ABD’nin yeni yaptırımları ve Moskova’nın Ukrayna’yı işgali , zaten kısıtlı olan otomotiv küresel tedarik zinciri üzerinde geniş kapsamlı bir etkiye sahip olabilir, ancak Rusya’da yalnızca birkaç otomobil üreticisi kayda değer bir riske sahip.
Rus otomobil üreticisi AvtoVAZ’da kontrol hissesine sahip olan Fransa merkezli Renault Group , ülkenin araç üretiminin %39,5′ini oluştururken, onu %27,2 ile Güney Kore merkezli Hyundai Group takip ediyor.
Araştırma firması IHS Markit’e göre Alman otomobil üreticisi Volkswagen %12.2′lik bir paya sahipken, Toyota Motor %5.5′lik paya sahip. Diğerleri düşük tek haneli rakamlarla takip ediyor.
IHS’nin Avrupalı ana otomotiv analisti Tim Urquhart, “En büyük küresel [otomobil üreticileri] Rusya’dan tonlarca para kazanmıyor” dedi. “Ancak Renault, görünürlük açısından en büyük şirket.” Renault, “mevcut lojistik rotalarda zorunlu değişiklik” nedeniyle bileşen sıkıntısına neden olduğu için önümüzdeki hafta Moskova’daki montaj tesisinde üretimi askıya alacak.
Detroit Three otomobil üreticilerinden General Motors , Rusya’daki üretim faaliyetlerini yedi yıl önce durdurdu. Hem 2019′da ülkeyi büyük ölçüde terk eden Ford Motor hem de eski adıyla Fiat Chrysler olan Stellantis , ortak girişimler yoluyla birer fabrika işletiyor. IHS raporlarına göre Stellantis, ülkenin araç üretiminin yalnızca %1.6′sını temsil ediyor.
2000′lerde otomobil üreticileri, Rusya’nın Avrupa dahil olmak üzere uluslararası pazarlarda ticareti artırmak için önemli bir otomotiv pazarı ve merkezi olmasını bekliyordu. Ancak, IHS’ye göre, ülkedeki istikrarsızlık ve durgun ekonomi, diğer faktörlerin yanı sıra, pazarın 2008′de sadece 2,96 milyon adet satışla zirveye ulaşmasına neden oldu.
Urquhart, “Son birkaç yılda çok azaldı. Son olayların bunu değiştireceğini sanmıyorum.” Dedi. Rusya araç pazarı, son üç yılda yıllık birim satışlarda 1,6 milyon ile 1,75 milyon arasında geldi. Bu, geçen yıl ABD pazarının yalnızca 10′da birine tekabül ediyor ve 2021′de küresel araç satışlarının yalnızca yaklaşık %2′sini temsil ediyor. IHS’ye göre, Ukrayna’da çok az otomotiv üretimi var ve geçen yıl araç satışları sadece yaklaşık 100.000 adede ulaştı. Ancak Rusya’nın işgali, özellikle yarı iletken çipler ve katalitik konvertörler için neon gazı ve paladyum tedarikini içeren küresel otomotiv tedarik zinciri üzerinde bir dalgalanma etkisi yaratabilir.
IHS’nin ABD merkezli baş otomotiv analisti Stephanie Brinley, “Otomotiv endüstrisi için potansiyel etki, esas olarak doğal kaynak arzındaki potansiyel kesintiye odaklanmış görünüyor” dedi. “Buna Ukrayna’dan çıkan neon gazı ve Rusya’dan çıkan paladyum dahildir. Bu noktada, bu etkinin nasıl veya ne zaman hissedileceğini söyleyemeyiz.”
Kritik tedarik zinciri malzemeleri ve bileşenlerinde uzmanlaşmış Kaliforniya merkezli bir pazar araştırma şirketi olan Techcet’e göre , çip üretimi için litografi süreçlerinde kullanılan ABD neon arzı neredeyse tamamen Ukrayna ve Rusya’dan geliyor .
Techcet’e göre Rusya, Güney Afrika ile birlikte önemli bir paladyum tedarikçisidir ve küresel talebin yaklaşık %33′ünü karşılamaktadır. Paladyum, otomobil üretiminde katalitik konvertörler için kullanılır.