girdi. Teknoloji geliştikçe, itirazlar arttıkça delillendirme konusu konuşuldu. Fahri trafik müfettişlerinin fotoğraf çekmeleri güvenlik sorunu oluşturduğundan bu yasaklandı.” ifadelerini kullandı.

“DELİLE DAYANDIRILACAKSA FTM SİSTEMİ KALDIRILSIN”

Fahri trafik müfettişlerinin yazdığı cezalara itiraz edilebildiğinden birçoğunun da reddedildiğini aktaran Sami Güleçyüz, “Delile dayandırmak, fotoğraf çekmek zorunda kalınacaksa fahri trafik müfettişliği tamamen kaldırılsın ya da başka bir formül bulunsun.” diye konuştu.

“GÖREVİNİ KÖTÜYE KULLANANLAR DA VAR”

Fahri Trafik Müfettişleri Derneği Genel Başkanı Güleçyüz, Türkiye’de 34 binin üzerinde fahri trafik müfettişinin görev yaptığının altını çizerek, “Elindeki yetkiyi farklı şekillerde kullananlar da var. Görevini kötüye kullanan müfettişlere yaptırım uygulanıyor. Kişisel husumetinden dolayı ceza yazanlar gördük, mahkemede yargılanıp ceza aldılar. Fahri trafik müfettişleri için üst yaş sınırı konmalı. Sürücü belgeleri için de bir üst yaş sınırı getirilmeli. Biz dernek olarak bunu önerebiliriz, devletin değerlendirmesi lazım. Biz başvuruda bulunduk.” dedi.

“TRAFİK MAHKEMELERİ KURULMALI”

Avukat Sami Güleçyüz, mevcut mahkemeler tarafından çelişkili kararlar verildiği için trafik konusunda ihtisas mahkemelerinin kurulması gerektiğinden, bu sayede kafa karışıklığının ortadan kalkacağından ve kararlar arasında birlik oluşacağından bahsetti. Avukat Ali Onar ise, “Mahkemeler bazı davaları çok fazla önemsemiyor. Kararlar arasında dengesizlikler çıkabiliyor. Trafik mahkemeleri, uzmanlık mahkemeleridir ve çok önemlidir. Bu tür mahkemeleri fiziki olarak hazırlamak zordur. Yavaş yavaş kurulmaları hız kazanıyor.” açıklamasını yaptı.

Diğer Haberler

Stellantis grubu, BMW ve Ford gibi üreticiler 2035 son tarihini gözden geçirmeye hazır

Brüksel, 2035'te İçten İçten Yanmalı Motorların Sona Ermesi Duyurusunu Erteledi... Avrupa Komisyonu, içten yanmalı motorlu araçların satışının son tarihiyle ilgili kritik kararını, güçlü siyasi ve...

Renault platformuna dayanan iki yeni Ford 2028 başında

Renault, Ford için elektrikli otomobiller üretecek... Renault Grubu ve Ford stratejik bir ortaklık kurdu. Ana odak noktalarından biri, Renault'nun elektrikli araç bölümü Ampere'nin platformuna dayanan...

Perodua, Malezya’nın ilk yerel olarak geliştirilen elektrikli arabası

Malezyalı otomobil üreticisi Perodua, ülkenin ilk yerli elektrikli otomobili olan QV-E'yi piyasaya sürdü. Şirket, elektrikli araç aracını 800 milyon ringgit (yaklaşık 167 milyon euro)...

Tesla, Hindistan’da ilk entegre tesisini açtı

Hindistan'daki ilk büyük genişlemesini simgeleyen Tesla, ülkedeki ilk entegre tesisini Gurugram'da (Haryana) açtı. Yeni alanda bir showroom, teslimat merkezi, servis merkezi ve şarj istasyonu...

Seat, Martorell’de batarya montaj fabrikasını açtı

Seat ve Cupra, Martorell'de batarya sistemi montaj tesislerini açtı. Burada, İspanya'da üretilen Volkswagen Grubu'nun elektrikli kompakt otomobilleri için yılda 300.000'e kadar batarya sistemi monte...

AB ve Çin, elektrikli araç tarife fiyatlar üzerine görüşmelere yeniden başladı

AB ve Çin, Çin'de üretilen elektrikli otomobiller için asgari fiyat planı üzerinde müzakereleri yeniden başlattı. En son olarak, AB Volkswagen'in elektrikli araç tarifelerinden muafiyet...

Test Sürüşü: Yeni Peugeot E-208GTI

Kırk yıl önce PEUGEOT, 205 GTI ile tarih yazdı. 1984'te 1.6 litrelik versiyonuyla ve iki yıl sonra 1.9 litrelik versiyonuyla tanıtılan 205 GTI, küçük,...

Stellantis grubu, BMW ve Ford gibi üreticiler 2035 son tarihini gözden geçirmeye hazır

Brüksel, 2035'te İçten İçten Yanmalı Motorların Sona Ermesi Duyurusunu Erteledi... Avrupa Komisyonu, içten yanmalı motorlu araçların...

Renault platformuna dayanan iki yeni Ford 2028 başında

Renault, Ford için elektrikli otomobiller üretecek... Renault Grubu ve Ford stratejik bir ortaklık kurdu. Ana odak...

Perodua, Malezya’nın ilk yerel olarak geliştirilen elektrikli arabası

Malezyalı otomobil üreticisi Perodua, ülkenin ilk yerli elektrikli otomobili olan QV-E'yi piyasaya sürdü. Şirket, elektrikli...

Tesla, Hindistan’da ilk entegre tesisini açtı

Hindistan'daki ilk büyük genişlemesini simgeleyen Tesla, ülkedeki ilk entegre tesisini Gurugram'da (Haryana) açtı. Yeni alanda...

Seat, Martorell’de batarya montaj fabrikasını açtı

Seat ve Cupra, Martorell'de batarya sistemi montaj tesislerini açtı. Burada, İspanya'da üretilen Volkswagen Grubu'nun elektrikli...

AB ve Çin, elektrikli araç tarife fiyatlar üzerine görüşmelere yeniden başladı

AB ve Çin, Çin'de üretilen elektrikli otomobiller için asgari fiyat planı üzerinde müzakereleri yeniden başlattı....

Test Sürüşü: Yeni Peugeot E-208GTI

Kırk yıl önce PEUGEOT, 205 GTI ile tarih yazdı. 1984'te 1.6 litrelik versiyonuyla ve iki...

Binek Araçları Aratmayan Donanımlarıyla Yerli Üretim Opel Zafira ve Vivaro

Alman otomobil üreticisi Opel, hafif ticari ürün gamını yerli üretime geçişle daha da güçlendirmeye devam...

Ferrari’nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica

Ferrari'nin ilk tamamen elektrikli otomobili Elettrica, markanın tarihinde önemli bir anı temsil ediyor. Maranello, içten...

VW ID.3, 160,000 km testinde pil kapasitesinin %91’ini korudu

Avrupa'nın en büyük otomotiv kulübünün dört yıllık dayanıklılık testi, Volkswagen ID.3'ün bataryasının dikkat çekici derecede...

Renault CEO’sundan Avrupa’da Çin’in elektrikli araç hakimiyetine karşı öneri

Renault CEO'su, Avrupa'da elektrikli araçların daha uygun fiyatlı olmasını sağlamak için yeni bir 'E-Araba' kategorisi...

İngiltere, elektrikli araçlar için mil başına ödeme geleceğini belirliyor

Birleşik Krallık, elektrikli ve hibrit  araçlar için mil başına vergilendirmeye geçişi onayladı. Maliye Bakanı Rachel Reeves, Sonbahar...

BAE’de kişiye özel ultra lüks otomobil patlaması

BAE'nin ultra lüks otomobil pazarı, zengin genç alıcılar ve profesyonel kadınlar giderek daha fazla kişiselleştirilmiş...

YEO Teknoloji Reap Battery fabrikası üretime başladı

Yıllık 5 GWh kapasiteye sahip enerji depolama sistemleri üretecek olan YEO Teknoloji, tüm dünyaya İstanbul’dan...

PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu aralık ayı kampanyası

Otomotivde yenilikçi teknolojileri, göz alıcı tasarım ve benzersiz sürüş keyfiyle birleştiren PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu...

EN YAKIT bunlara TKPAY iş birliği ile yüzde 5 nakit iade

Elektrikli araç ekosistemini güçlendirmek ve iş birlikleriyle kullanıcılara fırsatlar sunmak için çalışmalar yapan EN YAKIT,...

Karting Şampiyonlarını Körfez Belirleyecek

2025 Türkiye Karting Şampiyonası’nın son ayağı olan NİMOSK Karting Yarışı, 13-14 Aralık tarihlerinde TOSFED Körfez...

İzmir Aliağa’da yeni şarj istasyonu açıldı

Enerjisa Enerji’nin yüzde 100 iştiraki ve Türkiye’nin ilk elektrikli araç şarj ağı operatörü olan Eşarj,...

Zeminin ıslanmasıyla lastiklerinin yol ile teması kesilebiliyor

Trafikte yağışlardan kaynaklı pek çok tehlikeyle karşı karşıya kalınabildiğini dile getiren Yol ve Trafik Güvenliği...

Çin’de Kasım ayında otomobil satışları yıllık bazda %8,5 oranında azaldı

Kasım ayında Çin'de otomobil satışları yıllık bazda %8,5 azalarak 2,24 milyon araçta gerçekleşti. Bu, Ekim...