Akü kullanımının püf noktaları…

®
Çok Okunanlar

MAN Lion’s Coach E, “2026 Yılının Sürdürülebilir Otobüsü” seçildi

MAN, dünyanın en büyük uluslararası otobüs fuarı Busworld Europe 2025’te sürdürülebilir mobilite çözümleri ve yenilikçi teknolojileriyle göz doldurdu. Yeni...

ABB’nin yeni IE5 SynRM motorlarıyla yüzde 40 enerji tasarrufu

ABB, IE5 senkron relüktans motor (SynRM) portföyüne IE5 SynRM motor portföyüne 90, 100 ve 112 olmak üzere üç yeni...

Renault Trucks’tan yol kat ettikçe kazandıran kampanya

Kilometreleri Aşmak Sizden, Yol Arkadaşlığı Bizden! Renault Trucks, 200.000 km ve üzerindeki araçlarına yönelik dikkat çeken bir kampanya başlattı. 1...

Uşak’ta Zirve Mücadelesi Parmak Isırttı

2025 MOTUL Türkiye Karting Şampiyonası, İzmir Karting Kulübü (İKK) Spor Kulübü tarafından 11-12 Ekim 2025 tarihlerinde Uşak Karting Pisti’nde...

Borusan Otomotiv Motorsport “Avrupa İkincisi” Olarak Tamamladı

Borusan Otomotiv Motorsport (BOM), GT4 Avrupa Serisi 2025 sezonunu Barcelona-Catalunya Pisti’nde elde ettiği çifte podyum başarısıyla “Avrupa İkincisi” olarak...

Tekaydınlar Busworld 2025 Brüksel Fuarı’nda Dünya Sahnesinde

TEKAYDINLAR, BUSWORLD 2025 BRÜKSEL FUARI’NDA DÜNYA SAHNESİNDE.... Ticari araç endüstrisinin en prestijli organizasyonlarından biri olan Busworld 2025 Brüksel Fuarı, bu...

Yeni Fiat Grande Panda Lansman Fiyatı 1 milyon 399 bin TL

Yeni Fiat Grande Panda için Türkiye fiyatı resmi olarak açıklandı. Aracın fiyatı, İstanbul Rahmi Koç Müzesinde düzenlenen basın lansmanında...

Yiğit Akü; akü kullanımının püf noktalarını ve akü bakımı hakkındaki bilgileri  tüketici ile buluşturuyor. 

Akünün performansını etkileyen en önemli faktörler araçların şarj sistemleri yani dinamoları ve çevresel açıdan çok yüksek ( +61 0C ) ve çok düşük sıcaklıklar ( -400C)’dır.

Düşük sıcaklıklarda akülerde direnç artışı, voltaj düşüşü ve elektrolit yoğunluğunun azalması ve buna bağlı voltaj düşüşü gibi durumlar yaşanabilir.

Aküler, sıfırın altındaki sıcaklıklarda yüksek akım sağlamaya devam ederler ancak sıcaklık düştükçe, iç direnci artacağı için akü performansını etkileyecek olan voltaj düşüşleri  gözlemlenebilir.

Ayrıca mevsim değişikliklerinde araç üzerinde aydınlatma ve ısıtıcıların kullanım yoğunluğun değişiklik göstermesi akünün çalışma koşullarını zorlaştıran etmenlerdir. Bu nedenle araç bakımlarının tam ve eksiksiz olarak yapılması önemlidir.

Akülere bakım nasıl yapılır?

  • Bakımlı Tip (MF) akülerin minimum 3 ayda bir maksimum 6 ayda bir yetkili servis noktalarında bakım yaptırılması önerilmektedir.
  • Bakım esnasında akünün elektrolit seviyesi kontrol edilir ve eksilen seviye tamamlanır.
  • Kişi bakımını kendi yapacak ise aküye sadece “saf su” eklemelidir. Bunun harici kullanılacak her türlü sıvı (şebeke suyu dahil) akünün deşarj ya da aşırı şarj olmasına neden olur.
  • Araç marş basmada zorlanıyor ya da geç çalışıyor ise, akü ömrünü doğrudan etkileyen noktalar olabileceğine dikkat edilmelidir. Ateşleme sistemi, şarj sistemi, yakıt sistemi, alternatör, şarj & marş dinamosu arızası ve ya  kablolarda oluşabilecek dirençler kontrol edilmelidir.
  • Kış mevsimine girmeden önce aküyü mutlaka bakım yaptırıp, mevsim değişikliğine hazırlamak akü ömrünün artmasına neden olacaktır.
  • Bakımsız Tip (SMF) akülerde ise yapılacak tek şey, akü kutup başlarının sıcak su ile kutup başına zarar vermeyecek bir fırça yardımı ile yıkanıp fırçalanarak temizlenmesidir.

Periyodik bakımlara gerek var mı?

Akü tipine uygun olarak periyodik bakım yapılması gereklidir. Periyodik bakımlar hem aküleri sağlıklı tutmaya hem de kullanıcıların herhangi bir problem ile karşılaşmasını önlemeye yardımcı olur. Genel kontrol, kutup başı temizliği, şarj durumu kontrolü, elektrolitlerin tamamlanması gibi çok temel birkaç uygulama ile akülerinizi sorunsuz bir şekilde kullanabilir, bu konuda servislerde gerekli uygulamaları kolaylıkla yaptırabilirsiniz.

Her aküye bakım yapmak gerekli mi?

Akü tipleri bakımlı ve bakımsız olarak sınıflandırılmaktadır. Bakımlı akülerde, elektrolit seviyesi, elektrolit özgül ağırlığı ve açık devre gerilimi kontrol edilirken; bakımsız akülerde sadece açık devre gerilimi incelenir. Bakımsız aküler, elektrolit kontrolüne gerek duyulmayacak şekilde tasarlanmıştır. Sonuç olarak, bakım durumu kullanılan akü tipine göre değişiklik gösterir. Mevsim geçişlerinde  akülerin şarj sistemini kontrol ettirmek ve şarj sistemine bağlı oluşan eksik şarj durumu var ise serviste önce şarj sistemlerine bakım yaptırmak, sonrasında ise aküler için şarj takviyesi yaptırmak alınabilecek önlemler arasındadır.

Aküyü verimli kullanmak için genelde neler yapılmalıdır ?

Öncelikle araç gereksinimlerine uygun akü seçilmelidir. Sonrasında akünün yaz ve kış kontrolleri ile birlikte aracın elektriksel donanımının mutlaka periyodik olarak kontrol edilmesi gereklidir. Ek olarak, araçların elektrik donanımı üzerinde ek yük yaratacak olan uygulamalardan ve modifikasyonlardan mümkün olduğunca kaçınmak akü verimini artıracaktır.

Yiğit Akü ulaşmış olduğu teknoloji seviyesi sayesinde kullanıcılara bakım gerektirmeyen aküler ile konfor ve performansı bir arada sunmaktadır. Akü kullanıcılarımızın alacağı birkaç küçük basit önlem ile tüm mevsimleri sorunsuz geçirmeleri mümkündür. Yiğit akü kullanan bir araç için akü bakımından ziyade araç bakımlarını yaptırmaları çok daha önemlidir.

Akü kutup başlarının oksitlenmesine karşı temizlik yapın, temizlik sonrası kutup başlarına uygulayacağını az bir miktar gres veya vazelin oksitlenmeye karşı mükemmel bir önlem olacaktır.

Şarj problemleri yaşamamak üzere araçlarınızın şarj cihazlarını yani dinamolarını ve buna bağlı tesisatı kontrol ettirin, yağ seviyenizin ve kalitenizin uygun olduğundan, ısıtma bujilerinizin verimli ve düzgün çalıştığından emin olun Unutmayın ki değişen hava şartları araç performansınızı  da değiştirecektir ve akünüzün çalışmasını zorlaştırabilecektir.

Hava şartlarına bağlı olarak aracınızı 15-20 günden fazla kullanmazsanız aracınız çalıştırarak 20-30 dakika rölantide şarj olmasını sağlayın veya akü kutup başlarını sökerek önlem alınmalıdır.

 Bakım gerektirmeyen tip aküler için neler önerilebilir? Göstergelere bakmak yeterli mi?

Bakım gerektirmeyen akülerde, tüm bileşenler yüksek performans verecek ve bakım gerektirmeyecek şekilde tasarlanır. Genel olarak, bu tip akülerde indikatörden ulaşılan akü durum bilgisi kullanıcıyı yönlendirmek açısından yeterli olacaktır.

Kısa sürelerde de olsa kullanılmayan araçların aküsü sorun çıkarır mı? Örneğin 15 gün veya 1 ay araç hiç kullanılmadığında ne olur veya olabilir?

Araç üzerindeki. şarj sisteminin uygun miktarda şarj uygulamaması veya araç elektrik sistemi üzerindeki kaçınılmaz veya arıza dahilindeki kaçak akımlar akü ömrünü kısaltacaktır. Akünün kullanıldığı profillerin etkisi ise şu şekilde açıklanabilir. Aracın sık aralıklar ile kısa süreli kullanımı, akünün etkin şarj olmasını engelleyeceği için, aracın uygun aralıklarda ve yeterli sürelerde çalıştırılması gerekir. Çünkü marş esnasında aküden çektiğimiz akım miktarını tekrar aküye vermeden kontağı kapatmak akünün çalışma koşullarını zorlaştıran ve zaman içinde deşarj olmasına neden olan bir diğer etmendir.

Ağır vasıta araç sürücülerimiz ise uzun ömürlü bir akü için akülerinin asit  seviyesini mutlaka kontrol ederek tüm akü plakalarını kapatacak ve birkaç santimetre geçecek şekilde tamamlasınlar.

Aküyü kısa devreden korumak için her türlü metalden uzak tutarak bulunduğu alanın güvenliğinden emin olduğunuzda Yiğit Akü ile mevsimler boyu güven ve konforla araçlarınızı kullanabilirsiniz.

Akü seçiminde hata yapılmış ise ne olur? 

Akü istenilenden yüksek ya da düşük kapasiteli seçilmiş olabilir.

  1. A) Akü araç elektrik tüketimi için yetersiz ise,
  2. Tüketiciler aşırı yük çekmesi durumunda akünün hızlı deşarj olmasına neden olacağı için, alternatörden yapılan uzun süreli yüksek akımlı beslemeler aküyü yüksek şarja götürebilir.
  1. Tüketimler fazla olması, özellikle soğuk mevsimde marş basmaya yetersiz kalmasını sağlayacaktır. 
  1. B) Akü araç için gerekenden fazla kapasiteye sahip ise,
  1. Bu konu alternatöre bağlıdır. Alternatör yeteri kadar şarj edemez.
  1. Araç elektrik kablo sisteminde kablo kesiti ince kalırsa, alternatörün yüksek akımlara uzun süre besleme yapması durumunda kablo ısınır ve yangına bile sebebiyet verebilir.

Akünün montaj adımları nelerdir?

Akülerin montaj adımları;

  • Aracın kontağı kapatılır.
  • Araç voltajı ve yönü (ters-düz akü) voltmetre ile kontrol edilir. (Aracın elektronik sistemine hasar ereceği için ters bağlamayınız).
  • Araçtaki değiştirilecek akünün önce eksi (-) sonra artı (+) kutup başı sökülür.
  • Araç akü tablası ve kablo bağlantı uçları temizlenir ve yeni akü yerleştirilerek alt bağlantılar dikkatlice sıkılır.
  • Yeni akünün bağlantısı yapılırken, önce artı (+) kutup başı sonra eksi (-) kutup başı bağlanır ve dikkatlice sıkılır.Bağlama sırasında, kutup başı ile bağlama elemanı arasında boşluk kalmamasına dikkat edilmelidir. Sıkma esnasında akü kutup başlarına zarar vermemeye dikkat edilmelidir.

Not: Elektronik beyinli araçlarda akünün çıkarılışı, araçta kullanılan elektronik cihazların hafıza kaybına sebep olabilir. Bu nedenle, akü sökülmeden önce ikinci bir akü veya özel bir cihaz yardımı ile enerji kesilmesi önlenmelidir.

Akü montajında dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir?

  • Bilinenin aksine yüksek ısı aküye aşırı soğuktan daha fazla zarar verir. Sıra dışı hava şartlarına karşı en iyi koruma akünüzü tam şarjlı şekilde muhafaza etmektir.
  • Ayrıca terminalleri ( artı / eksi kutup başlarını ) oksitlenmeye ve gevşemeye karşı periyodik olarak kontrol etmek, ve soğuk havalarda, özellikle geceleri arabanızı kapalı bir garajda saklamak, akünüzden uzun süreyle maksimum performans almanızı sağlar.
  • Akülerde en çok vibrasyonun yol açtığı arızalar ile karşılaşılmaktadır. Akünün sarsıntıya izin vermeyecek şekilde monte edilmiş olmasına ve bağlantılarının sıkılığına özellikle dikkat edilmelidir. Ülkemizde görülen aşırı sıcaklar, aşırı soğuklar ve yollarımızın durumuna karşı Yiğit Akü’nün geliştirdiği plaka dizaynı ve özel katkılı alaşım çok daha iyi performans sağlamaktadır.
  • Kullanılmış akülerin; kulaktan dolma bilgilerle; tekrar kullanım amacı ile ısıtılması ve / veya başkaca yöntemlerle canlandırılmaya, kuvvetlendirilmeye çalışılması; sızıntıya, patlamaya veya yanmaya sebep olabilir. Hem aracınıza hem de daha önemlisi size zarar verebileceğinden kesinlikle tavsiye edilmez.

Diğer Haberler

Tekaydınlar Busworld 2025 Brüksel Fuarı’nda Dünya Sahnesinde

TEKAYDINLAR, BUSWORLD 2025 BRÜKSEL FUARI’NDA DÜNYA SAHNESİNDE.... Ticari araç endüstrisinin en prestijli organizasyonlarından biri olan Busworld 2025 Brüksel Fuarı, bu yıl da dünyanın dört bir...

Yeni Fiat Grande Panda Lansman Fiyatı 1 milyon 399 bin TL

Yeni Fiat Grande Panda için Türkiye fiyatı resmi olarak açıklandı. Aracın fiyatı, İstanbul Rahmi Koç Müzesinde düzenlenen basın lansmanında 1 milyon 399 bin türk...

Uşak’ta Zirve Mücadelesi Parmak Isırttı

2025 MOTUL Türkiye Karting Şampiyonası, İzmir Karting Kulübü (İKK) Spor Kulübü tarafından 11-12 Ekim 2025 tarihlerinde Uşak Karting Pisti’nde düzenlenen 4.ayak ile devam etti....

ABB’nin yeni IE5 SynRM motorlarıyla yüzde 40 enerji tasarrufu

ABB, IE5 senkron relüktans motor (SynRM) portföyüne IE5 SynRM motor portföyüne 90, 100 ve 112 olmak üzere üç yeni küçük gövde boyutu ekledi.  ABB’nin uluslarası...

Renault Trucks’tan yol kat ettikçe kazandıran kampanya

Kilometreleri Aşmak Sizden, Yol Arkadaşlığı Bizden! Renault Trucks, 200.000 km ve üzerindeki araçlarına yönelik dikkat çeken bir kampanya başlattı. 1 Ekim – 31 Aralık 2025...

MAN Lion’s Coach E, “2026 Yılının Sürdürülebilir Otobüsü” seçildi

MAN, dünyanın en büyük uluslararası otobüs fuarı Busworld Europe 2025’te sürdürülebilir mobilite çözümleri ve yenilikçi teknolojileriyle göz doldurdu. Yeni Lion's Coach E modeliyle tamamen...

Borusan Otomotiv Motorsport “Avrupa İkincisi” Olarak Tamamladı

Borusan Otomotiv Motorsport (BOM), GT4 Avrupa Serisi 2025 sezonunu Barcelona-Catalunya Pisti’nde elde ettiği çifte podyum başarısıyla “Avrupa İkincisi” olarak tamamladı. Türkiye motor sporları tarihinde...

Tekaydınlar Busworld 2025 Brüksel Fuarı’nda Dünya Sahnesinde

TEKAYDINLAR, BUSWORLD 2025 BRÜKSEL FUARI’NDA DÜNYA SAHNESİNDE.... Ticari araç endüstrisinin en prestijli organizasyonlarından biri olan Busworld...

Yeni Fiat Grande Panda Lansman Fiyatı 1 milyon 399 bin TL

Yeni Fiat Grande Panda için Türkiye fiyatı resmi olarak açıklandı. Aracın fiyatı, İstanbul Rahmi Koç...

Uşak’ta Zirve Mücadelesi Parmak Isırttı

2025 MOTUL Türkiye Karting Şampiyonası, İzmir Karting Kulübü (İKK) Spor Kulübü tarafından 11-12 Ekim 2025...

ABB’nin yeni IE5 SynRM motorlarıyla yüzde 40 enerji tasarrufu

ABB, IE5 senkron relüktans motor (SynRM) portföyüne IE5 SynRM motor portföyüne 90, 100 ve 112...

Renault Trucks’tan yol kat ettikçe kazandıran kampanya

Kilometreleri Aşmak Sizden, Yol Arkadaşlığı Bizden! Renault Trucks, 200.000 km ve üzerindeki araçlarına yönelik dikkat çeken...

MAN Lion’s Coach E, “2026 Yılının Sürdürülebilir Otobüsü” seçildi

MAN, dünyanın en büyük uluslararası otobüs fuarı Busworld Europe 2025’te sürdürülebilir mobilite çözümleri ve yenilikçi...

Borusan Otomotiv Motorsport “Avrupa İkincisi” Olarak Tamamladı

Borusan Otomotiv Motorsport (BOM), GT4 Avrupa Serisi 2025 sezonunu Barcelona-Catalunya Pisti’nde elde ettiği çifte podyum...

Opel Modellerinde Ekim Ayına Özel Ayrıcalıklı Finansman

Opel, ekim ayında binek ve SUV modellerinde müşterilerine avantajlı kredi olanaklarının yanı sıra çok yönlü...

Karsan’dan Busworld 2025’te 3 Lansman Tek Vizyon

Dünyanın önde gelen toplu ulaşım markalarından Karsan, Busworld 2025’e adeta çıkarma yaptı. Fuarda başarılı modeli...

FIAT Professional müşterileri cazip kredi koşulları

Ticari araç müşterilerinin hayatını kolaylaştıran FIAT Professional, ekim ayına özel cazip finansman teklifleri sunuyor. Bu...

Citroën, ikinci nesil C5 Aircross modelini kasım ayında Türkiye’de

Konforu ön planda tutan yenilikçi ve yüksek teknolojili modelleriyle otomotiv tarihinin en köklü üreticilerinden olan...

Yeni Jeep Modellerinde Cazip Satın Alma Koşulları

Jeep, ekim ayında yeni bir otomobil sahibi olmak isteyenlere cazip satın alım fırsatları sunuyor. Bu...

Chery Hong Kong Menkul Kıymetler Borsası’nda Ana Tahtada Listelendi

Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery, Hong Kong Menkul Kıymetler Borsası HKEX’in ana tahtasında listelendi....

PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu ekim ayı kampanyasını başlattı

Otomotivde yenilikçi teknolojileri, göz alıcı tasarım ve benzersiz sürüş keyfiyle birleştiren PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu...

11.529 adet satışla Renault, yine en çok satan marka olmayı başardı

Eylül ayında toplam 11.529 satış adediyle en çok satan marka olan Renault, yılın ilk dokuz...

Dacia Eylül ayında elde ettiği 3.290 adetlik satış başarısıyla lider

Dacia Sandero Stepway, 2025 yılının ilk dokuz ayında ulaştığı 16.374 adetlik satış performansı ile B-SUV...

Audi Türkiye, 15. IST.FESTIVAL’in Mobilite Destekçisi Oldu

Audi Türkiye, kültür ve sanat alanındaki uluslararası iş birliklerine bir yenisini ekliyor. Marka, bu yıl...

Yeni Cayenne Electric Teknoloji ve Konforu Zirveye Taşıyor

Yeni Cayenne Electric, Porsche’de bugüne kadar sunulan en büyük ekran yüzeyine sahip yeni dijital işletim...

ABD yeni otomobil pazarındaki büyüme devam ederken rekor EV satışları

Rekor elektrikli araç (EV) satışlarının etkisiyle, ABD'deki yeni otomobil teslimatlarının Eylül ayında ülkede marjinal bir...

Otokar Otonom ve Elektrikli Otobüslerini Belçika’da Sergiledi

Türkiye otobüs pazarının aralıksız 16 yıldır lideri olan Otokar, toplu taşımanın geleceğini yansıtan geniş otobüs...