“BİRÇOK CEZA KEYFİ KESİLİYOR”

®
Çok Okunanlar

OSS Derneği, 2025’in İkinci Çeyreğini Değerlendirdi

Otomotiv satış sonrası pazarında yaşanan 2024 yılındaki durağan seyir, 2025’in ikinci çeyreğinde de gözlemlendi. 2025 yılının ikinci çeyreğinde satış,...

Opel En Hızlı Elektrikli Modelini Tanıttı

Elektrikli Opel’lerin En Hızlısı Yeni Mokka GSE İlk Kez Sahneye Çıktı! Alman otomobil üreticisi Opel’in iddialı SUV modeli Mokka, özel...

Alfa Romeo 2025 Hopman Kupası’nda Tenis…

Alfa Romeo 2025 Hopman Kupası’nda Tenis Kortlarını İtalyan Ruhuyla Renklendirdi Tarzın ve tutkunun markasıAlfa Romeo,temmuz ayındadüzenlenen tarihi uluslararası karma tenis...

Tata Motors Iveco Group satın alım anlaşması açıklamalar

Ticari araçlar ve mobilite sektöründe Avrupa lideri olan Iveco Group N.V. (EXM: IVG) ile küresel otomotiv devi Tata Motors...

Fortune Global 500’ün En Hızlı Yükselen Otomobil Üreticisi Chery

Chery 2025 Yılında 152 Basamak Birden Yükseldi Fortune Global 500’de 233’üncü Sıraya Yerleşti!  Fortune Global 500’ün En Hızlı Yükselen...

Polonya PHEV pazarındaki ilk otomobil oldu

Avrupa pazarı JAECOO 7 SHS'nin yükselişi açısından önemli bir bölge haline geldi ve birçok ulusal pazarda güçlü bir büyüme...

İŞKUR ve Maxion Jantaş İş Birliğiyle Nitelikli İş Gücüne Yatırım

Maxion Jantaş Jant Sanayi ve Ticaret A.Ş., Manisa Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüğü iş birliği gerçekleştirilen “Temel Metal...

Haber: Hakan TAŞYARAN 

FTM’LERİN KESTİĞİ CEZALAR DELİLLENDİRİLMEK ZORUNDA MI?

Zaman zaman tartışma konusu olan fahri trafik müfettişliği, Radyo Trafik ortak yayınında konuşuldu. Fahri Trafik Müfettişleri Derneği Genel Başkanı Avukat Sami Güleçyüz ile Avukat Ali Onar önemli değerlendirmelerde bulundu.

“Esra Balkanlı ile Ulaşıma Dair” programında, yazdıkları cezalarla tartışmalara neden olan fahri trafik müfettişliği konuşuldu. Fahri Trafik Müfettişleri Derneği Genel Başkanı Avukat Sami Güleçyüz ile Avukat Ali Onar yaşanan tartışmalarla ilgili Radyo Trafik ortak yayınında çarpıcı değerlendirmelerde bulundu. Ali Onar, mahkeme kararlarına atıfta bulunarak yazılan cezaların delillendirilmesi gerektiğini savunurken, Sami Güleçyüz böyle bir zorunluluğun olmadığını söyledi.

“İHLALİN DELİLLENDİRİLMESİ GEREKİYOR”

Geçtiğimiz günlerde kendisine yazılan cezaya itiraz ettiğini anlatan Avukat Onar, “İzmir Karşıyaka’da emniyet şeridi ihlali nedeniyle adıma ceza tutanağı ulaştı. Tutanağa baktığımda cezanın fahri trafik müfettişi tarafından kesildiğini gördüm. Cezanın kesildiği yerde emniyet şeridi yoktu. Netice itibarıyla bir keyfiyet söz konusuydu. Mesleki yapım bu keyfiyete izin vermedi. Bunun üzerine bin 853 TL’lik cezaya Karşıyaka Sulh Ceza Mahkemesi’ne itirazda bulundum. Benim itirazımın ardından mahkeme hızlı bir karar vererek cezamı iptal etti. Bu ihlali yapmadığımı, yaptıysam da delillendirilmesi gerektiğinden bahsettim, mahkeme de kabul etti.” şeklinde konuştu. 

“BİRÇOK CEZA KEYFİ KESİLİYOR”

Sosyal medyada ve kamuoyunda fahri trafik müfettişleriyle alakalı olumsuz yorumlar yapıldığına işaret eden Onar, “Yapılan işlem idari bir işlemdir. İdari işlemler denetlenmeye açıktır. Fahri trafik müfettişliğine ilişkin yapıda hakimin söylediği, bu kurumun denetimden uzak olduğuna yönelikti. Benim yaptığım itirazda, hukuki belirlilik ilkesinin açıkça ihlal edildiğine, fahri trafik müfettişinin de keyfi davrandığına hükmedildi. Çok keyfi ceza kesildiğini belirten mesajlar görüyorum. Hukuki denetim mutlaka düzgün yapılmalı. Kamu görevi yapması sebebiyle müfettişlerin kestikleri cezalar da hukuka uygun olmalıdır. Yargıtay, fahri trafik müfettişlerinin yaşadığı şehir dışında ceza kesmesinin uygun olmadığına karar verdi. Fahri trafik müfettişinin ihlalin yapıldığı yerde olduğunu kanıtlaması gerekiyor. Bu nedenle hukuki denetimlerin doğru yapılması gerekiyor. Size ceza kesen polis memurunun orada olduğunu biliyorsunuz ama müfettişin orada olup olmadığını bilmiyorsunuz. İdarenin belirliliğine ve hukuk devletinin denetimlilik ilkesine aykırı davranılmış oluyor. Fahri trafik müfettişinin düzenlemiş olduğu evraklar idari anlamda değerlendirilebilir ama uygulamada evrakların resmi olup olmadığı tartışılıyor.” yorumunda bulundu.

“FAHRİ TRAFİK MÜFETTİŞLERİNİN FOTOĞRAF ÇEKMELERİ YASAK”

Radyo Trafik ortak yayınında konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Fahri Trafik Müfettişleri Derneği Genel Başkanı Avukat Sami Güleçyüz ise, kimsenin işlemediği bir suçtan ceza alamayacağına vurgu yaptı. Fahri Trafik Müfettişliği kurumunun bir otokontrol sistemi olduğunu belirten Güleçyüz, “Bazı mahkemelerde konu incelemeden peşin hükümle karar veriliyor. Herhangi bir trafik polisi, trafik kuralını ihlal eden bir kişiye ceza yazdığında fotoğraflı kanıt istenmiyor. Fotoğraf çekme zorunluluğu olmadan ceza yazılabiliyorsa fahri trafik müfettişlerine de aynı yetki verilmiştir. Güvenlik riski oluşturmaması nedeniyle fotoğraf çekmeleri de yasaklanmıştır. Karayolları Trafik Kanunu 1983 yılında, Fahri Trafik Müfettişliği 1997 yılında yürürlüğe girdi. Teknoloji geliştikçe, itirazlar arttıkça delillendirme konusu konuşuldu. Fahri trafik müfettişlerinin fotoğraf çekmeleri güvenlik sorunu oluşturduğundan bu yasaklandı.” ifadelerini kullandı.

“DELİLE DAYANDIRILACAKSA FTM SİSTEMİ KALDIRILSIN”

Fahri trafik müfettişlerinin yazdığı cezalara itiraz edilebildiğinden birçoğunun da reddedildiğini aktaran Sami Güleçyüz, “Delile dayandırmak, fotoğraf çekmek zorunda kalınacaksa fahri trafik müfettişliği tamamen kaldırılsın ya da başka bir formül bulunsun.” diye konuştu.

“GÖREVİNİ KÖTÜYE KULLANANLAR DA VAR”

Fahri Trafik Müfettişleri Derneği Genel Başkanı Güleçyüz, Türkiye’de 34 binin üzerinde fahri trafik müfettişinin görev yaptığının altını çizerek, “Elindeki yetkiyi farklı şekillerde kullananlar da var. Görevini kötüye kullanan müfettişlere yaptırım uygulanıyor. Kişisel husumetinden dolayı ceza yazanlar gördük, mahkemede yargılanıp ceza aldılar. Fahri trafik müfettişleri için üst yaş sınırı konmalı. Sürücü belgeleri için de bir üst yaş sınırı getirilmeli. Biz dernek olarak bunu önerebiliriz, devletin değerlendirmesi lazım. Biz başvuruda bulunduk.” dedi.

“TRAFİK MAHKEMELERİ KURULMALI”

Avukat Sami Güleçyüz, mevcut mahkemeler tarafından çelişkili kararlar verildiği için trafik konusunda ihtisas mahkemelerinin kurulması gerektiğinden, bu sayede kafa karışıklığının ortadan kalkacağından ve kararlar arasında birlik oluşacağından bahsetti. Avukat Ali Onar ise, “Mahkemeler bazı davaları çok fazla önemsemiyor. Kararlar arasında dengesizlikler çıkabiliyor. Trafik mahkemeleri, uzmanlık mahkemeleridir ve çok önemlidir. Bu tür mahkemeleri fiziki olarak hazırlamak zordur. Yavaş yavaş kurulmaları hız kazanıyor.” açıklamasını yaptı.

Diğer Haberler

Stellantis Kârlı Büyümeye Odaklandı Yılın İlk Yarısını 74,3 Milyar Euro’luk Net Gelir

Stellantis2025’in İlk Yarısına İlişkin Finansal Sonuçlarını Açıkladı! Yılın İlk Yarısını 74,3 Milyar Euro’luk Net Gelirle Kapatan Stellantis Kârlı Büyümeye Odaklandı! Stellantis Dış Kaynaklı Olumsuzluklara Rağmen...

Alfa Romeo 2025 Hopman Kupası’nda Tenis…

Alfa Romeo 2025 Hopman Kupası’nda Tenis Kortlarını İtalyan Ruhuyla Renklendirdi Tarzın ve tutkunun markasıAlfa Romeo,temmuz ayındadüzenlenen tarihi uluslararası karma tenis takımlarıturnuvası “2025 Hopman Kupası Otomotiv...

Winter Command ve Winter Command Cargo lastik serileri

Türkiye'ye özel ürün portföyünü genişletmeye devam eden Goodyear, Winter Command ve Winter Command Cargo olmak üzere iki yeni lastik serisi ile hem binek hem...

Tata Motors Iveco Group satın alım anlaşması açıklamalar

Ticari araçlar ve mobilite sektöründe Avrupa lideri olan Iveco Group N.V. (EXM: IVG) ile küresel otomotiv devi Tata Motors Limited (NSE: TATAMOTORS), sektörde güçlü...

Mercedes-Benz Sprinter 30 yaşında

Mercedes-Benz Hafif Ticari Araçlar, 30 yıl önce Sprinter ile büyük panelvan araçlar kategorisinin sembolü haline gelecek aracı tanıttı. Mercedes-Benz Sprinter o zamandan bugüne, farklı...

Polonya PHEV pazarındaki ilk otomobil oldu

Avrupa pazarı JAECOO 7 SHS'nin yükselişi açısından önemli bir bölge haline geldi ve birçok ulusal pazarda güçlü bir büyüme yaşanıyor. Veriler, SHS Süper Hibrit...

İŞKUR ve Maxion Jantaş İş Birliğiyle Nitelikli İş Gücüne Yatırım

Maxion Jantaş Jant Sanayi ve Ticaret A.Ş., Manisa Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüğü iş birliği gerçekleştirilen “Temel Metal Şekillendirme Elemanı Mesleğinde Nitelikli İşgücü...